Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Jag tror det är socialens ansvar att ta hem om dessa personer.
Det är dåligt att Sverige inte kan ta hand om dessa personer bättre, jag kan förstå att många inte vill ha hjälp av socialen, har missbruksproblem och annat. Själv brukar jag skänka pengar till stadsmissionen i förhoppningar om att merparten av dessa pengar verkligen kommer generara resurser i form av kläder, mat, och någon stans att bor för stadens hemlösa.
Dessutom har många missbruksproblem vilket jag inte tycker är konstigt om man bor på gatan. Det är nog flera krav för att få hjälp av socialen tror jag vilket många har svårt att uppfylla alla gånger. Jag donerar pengar till och från eftersom jag inte vill ha dåligt samvete. Tänk om man själv hamnade på gatan, rysligt.
Det har ju uppmärksammats att det finns ligor som tigger pengar och massa annat folk som egentligen inte är riktigt hemlösa och har grava problem, åtminstone så tar stadsmissionen hand om dom som verkligen behöver hjälp. Då kommer i alla fall några av mina slantar till nytta för dessa stackars människor.
Självklart kan du säga nej med gott samveta och istället påstå att du hellre donerar pengar till stadsmissionen än att ge bort det till någon främlig på gatan, eller göra som jag, erbjuda att köpa dom mat, mc donalds, korv eller något annat.
Det är lite jobbigt med folk som tigger pengar, dom som utför någon tjänst i tunnelbanan eller liknande, spelar någon musik eller liknande, tja då kan man donera några slantar. Men folk som bara tigger pengar aggresivt är jobbigt.
Jag brukar istället köra med en annan taktik för att bli av med dem. Jag säger, du får inga pengar men jag kan köpa något åt dig i butiken (t.ex. dricka eller godis). Och på centralen har jag sagt flera gånger att jag kan betala för mat, t.ex Mc Donalds eller om dom vill ta med sig maten.
Det komiska är att dom flesta säger nej, dom vill inte uppge vad dom ska använda pengarna till. Det tycker jag bara är tecken på att dom hellre vill ha pengarna för att istället köpa droger eller något annat. Bara ett fåtal som tackat ja och varit jätteglada.

Stadsmissionen alltså... hehe de frågade mig på stan en gång om jag "brydde mig om de hemlösas situation" ungefär, dagarna innan jul också, jag sa nej... tror jag hånlog när jag sa det
Fick dåligt samvete som fan sen, jag utgick ju från att det i princip var frivilligt att vara hemlös i Sverige när jag sa det men sen blev jag osäker.
Visst illegala får nog ingen hjälp alltså, lr jo men sen kastas de väl ut om de ber om den.
Sen missbrukare, de får antagligen ingen hjälp för det anses väl vara som att köpa drogerna åt dem nästan om man betalar deras hyra för att de lägger pengarna på droger.
Det är alltså 2 anledningar till att vara hemlös... den illegale gör sitt val, han vill stanna i landet utan giltigt skäl till det, det är hans problem och hans val, han vill jag inte hjälpa.
Missbrukaren... där kmr det svåra tkr jag. Han har också ett val, antingen drogar du lr så drogar du inte och får väl då antar jag hjälp av soc.
Men missbruk är en sjukdom samtidigt, och är man så beroende av ngt att man hellre drogar än fixar en boplats och pengar till mat mm så behöver man hjälp. Hjälps man mest av att bo på gatan lr hjälps man mest av att få sitt missbruk underlättat av samhället?
Problematiken är svår, man kanske får angripa frågan från ett annat håll.
Vi har alltså missbrukare i landet, men vems fel är det att de inte kan leva drägligt? Jag anser att det är samhällets fel, lagar som driver upp priserna på droger så att man inte kan finansiera sitt bruk på en vanlig lön, där ligger endel av felet. Det är så dyrt att människor som fastnar i missbruk tvingas stjäla, prostituera sig, råna, skippa endel essentiella utgifter som bostad, mat, kläder. Hade det varit billigare hade en stor del av desa människor kunnat fungera relativt normalt.
Så eftersom samhället skapar större delen av problemet så tkr jag nog att samhället får stötta de som råkar illa ut, även om de fortsätter droga. Och kanske jag, eftersom jag har empati för sjuka(läs:missbrukare i detta fall) då borde ge dem lite pengar i stöd, det är ju inte deras fel att välmenande lagar slår fel, som de brukar göra.
Men alla hemlösa är väl inte narkomaner lr alkoholister, vad finns det mer för anledningar?