2021-05-28, 19:02
Medlem
Den som skrev uppenbarelseboken måste ha varit hög på droger.
2021-05-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Den som skrev uppenbarelseboken måste ha varit hög på droger.
Nej, den är skriven för att uppfylla en profetia.

Allt detta sade Jesus till folket i liknelser, och han talade enbart i liknelser till dem, för att det som sagts genom profeten skulle uppfyllas: Jag skall låta min mun tala i liknelser, jag skall ropa ut vad som har varit dolt sedan världens skapelse. Matt 13
2021-06-25, 19:53
Medlem
Satans ande utgjuts över de som tror de har guds ande, sista dagar är här när Gud lyfter satans ande över människor och Gud ser vilka som ändå tillber ondska.

Jesus varnar för detta; i grundform skrivet på gammalgrekiska.
Senast redigerad av Brendt 2021-06-25 kl. 19:58. Anledning: tillägg
2021-06-27, 01:33
Avstängd
TwoThousands avatar
Vet inte varför med troende förlorade fokus på målet.
Här på slut tiden kan lätt gå vilse med odjurets tecken.

Endast Gud kan rädda landet från vilddjuret och vilddjurstecknet.
Sättet drev den oheliga ande ut ur prästen får det låta spektakulärt.
Alla talar som om öppnat chakran men i själva verket dag drömmer.
2021-09-19, 12:28
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Som rubriken lyder.

Jag är ateist, men extremt fascinerad av bibeln och i synnerhet uppenbarelseboken.
Kan någon vänlig själ förklara det hela bakom den Babyloniska skökan och den sjuhövdade besten hon associeras med?

Har googlat runt lite men känner att någon här som är med insatt i ämnet kan säkert förklara det hela bättre än Wikipedia och privata amatörer..

Tack på förhand!

/Dissociative
Gammal tråd den här, men det finns nog många som ändå funderar på vad Uppenbarelseboken går ut på.
En liten kort presentation:
Uppenbarelsebokens grekiska namn Apokalypsis betyder "avtäckande" eller "avslöjande".
Översikt:

* Inledning (Upp. 1: 1-9)
* Budskap från Jesus till de 7 församlingarna. (Upp. 1:10 till Upp. 3:22)
* En syn av Gud på sin tron i himlen. (Upp. 4: 1 - 11)
* En serie syner där varje syn leder till nästa:
7 sigill. (Upp. 5:1 till 8:6)
7 trumpeter varav de 3 sista introducerar 3 "ve"-rop. (Upp 8:7 till Upp. 14:20)
7 skålar, som var och en innehåller en plåga som representerar Guds domar som utgjuts över
Jorden. Upp. 15:1 till Upp 16:21)
Syner av hur Guds fiender får sitt slut. (Upp. 17:1 till Upp. 20: 10)
Syner av Guds välsignelser över himmel och jord. (Upp. 22: 6 - 21)
2021-12-13, 01:25
Medlem
Erik Östs avatar
Ska försöka fatta mig kort.

Jag förstår inte varför bibeln (nya testamentet ) beskriver att det kommer komma en apokalyps men beskriver inte med ett enda ord de åtminstone 4 apokalypserna som varit tidigare före den senaste (syndafloden i gt) .

Varför berättar inte gud hela världshistorien?

Det borde väl ge de abrahamitiska sagorna en smula mer kredibilitet då menar jag!

https://www.youtube.com/watch?v=bzUa28bMaVY&t=237s
2021-12-16, 17:20
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Just detta med Antikrist kan vara värt att fundera lite över..

Jag tror inte att det är så enkelt som att utpeka den romerska kyrkan, även om jag faktiskt kan förstå varför vissa kommer till den slutsatsen. Jag delar naturligtvis inte dessa åsikter..

Hur som helst..

Antikrist är reduceringen av kristendomen till en ideologi istället för ett personligt möte med Frälsaren..

..sade Kardinal Giacomo, pensionerad ärkebiskop av Bologna, under en meditation, då han reflekterade över den ryske filosofen Vladimir Sergeyevich Solovyovs verk.

Kardinalen förklarar att "den lära den store ryske filosofen gav oss är att kristendomen inte kan reduceras till ett antal värderingar.

Det centrala i att vara kristen är faktiskt det personliga mötet med Jesus Kristus
".

Vidare citerar Kardinal Biffi verket "Tre dialoger om krig, framsteg och historiens slut" och sade att..

"Antikrist presenterar sig själv som pacifist, ekolog och ekumen.

"Han kommer att söka samla ett ekumeniskt koncilium och söka konsensus för alla kristna konfessioner, varvid han tillerkänner var och en någonting.

Massorna kommer att följa honom med undantag av små grupper av katoliker, ortodoxa och protestanter
" sade han.

Kardinalen tillade, att Solovyov i detta verk säger:

"Det kommer dagar i kristenheten, då man kommer försöka reducera frälsningshandlingen till endast ett värdesystem."

Värt att tänka på..
Tubbo, den här tråden är gammal men jag blev nyfiken på att du citerar här kardinalen Biffi som säger:
"Antikrist presenterar sig själv som pacifist, ekolog och ekumen." Vad anser du om detta uttalande?
Är speciellt intresserad av de 2 först nämnda: pacifist och ekolog.
Hur menade han att pacifisten och ekologen skulle vara antikrist? Har lite svårt att tränga in i hans tankebanor här?
2021-12-27, 08:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Hur ska människor kunna förbereda sig för den sista tiden, när alla illusioner om det goda samhället och den goda människan kommer att lösas upp som en trollknut?

Man tror att den globala uppvärmningen (bl.a.) kommer att leda till att världens risproduktion minskar med 50 % p.g.a. att odlingsmark kommer att förstöras av saltvatten. Jordens växande befolkning kommer att konkurrera på den globala matmarknaden och miljarder människor kommer att svälta.

Och till detta kommer nya farsoter p.g.a klimatförändring och misär. Hur svårt kommer det inte att bli att följa budorden när all välfärd rycks bort?

Matteus 10:22
Och I skolen bliva hatade av alla, för mitt namns skull. Men den som är ståndaktig intill änden, han skall bliva frälst.
2021-12-27, 09:12
Medlem
Hackenbush55s avatar
Ja vi befinner oss i sista tiden alltid, den kan vara 1000 år eller 4 miljarder år men det är den sista tiden när solen slukar jorden.
2021-12-27, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSearch

De sju berg som kvinnan sitter på är Rom och kvinnan är då själva kyrkan. Det ser ut att vara Romerska Katolska Kyrkan.

Jo, många menar att det är så, men det finns andra som menar att det kan vara islam.
FAI,-Frontier Alliance International-kanalen på Youtube är värd att kolla på.
https://www.youtube.com/c/FAISTUDIOS
Dom går igenom ämnet mycket noga och argumenterar för att varken Rom eller den katolska kyrkan kan vara den stora skökan.

Walid Shoebat, tidigare PLO terrorist som blev kristen menar också det samma, att det är islam det talas om i bland annat Uppenbarelsesboken.
2021-12-27, 13:37
Medlem
Tänker på att tråden börjar bli en av de äldsta i Flashback och kanske vi kan börja påstå att vi redan har passerat den sista tiden och nu lever i eftertiden?
2021-12-29, 19:20
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristensresa
Jag rättar mig själv. Sant att du inte skrev att du hatar judar. Min för snabba slutsats där.

Du skrev "satanistiska judendomen" och " rabbinsk judendom är antikristlig".
Rabbinsk judendom har ingenting med kristen tro att göra. Så visst skulle man kunna kalla den "antikristlig". Alla judar behöver frälsning. Frälsningen tillhör främst juden, därefter greken enligt Skriften.
Men nu är det så, tycka vad man vill, att judarna är YHWH's utvalda. Inom en snar framtid kommer en stor väckelse bland judarna då de kommer ropa till Kristus efter frälsning. Detta till lika med judarnas återflytt till Jerusalem. Därefter är tiden inne för antikrists framträdande, den stora vedermödan och uppryckningen. Hör den profetiska rösten.

Jag undrar nyfiket vilken teologisk korrekthet du efterfrågar. Det jag skrev är uppenbarat av YHWH själv och helt enligt Skriften. Glöm ej att dessa ting måste förstås i anden och tas emot i tro, ej av intellektet som är begränsat i detta sammanhang.
Känner du till att Israel delades upp i två riken, Juda hus och Israels hus?

Vilddjuret som "var, men inte är, men dock skall komma" och som självt är det åttonde;

"11Then I saw a second beast, coming out of the earth. It had two horns like a lamb, but it spoke like a dragon. "

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in