Flashback bygger pepparkakshus!
2008-04-21, 14:12
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Ang. Granängsringen så har det ju blivit bättre. Inget område som jag skulle vilja bo i men det är inte vad det en gång var. Sen är lägenheterna inte så himla billiga där heller. Finns många andra områden som ligger i samma prisklass i hyra som granängsringen. Och dom är finare.

Du har aldrig satt din fot i Tyresö va?
Jodå, Sikvägen med omnejd kan jag utan och innan. Åtminstone för 20 år sen var det ett "socialt utsatt" område. Som Skärholmen ungefär. Bollmora centrum var inte heller kul.
Citera
2008-04-21, 14:23
Medlem
Flytande_argots avatar
Brorsan bor i Hammbarby Sjöstad. Kanonställe enligt mig.
Citera
2008-04-21, 14:23
Medlem
TYGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Du har aldrig satt din fot i Tyresö va?

Vad är grejen med Tyresö? Det är ju inte ett bra område, varför tror folk det? Och när man träffar folk därifrån så ska de säga "Tyresö" med samma dialekt som folk från Lidingö säger "Liidingö".
Citera
2008-04-21, 16:18
Medlem
MadamMims avatar
TS, jag vet det rätta alternativet för dig!
Malmvägen i Sollentuna.
Citera
2008-04-21, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robinho82
Om man vill bo nära globen men gärna vill undvika berikare, brottslingar och knarkslödder - var bor man då?

Är Sandsborg/Skogskyrkogården någonting?
Tallkrogen?
Gamla Enskede eller Enskede gård?

Eller bör man satsa på någonstans nära Söder eller Årsta?

Johanneshov är lugnt och bra på alla sätt, 5 min på cykel till skanstull.
Citera
2008-04-22, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locomotiv
haha kom inte och säg att Tullinge är ett ghetto(bott där 23år), visst Huddinge är väldigt delat och Solna ja..fint men inte den bästa miljön...

Tullinge ligger i BOTKYRKA kommun där över 60% av befolkningen är invandrare. Kommunalskatten är hög och man kommer altid ha en socialdemokratisk kommunstyrelse.

Täby, Lidingö, Vaxholm, Ekerö och Danderyd ska man satsa på om man vill ha hus eller radhus. Lägenhet ska man ha i innestan eller, om man inte har råd, i Råsunda, Centrala Sumpan, Liljeholmen eller Hammarby.
Citera
2008-04-22, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TYG
Vad är grejen med Tyresö? Det är ju inte ett bra område, varför tror folk det? Och när man träffar folk därifrån så ska de säga "Tyresö" med samma dialekt som folk från Lidingö säger "Liidingö".

Tyresö är idag en välmående moderatkommun. Man har i de västra delarna ett par ruffliga betongområden men man kan hantera dessa och i östra sidan är allt lantligt, frid och fröjd. Den poolitiska majoriteten är stabilt borgerlig så det är ingen risk att man bygger fler hyreskaserner att fylla med slödder.
Citera
2008-04-22, 10:17
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jodå, Sikvägen med omnejd kan jag utan och innan. Åtminstone för 20 år sen var det ett "socialt utsatt" område. Som Skärholmen ungefär. Bollmora centrum var inte heller kul.

Härligt. Då är vi två. Men jag håller inte med om att det är i klass med Skärholmen. Inte på långa vägar lika mångkulturellt, och jag har svårt att tänka mig att det var det för 20 år sen heller.

Att du använde dig av namnet "Bollmora" gjorde att jag inte trodde att du kände till kommunen. Särskilt eftersom du fick det att låta som ett ghetto. Visst, sikvägen är inte helt kul. Men lägenheterna där är knappast billiga längre som dom var när dom ombildades, och det tror jag har gjort området till ett bättre område än för 20 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av TYG

Och här har vi en till.....

Det finns ingen "grej" med Tyresö. Jag råkar bara ha bott i Tyresö 26 år av mitt liv och INGEN av mina vänner eller barndomsvänner har någonsin uppfattat kommunen som finare än någon annan. Knappast i klass med Lidingö, och det är inte invånarna heller, även om det finns finare områden där endast välbärgade människor har råd att bo.

Men att Tyresös invånare skulle tro att det var en överklasskommun är helt fel. Dom som gör det är nog inflyttade skulle jag tro. Jag har personligen aldrig någonsin hört en Tyresö-bo uttala kommunens namn på samma sätt som man skämtsamt brukar göra med Lidingös.

Tror mest det är folk utanför Tyresö som har uppfattningen om att det är så.

EDIT: Tillägg: Det är ett helt okej område/kommun. Inte överklass, inte ghetto. Finns båda delarna och det är ju fritt fram att välja inom vilket område av Tyresö man vill bosätta sig. Men jag skulle lätt kunna råda folk att flytta till Tyresö. Det finns flera sämre kranskommuner till STHLM än det finns bättre än Tyresö.
Senast redigerad av Flinta82 2008-04-22 kl. 10:25.
Citera
2008-04-22, 14:03
Medlem
Snurrens avatar
Årsta är inte så dumt

Årsta t ex. Där finns många välplanerade mini 2r. De flesta hus är nyligen stambytta. Så kan man nå både pendeltåget, tvärbanan och täta turer med bussar till Gullmarsplan. Lite småstadsaktigt, men ända nära stan.
Citera
2008-04-22, 14:37
Medlem
slabadans avatar
Söder om söder kan väl följande rekommenderas om man vill undvika alltför mycket av socialgrupp 3 och liknande.

Tallkrogen
Gamla Enskede
Skogskyrkogården (dock ej för nära Bagarmossen som är ett riktigt ghetto)
Sandsborg
Gubbängen
Årsta
Johanneshov (Gullmarsplan tveksamt)

Alla med hyfsade kommunikationer.
Senast redigerad av slabadan 2008-04-22 kl. 14:39.
Citera
2008-04-22, 14:50
Medlem
TheMules avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Söder om söder kan väl följande rekommenderas om man vill undvika alltför mycket av socialgrupp 3 och liknande.

Tallkrogen
Gamla Enskede
Skogskyrkogården (dock ej för nära Bagarmossen som är ett riktigt ghetto)
Sandsborg
Gubbängen
Årsta
Johanneshov (Gullmarsplan tveksamt)

Alla med hyfsade kommunikationer.

Sandsborg??!! Jag håller med om alla andra men Sandsborg (Dalen) är knappast ett bra område. Visst, villaområdet är lugnt och fint men centrum och hyreslägenheterna är det inte. Finns en hel del zigenare och andra kriminella element, Mehdi Tayeb, den iranske så kallade HIV-mannen är en av dom mer kända Sandsborgborna.
Citera
2008-04-22, 15:03
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikebatch
är fisksätra något att bosätta sig i ? finns det några okej områden...
Fisksätra är ett "miljonprogram", MEN sedan Stena Fastigheter tog över på 90-talet har de gallrat hårt bland hyresgästerna och mycket av det slödder som fanns där innan är borta nu, samtidigt som de har byggt ut centrum och förtätat/snyggat till med grönområden mellan husen och holmen är rätt välstädad.

Största fördelen med Fiskis är närheten till naturen och sjön, det är fridfullt med alla grönområden och eftersom det är inklämt mellan villaområden åt alla håll så kommer det inte dit så mycket slödder "som har vägarna förbi".

Nackdelen med Fiskis är möjligen Saltsjöbanan, men vafan, det tar 20 min till Slussen och det går nattbussar fram till 03.30.

Fiskis är som jag ser det den enda vettiga "miljonförorten".

edit:

Det ÄR relativt stor "kulturberikning" i Fiskis, det är det - men jämfört med de andra miljonprogrammen i ex Spånga och Botkyrka så är det låga nivåer, samtidigt som de värsta socialfallen har flyttats på.

MÅSTE man välja ett miljonprogram så vinner Fiskis (det är dock LÅNGA köer till dessa hyresrätter!!), men kan man välja något annat - så gör det. Kanske något av villaområdena runt omkring?
Senast redigerad av DoubleWood 2008-04-22 kl. 15:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in