2008-02-26, 18:57
Medlem
catapresan & blodtrycket

jag låg inne på avgiftning hösten -07, skulle sluta med diverse psykofarmaka men i huvudsak benzo och trappa ner tradolan. blev då så dålig att dom fick sätta in mig på så kallat catapresan-schema för att minska abstinenssymptomen (typ så jag skulle kunna ta mig upp ur sängen). skulle ta ett visst antal tabletter på fasta tidpunkter. problemet var bara blodtrycket, ligger man under 100 i övertryck fick man inte ta någon tablett alls, och självklart fast jag hade megaabstinens hade jag som vanligt lågt blodtryck, och när jag väl fick ta tabletterna enligt schemat så sjönk övertrycket från lite över 100 ner till runt 60, och undertrycket ska vi inte prata om. man blev ju ännu mer yr och matt och fick allmän sjukdomskänsla. ska fungera bra annars men se till att titta till blodtrycket innan bara...
Citera
2008-02-27, 23:59
Medlem
Tabletter finns i att få tag på utomlands, i Tyskland för att ta ett exempel.
Citera
2008-02-28, 00:13
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ers Höghet
Tabletter finns i att få tag på utomlands, i Tyskland för att ta ett exempel.

Stämmer! En opiatberoende jag pratade med sade att hans läkare hade beställt hem Catapresan från just Tyskland. Den snubben låg inte inne på någon avgiftning eller nåt sånt utan han blev ren med hjälp av Catapressan samt någon mer medicin, kan ha varit någon bens, även om det kanske inte är så vanligt att de låter någon som kör en hemmaavgiftning får ut benso.
Citera
2008-02-28, 00:25
Medlem
Kan säkert ha varit Klopoxid (salufördes som Librium), till det drogs in för bra många år sedan. Förmodligen som med allt annat för att lönsamheten var låg. Används även inom missbrukarvården för att avgifta alkoholister. Finns endast att tillgå som så kallat licenspreparat. Det är en ganska mild bensodiazepin, den allra första på marknaden för övrigt. Den har relativt låg beroendepotetial. Säljs fortfarande i många länder, i Danmark för att ta ett exempel.
Citera
2008-02-28, 00:54
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Kan säkert ha varit Klopoxid (salufördes som Librium), till det drogs in för bra många år sedan. Förmodligen som med allt annat för att lönsamheten var låg. Används även inom missbrukarvården för att avgifta alkoholister. Finns endast att tillgå som så kallat licenspreparat. Det är en ganska mild bensodiazepin, den allra första på marknaden för övrigt. Den har relativt låg beroendepotetial. Säljs fortfarande i många länder, i Danmark för att ta ett exempel.

Jorå! Klopoxid har man fått tagit någon gång, fick gå på den en månad pga att jag tagit för stora doser Xanor(underskattade starkt beroendepotentiale på den). Inte någon höjdarbenso direkt, knappt som Sobril i styrka, enda fördelen som jag såg det var den relativt långa halveringstiden på 48h. Jag har dock hört att många avgiftningar börjat med Stesolid istället för att hålla kvar vid den gamla Klopoxiden.

Eftersom den endast används inom avgiftningsvärlden borde väl inte priset på Klopoxid vara det bästa? Tänkte i jämförelse med Stesolid/Valium som ju är storsäljare och i och med det så pressas ju priserna hela tiden. Tycker inte att staten borde gynna tillverkarna av Klopoxid om det nu finns helt jämnbördiga alternativ att tillgå billigare.

Fast jag kanske har helt fel och egentligen är Klopoxid skitbilligt och det är därför man använder den? Finns det egentligen några fördelar med Klopoxid jämfört med t ex Diazepam eller Oxazepam som gör att den speciellt lämpar sig för att avgifta bl a alkisar och andra som råkar torska dit ibland på diverse substanser?
Citera
2008-02-28, 02:43
Medlem
Nej, den drogs nog inte in för att den blev för dyr för staten, utan snarare att läkemedelsbolagen inte gjorde någon större förtjänst på den pga generika, och då effektivare alternativ fanns/finns att tillgå, så såg man väl ingen anledning att fortsätta att sälja den. Den blev helt enkelt för billig. Kommer inte ihåg vilket år den drogs in, har läst det någonstans, men det har fallit i glömskans mörker. Kan det ha varit i mitten av 90-talet? Anledningen till att den används inom missbrukarvården är väl att metaboliten har så lång halveringstid och därmed lämnar kroppen ganska smärtfritt. Om jag inte har fel så har Diazepam beskrivits som en "enklare" version av Klopoxid. De har också samma aktiva metabolit om jag inte missminner mig.
Citera
2008-02-28, 03:48
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Nej, den drogs nog inte in för att den blev för dyr för staten, utan snarare att läkemedelsbolagen inte gjorde någon större förtjänst på den pga generika, och då effektivare alternativ fanns/finns att tillgå, så såg man väl ingen anledning att fortsätta att sälja den. Den blev helt enkelt för billig. Kommer inte ihåg vilket år den drogs in, har läst det någonstans, men det har fallit i glömskans mörker. Kan det ha varit i mitten av 90-talet? Anledningen till att den används inom missbrukarvården är väl att metaboliten har så lång halveringstid och därmed lämnar kroppen ganska smärtfritt. Om jag inte har fel så har Diazepam beskrivits som en "enklare" version av Klopoxid. De har också samma aktiva metabolit om jag inte missminner mig.

Aha! Nu gled vi ju lite OT, men vi höll oss inom avgiftningsområdet iaf, även om det inte blev just om Catapressan. Dock är det väl sällan någon avgiftas från opiater enbart med Catapressan? Någon benso samt sömngivande ges väl också samtidigt? Eller får de ligga där svettiga, klena, fyllda av ångest och utan att få sova en timme ens i kanske en vecka?
Citera
2008-02-28, 04:52
Medlem
TomiXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Aha! Nu gled vi ju lite OT, men vi höll oss inom avgiftningsområdet iaf, även om det inte blev just om Catapressan. Dock är det väl sällan någon avgiftas från opiater enbart med Catapressan? Någon benso samt sömngivande ges väl också samtidigt? Eller får de ligga där svettiga, klena, fyllda av ångest och utan att få sova en timme ens i kanske en vecka?

Jag fick theralen och dexofen när jag hoppade av, visserligen var jag ganska grovt påverkad utav phenazepam också så de första dagarna sov jag mer än väl.
Citera
2008-03-14, 18:07
Medlem
fentssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomiXII
Mjo det har du visserligen rätt i, fast jag blir så seg när jag tagit 300ug catapresan att jag inte orkar gå ut och röka en cigg ens, dvs utomhus så orkar jag inte ens stå upp så blir tvungen att sätta mig ned och ptja det är jobbigt helt enkelt.

Jag har kommit över lite tabletter catapresan och undrar över doseringen vid opiatAT

Det står:
Catapresan
Via oral
Hidrocloruro de
Clonidina 0.150mg
Lab. Fher sa

Om jag förstått det hela rätt så är det två sådana tabletter som gäller per dag, men jag undrar vad ni alla där ute har för kunskaper som kan hjälpa mig? Även att man bör ta blodtrycket så att det inte blir för lågt.

Information uppskattas om ni har tid och lust?

Mvh
Citera
2008-03-14, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fentsson
Jag har kommit över lite tabletter catapresan och undrar över doseringen vid opiatAT

ska du ta catapresan tillsammans med någon opiat, jag varnare dig,catapresan förstärker opiaten. Man kan typ bli vråltrött på bara jätteliten stund. Du kan knappt hålla ögona öppna.

Det står:
Catapresan
Via oral
Hidrocloruro de
Clonidina 0.150mg
Lab. Fher sa

Om jag förstått det hela rätt så är det två sådana tabletter som gäller per dag, men jag undrar vad ni alla där ute har för kunskaper som kan hjälpa mig? Även att man bör ta blodtrycket så att det inte blir för lågt.

Information uppskattas om ni har tid och lust?

Mvh

[quote=fentsson]Jag har kommit över lite tabletter catapresan och undrar över doseringen vid opiatAT

ska du ta catapresan tillsammans med någon opiat, jag varnare dig,catapresan förstärker opiaten. Man kan typ bli vråltrött på bara jätteliten stund. Du kan knappt hålla ögona öppna.
Citera
2008-03-14, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amyh
Som rubriken antyder, vet inte riktigt om de blev rättstavat men kort och gott så är det främst en blodtrycksänkande medicin tror jag, men de används ju även mot abstinens, alltså catapresan.

Catapresan och dexofen fick heroinisterna förr mot abstinensen. Ja provade det för många år den och blev lugn i kroppen, Men ja spydde som en gris. Tror att man kan ha det mot nervositet också eftersom blodtrycket sjunker. Kan vara ett substitut för benso!
Citera
2008-03-14, 21:31
Medlem
fentssons avatar
[quote=Amyh]
Citat:
Ursprungligen postat av fentsson

Jag tänkte inte ta dem tillsammans med opiaterna utan för att lindra en eventuell AT i framtiden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in