2008-02-14, 05:10
Medlem
botten e nådds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
Haha, det är visst fler än jag som inte kan sova...

Fan vilken höglevelslang ni slänger er med. Vad är bums och mava?

Ingen som har nån teori om panna? Arko?

Du missade hans pedogogiska förklaring..Förmodling pga att du som dom flesta är doserade med vakenpulver..och för rask med scrollningen..
Men Bums= amfetamin Mava= amfetamin, och en panna har jag nu fått kunskapen om att det menas "att koka upp en panna vatten till lösningen" citat, Arkomanen..
Citera
2008-02-14, 05:17
Medlem
CXTs avatar
Ja, jag såg nu. Slarvigt läst av mej.
Citera
2008-02-14, 05:29
Medlem
SinCitys avatar
I min del av landet kallas tjack ibland för "dutt", eller har gjorts i alla fall, en del yngre verkar nu för tiden lite konfysa när man frågar efter dutt, de använder ord som tjo eller vaket istället. Nu undrar jag lite vad dutt kommer ifrån och om det används på liknande sätt på fler ställen i landet?

En förklaring jag fick en gång var att vi använde ordet felaktigt och att det, en dutt, var filtret via vilket man filtrerat en lösning som kallades så.

Sen har vi ju ordet "zutt" som vi inte skall förväxla med dutt. Zutt har jag för mig är förortsslang på röka och har säkerligen sitt ursprung i något språk som turkiska eller arabiska gissar jag. Någon som kan vara mer specifik?
Citera
2008-02-14, 05:48
Medlem
botten e nådds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
I min del av landet kallas tjack ibland för "dutt", eller har gjorts i alla fall, en del yngre verkar nu för tiden lite konfysa när man frågar efter dutt, de använder ord som tjo eller vaket istället. Nu undrar jag lite vad dutt kommer ifrån och om det används på liknande sätt på fler ställen i landet?

En förklaring jag fick en gång var att vi använde ordet felaktigt och att det, en dutt, var filtret via vilket man filtrerat en lösning som kallades så.

Sen har vi ju ordet "zutt" som vi inte skall förväxla med dutt. Zutt har jag för mig är förortsslang på röka och har säkerligen sitt ursprung i något språk som turkiska eller arabiska gissar jag. Någon som kan vara mer specifik?
Dutt, tycker det låter som en liten smyg dos
-"har du en liten dutt över,eller" Används ungefär som:
-" kan jag bomma en cigg"
Vet ju inte säkert men filterteorin låter lite väl avancerat, men men, vem vet?
Ord som "tjo" och "ladd" smat "zutt" hade jag inte hört talas om innan fb folket berikat mej med dom uttrycken.
Annars ett annat slang är "drab" som är heroin. Hörde det mycket i Oslo, vill ja minnas..Tror det är turkiskt eller nått.
Men en sak jag är lite osäker på är vilken drog som "brunt" syftar på? Hasch eller brunt heroin? Är ju ganska rejäl skillnad på drogerna..Men bägge är ju bruna så hasch eller heroin, ge ett besked ni som vet...
Citera
2008-02-14, 06:07
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av botten e nådd
Dutt, tycker det låter som en liten smyg dos
-"har du en liten dutt över,eller" Används ungefär som:
-" kan jag bomma en cigg"
Vet ju inte säkert men filterteorin låter lite väl avancerat, men men, vem vet?
Ord som "tjo" och "ladd" smat "zutt" hade jag inte hört talas om innan fb folket berikat mej med dom uttrycken.
Annars ett annat slang är "drab" som är heroin. Hörde det mycket i Oslo, vill ja minnas..Tror det är turkiskt eller nått.
Men en sak jag är lite osäker på är vilken drog som "brunt" syftar på? Hasch eller brunt heroin? Är ju ganska rejäl skillnad på drogerna..Men bägge är ju bruna så hasch eller heroin, ge ett besked ni som vet...
Brunt är hasch, grönt är marijuana.
Citera
2008-02-14, 08:34
Medlem
Peta_Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomeBurneR
Det här är underligt, jag funderade på samma sak för ett par timmar sedan

"Flödder" lär ju säkerligen komma ifrån någon förfulning av "flunisar" som i sin tur kom från "flunitrazepam".

Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Troligen också en onomatopoetisk bildning, denna gång med anspelning med svårigheterna att forma språkljud under påverkan av bensodiazepiner. Det hade lika gärna kunnat heta sludder.

Spinner vidare här. Båda är rätt. Flödder är en förfining av "Fludder" då det ligger bättre i mun när man talar. "Fludder" kommer som sagt ifrån Flunitrazepam och faktumet att man sluddrar när man pratar.
Citera
2008-02-14, 09:22
Medlem
SinCitys avatar
Slänger in ett ord till som troligen bara har viss lokal förankring och det ordet är "Skvibb" och syftar på Gobbe(GHB/GBL). Finns det bara här i mellansverige eller är det fler som hört det? Att vara skvibbad är således det samma som att vara gobbad dvs. påverkad av GHB.

Andra ord som jag inte riktigt vet härkomsten från är "jonk" som jag till skillnad från TS inte vet var det kommer ifrån, vad det betyder vet jag ju, men när uppfanns det t ex? Drabb är ju även det ett annat ord för, jag antar, rökheroin, som skulle vara kul att se en förklaring till, används på västkusten framför allt tror jag. Varifrån kommer sedan ordet "smack" som används om vitt heroin såsom om t ex Thai-smack som man ju hajjar är vitt heroin från Thailand eller asien iaf. Om det inte redan tagits upp i tråden så passar jag på med ordet "horse" som syftar på heroin och den förklaring jag tror mig läst är att heroinister får en speciell röst eller ett röstläge, lite släpigt och långsamt varpå man låter "horsad". Stämmer detta?

Några ord jag kan komma på som jag vet vad de syftar på och varför är t ex. Blästra, om att röka en joint och få meck(ett till ord som kräver förklaring kanske) i munnen likt en blästring. En feting säger sig väl mer eller mindre självt dvs. att det är något relativt stort som tillverkats i röksyfte eller så syftar det på cannabisens feta koncistens/fettlöslighet kanske, men hur är det med andra ord för cannabis såsom hoogan, hövding(kanske har något med fredspipa att göra?), puk , bong(populärt rökdon) , Chillum(ännu en sorts rökdon) , stoned/stenad m fl?

Sen har vi ju t ex ett så vanligt ord som "punda" som jag inte heller vet härkomsten från.

Slutligen vill jag slå ett slag för ordet svängd som kan tillämpas på flertalet olika drogers inverkan och således blir lite universalt i användningen. Att vara skev är ett annat sådant ord som kan vara användbart...
Citera
2008-02-14, 10:30
Bannlyst
Citat:
Andra ord som jag inte riktigt vet härkomsten från är "jonk" som jag till skillnad från TS inte vet var det kommer ifrån, vad det betyder vet jag ju, men när uppfanns det t ex?

En feting säger sig väl mer eller mindre självt dvs. att det är något relativt stort som tillverkats i röksyfte.

Slutligen vill jag slå ett slag för ordet svängd som kan tillämpas på flertalet olika drogers inverkan och således blir lite universalt i användningen. Att vara skev är ett annat sådant ord som kan vara användbart...
Jonk tror jag härstammar från "junk" som senare följt samma väg som de flesta slang, man ändrar det så att det låter lite skönare och flyter bättre i mun. "Jonk" låter ju mycket bättre än "junk" i mina öron iallafall.

Feting har knappast någonting med att det är fettlösligt att göra, annars skulle folk använda de hela tiden. Istället används det när man rullar ihop en riktigt stor en, precis som du sa.

Nya ord är alltid roliga, själv gillar jag "arspinera" som min kära vän kom på när vi var rejält väck. Det beskriver det tillstånd som kan infinna sig när man helt plötsligt får en känsla av att vara helt nykter, när det plötsligt bara slår till och den trippade känslan är borta för att sedan infinna sig igen bara sekunder senare.
Ordet uppkom av att vi under ett LSA rus fick den där känslan ett par gånger, och innan man hann förklara att man arspinerat så hann ruset slå på igen. Därför kom vi på ett ord för det. Hoppas ni finner nytta för det ordet, själv tycker jag det ligger lätt i mun och är användbart.
Senast redigerad av aldenelektro 2008-02-14 kl. 10:41.
Citera
2008-02-14, 10:56
Medlem
Tragedy Khadafis avatar
här kallar vi röka pepan, tjack = kerstin kola = karin ghb = jamare
Citera
2008-02-14, 13:45
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Som sagt romani. Det har betytt litet allt möjligt genom åren och betecknade ett tag springpojkar och -flickor ("springtjack") och i fråga om narkotika betydde tjack från början heroin och därefter droger i största allmänhet (härav uppåt- och nedåttjack). Dock landade det slutligen vid amfetamin, eftersom det (bortsett från cannabis) är den vanligaste illegala drogen i Sverige. Som parallell betecknade knark från början amfetamin (en onomatopoetisk bildning med anspelning på den för ruset karakteristiska tandagnisslan). Hos Bellman betyder "knark" gnissel eller knarr.

Det där med att tjack kunde betyda heroin en gång i tiden är något som har legat och gnagt ett tag, skönt att få bekräftat. De flesta verkar helt oförstående inför att det skulle kunna betyda något annat än amfetamin.

Min farfar menade att knark kommer från pilleknarkare, som betyder sup, och alltså i överförd bemärkelse skulle vara en beteckning på rusmedel i allmänhet, men det där om tänderna låter ju mer logiskt. "Pille" betyder tydligen liten, både gulligt och äckligt när man tänker på "pillesnopp". Varför "knarkare" (=från knarra) fått betyda sprit har jag däremot ingen aning om, och google verkar för en gångs skull vara min ovän

Citat:
Som tidigare påpekats: för att man filtrerar (= silar) lösningen, innan den injiceras.

Är det det man har bomullstussen till? Jag har aldrig fattat det där.
Citera
2008-02-14, 13:47
Medlem
Peta_Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
Är det det man har bomullstussen till? Jag har aldrig fattat det där.

Korrekt uppfattat. Bomullen alternativt ett cigarettfilter används.
Citera
2008-02-14, 14:04
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Andra ord som jag inte riktigt vet härkomsten från är "jonk" som jag till skillnad från TS inte vet var det kommer ifrån, vad det betyder vet jag ju, men när uppfanns det t ex? Drabb är ju även det ett annat ord för, jag antar, rökheroin, som skulle vara kul att se en förklaring till, används på västkusten framför allt tror jag. Varifrån kommer sedan ordet "smack" som används om vitt heroin såsom om t ex Thai-smack som man ju hajjar är vitt heroin från Thailand eller asien iaf. Om det inte redan tagits upp i tråden så passar jag på med ordet "horse" som syftar på heroin och den förklaring jag tror mig läst är att heroinister får en speciell röst eller ett röstläge, lite släpigt och långsamt varpå man låter "horsad". Stämmer detta?

Det stämmer, farbror arkomann förklarar utförligt och anekdotiskt i denna tråd: http://www.flashback.org/showthread.php?t=459905

Jonk antog jag hej vilt är en försvenskning av junk, precis som nån har skrivit. Det är ett jävligt skönt ord, jag tyckte det lät lite töntigt i början men nu är jag väldigt förtjust i det och tvekar inte att slänga mej hej vilt med det även om jag inte brukar opioider.

Citat:
Sen har vi ju t ex ett så vanligt ord som "punda" som jag inte heller vet härkomsten från.

Bra där. Det är jag också nyfiken på. Likaså stenad.

"Bäng" skulle jag kunna tänka mej är nån variant av svängd, det låter dessutom rätt beskrivande i sej själv (små klockor och stjärnor runt huvudet typ), men är det någon som vet något mer om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in