2019-03-06, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Vallentuna är Stockholm med ridstövlar, runstenar och utan socialbidrag. I Österåker får du några fler flytvästar men kanske också några fler socialbidrag än i Vallentuna. Hur som helst ska man inte vara söder om stan i onödan.
Ha ha ha! Angående det fetade!
Citera
2019-03-06, 05:11
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Om man vill bo lantligt, i stockholmslän, i villa såklart, och imte betala mer ån absolut max 3.7, helst mindre. Vad gäller då? Norrtälje och nynäs?

Båda sossestäder på långt avstånd från Stockholm de ingår nästan inte i Storstockholm. Norrtälje har det varit mycket stök med invandrare men inget dagsaktuellt. Bosätta sig mellan Nynäshamn och Stockholm men bortanför Jordbro vid småstationerna längs pendeltåget. När till fin skog.

Nykvarn absolut ganska långt bort om man jobbar i Stockholm men mycket nära naturen en riktig oas på bra avstånd från blattarnas Södertälje. Har byggts mycket villor där senare år alla troligen "flyktingar" från mångkulturen.

Norr om Stockholm är den nordöst och östra sidan bäst. Gamla sossekommuner som Järfälla och Upplandsbro har importerad oerhört mycket mångkultur särskilt Järfälla som är lite av ett södertälje norr om Stockholm. Även sossekommunerna Upplands Väsby och Märsta ska undvikas. Särskilt den senare med jävligt mycket mellanösternstök, i princip regelbundet återkommande. Alternativ till Märsta är ju Knivsta i Uppsala län bra kommunikationer och inte präglat av massinvandrade araber.

Vallentuna är fint särskilt om man söker sig ut lantligt kommunikationerna är inte lysande. Blattar finns naturligtvis. Grundregeln att undvika flerfamiljshusen är generell. Täby kyrkbyn bra men sämre kommunikationer är bättre än blattefierade områden i centrum. Villaområden naturligtvis. Prisnivån håller packet borta. Danderyd på samma vis med de har också tvingats ta emot och hysa mycket mångkultur. Nu vet jag inte exakt vilka gator som ska undvikas men mitt emot Danderyds sjukhus där det finns flerfamiljshus. Österåker har omnämnts av andra samma där undvik flerfamiljshusen.

Sollentuna köp dyrt det håller stöket borta. Undvik Malmvägen i centrum. Undvik centrala Rotebro, undvik Edsberg, Undvik Kärrdal och Sjöberg. Varning för Helenelund kolla noga före köp.

Kommer man närmare Stockholm (kommunen) bör man köpa något men kontrollera att det är många BRF hus i grupp. Nytt och dyrt är alltid bäst.

Stockholms kommun är stort och komplext det tar en evighet att penetrera. Jag avstår från det och säger bara att ju närmare innerstaden ju bättre. Invandrarna är nära att ta 50% i en rad stadsdelar Hässelby, Grimsta, Vällingby, Blackeberg och med dem kommer också missbrukare, livsstilskriminella.

Onämnbara Järva men Akkala, Husby, Kista, Rinkeby, Tensta Hjulsta utgår jag ifrån att ingen vill bo. Södra slödderförorterna vet jag inte så mycket om tyvärr. Men snart eller redan 50% gäller Farsta, Hökarängen, Bagarmossen, Rågsved, Hagsätra, Högdalen, Bandhagen. i Sydväst på röda linjen allt bortom Bredäng som så Sätra, Skärholmen, Fittja, Vårby.

Östermalm och Gärdet är de bästa alternativen som jag själv fick välja och ville bo centralt. Framtiden är dock dyster för Stockholm. Politiskt tar de röda över genom att invandrarna blir många fler och en politisk maktfaktor. Det tar tid att raserar staden men så småningom kommer alla att önska de bodde i en genuint borgerlig kranskommun.
Citera
2019-03-06, 05:34
Medlem
Citat:
Vallentuna är Stockholm med ridstövlar, runstenar och utan socialbidrag. I Österåker får du några fler flytvästar men kanske också några fler socialbidrag än i Vallentuna. Hur som helst ska man inte vara söder om stan i onödan.
Men säg att man kollar på ett rätt fint område där att bo på?
Finns väl problemområden runt iof, men det känns rätt segregerat. Tror man kan bo lugnt där i tio år iaf.
Sen kanske man får ta på sig ridstövlarna ändå tillslut och dra sig nordöst till Vallentuna i värsta fall.
Citera
2019-03-06, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Men säg att man kollar på ett rätt fint område där att bo på?
Finns väl problemområden runt iof, men det känns rätt segregerat. Tror man kan bo lugnt där i tio år iaf.
Sen kanske man får ta på sig ridstövlarna ändå tillslut och dra sig nordöst till Vallentuna i värsta fall.

Jag är uppvuxen norr om stan, vilket så klart färgar mig. Men jag har aldrig begripit mig på söderkommunerna. Visst finns det lugnare enklaver i alla kommuner, men det känns som att det alltid har funnits mer av en "kultur" av att vara ute och stöka samt hänga på diverse perronger, busshållplater och nyttja diverse tveksamma berusningsmedel söder om stan.
Visst kan det säkert vara trevligt att bo i exempelvis Vendelsö (Haninge kommun) eller Tullinge(Botkyrka kommun) men dessa kommuner har ju en helt annan övergripande prägel än –*exempelvis –*Vallentuna.

Sedan är det ju skillnad på nordostkommunerna och de andra norrkommunerna. Särskilt Sollentuna och Sigtuna(innehåller Märsta) kommuner är ju monumentalt segregerade med avgrundsdjupa klasskillnader. Men tendenser till detta finns ju även i Järfälla och Upplands-Väsby.
Vallentuna, Österåker, Vaxholm, Täby, Danderyd där framförallt de två förstnämnda kommunerna innehåller en del rimligt prissatta objekt är ju en ENORM sammanhängande och på det stora hela mycket homogen, allmänborgerlig yta som på det stora hela saknar motstycke i Sverige.
Citera
2019-03-06, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Undvik Kärrdal och Sjöberg.

Det fetade får väl ändå anses lite humoristiskt. Menar du att det på fullt allvar är stökigt i Sjöberg nuförtiden?
Citera
2019-03-06, 16:25
Medlem
Citat:
Jag är uppvuxen norr om stan, vilket så klart färgar mig. Men jag har aldrig begripit mig på söderkommunerna. Visst finns det lugnare enklaver i alla kommuner, men det känns som att det alltid har funnits mer av en "kultur" av att vara ute och stöka samt hänga på diverse perronger, busshållplater och nyttja diverse tveksamma berusningsmedel söder om stan.
Visst kan det säkert vara trevligt att bo i exempelvis Vendelsö (Haninge kommun) eller Tullinge(Botkyrka kommun) men dessa kommuner har ju en helt annan övergripande prägel än –*exempelvis –*Vallentuna.

Sedan är det ju skillnad på nordostkommunerna och de andra norrkommunerna. Särskilt Sollentuna och Sigtuna(innehåller Märsta) kommuner är ju monumentalt segregerade med avgrundsdjupa klasskillnader. Men tendenser till detta finns ju även i Järfälla och Upplands-Väsby.
Vallentuna, Österåker, Vaxholm, Täby, Danderyd där framförallt de två förstnämnda kommunerna innehåller en del rimligt prissatta objekt är ju en ENORM sammanhängande och på det stora hela mycket homogen, allmänborgerlig yta som på det stora hela saknar motstycke i Sverige.
Håller med dig. Mentaliteten är annorlunda. Vi norrifrån stan är mer raka, lite mer våld men man slipper slingrigheten med vissa också.
Senast redigerad av Temporary84 2019-03-06 kl. 16:28.
Citera
2019-03-06, 18:27
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Köp ett vinterbonat gammalt fritidshus för den summan i typ Upplands-bro.

Södertälje med viss omnejd är väl hyfsat billigt också. Kan du ju ta jobb på sjukhuset där om du vill. Eller jobba med "alternativ" verksamhet i Järna.
Tjejen kommer då och då med någon fritidshuslänk från hemnet... Kam hända men är rädd för att fastna i ett renoveringshelvete.
Citera
2019-03-06, 19:04
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Tjejen kommer då och då med någon fritidshuslänk från hemnet... Kam hända men är rädd för att fastna i ett renoveringshelvete.

Bosätt er bland andra människor. Fruns syster med familj bor ute i skogen norr om Stockholm, några hundra meter till närmaste granne. Det är skit trist för barnen som inte kan gå hem till kompisar, händer i stort sett aldrig pga det.
Citera
2019-03-06, 21:55
Bannlyst
Citat:

Det är ju som i Italien med ett rikare norr och ett fattigare söder. Norrortskommunerna är klart rikare och mer välskötta överlag.
Citera
2019-03-06, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Bosätt er bland andra människor. Fruns syster med familj bor ute i skogen norr om Stockholm, några hundra meter till närmaste granne. Det är skit trist för barnen som inte kan gå hem till kompisar, händer i stort sett aldrig pga det.
Låter ju som en dröm. Människor träffar man ju alltför ofta i Sthlm ändå.
Citera
2019-03-06, 21:57
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Låter ju som en dröm. Människor träffar man ju alltför ofta i Sthlm ändå.

För dig kanske, men tänk på barnen.

Personligen så gillar jag att ha grannar och att det rör på sig lite i området.
Citera
2019-03-06, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
För dig kanske, men tänk på barnen.

Personligen så gillar jag att ha grannar och att det rör på sig lite i området.
Lol, jag är från Norrland. 200 m till närmsta granne låter ju klart överkomligt även för barn. Barn från landet är dessutom tryggare än stadsungar. Men ok helt isolerade ska de ju inte vara. Om Ts ens har/kommer få några barn? Det är ju ingen självklarhet för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in