Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-14, 19:21
Medlem
RJSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ANALytikern
Att jag väljer att inte använda mig av just empati mot dem visar väl knappast att jag saknar kunskap inom det området? Vilka mer områden ansåg du att min kunskap brast i?

Använda sig av? Mot de?
Alltså jag syftade inte på någon aktiv handling som man kan välja att utföra eller inte (att ge stöd). Istället pratade jag om förmågan att kunna sätta sig in i andras situation. Även om man väljer att inte aktivt stödja grupper (vilket jag till fullo respekterar) så menar jag på att man med empati inte behöver använda sig utav nedsättande uttryck som inte är relevanta i sammanhanget.

Jag vet med mig att jag själv kan utveckla min empatiska förmåga (vilket jag också ständigt strävar efter), men för att kunna göra detta krävs lärdom/erfarenhet på många plan inom det för tillfället aktuella ämnet.
Citera
2008-02-14, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Sen när är empati något man personligen väljer att ha/inte ha beroende av situation och tillfälle? Verkar bra, anpassningsbar empati...

Men visst, du kanske är empatisk i vissa sammanhang, men inte i andra, och med det uttalandet ovan så briste empatin kraftigt.

Varför skulle inte empati vara något som är beroende av det du skriver ovan? Jag är, som du skriver, empatisk i vissa sammanhang och i andra inte. Detsamma gäller med största sannolikhet även dig.
Ja, som du säkert tidigare märkt så känner jag ingen som helts empati för gruppen som diskuteras i tråden.

Ger du pengar till hemlösa?
Citera
2008-02-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RJS
Använda sig av? Mot de?
Alltså jag syftade inte på någon aktiv handling som man kan välja att utföra eller inte (att ge stöd). Istället pratade jag om förmågan att kunna sätta sig in i andras situation. Även om man väljer att inte aktivt stödja grupper (vilket jag till fullo respekterar) så menar jag på att man med empati inte behöver använda sig utav nedsättande uttryck som inte är relevanta i sammanhanget.

Jag vet med mig att jag själv kan utveckla min empatiska förmåga (vilket jag också ständigt strävar efter), men för att kunna göra detta krävs lärdom/erfarenhet på många plan inom det för tillfället aktuella ämnet.

Slarvigt uttryckt av mig måhända. Nu har du precis definierat empati och jag tror det är få, om någon, här på FB som verkligen klarar av att riktigt känna empati för hemlösa. Anledningen till detta är att i princip alla hemlösa i Sverige har sig själva att skylla, merparten är missbrukare och det är en karriär som de helt och hållet valt själv.
Eftersom det är en grupp som jag inte har mycket till övers för så väljer jag även att använda ett, enligt dig, nedsättande (men i allra högsta grad sant) uttryck.

Jag tycker däremot väldigt synd om folk som blir hemlösa pga. naturkatatrofer.
Citera
2008-02-14, 22:21
Bannlyst
Citat:
Varför skulle inte empati vara något som är beroende av det du skriver ovan? Jag är, som du skriver, empatisk i vissa sammanhang och i andra inte. Detsamma gäller med största sannolikhet även dig.
Ja, som du säkert tidigare märkt så känner jag ingen som helts empati för gruppen som diskuteras i tråden.

Ger du pengar till hemlösa?

Empati handlar om att kunna sätta sig in i andras situationer och känna medkänsla. Om man är en empatisk person så känner man förmodligen empati för folk som har det svårt. Och det gör jag för hemlösa. Men nej, jag ger inte pengar rätt i handen på en hemlös som sitter och tigger, brukar däremot köpa Situation Sthlm när jag har möjlighet eller skänka pengar till välgörenhet.
Citera
2008-02-14, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pårr
Brukar tänka att om man har sjunkit så lågt att man är tvungen att tigga pengar av andra och panta burkar för att ens få pengar till mat för dagen, ja då har man sjunkit lågt och behöver nog de 10-20:- bättre än vad jag gör.

Vet inte var ni bor, men i Malmö finns det ett antal hemlösa som har startat en tidning som de står och säljer lite här och var, Aluma heter den. tidningen kostar mellan 25-35:- och säljaren får 10-15:- per såld tidning. Ett MYCKET bra initiativ enligt mig mening. Dessa ger jag gladeligen pengar då de faktiskt försöker och går inte bara och tigger.

Jag brukar ge mina slantar till någon som stryker omkring på Södervärn.
Pratade med honom när jag väntade på bussen en gång, en mycket trevlig prick..

Då känns det roligt att hjälpa..

När vi var i Berlin i somras, så kom det en uteliggare å ville ha pengar..
Min svärfar skulle va snäll å ge han lite mynt, å idioten säger då att han vill ha större summor..
Då får de fan vara!!
Citera
2008-02-14, 22:34
Medlem
RJSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Empati handlar om att kunna sätta sig in i andras situationer och känna medkänsla. Och det gör jag för hemlösa. Men nej, jag ger inte pengar rätt i handen på en hemlös som sitter och tigger, brukar däremot köpa Situation Sthlm när jag har möjlighet.

Är det inte exakt vad vi har försökt säga tidigare några gånger i denna tråd?

Dår får man till svar:
Citat:
jag tror det är få, om någon, här på FB som verkligen klarar av att riktigt känna empati för hemlösa. Anledningen till detta är att i princip alla hemlösa i Sverige har sig själva att skylla, merparten är missbrukare och det är en karriär som de helt och hållet valt själv.

Citera
2008-02-14, 22:39
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:

Dår får man till svar:

Alltså jag börjar tro att du RJS och Frivol är riktigt sympatiska och trevliga personer ........lite förvånande då våra åsikter kolliderat förut
Citera
2008-02-14, 22:50
Medlem
debians avatar
jag försöker ge bort mina pengar till så få som möjligt... jag har så lite pengar så de vill jag behålla själv så gott det går. det är såklart vänligt att ge hemlösa pengar.. men jag blir så skeptisk mot tiggare. ofta känns det som att de inte talar sanning när man får veta hur synd det är om dem. nä håll i pengarna, det ser så fult ut med hemlösa tiggare på gatorna. de borde hålla sig hemma.

Musikanter på gator och torg däremot är trevligt, dessa kan få några mynt.
Citera
2008-02-14, 23:12
Bannlyst
Citat:

Dår får man till svar:

Det verkar inte riktigt spela någon roll hur många ggr man upprepar saker härinne, det går ändå inte in i huvudet på vissa.

Okunskap...
Citera
2008-02-15, 22:52
Medlem
NillRs avatar
Jag ger inga pengar (iaf inte nykter).

Kom att tänka på en sak jag såg förra vintern dock...

Var en rätt kall kväll vid östra station (sthlm) och en kille från korvkiosken där kommer ut med en stor talrik potatismos och ger den till en hemlös. Jag har aldrig sett nån hemlös bli så glad för nått förrut. Kanske var snön och skymningen som spelade in också men det var som taget ur en film.

Är normalt sett rent avtrubbad men där blev jag lite rörd.

Sensmoral:Har du en korvmoj, snåla inte med potatismoset!
Citera
2008-02-15, 22:55
Medlem
R.Rs avatar
Brukar försöka ge en slant då och då, om tillfället är rätt. Visst, de kanske bara blåser en på pengar eller springer iväg och köper knark sekunderna efter, men man har åtminstone försökt göra en god gärning, dövar samvetet lite
Citera
2008-02-16, 23:40
Medlem
David_Ss avatar
Jag brukar ge pengar till hemlösa om jag är utomlands, då dom människorna oftast är i mycket större behov att få några kronor istället för alkisarna eller pundarna som bara står o tigger för att dom inte får något av soc pga av deras missbruk.

Man ska hjälpa andra människor, men bara om det verkligen känns rätt.
Så är ni i typ Thailand o festar knullar och är allmänt rika, ge en slant till dom stackars tiggarna som inte har något.

Det är min inställning....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in