2008-03-03, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikebatch
Hur är rågsved nu för tiden? och Hagsätra ?

Hahaha. Rågsved?! Nä du. Värre än vad någonsin dess rykte varit. Där vill du inte att dina barn ska växa upp. Jag lovar.

Snäppet bättre än Rinkeby och sådana områden men ändå totalt obebobart om du har barn och har råd att flytta därifrån. Jag kan inte komma på ens en enda "bra gata" inom Rågsved.

Medelinkomsten i Rågsved ligger på typ lite drygt hälften av vad en gör i Stockholm i stort.

Skolan är en katastrof. Av hundra elever har ungefär tio svenska som modersmål och bara en 45-50% klarar av att ta sig vidare till gymnasiet.

Centrum är nedmonterat. En ICA-butik är den sista seriösa butiken som finns kvar. Bankomaten är borttagen sedan någon snodde en bil och försökte ramma sig in i den för att komma åt sedlarna.

Pressbyrån vid T har bytt ägare åtminstone en gång de senaste åren enbart pga att de var trötta på att bli rånade. Socialen har gott om lägenheter där för "svårplacerade individer".

Och så vidare. Och så vidare.

Visst som obrydd ungdom i sin första lägenhet. OK. Men vill du leva ett seriösare och behagligare liv så ... nä.

Hagsätra är snäppet bättre, i klass med Bagarmossen, men fortfarande inget att sträva efter. Många trasiga bilrutor. Klotter. En blanding av svenska flaggor och paraboler på balkongerna. Skottlossning på Buck Rogers kvarterskrog. Bröl och skrän på ungdomarna på gatorna om nätterna. Raggarbilar. Mer vit fattig arbetarklass än svart ännu fattigare invandrarklass (eftersom de bor i Rågsved i högre grad). Ett OK centrum, men livsmedelsbutikerna är rätt trista. Södertörns bästa sportbutik har de i alla fall.
Citera
2008-03-05, 14:27
Medlem
Jisses vad folket generaliserar! Jag menar, jag bor i Södertälje, vi har över 70% invandare i de flesta områden, men där jag bor är det... hmm.. jag har nog sett ett par-tre i hela mitt liv.

Gå på visning, känn in dig, acceptera att det inte automatisk blir bättre om med färre invandrare.
Om du tycker att det faktiskt är bättre, kom hit som terapi.
Citera
2008-03-05, 15:00
Medlem
Blaha2k2s avatar
Jag är född och uppvuxen i Hässelby Villastad.
Helt ok område, dock kanske inget för dig eftersom det är mest Villor där.

Det sämsta är ju att det är så jävla långt från staden. Tar ju minst 45min att komma in stan. (Buss till vby -> tunnelbana).
Citera
2008-03-05, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Förstår inte hur Solna kan vara så dyrt att bo i. MASSOR av kulturberikare och asrisiga skolor. Sumpan är bättre.

Kanske för att Solna är bättre? Jag har gått i skola i både Sumpan och Solna och det var helt klart bättre i Solna. Det finns "MASSOR" (nu tycker jag egentligen inte det, finns mycket värre kommuner) av invandrare i Sundbyberg också. Hallonbergen är inge vidare. =/

Folk vill gärna få det att låta som att många områden i Stockholm är rena slagfälten. Det är få områden man kanske ska undvika men på de flesta ställen klarar man sig bra.
Citera
2008-03-05, 16:54
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handkräm
Tullinge: Kan vara okej, speciellt kring numera nedlagda F18
Huddinge: Kan också vara okej, eftersom det är så stort. Generellt nej.

Farsta: Nej.
Flemingsberg: Nej.

Bagarmossen: Absolut inte!
Gubbängen: Ja! Trevligt område helt enkelt.
Precis! Gubbis är numer mestadels bostadsrätter och arbetarklass. Inte särskilt mycket problem med socialgrupp 3 och nedåt även om de finns. Köper du en BR så hamnar du dock troligen i ett bra kvarter. Helt ok faktiskt.
Citera
2008-03-05, 17:08
Medlem
bona officias avatar
Bromma/Alvik/Traneberg är riktigt trevliga områden.
Citera
2008-03-05, 17:18
Medlem
veritasss avatar
Vad tycker folket om Mörbylund då?
Någon här som bor där? Ska flytta dit nästa månad..Vet ingenting om området.
Citera
2008-03-05, 17:21
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veritass
Fel sida stan men nära universitetet iofs om det är det som är målet. Mörby är väl ingen höjdare i allmänhet men just Mörbylund vet jag inte så mycket om.
Citera
2008-03-06, 07:53
Medlem
Tumba ? typ runt det nya området, munkhättevägen...
är det okej där?
Citera
2008-03-08, 15:32
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veritass

Husen är väl inte alltför roliga. men lugna omgivningar, nära Mörby c och en lugn tunnelbanelinje intill stan.
Är väl mest knegare, unga och ensamstående. har säkert dåligt rykte men det har nog att göra med vilken kommun M-bylund ligger i....
Citera
2008-03-08, 15:35
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Hahaha. Rågsved?! Nä du. Värre än vad någonsin dess rykte varit. Där vill du inte att dina barn ska växa upp. Jag lovar.

Snäppet bättre än Rinkeby och sådana områden men ändå totalt obebobart om du har barn och har råd att flytta därifrån. Jag kan inte komma på ens en enda "bra gata" inom Rågsved.

Medelinkomsten i Rågsved ligger på typ lite drygt hälften av vad en gör i Stockholm i stort.

Skolan är en katastrof. Av hundra elever har ungefär tio svenska som modersmål och bara en 45-50% klarar av att ta sig vidare till gymnasiet.

Centrum är nedmonterat. En ICA-butik är den sista seriösa butiken som finns kvar. Bankomaten är borttagen sedan någon snodde en bil och försökte ramma sig in i den för att komma åt sedlarna.

Pressbyrån vid T har bytt ägare åtminstone en gång de senaste åren enbart pga att de var trötta på att bli rånade. Socialen har gott om lägenheter där för "svårplacerade individer".

Och så vidare. Och så vidare.

Visst som obrydd ungdom i sin första lägenhet. OK. Men vill du leva ett seriösare och behagligare liv så ... nä.

Hagsätra är snäppet bättre, i klass med Bagarmossen, men fortfarande inget att sträva efter. Många trasiga bilrutor. Klotter. En blanding av svenska flaggor och paraboler på balkongerna. Skottlossning på Buck Rogers kvarterskrog. Bröl och skrän på ungdomarna på gatorna om nätterna. Raggarbilar. Mer vit fattig arbetarklass än svart ännu fattigare invandrarklass (eftersom de bor i Rågsved i högre grad). Ett OK centrum, men livsmedelsbutikerna är rätt trista. Södertörns bästa sportbutik har de i alla fall.

Nja håller väl delvis med om än tycker jag Spårfinnargränd i rågsved är helt OK. Buck Rogers och axbergsgränd faktiskt i rågsved trots att mäklarna brukar säga hagsätra.
Citera
2008-03-09, 16:49
Medlem
Flikar in en fråga här om det går bra...

Hur ser det ut i orminge numera? Västra orminge i synnerhet...Bodde där under 90-talet, var helt okej då iallafall, hur ser det ut numera, mycket invandrare och annat pack?

Bodde efter ormingeringen, i en utav "tågvagnarna"...Har en polare i hässelby som snackade nånting om att det är ganska invandrartätt i orminge numera, men jag vettefan...Fanns då inte många invandrare där när jag flyttade kring -98
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in