Citat:
Ursprungligen postat av Ers Höghet
Kan säkert ha varit Klopoxid (salufördes som Librium), till det drogs in för bra många år sedan. Förmodligen som med allt annat för att lönsamheten var låg. Används även inom missbrukarvården för att avgifta alkoholister. Finns endast att tillgå som så kallat licenspreparat. Det är en ganska mild bensodiazepin, den allra första på marknaden för övrigt. Den har relativt låg beroendepotetial. Säljs fortfarande i många länder, i Danmark för att ta ett exempel.
Jorå! Klopoxid har man fått tagit någon gång, fick gå på den en månad pga att jag tagit för stora doser Xanor(underskattade starkt beroendepotentiale på den). Inte någon höjdarbenso direkt, knappt som Sobril i styrka, enda fördelen som jag såg det var den relativt långa halveringstiden på 48h. Jag har dock hört att många avgiftningar börjat med Stesolid istället för att hålla kvar vid den gamla Klopoxiden.
Eftersom den endast används inom avgiftningsvärlden borde väl inte priset på Klopoxid vara det bästa? Tänkte i jämförelse med Stesolid/Valium som ju är storsäljare och i och med det så pressas ju priserna hela tiden. Tycker inte att staten borde gynna tillverkarna av Klopoxid om det nu finns helt jämnbördiga alternativ att tillgå billigare.
Fast jag kanske har helt fel och egentligen är Klopoxid skitbilligt och det är därför man använder den? Finns det egentligen några fördelar med Klopoxid jämfört med t ex Diazepam eller Oxazepam som gör att den speciellt lämpar sig för att avgifta bl a alkisar och andra som råkar torska dit ibland på diverse substanser?