2008-03-13, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikebatch
jag vet att folk har trashat rågsved... men är verkligen hela rågsved totalt värdelöst.? vet endå folk som köpt bostad och flyttat dit, det är helt vanliga svenssons eller ungdomar... och nu menar jag inte runt rågsvedskolan och den sidan, utan mer ner mot fagersjö och myrängen hållet, dvs i utkanterna.

folk som har erfarenhet från att bott eller varit mycket i området skulle uppskattas svar från... folk som gissar, har en förutfattad mening eller har läst i tidningen göra sig icke besvär

Det var jag som trashade Rågsved mest. Myrängen och Fagersjö har ingenting med Rågsved att göra. Fagersjö har visserligen liknande problem i sitt område med höghus som ligger mot Farsta till, men annars är det villor och radhus som gäller. De dyraste i femmiljoners-klassen.

Myrängen är inte ens Stockholm kommun. Det är Huddinge. Det skiljer en stor äng upp till Rågsved men jag tror inte att skiten spiller över nåt nämvärt. Jag tror inte det finns en enda kommunal hyresrätt i Myrängen. Villor, radhus och ett fritidshusområde i skogen är det som gäller där. Jag funderade själv ett tag på att köpa ett sådant fritidshus (för att bygga om till permanentboende) när jag fick nys på att Myrängen skulle bli omvandlingsområde och få vatten och avlopp.

Hellre Myrängen än Fagersjö och ska man bo i Fagersjö ska man göra det i västra änden. Men ingendera platsen har med Rågsved att göra.

Och jag varken gissar, har förutfattade meningar eller fått min info om Rågsved från tidningarna.
Citera
2008-03-13, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Evan_Stone
Bra hyra? Lyhört?

Efter utredning i frågan så inser jag att kvinnan som hyr ut troligen har blivit blåst på sin pengainsats när hon köpte lägenheten, som hon förvisso har till sitt förfogande men näppeligen själv bestämmer över den dag det kommer till kritan.

Det luktar skumma affärer lång väg, så jag hoppar och bosätter mig i Tallkrogen istället.
Citera
2008-04-20, 13:56
Medlem
AJa var jag som startade denna tråd..om någon bryr sig så verkar det mest luta åt att jag bosätter mig i Tullinge
Citera
2008-04-20, 17:19
Medlem
capitano1891s avatar
Det låter kanon!
Citera
2008-04-20, 22:04
Medlem
inavawetrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locomotiv
Tjena alla glada gummor och gubbar.
Tänkte leta lägenhet i Sthlm, behöver info om ställen jag inte bör flytta till(och självklart områden som är nice).

Områden som inte är aktuella:

Hallunda
Rinkeby
Alby
Tumba (delvis, är riktigt ghetto på sina ställen)
Fittja
Vårby
+ alla andra ghetton som Akalla, Hjulsta, Husby, Kista..

Områden som kan vara aktuella:

Tullinge
Huddinge
Solna
Salem(söderby)

Områden som jag är osäker på:

Tyresö
Farsta
Flemingsberg
Rönninge
Bagarmossen
Gubbängen

Främst vill jag ha info om de områden jag är osäker på

Jag skulle rekommendera Bromma, ett mysigt område och det är nära till tunnelbana osv. Brommaplan är väl okej, finns väl inte så mycket där men man klarar sig. Fina bostäder, iaf där jag har varit. Kanske lite långt in till Centrala Stockholm men inte längre än de andra områdena som du angav.

Ta en titt på Bromma tycker jag!
Citera
2008-04-21, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inavawetrust
Jag skulle rekommendera Bromma, ett mysigt område och det är nära till tunnelbana osv. Brommaplan är väl okej, finns väl inte så mycket där men man klarar sig. Fina bostäder, iaf där jag har varit. Kanske lite långt in till Centrala Stockholm men inte längre än de andra områdena som du angav.

Ta en titt på Bromma tycker jag!

TYcker Bromma låter dyrt ?
Citera
2008-04-21, 09:49
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steingren
Jag bor i Tyresö och det är ett rätt skönt ställe att bo på, samt väldigt fint.

Det finns vissa ställen där alla invandrare samlar sig och det är i Granängsringen bl.a. Lägenheterna är dock billiga där. Sen finns det även Sikvägen. Dessa två är väl Tyresös "ghetton" men det funkar ändå att bo där, dvs långt ifrån ett Rinkeby.

Andra ställen i Tyresö:

- Bergfoten. 3-våninghus. Fint tyst ställe, nära till centrum och busshållplatser.
- Farmarstigen. 2&3-våninghus samt villor. Snygga lägenheter och dom bygger för fullt där. Priserna stiger dock hela tiden. Dom nybyggda lägenheterna är rätt så dyra.
- Krusboda. Största området i Tyresö. Här samlar sig alla barnfamiljer. Endast radhus här.
- Njupkärr. Lägenhetsområde med 6 eller 7-våninghus.

Ang Farsta så är det typ ett ghetto. Så dit skulle jag inte flytta.

Ang. Granängsringen så har det ju blivit bättre. Inget område som jag skulle vilja bo i men det är inte vad det en gång var. Sen är lägenheterna inte så himla billiga där heller. Finns många andra områden som ligger i samma prisklass i hyra som granängsringen. Och dom är finare.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Akta dig för Bollmora bara, hör till Tyresö men är ett ghetto.

Du har aldrig satt din fot i Tyresö va?
Citera
2008-04-21, 09:51
Bannlyst
Tyresö är en riktigt trevlig kommun, så länge du håller dig borta från Granängsringen och ser till att barnen inte går i Nyboda skola. Från Centrum tar det 15 minuter till Gullmarsplan med buss, de går ofta. Finns direktbuss till Centralen från Tyresö Centrum på morgonen, till Tyresö Centrum från Centralen efter jobbet. Det finns ingen tunnelbana, men jag tycker att det ofta blir "stökigare" på de platser där det finns tunnelbana. Nattbussar går ju förstås. Men du kanske har bil.

Många barnfamiljer, särskilt i områden Strand, Brevik, och Krusboda (villor och radhus). Bollmora har lite dåligt rykte, men det är inte som det var för 40 år sedan. Nu är det ett bra ställe att bo på, bortsett från Granängsringen/Mellanbergsvägen, då.

HSB bygger nya bostadsrätter i Tyresö. De ligger 3-4 minuter promenad från Centrum och 1 minut ifrån golfbanan (och McDonald's ). Fräscha lägenheter, har en kompis som jobbat på bygget. Pris ca 1,7 miljoner för en 3:a på 83 m². Inflyttning kvartal 4 i år.
http://hsb.se/hsb/jsp/polopoly.jsp?d=25146&a=73794
Citera
2008-04-21, 12:23
Medlem
inavawetrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locomotiv
TYcker Bromma låter dyrt ?

Jo känner ett par som köpte en lägenhet där för, ja vad kan det ha varit? Kanske 1,2 miljoner. Har inte läst i tråden så mycket så jag vet inte direkt hur stor lägenhet du skulle vilja ha och hur mycket du är beredd att betala?
Citera
2008-04-21, 12:37
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seatim
Några kommentarer om områden: Mina helt egna åsikter... om jag var runt 20-25 och skulle flytta till stockholmsområdet.

Snor din lista och fixar till den lite

Innerstan-Klart bäst om man har råd
Nacka-Ok, men tråkigt
Gustavsberg-Nej
Åkersberga-Är väl knappt Stockholm
Vaxholm-Fint men för långt bort
Bromma-Nej
Ekerö-Tråkigt och för långt bort
Solna/Sundbyberg-Sundbyberg är bland det bästa. Solna är för stort för att säga
Danderyd-Nej
Täby-Mest överskattade, medelklassen tror det är fint där
Flemmingsberg-För tråkigt och kasst centrum
Huddinge-Ok
Fittja-Vet ej riktigt med de låter fint
Vårby-Ok
Tensta/Hjulsta/Rinkeby- Tensta är skoj
Kista-Känns off
Farsta-Funkar, ok centrum
Hässelby/Vällingby-Långt dit
Grimsta- Var fan ligger det?
Lidingö- Fult tåg dit och bara svenskar där, inte så skoj
Vallentuna-För off
Jakobsberg-Vet ej
Kungsängen-Bro-Bålsta-Märsta-för långt bort, man kan lika gärna bo i uppsala
Tyresö-getto och bara buss dit, det är aldrig kul

Generellt så är söder om stan roligare och trevligare.
Citera
2008-04-21, 12:47
Medlem
Alan Aldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Snor din lista och fixar till den lite

Innerstan-Klart bäst om man har råd
Nacka-Ok, men tråkigt
Gustavsberg-Nej
Åkersberga-Är väl knappt Stockholm
Vaxholm-Fint men för långt bort
Bromma-Nej
Ekerö-Tråkigt och för långt bort
Solna/Sundbyberg-Sundbyberg är bland det bästa. Solna är för stort för att säga
Danderyd-Nej
Täby-Mest överskattade, medelklassen tror det är fint där
Flemmingsberg-För tråkigt och kasst centrum
Huddinge-Ok
Fittja-Vet ej riktigt med de låter fint
Vårby-Ok
Tensta/Hjulsta/Rinkeby- Tensta är skoj
Kista-Känns off
Farsta-Funkar, ok centrum
Hässelby/Vällingby-Långt dit
Grimsta- Var fan ligger det?
Lidingö- Fult tåg dit och bara svenskar där, inte så skoj
Vallentuna-För off
Jakobsberg-Vet ej
Kungsängen-Bro-Bålsta-Märsta-för långt bort, man kan lika gärna bo i uppsala
Tyresö-getto och bara buss dit, det är aldrig kul

Den var härlig, jag älskar "objektiva" listor...
Sköna beskrivningar iaf.
Citera
2008-04-21, 12:47
Medlem
Brolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TYG

Que? Jag har då aldrig fått sådana öststatsvibbar som jag får när jag är söder om stan. Norrort går före söderort 100 gånger av 100.

Fy fan vad sunkigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in