2008-02-14, 00:00
Medlem
Vissa har moraliska hinder för att stjäla och tigger hellre när de är utsatta. Man kanske ska ha i åtanke att det finns en och annan hedervärd människa bland tiggarna när man går förbi.
Citera
2008-02-14, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ANALytikern
Att jag väljer att inte använda mig av just empati mot dem visar väl knappast att jag saknar kunskap inom det området? Vilka mer områden ansåg du att min kunskap brast i?

Sen när är empati något man personligen väljer att ha/inte ha beroende av situation och tillfälle? Verkar bra, anpassningsbar empati...

Men visst, du kanske är empatisk i vissa sammanhang, men inte i andra, och med det uttalandet ovan så briste empatin kraftigt.
Citera
2008-02-14, 00:15
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Sen när är empati något man personligen väljer att ha/inte ha beroende av situation och tillfälle? Verkar bra, anpassningsbar empati...

Men visst, du kanske är empatisk i vissa sammanhang, men inte i andra, och med det uttalandet ovan så briste empatin kraftigt.

Jaha då satte du mig med på pottkanten med Jag har empati för barn gamla och svaga i samhället .........alla andra tja låt oss säga att dom får bevisa sitt värde
Senast redigerad av skalman1973 2008-02-14 kl. 00:15. Anledning: Nyvaken och en släng av afasi
Citera
2008-02-14, 00:44
Medlem
bona officias avatar
Som den gode Lutheran jag är så skänker jag alla mina växelpengar om en repressentant från Frälsis står med grytan på stan. Det känns bra att stödja en organisation som gör livet lite lättare för de allra längst ner på samhällsstegen.

Någon gång har jag även gett en slant till folk som musicerat i det allmänna rummet och jag tror att det kan bli så att jag införskaffar en situation STHLM vid lämplig tidpunkt.

Jag skulle dock inte för mitt liv få för mig att stödja de löske tigarligorna som huserar på svenska gator och torg och försöker lura till sig pengar från samvetskvalande svenskar.
Citera
2008-02-14, 06:35
Medlem
När jag är i stockholm så kommer det alltid fram en massa hemlösa och det är alltid mig de går till.
De vet väl i förväg att jag kommer ge bort pengar?
Citera
2008-02-14, 07:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pårr
Brukar tänka att om man har sjunkit så lågt att man är tvungen att tigga pengar av andra och panta burkar för att ens få pengar till mat för dagen, ja då har man sjunkit lågt och behöver nog de 10-20:- bättre än vad jag gör.

Vet inte var ni bor, men i Malmö finns det ett antal hemlösa som har startat en tidning som de står och säljer lite här och var, Aluma heter den. tidningen kostar mellan 25-35:- och säljaren får 10-15:- per såld tidning. Ett MYCKET bra initiativ enligt mig mening. Dessa ger jag gladeligen pengar då de faktiskt försöker och går inte bara och tigger.
Vi har något liknande i Gbg.
De säljer en tidning för 40:- Köper alltid pga det är dom som är mest illa ute som säljer dessa, tar inte tidningen iofs utan låter dom behålla så de kan sälja den en gång till.
Citera
2008-02-14, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awk
Relationer och samlevnad?

I Sverige finns det ett socialt skyddsnät. Som jag ser det så finns det två sorters människor som blir tiggare.

1) De illegala invandrarna varav de flesta enligt mig har drabbats av vår knäppa invandringspolitik.

2) De som är missbrukare.

Jag kan bara tänka mig att skänka till den förstnämnda kategorin, för missbrukarna finns det hjälp att få om de vill.

HAHAHA, har du slått dig ? ja dem kan få hjälp, efter några år. väntetiden på en metadonbehandling (För heroinmissbrukare) är just nu på över ett år. Att vänta ett år för att sedan ha en liten liten chans att ta sig ur det är det inte många hemlösa som har motivationen till.. tror verkligen inte att du heller hade haft det.
Citera
2008-02-14, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius
Vi har något liknande i Gbg.
De säljer en tidning för 40:- Köper alltid pga det är dom som är mest illa ute som säljer dessa, tar inte tidningen iofs utan låter dom behålla så de kan sälja den en gång till.

Så har jag aldrig tänkt faktiskt :P ´Brukar också alltid köpa när jag har pengar ute. Men på nått konstigt sätt lyckas jag passera dessa 85% av gångerna då ja inte har pengar ute.. hrmpf
Citera
2008-02-14, 10:57
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
HAHAHA, har du slått dig ? ja dem kan få hjälp, efter några år. väntetiden på en metadonbehandling (För heroinmissbrukare) är just nu på över ett år. Att vänta ett år för att sedan ha en liten liten chans att ta sig ur det är det inte många hemlösa som har motivationen till.. tror verkligen inte att du heller hade haft det.

Att du orkar resonera med dom finner jag beundransvärt Själv gav jag upp .........Människor som inte kan eller vill se uppfattar inte problemen med utredningstider och folk som trillar mellan stolarna Dom ser bara sina beräkningar och paragrafer
Citera
2008-02-14, 10:57
Bannlyst
Nej, de behöver nog inte tigga. De gör det nog för att det är så roligt.

Idioter.
Citera
2008-02-14, 12:52
Medlem
Fastidios avatar
Det här med "östeuropeiska tiggarligor" är lite problematiskt, då de likt prostituerade bara får en liten summa av vad som tiggs ihop, medan resten går till någon sorts styre.

Har anordnat ett par måltider för hemlösa här i stan, så vet på ett ungefär vilka som verkligen är hemlösa och vilka som behöver pengar för att köpa kaffe eller sprit (hellre att jag sponsrar deras missbruk än att de snor pengar till det). Brukar ge till dem om de frågar och köper Aluma ibland.
Citera
2008-02-14, 13:15
Medlem
Citat:

Det är klart det är dåligt, men ska jag under tiden betala pengar så de kan köpa mer, öka tillgängligheten och få fler person i träsket? Visst stjäl de kanske istället då och de skulle väl vara enda anledning till att ge en slant. Det är väl ingen som vill att knarkare ska lida men det finns alltid de som har det värre och bättre behöver mina pengar.
Hellre pengar till någon hjälporganisation sin hjälper barn i afrika eller latinamerika eller till illegala invandrare. De flesta av dem har åtminstone inte gjort lika mycket för att hamna där de är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in