2015-02-13, 21:10
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storstadsbonde
Har tänkt ge mig på att skaffa min första nu. Har läst lite och fastnat för en aspire nautilus mini plus ett batteri från aspire. Något jag undrar över är vilket av deras batterier man ska ha, har inte riktigt fattat vad styrkan på batteriet gör eller vad som är bäst för en nybörjare.
Missade att svara fullt ut.
Styrkan på batteriet avgör hur mycket värme du kan blåsa på. Ju mer värme, desto mer rök och smak och styrka. Enkelt förklarat.
Det är bra med ett batteri där du kan reglera styrkan så att du kan få in olika lägen beroende på hur du känner för att vejpa för stunden. Smaken på juicerna kan variera olika beroende på hur högt/lågt du kör.

Läs mer här.
http://spinfuel.com/guide-to-vaping/

Citat:
Tack för förslaget, verkar helt klart klokare! Kollade på esmokes där jag tänkte köpa den å såg att dom byter ut 20w till 30w modellen, är det någon skillnad på dom och isf vilken borde jag sikta in mig på?

30W kan gå upp högre i effekt. Det är inte högt du vill ha som nybörjare, kommer kännas starkt och owerpowering, men du kan ju köra lågt på 30W oxå..?
Batteriet kommer att räcka längre också.
Senast redigerad av Jimbo 2015-02-13 kl. 21:14.
Citera
2015-02-13, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Missade att svara fullt ut.
Styrkan på batteriet avgör hur mycket värme du kan blåsa på. Ju mer värme, desto mer rök och smak och styrka. Enkelt förklarat.
Det är bra med ett batteri där du kan reglera styrkan så att du kan få in olika lägen beroende på hur du känner för att vejpa för stunden. Smaken på juicerna kan variera olika beroende på hur högt/lågt du kör.

Läs mer här.
http://spinfuel.com/guide-to-vaping/

30W kan gå upp högre i effekt. Det är inte högt du vill ha som nybörjare, kommer kännas starkt och owerpowering, men du kan ju köra lågt på 30W oxå..?
Batteriet kommer att räcka längre också.

Tack igen, bra sida!
Verkar som 30w-modellen kan gå både högre och lägre (iaf på ohm) så det borde ju vara bättre då. Sen såg ja att esmoke hade en deal med 30w-modellen men då följde en aspire atlantis med, den verkar ju vara mer för storvejpare så det kanske inte är en bra deal för en nybörjare?
Citera
2015-02-13, 21:33
Medlem
Citat:
Tack för förslaget, verkar helt klart klokare! Kollade på esmokes där jag tänkte köpa den å såg att dom byter ut 20w till 30w modellen, är det någon skillnad på dom och isf vilken borde jag sikta in mig på?

Instämmer med föregående inlägg. Köpte själv en Eleaf iStick till min Nautilus mini och är jättenöjd. Det är stor skillnad när man kan justera spänningen eller effekten själv och välja vad som passar bäst.
Citera
2015-02-13, 22:29
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Tack igen, bra sida!
Verkar som 30w-modellen kan gå både högre och lägre (iaf på ohm) så det borde ju vara bättre då. Sen såg ja att esmoke hade en deal med 30w-modellen men då följde en aspire atlantis med, den verkar ju vara mer för storvejpare så det kanske inte är en bra deal för en nybörjare?
Nej. Verkligen inget att börja med. Som att gränsla en japansk racerhoj istället för en EU-moppe.
Citera
2015-02-13, 22:48
Medlem
Citat:
Nej. Verkligen inget att börja med. Som att gränsla en japansk racerhoj istället för en EU-moppe.

Haha, kul liknelse. Men så är det.
Citera
2015-02-26, 15:06
Medlem
Tjena,

Har två stycken Nautilus mini hemma. En har blivit ordentligt mycket trögare att ta bloss från. Har testat att peta lite i lufthålen och skruvat lös coilen för att kolla, allt ser ut att vara i sin ordning och ingenting blockerar lufthålen. Så jag testade att byta ut coilen för att testa om det var fen det var fel på. Så jag rengjorde allt i varmt vatten och satte dit en ny coil och då blev det lite bättre i ett par timmar(fortfarande inte bra) men nu är det lika trögt igen att ta bloss.

Har även kollat så att alla tätningar är intakta.

Någon som har en idé om vad det kan vara för fel?
Citera
2015-02-26, 19:54
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCompany
Tjena,

Har två stycken Nautilus mini hemma. En har blivit ordentligt mycket trögare att ta bloss från. Har testat att peta lite i lufthålen och skruvat lös coilen för att kolla, allt ser ut att vara i sin ordning och ingenting blockerar lufthålen. Så jag testade att byta ut coilen för att testa om det var fen det var fel på. Så jag rengjorde allt i varmt vatten och satte dit en ny coil och då blev det lite bättre i ett par timmar(fortfarande inte bra) men nu är det lika trögt igen att ta bloss.

Har även kollat så att alla tätningar är intakta.

Någon som har en idé om vad det kan vara för fel?

Du vet att den har olika stora lufthål va? Är det skillnad beroende på hur stort lufthål du har eller är det trögt hela tiden oavsett?

Skruva loss coilen och gör rent i gängorna och resten av underdelen.
Citera
2015-02-26, 23:29
Medlem
Citat:
Du vet att den har olika stora lufthål va? Är det skillnad beroende på hur stort lufthål du har eller är det trögt hela tiden oavsett?

Skruva loss coilen och gör rent i gängorna och resten av underdelen.

Jodå, har som sagt två stycken och den ena är markant mycket trögare att dra bloss från. Och då kör jag på största hålet på båda. Och på den som är trög så är det trögt i alla hål, inte bara ett.

Ska testa rengöra gängorna igen och kolla om det blir någon skillnad. Har dock rengjort den två gånger redan.
Citera
2015-02-27, 12:56
Medlem
Märkte någon som eventuellt kan vara felet nu. Kopplingen mellan nautilusen och batteriet har ju en liten metallplatta som är fjädrad.

På den som är trög så har fjädringen där gett upp helt och hållet så den ligger i botten hela tiden utan att fjädras upp. Kollar man mellan batteriet och nautilusen så ser det ut att vara 4st lufthål som är öppna hela tiden. Kan det vara så att då fjädringen gett upp så kan det inte passera någon luft genom de 4 hålen vid batteriet och att det är det som gör att det går så tungt att ta bloss?

Kan självklart vara ute och cykla nu då jag inte har en susning om det ens är 4 lufthål mellan nautilusen och batteriet, men det är det enda som är skillnad mellan den som är trög och den som fungerar som den ska.

En sista förtydling så att jag inte misstolkas nu. Med de 4 lufthålen så menar jag inte de 4st väljbara hålen på nautilusen utan de fyra skårorna i batteriet (aspire, vision spinner 2) som ser ut att kunna vara extra lufthål.

Om det nu är så att det är det jag beskriver som är felet med min Nautilus, då borde väl det gå på garantin då jag inte haft den mer än en månad?
Citera
2015-02-27, 16:07
Medlem
Precis fått hem min iStick 30W och Kanger Subtank Nano. Men när jag drar in rök hörs ett högt knastrande ljud, jävligt obehagligt och gör att man inte vill fortsätta. Haft en Joytech ego-c innan och vet att det är normalt att vätskan kan knastra vid inhalering men detta är ett helt annat ljud. Vad kan det bero på? (Kör på 2V och 5W).
Citera
2015-02-28, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrhish
Precis fått hem min iStick 30W och Kanger Subtank Nano. Men när jag drar in rök hörs ett högt knastrande ljud, jävligt obehagligt och gör att man inte vill fortsätta. Haft en Joytech ego-c innan och vet att det är normalt att vätskan kan knastra vid inhalering men detta är ett helt annat ljud. Vad kan det bero på? (Kör på 2V och 5W).
Vissa knastrar mer än andra och är helt normalt. Själv märker jag att ju nyare en förbrännare är när jag sätter i den i valfri clearo så knastrar det väldigt mycket och ju mer jag använder den så låter det mindre. Inget att oroa dig för
Citera
2015-02-28, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheCompany
Märkte någon som eventuellt kan vara felet nu. Kopplingen mellan nautilusen och batteriet har ju en liten metallplatta som är fjädrad.

På den som är trög så har fjädringen där gett upp helt och hållet så den ligger i botten hela tiden utan att fjädras upp. Kollar man mellan batteriet och nautilusen så ser det ut att vara 4st lufthål som är öppna hela tiden. Kan det vara så att då fjädringen gett upp så kan det inte passera någon luft genom de 4 hålen vid batteriet och att det är det som gör att det går så tungt att ta bloss?

Kan självklart vara ute och cykla nu då jag inte har en susning om det ens är 4 lufthål mellan nautilusen och batteriet, men det är det enda som är skillnad mellan den som är trög och den som fungerar som den ska.

En sista förtydling så att jag inte misstolkas nu. Med de 4 lufthålen så menar jag inte de 4st väljbara hålen på nautilusen utan de fyra skårorna i batteriet (aspire, vision spinner 2) som ser ut att kunna vara extra lufthål.

Om det nu är så att det är det jag beskriver som är felet med min Nautilus, då borde väl det gå på garantin då jag inte haft den mer än en månad?
Det är ganska vanligt på många batterier att pluspolen (plattan på batteriet som sitter på fjädringen) trycks ner när man skruvar ihop clearon hårt. Jag hade detta problem hela tiden på mina vamos och det som fungerar är att man tar en liten mejsel och försiktigt trycker upp den igen (glöm bara inte bort att stänga av batteriet först). Är du osäker på att göra detta så tycker jag att du ska ta det på garantin, om nu försäljaren erbjuder detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in