Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Slänger in ett ord till som troligen bara har viss lokal förankring och det ordet är "Skvibb" och syftar på Gobbe(GHB/GBL). Finns det bara här i mellansverige eller är det fler som hört det? Att vara skvibbad är således det samma som att vara gobbad dvs. påverkad av GHB.
Det har jag faktiskt aldrig hört, men gobbe är ju inte min drog, heller...
Citat:
Andra ord som jag inte riktigt vet härkomsten från är "jonk" som jag till skillnad från TS inte vet var det kommer ifrån, vad det betyder vet jag ju, men när uppfanns det t ex?
Det började med
junkie, för att heroinisterna samlade skräp, framför allt metallskrot och kablage, och junkiens drog blir därmed junk, varav jonk är en försvenskning.
Citat:
Drabb är ju även det ett annat ord för, jag antar, rökheroin, som skulle vara kul att se en förklaring till, används på västkusten framför allt tror jag.
Det är romani för varor, och det är inte specifikt begränsat till brunt heroin, även om det florerar mest brunt heroin i Götaland, där slanguttrycket har sitt starkaste fäste.
Citat:
Varifrån kommer sedan ordet "smack" som används om vitt heroin såsom om t ex Thai-smack som man ju hajjar är vitt heroin från Thailand eller asien iaf.
Man smackar (= slår) ju i sig vitt heroin. Man (läs: jag) skjuter ju brunt heroin också, men heroin tillverkat specifikt för att lämpligen kunna injiceras benämns smack. Jämför
macka, förresten, som i uttrycken "ta sig en macka", "tjackamacka", et c., som kommer av smacka. "Nu blir det till att 'macka in en jävel i armen".
Citat:
Om det inte redan tagits upp i tråden så passar jag på med ordet "horse" som syftar på heroin och den förklaring jag tror mig läst är att heroinister får en speciell röst eller ett röstläge, lite släpigt och långsamt varpå man låter "horsad". Stämmer detta?
Jo, det stämmer bra...
Citat:
Några ord jag kan komma på som jag vet vad de syftar på och varför är t ex. Blästra, om att röka en joint och få meck(ett till ord som kräver förklaring kanske) i munnen likt en blästring.
Meck är ju av me(c)ka i betydelsen greja, dona, fixa. Man meckar en holk, och på den vägen är det...
Citat:
En feting säger sig väl mer eller mindre självt dvs. att det är något relativt stort som tillverkats i röksyfte eller så syftar det på cannabisens feta koncistens/fettlöslighet kanske, men hur är det med andra ord för cannabis såsom hoogan, hövding(kanske har något med fredspipa att göra?), puk , bong(populärt rökdon) , Chillum(ännu en sorts rökdon)
Hövding (och hoogan i analogi) har antagligen att göra med fredspipan, ja. Bong är ett låneord. En snabb sökning på wikipedia säger:
"The word bong is an adaptation of Thai baung (Thai: บ้อง),[3] a cylindrical wooden tube, pipe, or container cut from bamboo. The Thai word passed into the English language during the Vietnam War when five American military bases were located in Thailand. One of the earliest recorded uses of the word dates to a piece in the January 1971 issue of the Marijuana Review."
Citat:
stoned/stenad m fl?
För att man känner sig stendum och har rökt sig tillbaka till stenåldern?
Citat:
Sen har vi ju t ex ett så vanligt ord som "punda" som jag inte heller vet härkomsten från.
Det där har jag faktiskt forskat på utan att ha blivit speciellt klok. Det verkar dock vara besläktat med uttryck som pundhuvud; först användes ordet pundare om kanoner efter vikten på kanonkulorna, ex. adertonpundare, och sedan om soldater apropå kanonmat. Pundhuvud dök upp i samma veva, med anspelning på att vara tung i huvudet (= dum), och utifrån sett upplevs man ju lätt som dum på tjack, om man t. ex. sitter och gör samma (synbarligen meningslösa) grej i flera timmar; då blir man också tung i huvudet rent bokstavligt talat.