2017-07-31, 18:00
Medlem
Tjena!

Tänkte ge e-cigg en ärlig chans, men ju mer jag började läsa på desto mer förvirrad blev jag. Men la till slut en beställning på vad jag förstod var ett bra nybörjarkit.

Eleaf iStick Pico 75W TC Kit + Sony VTC5A 18650 25A (2600 mAh)

Läste inte allt för mycket om batterier (förutom säkerheten) innan jag beställde, och har nu förstått att det finns lite olika varianter när det kommer till ampere.

Vad bör jag tänka på när jag använder detta batteri i denna mod? Finns ju så otroligt många olika inställningar, och läste någonstans att man t.ex. kan överbelasta batteriet med fel settings.

När använder man egentligen alla olika finesser som att ändra till nickel/rostfritt stål/titanium eller temp/vw-läge och TCR-lägena?

Köpte även en 1A adapter, är det lugnt att ladda genom usb-ingången, t.ex. över natten?

Hur bär man runt denna lilla sak egentligen? Är det safe att ha den i fickan, tillsammans med mobil/kort/nycklar etc..?

Tackar och bockar
Citera
2017-08-01, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slayersboxer
Tjena!

Tänkte ge e-cigg en ärlig chans, men ju mer jag började läsa på desto mer förvirrad blev jag. Men la till slut en beställning på vad jag förstod var ett bra nybörjarkit.

Läste inte allt för mycket om batterier (förutom säkerheten) innan jag beställde, och har nu förstått att det finns lite olika varianter när det kommer till ampere.

Vad bör jag tänka på när jag använder detta batteri i denna mod? Finns ju så otroligt många olika inställningar, och läste någonstans att man t.ex. kan överbelasta batteriet med fel settings.

När använder man egentligen alla olika finesser som att ändra till nickel/rostfritt stål/titanium eller temp/vw-läge och TCR-lägena?

Köpte även en 1A adapter, är det lugnt att ladda genom usb-ingången, t.ex. över natten?

Hur bär man runt denna lilla sak egentligen? Är det safe att ha den i fickan, tillsammans med mobil/kort/nycklar etc..?

Tackar och bockar

Picon kan jag säga är en bra första vape! Att batteriet skulle knasa är nog ingen större risk såvida du köpte något hyfsat bra. Jag rekommenderar dig inte till att ladda via usb över natten då den interna laddaren inte är lika bra och säker som en extern.

De olika inställningarna ändrar du beroende på vad coilen är gjord av dock fungerar watt/volt läget till allt.

Min vape är ganska stor så jag brukar stänga av den och lägga den i jackfickan eller i väskan. Picon lär du ju dock få plats med i fickan. Kom ihåg att stänga av den först bara, annars kan du råka trycka in knappen och förstöra coilen.
Citera
2017-08-01, 22:05
Medlem
Jag själv var tobaksfri med e cigg i en vecka, men min röst blev bara rasligare och rasligare trodde det berodde på att jag slutat med vanliga ciggaretter. En upprensning men icket. folk i min omgivnig började undra om jag hade blivit förkyld eller nått.. Det känndes som att halsen svullnade upp när jag hade "överdoserat" e cigg. Det gick över på en natt när jag började med vanliga istället :/ så det var ju synd. Fick dock bättre luktsinne, och saker som jag tyckte smakade gott innan smakade mindre bra. (Det med halsen kom väldigt smygande)
Senast redigerad av marlbroman1994 2017-08-01 kl. 22:08.
Citera
2017-08-04, 12:31
Medlem
palis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Finns det några bra köp och sälj grupper på Facebook?
Vape Fam Sverige (18+) SECOND där finns det mesta
Citera
2017-08-04, 13:38
Medlem
tazzos avatar
Citat:
Tjena!

Tackar och bockar

Jag har oxå skaffat en Istick Pico 75W. Hade en Ego AIO först som bara har krånglat sedan jag köpte den (köp aldrig en Ego AIO).
Hur som, jag har läst att om man råkar repa Pico'n så kan det börja rosta ganska så mycket på utsidan. Man kan beställa billigt fodral/skydd eller bara vara extra försiktig med den för att undvika det.
Själv så kör jag på TC (temperature control mode) på min Pico då jag tycker det verkar det enklaste. Har lagt in den på 35W och låst den genom att trycka in båda knapparna på undersidan i typ 10 sekunder. Funkar bra
Citera
2017-08-05, 00:48
Medlem
Citat:
Tjena!

Tackar och bockar

Strålande val av första vape, körde själv på samma.

Det batteri du köpt är det bästa 18650 på marknaden, så att du i en pico skulle överbelasta eller liknanade är ingen risk, utan ställ in den så du tycker att det är nice bara. Det kommer inte vara något problem.
nickel/rostfritt/nic hör alla till temp controll, som jag tycker att man lika gärna kan skippa.
Kör bara på vw och ändra watten där den känns trevlig för dig.

Tempcontrolen är inget att hurra över på en pico och du kan dessutom bara använda dig av nickel200(som är ganska ovanliga och SUPERGIFTIGA om de blir för varma vid watt-användning.

Angående laddning skulle jag köpt ett par extra batterier samt en extern laddare (nitecore gör stabila laddare och det är bara någon hundring det handlar om.. värt det) Så kan du ha med dig ett par extra batterier i ett case när det laddat ur.

Självklart är det inte optimalt att ha den i fickan tillsammans med massa andra grejer, men jag skulle påstå att det inte är någon fara direkt. Den har ju en låsfunktion och OM den skulle låsa upp sig själv och börja köra på av sig själv så slår den av efter 10 sekunder och du hamnar helt enkelt med en bränd coil. Inte speciellt roligt, men du kommer med all sannolikhet inte smälla några batterier heller..
Citera
2017-08-05, 01:25
Medlem
Någon som har erfarenhet av predator? Värt pengarna?

http://www.angfabriken.se/wismex-pre...with-elabo-kit
Citera
2017-08-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltrasSarajevo
Någon som har erfarenhet av predator? Värt pengarna?

http://www.angfabriken.se/wismex-pre...with-elabo-kit

Folk verkar haft sjukt mycket problem med dom. Fullständigt värdelös 5-10 på dom, kanske har fixat nu på senare versioner dock.
Citera
2017-08-06, 16:16
Medlem
Pissrannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesfuruhall
Japp, ha FAN inte sönder glaset i tanken. Köpte en för 1 vecka sedan och lyckades ha sönder glaset i tanken och finns inte EN svensk sida på internet som har glas.... så jävla sur just nu.

TFV8 Big Baby Beast kommer med 1 extra glas till tanken om den skulle gå sönder. Tips är att köpa vape-rings som du sätter över tanken för att skydda den om du skulle tappa den. Esmokes har störst utbud i Sverige och är snabba på att skicka.
Citera
2017-08-06, 16:18
Medlem
Pissrannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Nu när cigoteket verkar ha slut på det mesta av sin e-liquid så letar jag efter andra sidor att handla på. Någon som har erfarenhet av vilka som brukar vara snabbast på att leverera? Bor i Stockholm

ESmokes har störst utbud på e-liquids, moddar och atomizers plus mycket annat du behöver till dina e-cigg.
Citera
2017-08-06, 16:20
Medlem
En fråga till ni nikotinberoende, hur känns det att luta sig själv att detta ska vara ett bättre alternativ än cigg? Detta är minst lika dåligt och finns 0 anledningar till att röka e-cigg. På vilka argument vill ni dö i förtid?
Citera
2017-08-06, 17:43
Medlem
Pissrannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marlbroman1994
Jag fundear på att gå över till E cigg. Om man inte orkar med batrier som ska laddas. Byta ut grejor och rengöra och sådär. Blir det lika dyrt som med vanliga cigg då? Nån som sysslar med engågs e cigg och har nått att rekomendera till ett okej pris? och bra smak såklart Eller nån som tycker att jag ska ge mig på riktiga e cigg? är lite rädd för sprängrisken som media iaf tjatar om. Det är väl igen engångs e cigg som sprängs? Många fråogor hoppas att nån vill svara! röker cirkus 16/20 cigg om dagen vilken nikotinhalt ska man då ha? upplever ni att ni röker mer med e ciggen?

Får man nikotin lager på väggarna hemma? Eller är det bara tjäran och all anann skit som inte finns i e ciggen?

Engångsciggen kan du skippa om du är ute efter smaken. Är du nybörjare så är det bästa smakmässigt att införskaffa en subohm clearomizer. Finns många bra sådanna såsom SMOK TFV8 Baby Beast, Aspire Cleito/Atlantis/Triton 2 etc. Alla dessa har färdiga coils som man köper i 3-5 pack och vissa såsom SMOK har olika typer av coils. Coils med högre motstånd (resistans) ger bättre smak och dessa brukar ligga på 0,5-0,7 ohm och vejpas bäst på en effekt mellan 30-40 watt. Lägre resistans ger tjockare och större moln och ligger på 0,15-0,3 ohm. Kräver högre effekt på mellan 45-70, ibland högre beroende på motstånd. Till din clearomizer behöver du en modd för att kunna skicka på ström genom coilen. Själv kör jag på reglerbara mods och dessa är säkra och risk för explosioner är mer eller mindre obefintlig då dessa har skyddsmekanismer som förhindrar överhettning och överströmmar. I de fall där moddarna sprängts i handen på folk har att göra med dumhet och okunnighet. För anancerade vejpare finns sk mech-moddar eller mekaniska moddar som inte har några skyddsmekanismer och strömmen till coilen går direkt från batteriet genom coilen och om du överbelastar batteriet kan i värsta fall olyckor ske. I bästa fall kör du sönder batteriet direkt så battetisäkerhet och att använda rätt batterier är A och O. De flesta moddar drivs med 1-3 st 18650 batteri som säljs av de som säljer e-cigaretter och tillbehör. Bästa batterier som jag använder är Sony VTC4 och VTC5. Införskaffa en extern laddare till dina batterier då laddning via USB inte är möjlig på vissa moddar och i de fall de kan användas för laddning tar en helsikes tid ju fler batterier modden kräver. Bäst är att införskaffa en modd som klar minst 150 watt så du har lite utrymme att byta clearios om så önskas. Mega clearomizers såsom SMOK TFV8 Cloud Beast och TFV12 King Beast kräver en modd på minst 300 watt då dessa använder coils som vejpas på 120 watt och ända upp till 190 i vissa fall och dessa ger grym smak och sjukt stora moln men börja smått är min rekommendation. Big Baby Beast är en bra cleario och lätt att använda. Bästa e-shoppen är:

www.esmokes.se

Stort utbud av e-liquids och allt du behöver för att tillgodose dina behov. Dom har även en fysisk butik i centrala Malmö som öppnades 2016. Cigoteket har 2 st i centrala Stockholm, en på Vallhallavägen och en på Torsgatan.

Lycka till!
Senast redigerad av Pissrannan 2017-08-06 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in