2019-02-24, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnbauerGrisen
Vill du ha ett lugnt förortsliv som i sköndal kan du flytta till alla områden i Stockholm utom följande:

- Innerstaden (Västra kungsholmen ej inkluderad)
- Midsommarkransen
- Gamla Råsunda
- Sundbyberg
- Gröndal
- Liljeholmen
Nu skrev du det här för något år sedan men midsommarkransen? Bodde där i nåt år eller två, kanske jag som är förortsskadad men det var ju hur lugnt som helst! Både nära till natur och city. Underbart helt enkelt!
Men okej, det fanns en mc-klubb nära, vet inte om den finns kvar, men dom störde aldrig mig som boende iaf.

Sundbyberg? Rätt stort område iof, så svårt att generalisera. Men överlag så bor jag som svensk hellre i sumpan än husby t ex.
Citera
2019-03-05, 09:26
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Nu skrev du det här för något år sedan men midsommarkransen? Bodde där i nåt år eller två, kanske jag som är förortsskadad men det var ju hur lugnt som helst! Både nära till natur och city. Underbart helt enkelt!
Men okej, det fanns en mc-klubb nära, vet inte om den finns kvar, men dom störde aldrig mig som boende iaf.

Sundbyberg? Rätt stort område iof, så svårt att generalisera. Men överlag så bor jag som svensk hellre i sumpan än husby t ex.

Det jag menade med dessa två exempel är att de har har en ganska utbredd kvartersstad i förorten och är om de inte redan har gentrifierats och därmed fått ett betydande stadsliv.
Citera
2019-03-05, 10:37
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Det jag menade med dessa två exempel är att de har har en ganska utbredd kvartersstad i förorten och är om de inte redan har gentrifierats och därmed fått ett betydande stadsliv.

Sumpan centrum är väldigt gentrifierad.
Citera
2019-03-05, 11:53
Medlem
JohnbauerGrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Sumpan centrum är väldigt gentrifierad.

Avspeglas inte i bostadspriser i området dock.
Citera
2019-03-05, 12:21
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Avspeglas inte i bostadspriser i området dock.

Det låter som en positiv sak, men när jag precis gick in och kollade så kändes det som att det väldigt mycket gör det. Det kommer givetvis inte att vara samma som i stan men det är inte billigt överhuvudet taget.
Senast redigerad av Pershagen76 2019-03-05 kl. 12:27.
Citera
2019-03-05, 21:09
Medlem
utan.att.stannas avatar
Om man vill bo lantligt, i stockholmslän, i villa såklart, och imte betala mer ån absolut max 3.7, helst mindre. Vad gäller då? Norrtälje och nynäs?
Citera
2019-03-05, 21:17
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Om man vill bo lantligt, i stockholmslän, i villa såklart, och imte betala mer ån absolut max 3.7, helst mindre. Vad gäller då? Norrtälje och nynäs?

Jag skulle kolla på Nykvarn, lugnt, blands sveriges bästa skola samt snabbtåg till Stockholm på ca 30 minuter.
Citera
2019-03-05, 21:20
Bannlyst
Citat:
Köp ett vinterbonat gammalt fritidshus för den summan i typ Upplands-bro.

Södertälje med viss omnejd är väl hyfsat billigt också. Kan du ju ta jobb på sjukhuset där om du vill. Eller jobba med "alternativ" verksamhet i Järna.
Citera
2019-03-06, 00:39
Medlem
Citat:
Ok, förstår lite bättre men inte helt.
Det beror på vad man är ute efter, i Sundbyberg finns jäkligt lugna fina områden om man är i tankar på att bo med sin familj om man har slantarna t ex. Som ungkarl är det fint mer centralt.

Det kommer växa till en del av staden men de i rätt områden får också ha sitt i fred som i Köpenhamn t ex som är en mer urban stad.
Midsommarkransen kommer få ha det lugnt och sömnigt rätt länge till och det är fint.
Allt beror på vart man vill och vad man vill ha.
Det är mina spådomar.

Sen är gentrifieringen ett projekt som pågår överallt i många förorter som kommer bli vår tids miljonprogramsfråga för eftervärlden. Så mycket som spelar in så jag är inte den första att döma.
Bra med lite nytänkande iallafall.
Citera
2019-03-06, 01:11
Medlem
Citat:

Vallentuna är Stockholm med ridstövlar, runstenar och utan socialbidrag. I Österåker får du några fler flytvästar men kanske också några fler socialbidrag än i Vallentuna. Hur som helst ska man inte vara söder om stan i onödan.
Citera
2019-03-06, 02:28
Medlem
villesons avatar
Centrala Sundbyberg är bra! Lugnt och säkert! Även delar av Solna som Råsunda. Men undvik "förorterna"som Hallonbergen och Rissne! Mycket ungdomsgäng i dom senaste!
Senast redigerad av villeson 2019-03-06 kl. 02:31.
Citera
2019-03-06, 04:27
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villeson
Centrala Sundbyberg är bra! Lugnt och säkert! Även delar av Solna som Råsunda. Men undvik "förorterna"som Hallonbergen och Rissne! Mycket ungdomsgäng i dom senaste!

Jo men Rissne, Hallonbergen och Rinkeby ligger bara på promenadavstånd från Sundbyberg så det kan lika gärna röra sig i centrala Sundbyberg som i sina egna trista stadsdelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in