• 1
  • 2
2008-02-14, 02:05
Medlem
CXTs avatar
Som topic säger.

En hel del är ju relativt lätt att fatta, typ syra och jonk. Vissa andra namn är ju väldigt beskrivande, lina, bomb/bomba och trippar tillexempel. Varför horse heter horse fick jag svar på genom att söka, men det är ett par jag fortfarande undrar över:

Tjack?
Flödder?
Panna?
Sil?

Upplys mej, gamla rävar.
Citera
2008-02-14, 02:10
Medlem
Karl H.s avatar
Tjack kommer från romani, betyder vara i det språket.
Citera
2008-02-14, 03:08
Medlem
chaoswithins avatar
Sil har jag för mig kommer från att man filtrerar lösningen innan man skjuter den, man silar lösningen mao.

Jag misstänker dock att modsen kan tycka att denna hör hemma i språk, hoppas personligen att den får ligga kvar här
Citera
2008-02-14, 03:17
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl H.
Tjack kommer från romani, betyder vara i det språket.

Se på fan. tack

Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Sil har jag för mig kommer från att man filtrerar lösningen innan man skjuter den, man silar lösningen mao.

Jag misstänker dock att modsen kan tycka att denna hör hemma i språk, hoppas personligen att den får ligga kvar här

Ja, det där med sil låter rimligt.

Tycker att tråden passar bättre här än i språk, får nog bättre svar här än där, och den skulle nog vara mindre uppskattad där också.
Citera
2008-02-14, 03:25
Medlem
Det här är underligt, jag funderade på samma sak för ett par timmar sedan

"Flödder" lär ju säkerligen komma ifrån någon förfulning av "flunisar" som i sin tur kom från "flunitrazepam".
Senast redigerad av HomeBurneR 2008-02-14 kl. 03:49.
Citera
2008-02-14, 03:53
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
Tjack?

Som sagt romani. Det har betytt litet allt möjligt genom åren och betecknade ett tag springpojkar och -flickor ("springtjack") och i fråga om narkotika betydde tjack från början heroin och därefter droger i största allmänhet (härav uppåt- och nedåttjack). Dock landade det slutligen vid amfetamin, eftersom det (bortsett från cannabis) är den vanligaste illegala drogen i Sverige. Som parallell betecknade knark från början amfetamin (en onomatopoetisk bildning med anspelning på den för ruset karakteristiska tandagnisslan). Hos Bellman betyder "knark" gnissel eller knarr.

Citat:
Flödder?

Troligen också en onomatopoetisk bildning, denna gång med anspelning med svårigheterna att forma språkljud under påverkan av bensodiazepiner. Det hade lika gärna kunnat heta sludder.

Citat:
Panna?

Man "kokar upp en panna" vatten för att lösa tjacket.

Citat:
Sil?

Som tidigare påpekats: för att man filtrerar (= silar) lösningen, innan den injiceras.

Citat:
Upplys mej, gamla rävar.

Betrakta dig som upplyst.
Citera
2008-02-14, 03:55
Medlem
CXTs avatar
Funderade på var roach kommer ifrån, sökte lite och hittade det här på urban dictionary:

Roach:
The end of a joint, usually made from cardboard. The cardboard usually comes from the green card that is used to support the packets of cigarette papers, the packet itself or whatever club flyer happens to be handy. It derives its name from the derogatory term used for the grunts of the mexican army, "La Cucaracha" which means "the cockraoches", because, as part of their payment they eached received quantities of mariijana.

La cucaracha, la cucaracha
Ya no puede caminar
Porque no tiene, porque le falta
Marijuana que fumar.

(The cockroach, the cockroach
Now he can't go traveling
Because he doesn't have, because he lacks
Marijuana to smoke.)
Citera
2008-02-14, 03:59
Medlem
chaoswithins avatar
Slänger in en här som jag inte lyckades hitta svaret på.

Joint: fick bara fram att det betyder led, och det känns ju inte riktigt som ursprunget till namnet.

Haha så visar det sig att medans jag författar detta, så kommer jointrelaterat material upp i posten ovanför.
Citera
2008-02-14, 04:02
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Slänger in en här som jag inte lyckades hitta svaret på.

Joint: fick bara fram att det betyder led, och det känns ju inte riktigt som ursprunget till namnet.

Haha så visar det sig att medans jag författar detta, så kommer jointrelaterat material upp i posten ovanför.

Joint är ju en avledning av join, eng. 'förena'. Det är en blandning av hasch och tobak.
Citera
2008-02-14, 04:10
Medlem
botten e nådds avatar
Sen kan man ju fundera på dom lokala varianter av uttryck..
Som i GBG används "bums" ganska flitigt, men även "mava". Tjack är ju dock riksvenska som är gångbart landet runt.
Båda uttrycken är en slang för amfetamin.

Har från folk norr ifrån, hört dem använda uttrycket "Kerstin" för amfetamin..Varför just "Kerstin" av alla slangord??

Töj är hasch men det är säkert likadant över hela riket, eller?
Citera
2008-02-14, 04:16
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av botten e nådd
Sen kan man ju fundera på dom lokala varianter av uttryck..
Som i GBG används "bums" ganska flitigt, men även "mava".

Bums är ju inte så konstigt, eftersom det betyder fort eller genast; det används för övrigt på annat håll också. Mava är en kontraktion av malvax, men varifrån det senare kommer, har jag ingen aning om...

Citat:
Har från folk norr ifrån, hört dem använda uttrycket "Kerstin" för amfetamin..Varför just "Kerstin" av alla slangord??

Samma tje-ljud som i tjack.

Citat:
Töj är hasch men det är säkert likadant över hela riket, eller?

Töj är en variant på böj, som i sin tur är en variant på banan, vilket är ett (aningen fånigt) kodord för cannabis.
Citera
2008-02-14, 04:58
Medlem
CXTs avatar
Haha, det är visst fler än jag som inte kan sova...

Fan vilken höglevelslang ni slänger er med. Vad är bums och mava?

Ingen som har nån teori om panna? Arko?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in