2008-02-12, 23:16
Bannlyst
Ända sen man var liten har man ju hört om att man inte ska skänka pengar till uteliggare och tiggare, eftersom det oftast går till droger. Ett tips är ju att ta den där slanten man tänkt ge och köpa dem lite mat istället. Då vet man att 1) det inte går till något skit. 2) att en person mindre går hungrig i vårt så kallade välfärds samhälle.

Och ja, håller med RJS ovanför, har man en gång hamnat utanför systemet så är det svårt att ta sig tillbaka. Socialtjänsten kräver ju även att man aktivt söker jobb och kan redovisa för detta om man vill ha sitt bidrag. Härbärgen som inte drivs av ideella kräver identifaktion, vilket knappast är vad en hemlös och drogberoende vill uppge. Det krävs psykisk kraft och vilja för att kunna stå stabilt på båda benen och leva som normen förutsätter, är man drogberoende/psyksjuk/marginaliserad på annat sätt behöver man hjälp, och ibland faller man igenom hålen i vårt trygga land.
Senast redigerad av frivol 2008-02-12 kl. 23:18.
Citera
2008-02-12, 23:28
Medlem
Sveriges stat och regering vänder sin rygg åt precis alla svenskar i detta land, minst sagt våra hemlösa.. Psykvården har raderats..

Jag vill så mycket gärna skjuta våra ledare i skallen, dra deras ansikten i gruset och spotta i deras blod.

Frågan är bara när svenskarna börjar vakna upp, och det är dags för vår revolution.
Citera
2008-02-12, 23:33
Medlem
Jag köper alltid Aluma (en tidning i Malmö som hemlösa säljer). Det visar att personen anstränger sig. Sen om dom bränner mina pengar på heroin, sprit eller mat spelar ingen roll. Bara personen får lite nöje i sitt liv för en stund!
Citera
2008-02-13, 00:30
Medlem
Democrats avatar
Jag ger bara pengar till tiggare om jag är med någon jag vill imponera på, främst tjejer...
Citera
2008-02-13, 01:22
Medlem
$crooges avatar
Ger inte pengar om de bara ligger där o ser fula ut. Då sparkar jag hellre till dessa underliga varelser. Bidrar de med musik eller liknande så kanske jag ger dem en slant!
Citera
2008-02-13, 01:34
Medlem
Själv så ger jag pengar varje månad. Pengarna placeras inte direkt i deras smutsiga händer utan får ta genvägen via skatteverket istället.
Citera
2008-02-13, 15:18
Medlem
RJSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av $crooge
Ger inte pengar om de bara ligger där o ser fula ut. Då sparkar jag hellre till dessa underliga varelser. Bidrar de med musik eller liknande så kanske jag ger dem en slant!

Citat:
Ursprungligen postat av ANALytikern
Själv så ger jag pengar varje månad. Pengarna placeras inte direkt i deras smutsiga händer utan får ta genvägen via skatteverket istället.

Har full förståelse för eventuell negativism gentemot "rent tiggeri", föredrar också själv som sagt stöd för återanpassning/aktivering av utsatta medborgare. Dock anser jag det uppenbart att det saknas kunskap inom ett område som tex empati när man stöter på uttryck som citerats ovan.
Citera
2008-02-13, 15:39
Medlem
Apspektakels avatar
Kom på att jag gav en herre som inte såg ut att ha duschat på rätt länge en cigg en gång.
Han blev glad och var även trevlig att prata med.
Citera
2008-02-13, 15:48
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RJS
Har full förståelse för eventuell negativism gentemot "rent tiggeri", föredrar också själv som sagt stöd för återanpassning/aktivering av utsatta medborgare. Dock anser jag det uppenbart att det saknas kunskap inom ett område som tex empati när man stöter på uttryck som citerats ovan.

Tack slapp jag säga det

Dessutom dessa som ni påstår att ni aldrig ser har alternativa sätt att försörja sig på tex prostitution och inbrott bara för att nämna lite ....... Vad tror ni alla dessa myndighetsinsatser kostar per år ? .......Bara som tex polisens standardfras " Ej spaningsresultat " ? ......Detta trots att dom vet vilka missbrukare som mycket väl gjort vad Men småbrott och rena försäkringsbrott besparas det på ! ..... Så du blir av med dina prylar får en taskig ersättning av försäkringsbolaget och dessutom ökar kostnaden för din försäkring varje år ! Är det en väl investerad skattekrona ? Kan dessutom garantera att ni vill inte ha dom på anstalt heller ........Då detta kostar ungefär 2,5 gånger så mycket som att ge dom en bostad och ett drägligt liv inkluderat deras droger ! Dödshjälp har vi inte i sverige inte dödsstraff heller ! Och att bota en missbrukare som är lycklig i sitt rus och med sitt missbruk går inte ......Man kan bara minimera deras inverkan på övriga samhället
Citera
2008-02-13, 16:25
Medlem
Jamesbombs avatar
Äh en krona eller två kan man skänka.Gick hem ifrån stan karatefull för ett par helger sen.Träffade på en uteliggare som gick och letade burkar utanför fastigheten,Frågade nissen om han ville ha ett gäng pantburkar och det ville han...Så han hänkade på upp i lägenheten tog imot alla flaskor med ett leende, Jag slapp panta skiten och han fick förhoppningsvis råd till en frukost
Citera
2008-02-13, 17:33
Medlem
Gluttens avatar
Jag ibland ger jag kanske 1-5 kr tycker man kan ge dom en liten kronan ser lite synd ut om dom men man ska inte ge dom mer änn det.

Alla hemlösa köper bara ändå sprit och öl.
Citera
2008-02-13, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RJS

Att jag väljer att inte använda mig av just empati mot dem visar väl knappast att jag saknar kunskap inom det området? Vilka mer områden ansåg du att min kunskap brast i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in