2009-06-21, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBanan
Nacka är inte en sån höjdare som många vill tro. Jag bor i bostadsrätt där men tycker det känns sorgligt varje gång jag besöker Forum Nacka (Nackas inomhusgalleria/centrum). Ungefär hälften av klientelet är berikare och på Burger King är man i minoritet som svensk. Mona Muslim bor visserligen i Nacka, och det är väl därför många fått för sig att Nacka har få invandrare, men det är alltså helt fel.

Jag funderar på att flytta till någon av "Ö"-kommunerna istället, Tyresö, Värmdö eller Ekerö. Längre pendling men samtidigt en chans att få uppleva lite av det gamla Sverige som snart har försvunnit helt.

Nu ställer du nog lite väl höga krav tycker jag. Naturligtvis är det mycket invandrare i ett köpcentrum, så är det överallt även i Danderyd och Djursholm. Men invandrarna i Nacka är hårt koncentrerade till främst Fisksätra och bor du i något av villaområdena så bor du så vitt du kan begära i Stockholm.

På det stora hela så är Nacka en bra kommun och om du tror att det är bättre i Tyresö eller Värmdö så blir du nog besviken när du flyttar dit. Invandrarnivån vet jag inte så mycket om men det bor helt klart mer drägg i stil med finska alkisar och tonårsraggare där.

Bor du i Fiskis eller Orminge så förstår jag att du inte trivs men i princip alla övriga lägenhetsområden tillhör ju övre halvan i Stockholm, mest barn till villaägarna och pensionärer.

Villaområdena är ju för det mesta bra i hela Stockholm så där spelar ju kommunen mindre roll.
Citera
2009-06-21, 17:13
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LL--TT
Nu ställer du nog lite väl höga krav tycker jag. Naturligtvis är det mycket invandrare i ett köpcentrum, så är det överallt även i Danderyd och Djursholm. Men invandrarna i Nacka är hårt koncentrerade till främst Fisksätra och bor du i något av villaområdena så bor du så vitt du kan begära i Stockholm.

På det stora hela så är Nacka en bra kommun och om du tror att det är bättre i Tyresö eller Värmdö så blir du nog besviken när du flyttar dit. Invandrarnivån vet jag inte så mycket om men det bor helt klart mer drägg i stil med finska alkisar och tonårsraggare där.

Bor du i Fiskis eller Orminge så förstår jag att du inte trivs men i princip alla övriga lägenhetsområden tillhör ju övre halvan i Stockholm, mest barn till villaägarna och pensionärer.

Villaområdena är ju för det mesta bra i hela Stockholm så där spelar ju kommunen mindre roll.
I Nacka bor få utomeuropeiska invandrare, men på Värmdö bor det fan inte en enda. Det finns nämligen ytterst få lägenheter på Värmdö, och villor har ju blattarna sällan råd med. Dock ligger Värmdö en bra bit från stan, men helvitt är det garanterat. Tyresö däremot har en klart högre negerfrekvens än både Nacka och Värmdö, och i allmänhet betydligt tråkigare.

Vad gäller Nackas bebolighet är det precis som du säger Fisksätra och Orminge man ska undvika, men övriga Nacka är riktigt trevligt. Mycket medelklass och övre medelklass, gillas! Saltsjöbaden, Saltsjö-Duvnäs, Storängen och Backeböl/Lännersta (Saltsjö-Boo) är väl de finaste områdena.
Citera
2009-06-21, 17:52
Medlem
Piddelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solobanjo
Hur är det kring de ghettoliknande husen söder om Vällingby C? Har noterat att det är många invandrare, men är det stökigt också?

Menar du Grimsta eller Råcksta? Jag bor i Blackeberg, och när jag går till Vällingby City (som det så fint heter nuförtiden) passerar jag förbi hyreslängorna i Grimsta. Herrejösses, vilket depressionsghetto. Vill man se exempel på miljonprogrammets misslyckande så är det hit man ska gå. Råcksta är väl lite bättre, men inte mycket.

Har för övrigt snackats en del skit om Blackeberg i den här tråden, ganska oförtjänt tycker jag. Stort område med hyreshus förvisso, men byggt på 50-talet före miljonprogrammens tid. Grönt och fint, nära skog och vatten, trevliga hus, klokt planerat. Enda haken är att det är ganska långt till innerstan, men inte mer än drygt 20 min med tunnelbanan.
Citera
2009-06-24, 14:18
Medlem
Citat:
Naturligtvis är det mycket invandrare i ett köpcentrum, så är det överallt även i Danderyd och Djursholm.
Djursholms centrum lider inte av någon "berikning" överhuvudtaget. Mörby Centrum finns det dock en och annan, men inte alls i nivå med Nacka Forum. Jag tror du är en av dumbommarna som köpt 10-miljonersvilla i Saltsjö-Boo och nu börjar märka att dina ungar blir rånade på mopeder och mobiler av invandrargängen i Orminge. Du vill flytta därifrån men vill inte att ryktet om områdets brottslighet sprider sig.
Citat:
Nu slår du in en vidöppen dörr. Den viktiga frågan är ju om det på ett stenkasts avstånd finns hyreslägenheter (el billiga borätter) med tillhörande kulturberikare. Jag anser att man i Nacka får alldeles för mycket berikning för pengarna.
Citera
2009-06-24, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
Menar du Grimsta eller Råcksta? Jag bor i Blackeberg, och när jag går till Vällingby City (som det så fint heter nuförtiden) passerar jag förbi hyreslängorna i Grimsta. Herrejösses, vilket depressionsghetto. Vill man se exempel på miljonprogrammets misslyckande så är det hit man ska gå. Råcksta är väl lite bättre, men inte mycket.

Har för övrigt snackats en del skit om Blackeberg i den här tråden, ganska oförtjänt tycker jag. Stort område med hyreshus förvisso, men byggt på 50-talet före miljonprogrammens tid. Grönt och fint, nära skog och vatten, trevliga hus, klokt planerat. Enda haken är att det är ganska långt till innerstan, men inte mer än drygt 20 min med tunnelbanan.

Kan absolut inte hålla med dig. Jag bor i Råcksta, det är grönt, många stora ängar, "öppen" planlösning. etc. samma gäller grimsta. Om du tänker på de höghusen utanför Råcksta station så är de väl inte direkt deprimerade.

Själv tycker jag de gula tegelhusen från 50-talet är fina, gårdarna runt mig är det väldigt lugnt och ytterst liten kriminalitet.

EDIT: Du har inte åkt röda linjen, liljeholmen till norsborg va?
Citera
2009-06-24, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enok90
Djursholms centrum lider inte av någon "berikning" överhuvudtaget. Mörby Centrum finns det dock en och annan, men inte alls i nivå med Nacka Forum. Jag tror du är en av dumbommarna som köpt 10-miljonersvilla i Saltsjö-Boo och nu börjar märka att dina ungar blir rånade på mopeder och mobiler av invandrargängen i Orminge. Du vill flytta därifrån men vill inte att ryktet om områdets brottslighet sprider sig.

Nu slår du in en vidöppen dörr. Den viktiga frågan är ju om det på ett stenkasts avstånd finns hyreslägenheter (el billiga borätter) med tillhörande kulturberikare. Jag anser att man i Nacka får alldeles för mycket berikning för pengarna.

Jag konstaterar att du måste vara svårt allergisk mot invandrare om du anser att Nacka skulle lida av "berikning".

Det enda området där det bor invandrare i någon större skala är Fisksätra och dessa håller sig i Fisksätra. Anledningen till att du stöter på en del invandrare i Forum Nacka är dels att det egentligen bara finns två ordentliga köpcentrum i Nacka och dessa drar åt sig alla typer av människor, dels att man byter buss vid forum när man åker mellan Fisksätra och Slussen och dels att Nackas största gymnasieskola, och en av dom större högstadierna, ligger på gångavstånd från Forum Nacka.

Orminge är inget invandrarområde av rang, dock gott om finnar som sannerligen kan vara nog så jobbiga att ha inpå livet. Stora delar av Nacka är i det närmaste helt invandrarfria så "musking-skräck" är ingen hållbar anledning för att undvika Nacka.

Får man fråga vad som duger år herrn om Nacka anses som för berikat?
Senast redigerad av LL--TT 2009-06-24 kl. 18:11.
Citera
2009-06-24, 20:12
Medlem
Piddelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kekambas
Kan absolut inte hålla med dig. Jag bor i Råcksta, det är grönt, många stora ängar, "öppen" planlösning. etc. samma gäller grimsta. Om du tänker på de höghusen utanför Råcksta station så är de väl inte direkt deprimerade.

Själv tycker jag de gula tegelhusen från 50-talet är fina, gårdarna runt mig är det väldigt lugnt och ytterst liten kriminalitet.

Nej, jag menade inte de gula tegelhusen, de ser ganska trevliga ut. Jag menar de nedgångna vitmålade betonglängorna med flagnande färg och fallfärdiga balkonger (som förvisso håller på att renoveras, hoppas det blir bättre).

Visst, åsikten om Råcksta är min högst personliga, men jag har svårt med monolitiska höghus med trista plåtfasader.
Citera
2009-06-24, 21:44
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Jag konstaterar att du måste vara svårt allergisk mot invandrare om du anser att Nacka skulle lida av "berikning".

Det enda området där det bor invandrare i någon större skala är Fisksätra och dessa håller sig i Fisksätra. Anledningen till att du stöter på en del invandrare i Forum Nacka är dels att det egentligen bara finns två ordentliga köpcentrum i Nacka och dessa drar åt sig alla typer av människor, dels att man byter buss vid forum när man åker mellan Fisksätra och Slussen och dels att Nackas största gymnasieskola, och en av dom större högstadierna, ligger på gångavstånd från Forum Nacka.

Orminge är inget invandrarområde av rang, dock gott om finnar som sannerligen kan vara nog så jobbiga att ha inpå livet. Stora delar av Nacka är i det närmaste helt invandrarfria så "musking-skräck" är ingen hållbar anledning för att undvika Nacka.

Dessutom, om man undantar staden innan för tullarna så är det nästan alltid så i Stockholm att "bra" områden ligger bredvid "dåliga". Ta Sollentuna, en bekant bor i villa i Töjnan. Det är väldigt idylliskt, grusvägar och gamla fina hus. Men Malmvägen ligger ju inte många meter bort... Så är det i väldigt många förorter. Så även om du betalar dyrt för ditt hus kommer du att knalla med kundvagnen bredvid folket från Malmvägen när du storhandlar på ICA Maxi. Typ.
Citera
2009-06-25, 01:00
Medlem
Citat:

Det är inte så att jag anser Nacka vara skräp. Jag tycker bara att det är övervärderat, precis som Bromma. Här är mina rekommendationer vid villainköp:

A: Djursholm.
B: Övriga Danderyd.
C: Västra delarna av Täby.
D: Sydvästra delarna av Tyresö.
E: Nacka och Bromma.

De områden man bör akta sig för är Järfälla, Huddinge, Sollentuna, Haninge, Botkyrka och i stort sett alla villaområden i Stockholms kommun (utom Bromma). Personligen tycker jag att områden som Vallentuna, Norrtälje, Ekerö och Värmdö ligger för långt bort ifall man jobbar i City, men annars kan de fungera som budgetalternativ. Bör påpekas att jag har fått rapporter om att Vallentuna börjar försämras, så en liten reservation är på sin plats.
Citera
2009-06-27, 22:46
Medlem
Paperkorgs avatar
Någon som kan länka sidor med lägenheter som är till salu i sthlm, har ingen koll alls nästan. Vill bara ha en liten överblick på det hela.
Citera
2009-06-27, 23:26
Medlem
Piddelitos avatar
http://www.hemnet.se
Citera
2009-06-27, 23:40
Medlem
Paperkorgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
http://www.hemnet.se