Citat:
Ursprungligen postat av Amyh
Som rubriken antyder, vet inte riktigt om de blev rättstavat men kort och gott så är det främst en blodtrycksänkande medicin tror jag, men de används ju även mot abstinens, alltså catapresan.
I och med att man får högt blodtryck och hög puls mm vid opiat-AT så används ibland Catapresan. Man sänker således blodtrycket så att "patienten" inte får sådana besvär och frossor. Tror man inte längre ger det så ofta i Sverige, men en man jag pratade med om denna medicin sade att han fått det av en läkare en gång som tog hem det från Tyskland. Snubben hade dessutom kunnat hålla sig opiatfri en längre tid efter det. Själv köpte jag på mig förut när det fanns på en nätshop, men jag tror jag bara vågat använda någon enstaka tablett. Har för mig att det skulle gå en viss tid, typ 48h, mellan Catapresanen och sista gången man tog någon opiat.
Jag tror jag hellre satsar på en vecka eller mindre med Subutex eller Metadon för inte får man väl AT av dessa i sin tur om man tar dem mot opiat-AT samt inte kör längre än vad som är absolut nödvändigt?
Appropå nåt annat, men ändå besläktat, så tycker jag Inderal(Propranolol) är en ypperlig medicin. Den tar bort mkt av skaket, hjärtklappningen och till viss del flåsigheten vid en AT. Sen är Inderal kanon om man som jag blir nervös vid tillfällen såsom att hålla i en föreläsning då den just tar bort de fysiska symtomen på nervositet. Kombinerar man den med en liten mängd Stesolid dessutom så slipper man darra på rösten med.