2013-02-20, 18:05
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Fast enligt uppenbarelseboken inleds det hela med rätt tydliga tecken:

7Den förste blåste i sin basun. Då kom hagel och eld, blandat med blod, och slog ner på jorden, och en tredjedel av jorden brändes av, och en tredjedel av träden brann upp, och allt grönt gräs brann upp.

Upp 8:7

Den dagen nedregnande eld, hagel och blod (?) eldar upp allt grönt gräs på Jorden kan vi börja snacka. Tills dess, ta det lugnt.

Ja, tydligen är det väldigt godtyckligt när man ska tolka Bibeln bokstavligt och när man kan sväva ut i fria tolkningar. Så alla ni kristna som fånar er och tror på sista tiden och annat trams, tolkar ni Bibeln bokstavligt i alla andra fall, då ska UB också tolkas bokstavligt, och då är ni sannerligen ute på hal is om ni ser något samband med dagens samhälle.
2013-02-20, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa
Detta är något av ett tema. Folk runt 20 eller så läser en eller ett par böcker av Dawkins och hans efterapare.

Sen är de frälsta och har sett ljuset... "Gud är en illusion!" För det säger den vitsige Dawkins i sin coola bok...

Oj vilka upplysta och radikala rebeller de är, och vilka töntiga grundlurade mesar alla troende måste vara.

"Jag ger mig av till Flashback på stubinen och försöker leta upp någon som tror på Gud, att upplysa om sanningen och briljera med mina nya insikter..."

Vilka syftar du på som är runt 20?
Senast redigerad av jazzmange 2013-02-20 kl. 19:01.
2013-02-20, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Det verkar som om du läser lite mycket Richard Dawkins? Ingen sann historiker o speciellt litteratur historiker delar dina uppfattningar. Det är nämligen så att du måste också ha argument o bevis för det du lägger fram och i det här fallet talar vi bara om spekulationer.
Om du ska ge dig i kast med teologiska frågor så bör du läsa bibeln först! Att du hade en religiös pappa ger dig inga fördelar i den frågan.

Ska man studera bibelvetenskap ska man inte läsa Dawkins som är ytterst okunnig i ämnet. Däremot är han duktig på biologi. Vad mig beträffar har du ingen aning om vad jag läst.
Senast redigerad av jazzmange 2013-02-20 kl. 18:52.
2013-02-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Fast det handlar inte om någon sanning, det handlar om att man omöjligen kan veta om någon sådan sanning och därför rent rationellt borde förhålla sig neutral till det man omöjligen kan veta. Håller dock med om att Peter Hallström är patetisk som smutskastar sina föräldrar, för att folk ska tycka synd om honom.

Hur vet du att syftet är att man ska tycka synd om honom?

http://www.fritankesmedja.se/kyrkan-stal-min-trygghet
Senast redigerad av jazzmange 2013-02-20 kl. 19:53.
2013-02-20, 21:49
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Detta är något av ett tema. Folk runt 20 eller så läser en eller ett par böcker av Dawkins och hans efterapare.

Sen är de frälsta och har sett ljuset... "Gud är en illusion!" För det säger den vitsige Dawkins i sin coola bok...

Oj vilka upplysta och radikala rebeller de är, och vilka töntiga grundlurade mesar alla troende måste vara.

"Jag ger mig av till Flashback på stubinen och försöker leta upp någon som tror på Gud, att upplysa om sanningen och briljera med mina nya insikter..."
På något sätt tycker jag att ni religiösa nötter borde rannsaka er själva. Vad Richard Dawkins eller någon annan biolog eller debattör säger är helt ovidkommande. Det som spelar roll är att det inte finns något alls som stödjer er tes. Inget.

Edit: Jag vill påpeka att jag inte tycker att alla religiösa är nötter.
Senast redigerad av Kroesmann 2013-02-20 kl. 21:52.
2013-02-21, 01:12
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Fast enligt uppenbarelseboken inleds det hela med rätt tydliga tecken:

7Den förste blåste i sin basun. Då kom hagel och eld, blandat med blod, och slog ner på jorden, och en tredjedel av jorden brändes av, och en tredjedel av träden brann upp, och allt grönt gräs brann upp.

Upp 8:7

Den dagen nedregnande eld, hagel och blod (?) eldar upp allt grönt gräs på Jorden kan vi börja snacka. Tills dess, ta det lugnt.

Det där är på slutet. Så här ser det ut.

Först sigilerna öppnas....o innan den sjunde sigillen öppnas basunerna....o innan sjunde basunen blåser så töms skålarna.

Så om du väntar till det haglar eld blandat med blod så är du i slutet o du lever knappast då efter att ha gått igenom världskrig m.m.
2013-02-21, 04:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjarnglans
Jaha, men då har du tillräcklig koll för att veta att profetiorna FAKTISKT har uppfyllts. Så det kan hända när som helst, alltså slut-tidens händelser kan starta.

Att profetior inte blir uppfyllda kan altså ge belägg för att profetior kan uppfyllas? Vad är det jag har missförstått här?

Citat:
Tror man på bibeln så måste man erkänna att det faktiskt är så.
Om du ej tror på bibeln längre så är det klart att du tycker din pappa var missledd. Men från hans perspektiv så var det helt logiskt.

Vad någon p.g.a. blind tro, okunskap eller inkompetens anser, gör inte detta individs åsikter 'logiska', lika lite som att nätt och jämt kunne räkna till 9 (étt finger reserveras till att peka med) inte är 'matematik'.
2013-02-21, 07:57
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ja, efter det som hände i Ryssland med meteorit nedslaget så bör man knappast neka till att vi är i sista tiden?
Dessutom går det framåt på andra fronter som Påvens avhopp, jordbävningar i Italien o Nya Zeeland, Nord Koreas Atomvapen, Apples nya IWatch o FIFAs ropp på biologiska pass för fotbollspelare (föregångare till Mark Of The Beast), dessutom den andra Asteroiden som passerade jorden mycket nära.
Följer ni nyheterna egentligen?

Du är ju otrolig... Jag tycker nästan synd om dig och ditt paranoida liv där du går och hukar dig för domedagen.

Idag kunde man läsa en vetenskapsartikel om att baserat å vad man nu vet om Higgs-partikeln så förutspår man att universum kommer att utplånas (av ett annat universum, som jag förstår det) om åtskilliga miljarder år. Innan dess slocknar dock vår sol om c:a 4 miljarder år.

Utgå ifrån det så skall du se att du och dina barn har gott om tid på er att leva era liv och samtidigt göra ert för att vi skall få en tryggare värld.

Det är dåligt spenderad tid att sitta på kammaren och konstatera att "nu jävlar är det kört!"
2013-02-21, 08:04
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Det är ju som så enligt bibeln att både kärnvapen, television, globalisering, kontokort och Israels existens m.m.är obligatoriska för att ens kvalificera oss för sista tiden.

Jesus varnade för falska profeter...som Jehovas vittne, Ellen G White m.m. Så för oss skriftlärda är det bara ett dåligt argument att påstå att människan alltid trott att de levt i sista tiden enligt deras bibeltolkningar.

2 Peter 3:3-4
King James Bible (Cambridge Ed.)
"Knowing this first, that there shall come in the last days scoffers, walking after their own lusts,
And saying, Where is the promise of his coming? for since the fathers fell asleep, all things continue as they were from the beginning of the creation.
"

Ja se det är väl en smart "caveat lector" (brasklapp) att lägga in i en text. Politiker gör ofta så. Det betyder bara "att om någon i framtiden kommer och säger att jag har fel så har de fel". Du borde läsa mer kritiskt än så. Ditt problem är att du är dogmatiker, allt du utgår ifrån är bibeln. Du kommer alldrig kunna förhålla dig till verkligheten om du utgår ifrån ett perspektiv som etablerades från ett ökenfolk för flera tusen år sedan.

Jag slår vad med dig att du under din livstid aldrig kommer att uppleva någon domedag eller att snickarn kommer tillbaka.
2013-02-21, 08:08
Medlem
Hammarens avatar
Citat:

Här är ett annat känt tema:

"Buäääh, buäääh, buääääh...! Stackars lilla kristna mig som måste försvara mina ståndpunkter mot folk som är av annan åsikt. Jag gör lite ogrundade påstående om deras vandel och karaktär och försvinner sedan."

Du är så ynklig att jag inte förstår hur du står ut med dig själv.
2013-02-21, 10:17
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:

Ja du säger det själv...troende är töntiga grundlurade mesar det visar dina inlägg här på FB med eftertryck!

Ateister blir inte "frälsta" av Dawkins eller någon annan som gör påståenden i en bok! Var metod är att skaffa information av omvärlden och få rönen belgda med vetenskapliga evidens! Visst kan det här sättet att se på världen uppfattas som teknisk och tråkig men det är den som gett oss datorer, internet, elektricitet, läkarvård värd namnet m.m
2013-02-21, 18:24
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Det där är på slutet. Så här ser det ut.

Först sigilerna öppnas....o innan den sjunde sigillen öppnas basunerna....o innan sjunde basunen blåser så töms skålarna.

Så om du väntar till det haglar eld blandat med blod så är du i slutet o du lever knappast då efter att ha gått igenom världskrig m.m.

Haha, jo ok. Men om nu det är sigillens brytande som inleder domedagen kronologiskt så är det rimligen först sigill nummer sex som vi kan sägas märka här på Jorden:

12Och jag såg när Lammet bröt det sjätte sigillet. Och det kom en väldig jordbävning, och solen blev svart som en tagelsäck, och hela månen blev som blod. 13Och himlens stjärnor föll ner på jorden, liksom höstfikonen faller från trädet när det skakas av stormen. 14Och himlen drogs undan som när en bokrulle rullas ihop, och alla berg och öar flyttades från sina platser

Upp 6:12-14

Även detta lär vi märka i sådana fall. När himlen dras undan och alla berg och öar flyttas är det dags att börja fundera med andra ord

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in