Citat:
Ursprungligen postat av
DindooNuffin
I Upp 9 nämns ingen anledning till varför en tredjedel av människorna dödas genom tre plågor, så hur kan du tolka det till att det gäller kristna?
Tredjedelen står det även om i kapitel 8, inte bara kapitel 9.
Men du har rätt, det står inte tydligt att tredjedelen av jordens befolkning syftar på kristenheten. Uppenbarelseboken är symbolisk av en anledning, om det hade stått "kristenheten" så hade det inte varit symboliskt.
Men det är väl ganska slående att en tredjedel av jordens befolkning identifierar sig som kristna?
Sedan finns det massor med skriftställen som talar om dom falska kristna, människor som utger sig för att vara kristna, men är det inte i sina handlingar. Paulus talade om ett stort avfall som skulle ske, och Johannes upplevde det i sin tid, och därför skrev:
"
Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss." (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)
Denna avfallna kristendom har påverkat historien väldigt mycket, och då tänker jag inte i goda ordalag främst, jag tänker t.ex. på inkvisitionen, häxjakten o.s.v. 1:a/2:a världskriget där präster välsignade soldater i båda läger. Kristenheten har mycket blod på sina händer, och religionen överhuvudtaget beskrivs så i Uppenbarelseboken:
"
I den staden fanns blodet från profeter och heliga och alla dem som har slaktats på jorden." (Upp 18:24 Bibel2000)
Men en tredjedel av jordens befolkning får en särskild dom, eftersom dom gör onda saker i Jesu namn:
"
Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matteus 7:21-23 Bibel2000)