2021-03-31, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Kyrkan är i fall. Dock även avfall. Falsk religion i allmänhet är dock inte Babylon, utan ett avfallet Israel är horan. En äktenskapsbryterska som inte sitter som änka.

Menar du att judarna har blod på sina händer från "alla dem som har slaktats på jorden"?

"I den staden fanns blodet från profeter och heliga och alla dem som har slaktats på jorden." (Upp 18:24 Bibel2000)

Nej, det stämmer bättre på all falsk religion. All slags religion har deltagit och välsignat krig och död, tillsammans med kungarna som dom horat med.

Och märkte du att Jesaja kopplade direkt Babylon med falsk religion/ falska gudar?

"Då sade han: Det har fallit, Babylon har fallit! Alla dess gudabilder ligger krossade på marken!" (Jes 21:9 Bibel2000)

Det finns en orsak till att Johannes använder Babylon som en liknelse i Uppenbarelseboken. Det forna Babylon var ett centrum för falsk religion i opposition mot Gud. I GT står det tydligt vad Babylon representerar.
2021-03-31, 12:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Menar du att judarna har blod på sina händer från "alla dem som har slaktats på jorden"?

"I den staden fanns blodet från profeter och heliga och alla dem som har slaktats på jorden." (Upp 18:24 Bibel2000)

Nej, det stämmer bättre på all falsk religion. All slags religion har deltagit och välsignat krig och död, tillsammans med kungarna som dom horat med.

Och märkte du att Jesaja kopplade direkt Babylon med falsk religion/ falska gudar?

"Då sade han: Det har fallit, Babylon har fallit! Alla dess gudabilder ligger krossade på marken!" (Jes 21:9 Bibel2000)

Det finns en orsak till att Johannes använder Babylon som en liknelse i Uppenbarelseboken. Det forna Babylon var ett centrum för falsk religion i opposition mot Gud. I GT står det tydligt vad Babylon representerar.
Ja, det släktet har det blodet på sina händer. Inte så att alla judar har detta, och inte heller så att vita är urskuldrade för att de är vita, men så att israeliter som allierat sig med eller följt judarna har det. Judar har försökt (och ibland lyckats) infiltrera kyrkan vid upprepade tillfällen under historien.

Ja, alla Babylons gudabilder ska krossas, och själv ska hon brännas upp i eld av sina älskare.
2021-03-31, 12:54
Medlem
Citat:
Ja, det släktet har det blodet på sina händer. Inte så att alla judar har detta, och inte heller så att vita är urskuldrade för att de är vita, men så att israeliter som allierat sig med eller följt judarna har det. Judar har försökt (och ibland lyckats) infiltrera kyrkan vid upprepade tillfällen under historien.

Ja, alla Babylons gudabilder ska krossas, och själv ska hon brännas upp i eld av sina älskare.

En bibelhistoriker sade, halvt på skämt, något i stil med att Johannes förefaller att ha rökt på när han skrev inledningen till sitt evangelium. Uppenbarelseboken skrev han under en snedtänd LSD-tripp. 😁
2021-03-31, 13:56
Medlem
Citat:
Ja, du har fått en ande som inte erkänner Jesus som Messias.
Med samma logik kan jag då säga att du har fått en ande som inte erkänner den sanne Kristus såsom Gud kommen som människa. Vilket är sant om din tro oavsett om han föddes för 2000 år sedan eller är här i den sista generationen.
2021-03-31, 14:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Med samma logik kan jag då säga att du har fått en ande som inte erkänner den sanne Kristus såsom Gud kommen som människa. Vilket är sant om din tro oavsett om han föddes för 2000 år sedan eller är här i den sista generationen.
Det kan du. Du kan påstå vad som helst.

Jag erkänner heller ingen annan som Kristus än Jesus. Han är Israels utlovade Messias. Gud själv vittnar om Jesus i hela Bibeln, vilken Gud helt har bevisat är Guds ord.
2021-03-31, 15:14
Medlem
Citat:
Det kan du. Du kan påstå vad som helst.

Jag erkänner heller ingen annan som Kristus än Jesus. Han är Israels utlovade Messias. Gud själv vittnar om Jesus i hela Bibeln, vilken Gud helt har bevisat är Guds ord.
Du erkänner inte att Kristus är Gud kommen som människa oavsett om han heter Jesus från Nasaret eller Robert Lind från Kramfors.

Så din ande kommer inte från Gud.
2021-03-31, 15:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Du erkänner inte att Kristus är Gud kommen som människa oavsett om han heter Jesus från Nasaret eller Robert Lind från Kramfors.

Så din ande kommer inte från Gud.
Där har du faktiskt fel. Jag erkänner Jesus från Nasaret, den Bibeln beskriver, som Messias. Om Bibeln bevisar mig ha fel i min teologi, eller om Jesus själv säger att Han är Gud när Han uppenbarar sig, då tror jag på det. Fundamentet är nämligen inte min teologi.

Du tycks ha enorma problem med din tro eftersom du biter dig fast vid Bibeln som du alltså inte tror på.

Nu svarar jag dig dock inte mer eftersom du tycks mer intresserad av din egen tro än av Uppenbarelseboken.
2021-03-31, 15:38
Medlem
Citat:
Där har du faktiskt fel. Jag erkänner Jesus från Nasaret, den Bibeln beskriver, som Messias. Om Bibeln bevisar mig ha fel i min teologi, eller om Jesus själv säger att Han är Gud när Han uppenbarar sig, då tror jag på det. Fundamentet är nämligen inte min teologi.

Du tycks ha enorma problem med din tro eftersom du biter dig fast vid Bibeln som du alltså inte tror på.

Nu svarar jag dig dock inte mer eftersom du tycks mer intresserad av din egen tro än av Uppenbarelseboken.
Min trosbekännelse är att Kristus är Gud född som människa. Han lever i den sista generationen och han lägger världens grund som människa. Han dör, går in i sitt verk, uppstår som Gud med makt, därefter kommer slutet då världen ska dömas.

Den Gud jag tror på kan jag förklara var han kommer ifrån och jag förstår varför han inte gör något åt det onda just nu men han kommer att göra det när han anländer. Den Guden som du tror på har inget ursprung, har varit här hela tiden, men sitter och tittar på allt ont utan att göra något.

Min Gud är god och kan förklaras, din är ond och kan inte förklaras.
2021-04-11, 03:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Fyra diagram som visar utvecklingen från vår tidräknings början fram till nu vilka antyder att vi lever i den absolut sista tiden.

https://1.bp.blogspot.com/-bPHBAiuZJ80/X7q6B7f52XI/AAAAAAAABPk/BeulS1RU9eEbyXJdgu4xH42ILpl3n-0sQCLcBGAsYHQ/s2048/15-3.1.jpg
2021-05-27, 16:52
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenbound
" 139:4.14 "When in temporary exile on Patmos, John wrote the Book of Revelation, which you now have in greatly abridged and distorted form. This Book of Revelation contains the surviving fragments of a great revelation, large portions of which were lost, other portions of which were removed, subsequent to John's writing. It is preserved in only fragmentary and adulterated form".
-Paper 139:4.14 http://www.urantiabook.org/newbook/ose-sections/ppr139_4.html#P139_4_14'

Den Uppenbarelsebok som finns kvar idag är därmed ingalunda originalet- Men lite av ursprungstexten finns ändå kvar:

"These are the "seven spirits of God," "like lamps burning before the throne," which the prophet saw in the symbols of vision. But he did not see the seats of the four and twenty sentinels about these seven adjutant mind-spirits. This record represents the confusion of two presentations, one pertaining to the universe headquarters and the other to the system capital. The seats of the four and twenty elders are on Jerusem, the headquarters of your local system of inhabited worlds".
-Paper 34:4,8 http://urantia-book.org/newbook/ub/ppr034_4.html#P034_4_8

Exempelvis kan nämnas de 24 "Äldste" och dessa finns nedtecknade i denna länk

http://www.urantiabook.org/newbook/ose-sections/ppr045_4.html#P045_4_1
Att Uppenbarelseboken skulle vara bara "en fragment", en liten del som finns kvar av en mycket större helhet är påståenden. Men kan ju påstå, man frågan är, vad finns det för belägg för detta påstående? Menar du att det skulle vara den sk. "Urantia book"? Vad grundar sig den sina påståenden på?
Senast redigerad av Megalit 2021-05-27 kl. 16:56.
2021-05-27, 20:15
Medlem
Paramarthas avatar
Intressant att Uppenbarelseboken tar upp vaccinpassen :

Citat:
Och det [vilddjuret] förmår alla, både små och stora, både rika och fattiga, både fria och trälar, att låta giva sig ett märke på högra handen eller på pannan, så att ingen får vare sig köpa eller sälja något, utom den som är märkt med vilddjurets namn eller dess namns tal.

Annars är väl det intressantaste med Uppenbarelseboken just idén om slutet, sett i perspektivet att Bibelns narrativ tar sin början i paradiset och får sitt slut i sedernas fördärv och i apokalypsen. Det är ett narrativ som återfinns inom många spirituella traditioner.
2021-05-28, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paramartha
Intressant att Uppenbarelseboken tar upp vaccinpassen :

Annars är väl det intressantaste med Uppenbarelseboken just idén om slutet, sett i perspektivet att Bibelns narrativ tar sin början i paradiset och får sitt slut i sedernas fördärv och i apokalypsen. Det är ett narrativ som återfinns inom många spirituella traditioner.
Vilddjuret är riken (Upp 20:16), så vilddjurets märke är statsvapen, kung, kejsare, president osv som finns på pengar. Staten har ett monopol på det, och ingen kan köpa och sälja utan pengar. Sluta framförallt att komma med lösryckta citat som du bygger en hel teologi kring. Många har gått i samma fälla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in