Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
I min del av landet kallas tjack ibland för "dutt", eller har gjorts i alla fall, en del yngre verkar nu för tiden lite konfysa när man frågar efter dutt, de använder ord som tjo eller vaket istället. Nu undrar jag lite vad dutt kommer ifrån och om det används på liknande sätt på fler ställen i landet?
En förklaring jag fick en gång var att vi använde ordet felaktigt och att det, en dutt, var filtret via vilket man filtrerat en lösning som kallades så.
Sen har vi ju ordet "zutt" som vi inte skall förväxla med dutt. Zutt har jag för mig är förortsslang på röka och har säkerligen sitt ursprung i något språk som turkiska eller arabiska gissar jag. Någon som kan vara mer specifik?
Dutt, tycker det låter som en liten smyg dos
-"har du en liten dutt över,eller" Används ungefär som:
-" kan jag bomma en cigg"
Vet ju inte säkert men filterteorin låter lite väl avancerat, men men, vem vet?
Ord som "tjo" och "ladd" smat "zutt" hade jag inte hört talas om innan fb folket berikat mej med dom uttrycken.
Annars ett annat slang är "drab" som är heroin. Hörde det mycket i Oslo, vill ja minnas..Tror det är turkiskt eller nått.
Men en sak jag är lite osäker på är vilken drog som "brunt" syftar på? Hasch eller brunt heroin? Är ju ganska rejäl skillnad på drogerna..Men bägge är ju bruna så hasch eller heroin, ge ett besked ni som vet...