2011-12-04, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightYourFire
Men du kommer sjlv att behva det extra batteri och frngare frr eller senare, eller anvnder du inte din e-cigg? Och du fick vl med bara en laddare antar jag, om du anvnder den, hur ska den som kper kunna ladda sitt?

Hursomhelst om du vill slja den s kan jag hjlpa dig :-)

Om du har facebook g med i gruppen e-cigarett sverige som du hittar hr http://www.facebook.com/groups/185945774827491/ och kolla om ngon dr vill ha den. Dr finns ngra som redan har e-cigg som skulle kunna tnka sig kpa bara ett batteri och en frngare.

Lite vgledning prismssigt....komplett startpaket eGo-T inkl 10ml e-juice kan man kpa i Sverige fr 425kr. Ett liknande paket som du pratar om din extra e-cigg sljer vi fr 180kr (vi har ett sdant paket utan laddare till folk som t.ex. har 510-T med samma laddare och vill komplettera med den strre eGo-T utan ett helt startpaket) fast d utan e-juice och du sa att du har tillhrande cartridges. Nr du stter priset, tnk p att kper ngon av en terfrsljare s fr man garanti och kostnadsfri ersttning skulle varan visa sig vara defekt, och det kan inte du erbjuda ju, s du fr ta lite lgre pris.

Och ni andra...vet inte varfr jag inte tnkte p det frut ju! Ni fr ocks grna g med dit och snacka dr ocks :-) Det r vi sjlva som skapat den som diskussionsforum d det brukar vara vldigt lite liv hr, och i det stora e-cigarette forum snackar de om s avancerade mods och grejer att de tappar bort vanliga anvndare.

Jag skapade den fr bara ngon drygg vecka sedan och inte hunnit gra mycket med det alls (kanske dags fr mig att sluta snacka p flashback d och terg till jobbet!) s det finns smrtsamt lite att se p fr tillfllet, vore bra med lite liv dr hehe Vid rskiftet kommer vi brja lotta ut presentkort och/eller prylar till dem som r aktiva i gruppen.

Speciellt du Vintergrisen med din splitternya 510-T! Det vore faktiskt riktigt kul med ngon som skrev lite om frsta anvndningsperioden. Glmde ju frga frut, hur mnga av dina smaker har du kunnat ta dig genom undra helgen?? :-)

Den kptes som ett impuls kp, jag rker inte. Ja, visst. Det kanske var lite dumt. Men fick mig en liten affrsid och dessutom lskar jag att kpa in nya spnnade saker

Tnkte ge bort en i julklapp och slja den ena, har tidigare kot in saker frn bl.a Ebay och slt det fr mer n dubbla priset

Skulle tro att jag fr mer n 180, fick tv laddare, 1 USB och en vanlig. Men finns inte mycket att hitta p blocket, tradera etc s har inte priskoll hur det ser ut i Sverige.
Citera
2011-12-10, 04:51
Medlem
Aspsusas avatar
Kom mig ntligen ivg idag till posten fr att hmta mitt paket.

Frsta testet av en e-cig, spnnande. Brjar med 510:an:
Mngden "rk" r frbluffande. Frst knns det litet konstigt att dra s lnga bloss som rekommenderat, men snabbt r det helt normalt - och sedan har e-cigaretter vrmts s mycket eller kommit igng ordentligt att lnga djupa bloss helt enkelt blir fr mycket, trots att detta r e-juice utan nikotin.

Fuskar litet med instruktionerna, och testar eGo-T redan efter ngra timmars laddning:
Mindre "tt" rk hr, men annars precis lika bra - kanske litet bttre t.o.m. beroende p mindre "blommig" eller "parfymerad" smak i e-juicen (enjuice's Robusta vs Enigma).

510:an ser mera ut som en cigarett - ndan lyser nr man inhalerar, storleken r som en super-lng normal cigarett, antagligen de facto smalare n Davidoff Magnum.
Men jag valde nog rtt nr jag satsade p eGo-T, mycket snabbt passar den perfekt i handen, jag gillar skerhetsfunktionen med att kunna lsa batteriet, och det faktum att den r mer diskret eftersom bara knappen lyser, och det gr att gmma i handen.

Nu har jag allts inte hunnit f mina nikotinvtskor n, men trots det s mste jag sga att jag r positivt verraskad - detta r mycket nrmare n riktig cigarett n ngot jag provat tidigare. Och det knns inte egentligen som ett substitut, det knns som sin egen grej.

Det enda jag hittills inte riktigt gillar r att de tre oljor jag provat hittills (Enjuice's enigma, robusta och classic nr.4) alla knns litet i staste laget. Men det gr frhoppningsvis att justera bara jag fr mitt paket med nico-PG, VG, m.m.
LightYourFire, det hr r allts vtskor via dig; du rkar inte minnas p rak arm exakt vilket PG/VG frhllande dessa borde ha?
Har fr mig att jag ngonstans lste att det r en sak som pverkar "stman", och ocks vad man br gra om man vill frska f det litet mindre stt.

Ja, en annan negativ sak har jag ocks mrkt, det kan (om jag har tur) vara ett rent sammantrffande men jag tror inte det:
Som storrkare s r det ju s att ens hals ltt blir litet irriterad/"tjock" om man inte fr sin giftpinne tillrckligt regelbundet. Isynnerhet s hr under snuvssongen. Och hr verkar e-cigaretten tyvrr vara precis som att inte rka alls, eller faktiskt litet vrre en s. Host-retningen blir efter ett par timmar ganska irriterande.
Man har ju hrt diverse skrckhistorier om hur obehagligt det r att sluta rka just nr det gller luftvgarna, mnader av obehag innan de helnat och anpassat sig till den nya situationen. Nu hoppas jag verkligen att det inte blir s besvrligt att i huvudsak verg till e-ciggar som att sluta helt, men de frsta 12 timmarna r litet orovckande.

Nu kan det ju hnda att litet nikotin i e-juicen minskar p den hr retningen i halsen (har faktiskt ingen aning om nikotinet i cigaretter ocks har en lokal effekt, inte helt omjligt), men tillsvidare verkar det som om e-ciggen fick mig att hosta irriterande mycket. Inte genast, men efter ngra timmar (med ngra bloss d och d, inte konstant sugande) s vill jag ha en brinnande, traditionell cigg helt enkelt fr att lugna min hals.

Trots att mina frhoppningar var hga, och jag verkligen var motiverad att frska gilla e-cigg, s blev jag positivt verraskad. Det r liksom bara s enkelt, s naturligt fr en rkare - funkar liksom direkt.
Lyckas jag nny hitta/blanda den perfekta smaken och styrkan s... Ja, jag r nog litet frvnad ver hur bra detta r
Citera
2011-12-11, 11:50
Medlem
Kul att hra om ditt frsta intryck, och att du r s njd!

Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
du rkar inte minnas p rak arm exakt vilket PG/VG frhllande dessa borde ha? Har fr mig att jag ngonstans lste att det r en sak som pverkar "stman", och ocks vad man br gra om man vill frska f det litet mindre stt.

Det var intressant, att det pverkar "stman" d det r just stma som jag mrker att folk reagera mest olika p. Nej jag minns inte vad det r fr mix PG/VG (om jag ngonsin vetat det) men jag kollar upp det! Jag har nog svar till dig imorgon.

Jag har en frga till dig, vad du tycker om Enigma: Mina smaklkar har ju frndrats mycket sedan jag slutade rka och jag kan nstan tycka numera att Enigma lutar lite t menthol hllet. Vad tycker du, knner du ngot sdant?

Citat:
510:an ser mera ut som en cigarett - ndan lyser nr man inhalerar, storleken r som en super-lng normal cigarett, antagligen de facto smalare n Davidoff Magnum.

Tnkte bara nmna att 510 batteriet du fick av mig var XL 280mah. 180mah r 2,5cm kortare.

Citat:
detta r mycket nrmare n riktig cigarett n ngot jag provat tidigare. Och det knns inte egentligen som ett substitut, det knns som sin egen grej.

Hller med!! Just drfr jag blev s himla frtjust i el-cigg sjlv Jag upplevde inte det som att jag hade slutat rka och blev nstan frvnad nr jag frstod att jag hade gjort det....jag upplevde det bara som att, ja...nu gr jag detta istllet.

Citat:
Ja, en annan negativ sak har jag ocks mrkt, det kan (om jag har tur) vara ett rent sammantrffande men jag tror inte det: Som storrkare s r det ju s att ens hals ltt blir litet irriterad/"tjock" om man inte fr sin giftpinne tillrckligt regelbundet. Isynnerhet s hr under snuvssongen. Och hr verkar e-cigaretten tyvrr vara precis som att inte rka alls, eller faktiskt litet vrre en s. Host-retningen blir efter ett par timmar ganska irriterande.

r det s att storrkare fr rethosta efter ngra timmar utan en cigg? Det visste jag inte. Jag fick ingen hosta i brjan med min frsta el-cigg och inga av mina vnner eller bekanta har nmnt det heller, frutom just en tjej p mitt frra jobb som verkligen var storrkare. Hon hostade ganska mycket under frsta veckorna med el-cigg. Jag minns att hon trappade ner vldigt sakta, hon fortsatt med sina vanliga cigg under en ganska lng tid fast kanske 5-7st om dagen istllet fr 40-50st om dagen. Jag trodde d att det berodde p att hennes hals var mer knslig d den hade utsatts fr s mycket mer rk s att den retades av ngan, men den kanske bara saknade cigaretterna allts?

Dremot efter det hade gtt 3-4 veckor fr oss, d fick bde jag och min sambo en sdan rethosta att det var jttejobbigt. Vi gick omkring och lt som ett par katter med hrbollar hehe Blev ganska rdd ju att det var pga e-ciggen men s lste jag att det r en vanlig fljd av att sluta rka, nr flimmerhren i luftvgarna brja vxa tillbaka. Det gick ver efter ngon vecka.

Citat:
Nu kan det ju hnda att litet nikotin i e-juicen minskar p den hr retningen i halsen (har faktiskt ingen aning om nikotinet i cigaretter ocks har en lokal effekt, inte helt omjligt), men tillsvidare verkar det som om e-ciggen fick mig att hosta irriterande mycket. Inte genast, men efter ngra timmar (med ngra bloss d och d, inte konstant sugande) s vill jag ha en brinnande, traditionell cigg helt enkelt fr att lugna min hals.

Ja, det kanske hjlper. Jag brjade iofs med nikotinvtska frn frsta brjan. Dryck mycket vatten frresten, man kan bli torr i halsen i brjan. Det finns ven en liten, liten chans att du kan vara allergisk mot PG frresten. Det r inte vanligt, men det finns ngra som r (och d blir det VG fr dig ju).

Om du varit storrkare s kanske du vill trappa ner lite frsiktigt? Fr en sak som el-cigg inte hjlper med ven nr man har den med nikotin, r avvnjning frn alla gifter och kemikalier i vanliga cigaretter Jag tror personligen att man r mycket mer beroende av dessa n av nikotinet fr sig. Och inte nog med det som nd skulle finnas i cigaretter, s sgs det att tobaksindustrin lgger till en massa annat ondigt skrp just i syfte att skapa en nnu starkare beroende (precis som matindustrin tillstter socker i allt mjligt dr det inte behovs fr att vi ska bli beroende av deras produkter). Den avgiftningsprocess r inget roligt. Precis alla jag knner som bytte till el-cigg, har efter ngon vecka ftt genomlida abstinenssymptom i form av huvudvrk och vara allmnt hngig och trtt. Det gr ver efter ett par dagar det med.

Nu knns det som att jag bara pratar om allt negativt med att sluta rka, det finns mycket hrligt med det ocks ju! Efter ett par mnader brjade folk faktiskt kommentera om att min hy sg frschare ut, frgade om jag hade ftt ngon behandling eller ngot Och jag minns nr vi skulle upp i ett fyrtorn under semester med sdr 400 branta trappsteg...d var jag minsann glad att jag hade hittat el-ciggen hehe
Citera
2011-12-11, 15:10
Medlem
Aspsusas avatar
[Beklagar de mnga sprk-, stav- och slag- felen i min frra post - skrivet mitt i natten efter en hejdundrande fest - och det blir nog en del nu ocks, har grymt brttom ut p julbasar, som en god samhllets stttepelare till tant s mste man ju... ]

Citat:
Kul att hra om ditt frsta intryck, och att du r s njd!

Iiik, kul att f svar - sedan fredag vill jag bara prata om detta, och min omgivning (bde den fysiska och mina virtuella stamlokus r inte sdr vrst intresserade efter de frsta 5 minuterna...

Citat:
Jag har en frga till dig, vad du tycker om Enigma: Mina smaklkar har ju frndrats mycket sedan jag slutade rka och jag kan nstan tycka numera att Enigma lutar lite t menthol hllet. Vad tycker du, knner du ngot sdant?

Hmm, menthol? Nej, inte s att jag direkt kommer att tnka p det.
Men nr jag riktigt frsker knna efter s kan jag litet frst vad du menar - dr finns en liten "ltt" smak som r svrplacerbar, en ton som en blandning av stjrnanis(?), vanilj, och kanske en mycket "ltt" och "mjuk" mynta.

Dremot s hittade jag en ovntad verkligt trevlig underton av lakrits/anis i Aromatique. Testade den smaken frst idag och nu vet jag inte riktigt om jag kanske gillar den nnu bttre n Robustan...

Citat:
Tnkte bara nmna att 510 batteriet du fick av mig var XL 280mah. 180mah r 2,5cm kortare.
Jag borde verkligen kolla flashback oftare - sdr ngra timmar efter att du skrivit detta (men jag inte nnu lst det) s mailade jag dig fr att frga detta... Det verkar i alla fall hlla vldigt lnge det ocks. (Men det var bra att det hamnade i "skrpldan" - det r helt ok och jag r jttetacksam fr det, men knappen r inte enbart kosmetiskt defekt, efter att ha anvnt det en del s har den brjat fastna s att e-ciggen pyser fr sig sjlv en stund efter att man slppt upp knappen.)

Citat:
Hller med!! Just drfr jag blev s himla frtjust i el-cigg sjlv Jag upplevde inte det som att jag hade slutat rka och blev nstan frvnad nr jag frstod att jag hade gjort det....jag upplevde det bara som att, ja...nu gr jag detta istllet.

Precis. Vi borde bara hitta ett bttre svenskt uttryck fr det. "E-cigg" och att "rka e-cigg" r liksom litet missvisande. P finska verkar mer aktiva "vejpare" ha skapat ord bildade finskans ord fr "nga" (hyry) - vilket ju r ltt gjort p finska. Svenskan r alltid litet krsnare med att acceptera nya ord.
Men hr skulle det verkligen behvas ngot!

Citat:
r det s att storrkare fr rethosta efter ngra timmar utan en cigg? Det visste jag inte. Jag fick ingen hosta i brjan med min frsta el-cigg och inga av mina vnner eller bekanta har nmnt det heller, frutom just en tjej p mitt frra jobb som verkligen var storrkare. Hon hostade ganska mycket under frsta veckorna med el-cigg. Jag minns att hon trappade ner vldigt sakta, hon fortsatt med sina vanliga cigg under en ganska lng tid fast kanske 5-7st om dagen istllet fr 40-50st om dagen. Jag trodde d att det berodde p att hennes hals var mer knslig d den hade utsatts fr s mycket mer rk s att den retades av ngan, men den kanske bara saknade cigaretterna allts?

Dremot efter det hade gtt 3-4 veckor fr oss, d fick bde jag och min sambo en sdan rethosta att det var jttejobbigt. Vi gick omkring och lt som ett par katter med hrbollar hehe Blev ganska rdd ju att det var pga e-ciggen men s lste jag att det r en vanlig fljd av att sluta rka, nr flimmerhren i luftvgarna brja vxa tillbaka. Det gick ver efter ngon vecka.

Efter ett par timmar vet jag nu inte, men det r allmnt knt att en av de sakerna som gr det svrast att sluta rka om man rkt mycket r man kan f riktigt besvrliga hals- host- slem- besvr de frsta 2-6 mnaderna.
Men kanske jag bara inte helt lyckats bli av med den lngdragna snuva jag haft hela hsten?

Citat:
Ja, det kanske hjlper. Jag brjade iofs med nikotinvtska frn frsta brjan. Dryck mycket vatten frresten, man kan bli torr i halsen i brjan. Det finns ven en liten, liten chans att du kan vara allergisk mot PG frresten. Det r inte vanligt, men det finns ngra som r (och d blir det VG fr dig ju).

Hoppas inte - har lst att ren VG inte funkar s bra i tank-system, utan att man hellre skall anvnda cartomizers eller bara drip fr det.

Citat:
Om du varit storrkare s kanske du vill trappa ner lite frsiktigt? Fr en sak som el-cigg inte hjlper med ven nr man har den med nikotin, r avvnjning frn alla gifter och kemikalier i vanliga cigaretter Jag tror personligen att man r mycket mer beroende av dessa n av nikotinet fr sig.
Tror min mor (som rkt i ca 55 r) skulle hlla med dig. Hon anser att nikotinplster inte r av ngot vrde vht. Det skall bli spnnande att se vad hon tycker om vaporisatrer...

Citat:
Och inte nog med det som nd skulle finnas i cigaretter, s sgs det att tobaksindustrin lgger till en massa annat ondigt skrp just i syfte att skapa en nnu starkare beroende (precis som matindustrin tillstter socker i allt mjligt dr det inte behovs fr att vi ska bli beroende av deras produkter). Den avgiftningsprocess r inget roligt. Precis alla jag knner som bytte till el-cigg, har efter ngon vecka ftt genomlida abstinenssymptom i form av huvudvrk och vara allmnt hngig och trtt. Det gr ver efter ett par dagar det med.

Det dr lter bde intressant och litet skrmmande.
Jag har inga planer p att ndvndigtvis sluta rka - jag vill bara minska mngden nikotin jag suger i mig genom en frbrnningsprocess.
De dr symptomen du talar om r inget jag upplevt under perioder d jag istllet fr 30-45 cigaretter per dag anvnt nikotinplster av mellanstyrka och rkt kanske 5-12 cigaretter istllet. Men om du sger att det tar mnga veckor tills man fr abstinens p de gifterna s lter det ju orovckande.

Citat:
Nu knns det som att jag bara pratar om allt negativt med att sluta rka, det finns mycket hrligt med det ocks ju! Efter ett par mnader brjade folk faktiskt kommentera om att min hy sg frschare ut, frgade om jag hade ftt ngon behandling eller ngot Och jag minns nr vi skulle upp i ett fyrtorn under semester med sdr 400 branta trappsteg...d var jag minsann glad att jag hade hittat el-ciggen hehe

En sak som jag har undrat ver: Blir ens luktsinne mycket bttre nr man slutar rka vanligt och vergr till att bara dra in nga?

Det r nmligen s att en stor orsak till att jag rker r att jag har problem med ett litet verknsligt luktsinne, och rkningen mattar av det s dr lagomt s det inte r en plga att g p gatan eller vistas i dligt ventilerade rum.
Fast med en smidig liten vaporisatr och ngn ganska stark smak i den (jag har ju inte ens provat mentol n!), s borde det ju g bra att diskret dra i sig ngra bloss nr hemska lukter verfaller...
Senast redigerad av Aspsusa 2011-12-11 kl. 15:24.
Citera
2011-12-12, 22:56
Medlem
Aspsusas avatar
S, d kom d mitt eftertraktade paket frn Polen. Hjlp s mycket grejer jag har bestllt!

Jag brjade sdr frsiktigt med att lgga till litet osmaksatt "nicoglyco" till en patron nonic som jag hade ungefr hlften kvar av. Nu r det ju svrt att sga exakt vad den slutliga styrkan blev, men jag siktade frsiktigt p ca 12mg.

Mycket intressant vad en tillsats av nicoglyco gr med smaken - stman minskar betydligt. (Se mer utfrligt nedan.) Och styrkan var mer n nog.

N, vidare. Beslt mig fr att vara vldigt konservativ och gra mig en liten flaska av 10mgs styrka. Valde vad jag gissade var den minst komplicerade tobakssmaken i sortimentet jag bestllt, Virginia. Chansade p att 7% essens skulle vara lagom. Tror jag mixade in litet VG ocks.
Blev riktigt lyckat.

Och nu var det vldigt tydligt hur nikotinet minskar p stman: nr jag blser ut genom vaporisatorn och sniffar p doften av ngan r den vldigt mycket stare och kryddigare n nr jag drar ett halsbloss!

N, vidare i mixningen. Min nsta id var att testa ngot starkare, och det fick bli dryga 18mg och ca 8% "Camtel Ultimate". Litet mer VG i mixen ocks.
Host! Hoppsan, det hr var faktiskt vldigt nra en alldeles fr stark cigarett - ungefr som nr jag var ung och full och rkte kompisens filterlsa Camel. (Igen kanske en liten gnutta fr stt, men med den hr styrkan var det svrt att sga.) Bra att jag bara blandade en tank - den hr kommer att rcka lnge.

Sedan tnkte jag testa en "glgg" smak som jag bestllt p skoj. Och nu gick det litet tokigt. Jag blandade igen bara en patron (lgre nikotinstyrka den hr gngen). Satte patronen i vaporisatren - och urk! Dels r den hr smakessensen vldigt dominerad av nejlika, och dels s hade jag inte putsat eGon efter min Camtel-patron. Inte s bra.
Och det r nu jag antagligen lyckades brnna min frsta frngare redan efter bara ngra dagar. Fr jag tnkte att det r vl bst att putsa den litet d... S jag droppade glatt en hel del PG direkt i frngaren. Och tryckte p knappen. Och den pyste sdr lagom, men utvecklade inte s mycket nga, och blev vldigt het.
N, jag frskte nd med min glgg-nga. Men eGon ville inte riktigt samarbeta. Vldigt vldigt litet nga. Men hett att hlla i. (Men smaken var bttre n Camtel-glgg blandningen)
Lade ner den frngaren och skall titta litet nrmare p den imorgon. Kanske den bara blev fr vt? Kanske man kan putsa den med sprit?

Summan av kardemumman:
- Det visade sig att jag vill ha en ganska svag nikotinstyrka p min nga. Mycket svagare n jag hade trott.
- Inte heller vill jag ha s otroligt mycket smakessens i min nga - de nonic-oljor jag fick med mitt startset passar mig mycket bttre nr de r utblandade till 2/3-1/2.
- Nikotinet frndrar bde smakerna och sjlva knslan.

- Den polska ntbutiken http://twojliquid.pl kan rekommenderas. Snabbt, allt korrekt, bra varor (FlavourArt), vl packat. Och mycket bra priser. Kan kommunicera p engelska via mail.
Citera
2011-12-12, 23:24
Medlem
Citat:
Iiik, kul att f svar - sedan fredag vill jag bara prata om detta, och min omgivning (bde den fysiska och mina virtuella stamlokus r inte sdr vrst intresserade efter de frsta 5 minuterna...

Jag frstr helt! Kan fortfarande vara lite s emellant :-)

Citat:
Dremot s hittade jag en ovntad verkligt trevlig underton av lakrits/anis i Aromatique. Testade den smaken frst idag och nu vet jag inte riktigt om jag kanske gillar den nnu bttre n Robustan...

Vilken finsmakare du! Vi skulle haft med dig i vr stora e-juice provning igr hehe

Citat:
Jag borde verkligen kolla flashback oftare

Stll in s att du fr e-post nr det kommer ett inlgg, s slipper du ha koll p det

Citat:
(Men det var bra att det hamnade i "skrpldan"

Ja, precis. Nu frstr du varfr dessa anvnds endast som "freebies"!

Citat:
En sak som jag har undrat ver: Blir ens luktsinne mycket bttre nr man slutar rka vanligt och vergr till att bara dra in nga?

Ja, fr bde gott och ont..

Kul och intressant att hra om ditt ventyr drhemma!! Jag slr vad om att du r uppe hela natten

Nu drunknar jag i jobb s jag fattar mig superkort, och jag kan nix om att blanda e-juice nd, men du skulle kunna kolla ngot utav dessa forums om DIY:

http://www.e-smokers-forum.com/diy-discussions/
http://www.e-cigarette-forum.com/forum/diy-e-liquid/
Citera
2011-12-14, 10:07
Medlem
Dagge1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyzko
Min farbror kpte en sn fr att sluta rka men rkte den en dag sen slngde han den t helvete med kommentaren om att de inte r samma sak

Urskta trdbumpen men din farbror r ju rtt skn... Vad fan hade han trott egentligen, att det skulle vara precis som vanligt att frska sluta rka? ;-)
Citera
2011-12-14, 10:28
Medlem
Aspsusas avatar
Nu nr det har gtt ngra dagar s kan jag sga litet mer om hur det hr med e-cig fungerar:

Det fungerar bra. Men det r tydliga skillnader mellan smaker, mellan med nikotin och utan, och mellan olika modeller av frngare.
Men det r ganska annorlunda n cigarettrkning - jag tror att cigarr- och pip-rkare antagligen har lttare att snabbt f in den rtta tekniken. Sjlv har jag svrt att dra s lnga bloss som rekommenderas, s jag har brjat kompensera fr det med att dra "dubbelbloss", frst ett-tv munbloss fr att f igng ngutvecklingen ordentligt, och sedan ett halsbloss.

Den dr eGo-T frngaren som jag trodde jag haft snder? Den var bara litet temperamentsfull, kanske fr vt. Fljande dag var den i alla fall mycket bttre. Eftersom jag var litet skeptisk mot den s beslt jag att den hdanefter fr vara min mentol-frngare (eftersom jag lst att det r vldigt svrt att f bort mentolsmak ur en frngare).

Det r en viss skillnad mellan eGo-T och 510-T - men det r ganska svrt att exakt sga p vilket stt. En skillnad verkar vara att eGo-T frngarna behver litet mera inkrning n 510:an.
Mjligen har 510:an ngot lgre motstnd, svrt att sga. Men den knns "snabbare" och verkar litet lttare bli _vldigt_ varm (men det kanske berodde p att batteriknappen fastnade).

En mycket trevlig sak r att batterier och frngare bra gr att anvnda i kors. Dremot inte frngare och tanks/munstycken - drfr har jag ocks just bestllt ngra drip-tips.

Jag har inte kommit vldigt lngt i mitt blandande nnu, dr r en hel del frvnande saker fr mig att fundera p:
- Enligt flera FAQs s borde jag som storrkare behva en stark nikotinstyrka, men allt som r starkare n sdr 15mg knns p tok fr starkt fr mig. Och nu menar jag inte skrpan i smaken, utan verkligen knslan av nikotinet i kroppen. Antingen r jag osedvanligt bra p att uppta nikotin ur ngan, eller osedvanligt dlig p att f i mig det ur rk - eller s har helt enkelt faq-skribenterna helt fel.

- Jag verkar vara vldigt knslig fr vissa smaker/smaknyanser. Det hr har jag visserligen vetat tidigare, men det kan bli ngot av en utmaning.

- Det dr med PG/VG frhllande knns ganska knepigt nnu. Likas vatten/alkohol. Fr lsa p litet till tror jag.

Det r vldigt roligt att blanda sjlv! Jag rekommenderar det skarpt.
Min bsta kompletta blandning hittills (allts inte frlngning av existerande no-nic vtskor) r en mycket enkel ca 10mg stark Virginia (FlavourArts essens, ca 7%), som speciellt med ngra droppar svag mentolsprit direkt i tanken r en ypperligt neutral vtska. Inte fantastisk nr det gller ngutveckling mste jag dock medge, jag var alldeles fr frsiktig med glycerinet - bara det blir litet rum i flaskan s tror jag att jag skall fylla p med litet snt.

Det r inte svrt att gra sin egen e-liquid, men litet pilligt, och det r en god id att skaffa sig bra verktyg - konstaterade igr att pipetterna jag bestllt inte var tillrckligt exakta fr riktigt sm mngder (typ 0,28 ml), s gick till apoteket och frklarade mitt dilemma och inhandlade ett par 1ml sprutor med riktigt fin gradering. Med dem var det inget problem att blanda till 1ml 12mg-stark vtska av 36mg stark PG, ren PG och ren VG.

Handskar r ocks en god id, och riktigt bra sdana har jag tyvrr inte. Av erfarenhet vet jag nu att det inte r s lyckat att hantera mentolkristaller med bara hnder och sedan gnugga sig i gonvrn... ajajaj!
Citera
2011-12-16, 04:03
Medlem
Tja! Jag har kollat igenom trden och detta med el-cigg verkar som en briljant id, om nu knslan utav cigg upplevs.
Min tanke r att testa dessa e-cigg, jag r allts sjlv rkare och som de flesta rkare lskar jag att rka min cigg. Min plnbok lskar det dremot inte, d jag har halvkeff inkomst. S mitt ml r att, i alla fall till en brjan kra 50-50, allts knna av dessa. Jag vill ha smaken av tobak samt nikotinet, r det ngon som r villig att hjlpa till med lite tips p en bra el-cigg som uppfyller dessa krav?
Jag har klickat runt lite p de sidor som nmnts i trden, men har svrt att bedma vilka som verkar bra och inte. Hittar ven inte ngra med nikotin.

Vad kostar det totalt, vart hittar jag den bsta och knns det verkligen som en riktig cigarett?

Tack p frhand!
Citera
2011-12-16, 10:32
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letetra
Vad kostar det totalt, vart hittar jag den bsta och knns det verkligen som en riktig cigarett?

1. Vad som helst, 2. mnga stllen, 3. beror p - kanske inte

Nej, sorry, skall inte retas.

Men faktum r att det r vldigt svrt att ge exakta svar.

1. Det finns riktigt billiga engngs-prova-p saker, men jag hoppade ver dem efter att ha lst litet om hur mycket bttre de litet dyrare (men mer lnglivade och pbyggnadsbara) grejerna r.
Jag r litet nrdig och pryltokig, s mina frsta tv paket (bra hardware och nikotinvtskor och smaker s det kommer att rcka ett r eller s) blev tillsammans nrmare 900 kronor. Man kan skert komma mycket, mycket billigare undan.

2. Problemet r att om man vill ha nikotin s mste man bestlla det frn England, Tyskland, Polen eller ngot annat EU-land dr det r tillltet att slja snt. Eftersom jag var osker p vilken nikotinstyrka jag ville ha s valde jag att bestlla vtskor s jag kunde blanda sjlv hellre n frdiga patroner eller vtskor, och det blev frn en polsk sajt som visade sig bra (och i jmfrelse riktigt billig).
(Vilket fr min del visade sig vara ett mycket bra beslut - p basen av hur mycket jag rker skulle jag ha valt en frdigblandad vtska med mycket nikotin, men det visar sig att jag mrkligt nog fredrar en ganska svag nikotinstyrka i min e-cigg.)

Nr det gller att vlja hrdvaru-leverantr s r jag mycket njd med den som postar hr i trden .
Det som jag iaktagit nr jag surfat runt p mngder av ntbutiker r att ju mer tekniskt exakta beskrivningarna av prylarna r, desto strre sannolikhet att prylarna r bra och sljaren seris. Sajter som understryker hur mycket du sparar och hur ltt det r att sluta rka skulle jag hlla mig borta frn.

3. Det knns inte riktigt som en cigarett, men det r svrt att frklara. Det r liksom inte identiskt, men lika bra. Som choklad och karameller, eller som l och vin, whisky och cognac.

Idag, en vecka efter att jag ftt mina grejer, och bara fem dagar efter att jag fick mina nikotinvtskor, s kom jag p mig sjlv med att fundera p hur jag skulle justera blandningen fr att litet frbttra smaken - det var bara det att jag rkade rka en vanlig cigarett, och av mitt absoluta favoritmrke dessutom!
Citera
2011-12-16, 13:50
Medlem
certain+s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letetra
Min tanke r att testa dessa e-cigg, jag r allts sjlv rkare och som de flesta rkare lskar jag att rka min cigg. Min plnbok lskar det dremot inte, d jag har halvkeff inkomst.
lskar du att rka, s rekomenderar jag dig att ven prova piptobak med en Iolite. Mycket godare n en elcigg och lika hlsosamt.
Det r spass gott att det ven vertrffar cigaretter.
Citera
2011-12-16, 15:11
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av certain+
lskar du att rka, s rekomenderar jag dig att ven prova piptobak med en Iolite. Mycket godare n en elcigg och lika hlsosamt.
Det r spass gott att det ven vertrffar cigaretter.

Nu blev jag nyfiken, vad r en Iolite?

Hur fungerar det - om det r lika hlsosamt som en elcigg s kan det ju inte vara direkt frbrnning?

Nr jag brjade rka som 16-ring s skulle jag ha viljat rka pipa, lskar doften av god piptobak. Men jag lrde mig aldrig tekniken, kunde inte hlla liv i den, tobaken jag testade kndes alldeles fr stark ("bet" mig i tungan och dvade alla smak- och luktreceptorer s jag sjlv inte kunde knna den goda doften), och jag hade rysliga problem med att inte dra halsbloss.

S ett enklare och hlsosammare stt att konsumera piptobak skulle vara grymt kul!

Ocks om jag r nu r helt otroligt inspirerad av e-cigaretter, s r alla nyanser som finns i kta tobak ju nog ngot som jag absolut vill hlla kvar i mitt liv fr festliga tillfllen. (n s har jag inte bestllt ngon av de verkligt avancerade produkter baserade p extraktion frn tobak som finns fr DIY e-juice makare, men de verkar grymt intressanta - nikotinet r ju inte den enda intressanta alkaloiden i tobaksplantan...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in