Mina föräldrar är socionomer båda två.
Men det är inte deras arbetsuppgifter.
Delat vårdnad, hos min far har det varit rätt knapert och hos min mor har det varit bättre tack vare min styvfar som jobbar som delchef på Volvo lastvagnar utan riktig utbildning för det.
Dock har det varit 6 barn, så gott om pengar har det inte varit.
Hos far är/var det alltså underklass.
Hos mor är/var det övre medelklass.
Mina föräldrar har alltid hållit starkt vid att inte påverka oss åsiktsmässigt utan vi har fått bygga upp allting själva.
Detta ledde till att jag kallade mig kommunist under mellan- och högstadiet för att någon gång mellan högstadium och gymnasium bli liberal och idag är jag libertarian.
Jag har dock alltid varit höger trots att jag kallat mig för kommunist.
När man går i mellan- och lågstadiet kan man vara kommunist och ändå vara emot kommunism. Saker och ting behöver inte vara vettiga vid den åldern.
Man möts ständigt av fördomar om vad man står för och hur det skulle bli om jag fick min vilja igenom.
Det vanligaste är att man får höra att "Du är ju för barnarbete! Du är ju ond!" eller liknande, efter en stunds debatt så säger de "Hmm, det kanske inte är alltför dumt att tillåta barnarbete trots allt".
Nästa vecka får man återigen höra samma personer säga "Du är ju för barnarbete! Du är ju ond!".
Hopplöst.