• 1
  • 2
2008-02-13, 22:59
Medlem
Som rubriken antyder, vet inte riktigt om de blev rättstavat men kort och gott så är det främst en blodtrycksänkande medicin tror jag, men de används ju även mot abstinens, alltså catapresan.
Senast redigerad av Amyh 2008-02-13 kl. 23:03.
Citera
2008-02-13, 23:03
Medlem
fentssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amyh
Som rubriken antyder, vet inte riktigt om de blev rättstavat men kort och gott så är det främst en blodtrycksänkande medicin tror jag, men de används ju även mot abstinens, altså catapresan.

Är själv nyfiken på hur det lindrar en opi AT, svårt dock att få tag på utan läkare som vet om att man brukar droger. Står en hel del på Fass om hur det fungerar! Sen läste jag på ett annat ställe att remeron även kunde mildra en at, men jag vet inte riktigt hur det fungerar!

Annars så kan man ju alltid lindra en at med lite benz eller bita i det sura äpplet någon vecka eller två tills det värsta släpper!
Citera
2008-02-13, 23:52
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amyh
Som rubriken antyder, vet inte riktigt om de blev rättstavat men kort och gott så är det främst en blodtrycksänkande medicin tror jag, men de används ju även mot abstinens, alltså catapresan.

I och med att man får högt blodtryck och hög puls mm vid opiat-AT så används ibland Catapresan. Man sänker således blodtrycket så att "patienten" inte får sådana besvär och frossor. Tror man inte längre ger det så ofta i Sverige, men en man jag pratade med om denna medicin sade att han fått det av en läkare en gång som tog hem det från Tyskland. Snubben hade dessutom kunnat hålla sig opiatfri en längre tid efter det. Själv köpte jag på mig förut när det fanns på en nätshop, men jag tror jag bara vågat använda någon enstaka tablett. Har för mig att det skulle gå en viss tid, typ 48h, mellan Catapresanen och sista gången man tog någon opiat.

Jag tror jag hellre satsar på en vecka eller mindre med Subutex eller Metadon för inte får man väl AT av dessa i sin tur om man tar dem mot opiat-AT samt inte kör längre än vad som är absolut nödvändigt?

Appropå nåt annat, men ändå besläktat, så tycker jag Inderal(Propranolol) är en ypperlig medicin. Den tar bort mkt av skaket, hjärtklappningen och till viss del flåsigheten vid en AT. Sen är Inderal kanon om man som jag blir nervös vid tillfällen såsom att hålla i en föreläsning då den just tar bort de fysiska symtomen på nervositet. Kombinerar man den med en liten mängd Stesolid dessutom så slipper man darra på rösten med.
Citera
2008-02-14, 02:37
Medlem
TomiXIIs avatar
Har använt catapresan ganska mycket. Oftast 300ug tabletterna, brukar ta en sådan om dagen när jag tänder av eller har brist på grejer.

En sak som är lite jobbigt med medicinen är dock att man orkar verkligen ingenting när man tar den, eller rättare sagt man får en sådan skum känsla som gör att man inte orkar göra något, visserligen så uteblir den effekten om man tar lite mindre men då blir man inte av med alla avgiftnings-biverkningar heller.
Citera
2008-02-14, 11:20
Medlem
Har också testat, minns inte styrkan dock, men det var när det fortfarande fanns tabletter. Jag upplevde det som att det sänkte blodtrycket ganska kraftigt och fungerade lite som en betablockare, dvs hjärtat slog inte som en jävla stånghammare som det annars gör (iaf på mig) när jag försöker lägga av med opiater. Det höga blodtryck man får pga abstinensen är tamigfan det värsta för mig eftersom det gör så man inte kan sova, äta eller göra något alls. Kroppen är hela tiden inställd på att "fly", som på stenåldern typ.

Så visst, Catapresan kan hjälpa till, men förvänta dig inget undermedel som tar bort abstinensen helt. Det fysiska kan du bli av med till viss del, men det psykiska får du leva med...

Mvh
/marilyn
Citera
2008-02-14, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marilyn
Har också testat, minns inte styrkan dock, men det var när det fortfarande fanns tabletter. Jag upplevde det som att det sänkte blodtrycket ganska kraftigt och fungerade lite som en betablockare, dvs hjärtat slog inte som en jävla stånghammare som det annars gör (iaf på mig) när jag försöker lägga av med opiater. Det höga blodtryck man får pga abstinensen är tamigfan det värsta för mig eftersom det gör så man inte kan sova, äta eller göra något alls. Kroppen är hela tiden inställd på att "fly", som på stenåldern typ.

Så visst, Catapresan kan hjälpa till, men förvänta dig inget undermedel som tar bort abstinensen helt. Det fysiska kan du bli av med till viss del, men det psykiska får du leva med...

Mvh
/marilyn

Jag har redan användt mig en gång av dem, själva grejen är bara att jag inte fattade att man inte skulle ta dem samtidigt när man tog en av sina värktabletter (dolcontin). Det var när jag skulle lägga av med dessa tab...och fortfarande trappade, då tog jag båda samtidigt och blev jättetrött. Jag kunde knappt hålla ögon öppna och pinsamt eftersom jag var på en släktmiddag.

Tänkte om det är någon som kännt något liknande?
Citera
2008-02-14, 15:18
Medlem
Avgrunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomiXII
Har använt catapresan ganska mycket. Oftast 300ug tabletterna, brukar ta en sådan om dagen när jag tänder av eller har brist på grejer.

En sak som är lite jobbigt med medicinen är dock att man orkar verkligen ingenting när man tar den, eller rättare sagt man får en sådan skum känsla som gör att man inte orkar göra något, visserligen så uteblir den effekten om man tar lite mindre men då blir man inte av med alla avgiftnings-biverkningar heller.
tycker känslan av att man inte orkar något alltid kommer vid AT.
catapresan funkar väldigt bra tillsammans med benzo om man ska sova.
Citera
2008-02-14, 17:08
Medlem
TomiXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avgrund
tycker känslan av att man inte orkar något alltid kommer vid AT.
catapresan funkar väldigt bra tillsammans med benzo om man ska sova.

Mjo det har du visserligen rätt i, fast jag blir så seg när jag tagit 300ug catapresan att jag inte orkar gå ut och röka en cigg ens, dvs utomhus så orkar jag inte ens stå upp så blir tvungen att sätta mig ned och ptja det är jobbigt helt enkelt.
Citera
2008-02-14, 17:44
Medlem
Jag blir också helt jävla slut under en AT och orkar absolut ingenting, så det behöver inte ha med Catapresan att göra iofs. Känner igen det där med att inte ens orka stå upp... Jag kommer ihåg att bara att gå och duscha var ett jävla företag och när man väl hade duschat var man tvungen att sätta sig ner pga ansträngningen...helt sjukt!

Det är tur att jag ska börja träna på onsdag, för såhär kan man ju inte ha det. Jag hoppas endorfinerna ska ersätta lite av drogerna i hjärnan, många här på knarkforumet vittnar ju om att det kan vara så, även om det naturligtvis inte är samma sak.

Mvh
/marilyn
Citera
2008-02-15, 00:16
Medlem
TomiXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marilyn
Jag blir också helt jävla slut under en AT och orkar absolut ingenting, så det behöver inte ha med Catapresan att göra iofs. Känner igen det där med att inte ens orka stå upp... Jag kommer ihåg att bara att gå och duscha var ett jävla företag och när man väl hade duschat var man tvungen att sätta sig ner pga ansträngningen...helt sjukt!

Det är tur att jag ska börja träna på onsdag, för såhär kan man ju inte ha det. Jag hoppas endorfinerna ska ersätta lite av drogerna i hjärnan, många här på knarkforumet vittnar ju om att det kan vara så, även om det naturligtvis inte är samma sak.

Mvh
/marilyn

Haha det där med att duscha känner jag igen, när jag tände av efter att jag varit som mest beroende (uppemot 5 oxy 80 om dagen) så om jag inte minns fel så kunde jag inte duscha förrens jag mådde vedervärdigt dåligt pga svettlukt, är nog det värsta jag varit med om (lukten alltså).

Urk :/
Citera
2008-02-15, 17:42
Medlem
Benzo_Manns avatar
vid mitt första försök att lägga ned med opiater så gick jag på KS beroende klinik och fick schema, akepunktur och recept med kodein. Jag behövde aldrig ta ett blodprov eller piss prov för att dom skulle kolla att jag verkligen var kodein beroende eller när jag slutat helt...

btw.. Dom ville ge mig cata... men jag hade för lågt blodtryck för att få det

Slutade på egen hand med opiater något år senare, nu är det bara lite xanor då och då.

Som Marilyn skrev.. börja träna.. det har faktiskt hjälp mig att hitta tillbaka..
Citera
2008-02-15, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benzo_Mann
vid mitt första försök att lägga ned med opiater så gick jag på KS beroende klinik och fick schema, akepunktur och recept med kodein. Jag behövde aldrig ta ett blodprov eller piss prov för att dom skulle kolla att jag verkligen var kodein beroende eller när jag slutat helt...

btw.. Dom ville ge mig cata... men jag hade för lågt blodtryck för att få det

Slutade på egen hand med opiater något år senare, nu är det bara lite xanor då och då.

Som Marilyn skrev.. börja träna.. det har faktiskt hjälp mig att hitta tillbaka..

ok men jag har inte tänkt lägga av, det är bara det att jag funderar på att börja ta catapresan ändå. Det vore som lite hjälp mot alla dåliga effekter man får när man ta narkotikaklassade värktab...Däremot är jag rädd för att bli väldigt trött , men det kanske inte sker om jag undviker att ta dem samtidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in