2010-05-31, 08:45
Medlem
Snurrens avatar
Årsta, Hammarbyhöjden, Hägersten, vissa delar av Bromma, Minneberg (Alvik), Hammarby Sjöstad (dyr nyproduktion) ... Årsta är T-bana till Gullmarsplan, sedan går det bussar i princip hela tiden. Dessutom finns där pendeltåg Årstadal och tvärspårvägen.

Om du talar om vilken sorts lägenhet, hur stor och hur mycket ni kan satsa så kan vi ge bättre råd.
Citera
2010-05-31, 09:10
Medlem
Tzar_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Om du talar om vilken sorts lägenhet, hur stor och hur mycket ni kan satsa så kan vi ge bättre råd.

Tackar för infon!

Ja, vi har väl tänkt oss 50-80 km2 nånting på max 3 miljoner iallafall. Viktigt är som sagt att det inte är för mycket betong runtom utan hyffsat med grönska. Samtidigt ska det inte ta alltför lång tid in till stan med t-banan eller dylikt
Citera
2010-05-31, 14:39
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drlowe
Fan vad alla här ska vara obeslutsamma. Om ni vill ta reda på om det är ett kulturberikat område så är det bara att gå in på youtube och skriva in området ni undrar över. Är det videor på blattar som rappar nån keff jävla låt där dom förespråkar hur dom äger sitt område eller hur dom klottrar ner hela centrum så är saken biff; ni flyttar ni inte dit.

Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=NdHpSJsV9lI
Haha, jag tror du förklarade det ganska bra.
Citera
2010-05-31, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzar_x
Har suttit och läst igenom ett antal sidor och har fått mig en liten uppfattning om hur det ser ut.

Det är nämligen så att jag och damen är klara med våra universitetsutbildningar i Linköping nu till årskiftet och vi båda har jobb på g i stockholm. Det vi har tänkt oss är en bodstadsrätt i nåt sjysst område. Då vi båda ska jobba ganska centralt så vill vi inte bosätta oss för långt ut.

Så vad har ni för förslag, hur skulle ni välja i vår situation? Vi kommer båda vara bra avlönade och vi har tänkt oss en bodstadsrätt. Nu har jag knappt varit i stockholm och vet således inte hur lång tid det tar att ta sig in till stan från de olika områdena, men mer än 45 min på pendeln/tunnelbanan är inte så intressant. Ett område med lite grönområden vore guld värt så att det inte bara är betong så långt ögat når. Sedan ska det givetvis inte vara något ghetto med afrikaner och dylikt springandes runt i varje hörn

Tacksam för hjälp

Om du vill ha närhet till grönområden men inte allt för långt från stan, kolla in Gröndal och Kristineberg. Mycket bra och lugna områden båda två, ca 10 min till stan.
Citera
2010-05-31, 23:28
Medlem
Tzar_xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minor11
Om du vill ha närhet till grönområden men inte allt för långt från stan, kolla in Gröndal och Kristineberg. Mycket bra och lugna områden båda två, ca 10 min till stan.

Kristineberg är ju ett alternativt. Hörde en bekant prata sig varm om järfälla med, att det skulle vara lugnt och fint. Dock insåg jag att man måste åka genom tensta och rinkeby med t-banan vilket inte känns alltför roligt, särskilt inte för tjejen
Citera
2010-06-01, 02:41
Medlem
Skäggleffes avatar
Citat:
Tackar för infon!

Ja, vi har väl tänkt oss 50-80 km2 nånting på max 3 miljoner iallafall. Viktigt är som sagt att det inte är för mycket betong runtom utan hyffsat med grönska. Samtidigt ska det inte ta alltför lång tid in till stan med t-banan eller dylikt
Kanske en lägenhet i närheten av Långholmen kunde vara något? Om grönska är en prioritet alltså. Borde nog inte vara överdrivet svårt att hitta en lägenhet på en bit över 50 kvadratmeter som inte spräcker budgeten. Slänger med en wikipedialänk utifall att.

http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5ngholmen
Citera
2010-06-01, 11:57
Medlem
Citat:
Ja, vi har väl tänkt oss 50-80 km2 nånting
Rymligt
Citera
2010-06-01, 15:31
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Om er budget ligger på 3 miljoner och ni inte vill tillbringa mer än 45 minuter (!) på godtyckligt färdmedel för att komma in till stan, så känns det som att ni i princip kan sikta på vilket område som helst i när- och mellanförorterna.

En lägenhet i Bromma/Äppelviken som redan nämnts i tråden borde ligga ungefär i detta prisläge, och det gäller säkert samtliga områden precis utanför tullarna (Enskede, Gröndal, Sickla, Lidingö, Stocksund, ...). Samtidigt lär ni kunna få ett radhus eller mindre villa för ungefär samma pengar, och samtidigt inte behöva hamna mer än 35-40 minuters färdväg från stan.

Ta en tur på Hemnet, stäm av mot Eniros kartor och pricka in något nära grönområdena precis utanför stan. Ni lär inte få så svårt att hitta något.
Citera
2010-06-01, 15:55
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Kristineberg är ju ett alternativt. Hörde en bekant prata sig varm om järfälla med, att det skulle vara lugnt och fint. Dock insåg jag att man måste åka genom tensta och rinkeby med t-banan vilket inte känns alltför roligt, särskilt inte för tjejen
Bor du i järfälla så åker du inte tunnelbana utan pendeltåg till stan. Inte kul att ta sig ut dit efter en natt i stan när pendeln slutat gå.
Citera
2010-06-02, 04:31
Bannlyst
Citat:
Tackar för infon!

Södermalm.
Citera
2010-06-02, 13:34
Medlem
Callass avatar

Som sagt, det finns ännu ingen tunnelbanelinje som går till Järfälla. (Har dock länge funnits planer på att förlänga blå linjen till Barkarby...)

Men jag gillar faktiskt pendeltåg, känns mycket fräschare än att sitta och gnissla i underjorden.
De slutar väl gå vid ett-tiden på natten? Efter det går nattbussar? Vet inte så noga. Jag är inte direkt någon som hänger på nattklubbar nuförtiden, men när det väl är party tar jag/vi oftast taxi hem oavsett var bostaden ligger.

Järfälla (20-25 minuter från Stockholms city) har en särskild plats i mitt hjärta. Finns ett underbart område där i Kallhäll som heter Bolinder Strand, med mycket grönt och mycket blått. Menar då inte nödvändigtvis politiska färger... utan hur det ser ut runtikring, med naturreservaten och Mälaren alldeles intill. http://kartor.eniro.se/m/pOJGA

Sommartid har det tyvärr blivit en ökande andel "svart som springer omkring". De bor inte i området (utan kanske på Söderhöjden i Jakobsberg, eller i Tensta och Rinkeby ) men häckar vid badet i stora flockar. Fast försök hitta en plats i Sverige som inte har problem med sånt nuförtiden, alltså hänsynslöst folk med sociala problem som gör utflykter till grannområden för att försöka dra nytta av folk som har det bättre...

Bolinder strand är inte färdigbyggt ännu, men det bästa (fritt läge med fantastisk sjöutsikt) såldes för några år sedan. Tycker området verkar vara prisvärt, en okej lägenhet på 80 kvm kan man nog få för två miljoner...
Minus med Kallhäll är att det inte finns bra butiker och service, sånt finns det mer av i Jakobsberg och i viss mån Barkarby. (De har t ex byggt en hel liten by med småhus precis intill Ikea där! Säby Kulle: http://maps.google.se/maps?hl=sv&rlz...ed=0CBUQnwIwAw
Senast redigerad av Callas 2010-06-02 kl. 13:38.
Citera
2010-06-02, 14:43
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Årsta, Hammarbyhöjden, Hägersten, vissa delar av Bromma, Minneberg (Alvik), Hammarby Sjöstad (dyr nyproduktion) ... Årsta är T-bana till Gullmarsplan, sedan går det bussar i princip hela tiden. Dessutom finns där pendeltåg Årstadal och tvärspårvägen.

Hammarby Sjöstad är ett hett tips - om man har råd. Visserligen kan man nog få 70-80 kvm där för tre miljoner. Men sedan är det ju höga månadsavgifter utöver det, eftersom hela området är nybyggt och bostadsrättsföreningarna fortfarande inte hunnit betala av på sina lån.

Men det kanske kan vara värt det att ha höga boendekostnader en viss tid i livet?

Sjöstaden är speciell, en mycket urban miljö med tätt mellan restauranger, småbutiker, frisörer och annan service. Konkurrerande mataffärer har det visserligen varit ont om... men snart ska ju Lidl öppna, så då ordnar det sig!
Tvärbanan är charmig, för att inte tala om färjan till Södermalm... och att det är cykelavstånd till city är en klar fördel.
Själva bostadsområdet är fullt av betongklossar i nyfunkisstil, men bara några minuter bort ligger Nackareservatet med strövområden och t.o.m badmöjligheter.

http://www.stockholm.se/hammarbysjostad
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hammarby_sj%C3%B6stad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in