Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jodå, Sikvägen med omnejd kan jag utan och innan. Åtminstone för 20 år sen var det ett "socialt utsatt" område. Som Skärholmen ungefär. Bollmora centrum var inte heller kul.
Härligt. Då är vi två. Men jag håller inte med om att det är i klass med Skärholmen. Inte på långa vägar lika mångkulturellt, och jag har svårt att tänka mig att det var det för 20 år sen heller.
Att du använde dig av namnet "Bollmora" gjorde att jag inte trodde att du kände till kommunen. Särskilt eftersom du fick det att låta som ett ghetto. Visst, sikvägen är inte helt kul. Men lägenheterna där är knappast billiga längre som dom var när dom ombildades, och det tror jag har gjort området till ett bättre område än för 20 år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Vad är grejen med Tyresö? Det är ju inte ett bra område, varför tror folk det? Och när man träffar folk därifrån så ska de säga "Tyresö" med samma dialekt som folk från Lidingö säger "Liidingö".
Och här har vi en till.....
Det finns ingen "grej" med Tyresö. Jag råkar bara ha bott i Tyresö 26 år av mitt liv och INGEN av mina vänner eller barndomsvänner har någonsin uppfattat kommunen som finare än någon annan. Knappast i klass med Lidingö, och det är inte invånarna heller, även om det finns finare områden där endast välbärgade människor har råd att bo.
Men att Tyresös invånare skulle tro att det var en överklasskommun är helt fel. Dom som gör det är nog inflyttade skulle jag tro. Jag har personligen aldrig någonsin hört en Tyresö-bo uttala kommunens namn på samma sätt som man skämtsamt brukar göra med Lidingös.
Tror mest det är folk utanför Tyresö som har uppfattningen om att det är så.
EDIT: Tillägg: Det är ett helt okej område/kommun. Inte överklass, inte ghetto. Finns båda delarna och det är ju fritt fram att välja inom vilket område av Tyresö man vill bosätta sig. Men jag skulle lätt kunna råda folk att flytta till Tyresö. Det finns flera sämre kranskommuner till STHLM än det finns bättre än Tyresö.