2021-03-13, 13:32
Medlem
Caloviuss avatar
Frågan om huruvida Jesus var och är jude är en fråga om semantik, om vad man menar med "jude". Så definiera "jude" först: vad exakt menar du med "jude" när du säger att Jesus var/är eller också inte var/är "jude"?
Att Jesus kom från Juda stam lärs av Hebreerbrevet.
Citera
2021-03-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag tror att det beror på att dagens judar lagt beslag på benämningen "jude". Det försvårar teologiska samtal. Strikt taget är ju ändå både Juda hus och Edom judar så tillvida att de hade lagen och var judeaner.

Ja, semantiska hårklyverier är sällan bra, det är bättre att man försöker förstå vad den andre menar.

Strikt taget så är ingen jude, utan alla är människor.
Citera
2021-03-13, 15:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Strikt taget så är ingen jude, utan alla är människor.
I meningen judean finns förstås judar.
Citera
2021-03-13, 15:27
Medlem
Citat:
I meningen judean finns förstås judar.

Ja, och Jesus var en av dom:

" Jesus sade till henne: »Ge mig något att dricka... Samariskan sade: »Hur kan du, som är jude, be mig om vatten?" (Joh 4:7-9 Bibel2000)

Och dom som kallar sig för judar idag, kan omöjligen vara judar enligt bibelns definition.
Citera
2021-03-13, 18:26
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Frågan om huruvida Jesus var och är jude är en fråga om semantik, om vad man menar med "jude". Så definiera "jude" först: vad exakt menar du med "jude" när du säger att Jesus var/är eller också inte var/är "jude"?
Att Jesus kom från Juda stam lärs av Hebreerbrevet.

Om man är utav Juda stam så är man en Judahit, inte en "jude/jew", kommer man från området Judea så är man en Judean/en från Judeen, inte en "jude/jew".
Senast redigerad av pinnpelle88 2021-03-13 kl. 18:34.
Citera
2021-03-13, 20:58
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Nej, egentligen inte, men det vore intressant att veta.

Jag vet nu att SlussenSTHLM och du ingår i denna församling, är det bara ni två? Det är i så fall ganska pinsamt med bara två medlemmar på hela jorden som ingår i "Sann Kristendom", tycker du inte det själv?

Japp, det är endast vi 2 över hela jorden som hävdar att Jesus inte var en jude och att G.T inte är en "judisk bok".

Och sen tror jag inte vi ska prata om vilka församlingar vi tillhör heller herr Patetisk Jehovas, vill inte vara den som är den men när sekter med en pandemi av pedofili kastar sten i glashus så undrar man.

Vad nu? Ska du böna och be Lady Sweden om hjälp igen?

Hesekiel 13
8 Därför säger Herren, Herren så: Eftersom ni talar falskhet och skådar lögn, är jag emot er, säger Herren, Herren.
Senast redigerad av pinnpelle88 2021-03-13 kl. 21:07.
Citera
2021-03-13, 21:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Det som står i bibeln är sanningen. Det ska man inte förkasta.
Det står att en samarisk kvinna kallade Jesus för jude (iudaios) och Herren rättade henne inte. Ordet betyder "från Judea/ av Juda. Det finns alltså en poäng i att hävda att det snarare är "judarna" som stulit namnet "judar", och Herren säger ju också i ett brev i Uppenbarelseboken att det finns dem som säger sig vara "judar" men inte är detta.

Så det kokar ned till semantik. För någon som hör ordet "jude" och tänker på den grupp vi idag kallar "judar" är det självklart att Jesus inte var jude, och att hävda detta blir väl också den kortaste vägen att få folk uppmärksamma på vad det handlar om. Att säga "detta är sanningen" är dock magstarkt, då Bibeln faktiskt snarare talar om Jesus som iudaios.
Citera
2021-03-13, 22:15
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Det står att en samarisk kvinna kallade Jesus för jude (iudaios) och Herren rättade henne inte. Ordet betyder "från Judea/ av Juda. Det finns alltså en poäng i att hävda att det snarare är "judarna" som stulit namnet "judar", och Herren säger ju också i ett brev i Uppenbarelseboken att det finns dem som säger sig vara "judar" men inte är detta.

Så det kokar ned till semantik. För någon som hör ordet "jude" och tänker på den grupp vi idag kallar "judar" är det självklart att Jesus inte var jude, och att hävda detta blir väl också den kortaste vägen att få folk uppmärksamma på vad det handlar om. Att säga "detta är sanningen" är dock magstarkt, då Bibeln faktiskt snarare talar om Jesus som iudaios.

Exakt så.

Men vad är den "enklaste" vägen till de som inte förstår dettas hjärtan? Att börja förklara att de som idag kallar sig judar inte är "judar" eller att helt enkelt säga att Jesus inte var jude, det är för mig personligen betydligt lättare att köra på Jesus var inte jude spåret för när man förstår skillnaden på "en av Juda stam, en från Judea och en jude" så trillar poletten när ganska så omgående. (En av Juda stam är en etnisk/raslig benämning medans en från Judea är en geografisk benämning och jude(Edomit/Kaananit) är någon som har judiskt(Edomitiskt/Kaananitiskt) blod (behöver inte vara en troende jude då majoriteten av dem är ateistiska kommunister).

Det är som att judar förstår hur illa omtyckta de är och att kalla något för judiskt eller att någon är jude är ett enkelt sätt att få folk att känna avsmak inför ämnet. Förrutom för Zionister då, de älskar allt med judar och judendomen.
Senast redigerad av pinnpelle88 2021-03-13 kl. 22:19.
Citera
2021-03-14, 06:21
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
För mig har det ingen som helst betydelse vilken folkgrupp man tillhör, och jag menar att det inte heller har någon betydelse för Gud:
"Då tog Petrus till orda: »Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor utan tar emot var och en som fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt, vilket folk han än tillhör." (Apg 10:34-35 Bibel2000)
Det som alltså har betydelse är att man "fruktar honom och som gör vad som är rättfärdigt".
Det är skillnad mellan "folkgrupp" eller "grupp" och enskilda människor. Men det finns en grupp som gör skillnad i Guds ögon, som är Guds utvalda:
"Men ni är ett utvalt släkte, kungar och präster, ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Han har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk." (1 Petrus 2:9-10 Bibel2000)
Vilka det är får var och en avgöra, men jag anser att det är Jehovas vittnen.
I princip är vi överens i detta, utom vad det gäller JV förstås. Men som princip är vi överens om tolkningen av dessa skriftställen.

Guds utvalda folk är, som jag ser det, Kristi kyrka, däri ingår både jude och grek, vilka är ett enda folk i Kristus, Guds Israel (Gal.6:15-16).

Diskussionerna här om etnicitet har gått överstyr.

Citat:
Jag har gjort ett inlägg här:
(FB) Uppenbarelseboken
Svara där så att det inte blir OT.
Har svarat där.
Citera
2021-03-14, 08:12
Medlem
Caloviuss avatar
Rom 2:29:
"Den är jude som är det i sitt inre, och hjärtats omskärelse sker genom Anden och inte genom bokstaven. En sådan får sitt beröm, inte av människor utan av Gud."
Så definieras i egentligaste bemärkelse "jude" (hebr. יְהוּדִי, aram. יְהוּדָי, grek. Ἰουδαῖος) i Bibeln, that's Number one.
Sedan så kallas judar i avledd bemärkelse människor på ett yttre sätt tillhöriga det gamla förbundet, d.v.s. av någon av Israels stammar, Number two.
och mer specifikt just Juda stam, Number three.
Paulus var jude i egentligaste bemärkelse, Number one, (eftersom han trodde på Jesus som Messias var han omskuren till hjärtat)
och dessutom i avledd bemärkelse, Number two, (eftersom han var av Benjamins stam).
I avledd mer specifik bemärkelse, Number three, var han inte jude, eftersom han inte tillhörde Juda stam.
Slussen och Pinnpelle och Lady Sweden och jag har knappast något blod i ådrorna alls från Israels 12 (13) stammar. Skulle vi mot förmodan ha det saknar det, i egentligaste bemärkelse av "jude", betydelse.
Varför räcker det inte att vara skapad av Gud och försonad av honom med honom genom Kristi ställföreträdande gottgörelse, och troende på honom genom den Helige Andes gåva?
Min förklaring är att man söker konkreta kontaktpunkter med Gud, och har man inte dem som Bibeln erbjuder fabricerar man egna. Människan är ju religiös och söker platser att möta Gud(s välsignelser) på. Tar hon inte emot nådemedlen som Gud erbjuder i Bibeln uppstår ett vakuum i hjärtat.
A sacred space is never empty, but can be filled with filthy stuff.
Senast redigerad av Calovius 2021-03-14 kl. 08:28.
Citera
2021-03-14, 10:46
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Och detta tolkar du som underlag för att judarna "gjorde kristendom politiskt och universellt" samt att judarna "skulle enligt Bibeln ta över och styra kyrkan"?

Ja, dessa skriftställen säger vad de säger och sant är att de judar som här omnämns har att svara för sina ogärningar. Men det är ett långt steg därifrån att påstå att judar skulle ha tagit över och styrt kyrkan samt politisera och göra kyrkan "universell", i varje fall i äldre tider. Många kampanjer fördes ju för att utradera de judiska inslagen i kristendomen och markeringen gentemot judarna var ibland hårdför. Det skulle ha varit judar som låg bakom det också då, eller?

Man kan och skall hålla ättlingar till dessa satanister ansvariga, sådan far sådan son.

Det är en anledning att t ex Femte Mosebok 23
2 Ingen som är född i äktenskapsbrott eller blodskam skall komma in i Herrens församling. Inte ens efterkommande i tionde led skall komma in i Herrens församling.

Ha i åtanke, 5 Mosebok 23:3 är betydligt striktare än de onda nazistdjävlarna.

Så inte ens med en liten liten droppe icke-Adamitiskt blod kommer du in i församlingen. Det rasblandade barnet har ingen skuld i att dennes föräldrar syndade.. MEN, den är vad den är. Vetenskapen är tydlig när det kommer till genetiska skillnader mellan raser.. och de är ärftliga.

Likaså är de som idag kallar sig judar (Edomiter/Kaananiter) rasblandade ättlingar och de, oavsett hur "heliga" de tror sig vara kommer inte komma in i Guds församling.

Etnicitet/ras är allt i Bibeln, är du genetiskt en av Jakob-Israels ättlingar(eller en utav Noas andra söners ättlingar) och utan "blodskam" (rasblandning) så kan man få frälsningen (inte garanterat, man måste också jobba för det), men att vara en Adamit (Vit, icke-rasblandad utanför den Vita rasen) är en grund premiss.
Senast redigerad av pinnpelle88 2021-03-14 kl. 10:51.
Citera
2021-03-14, 11:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det baseras på profetior och historiska källor.
Kan du kort ange dessa profetior och historiska källor på att Israel flyttade till Eurpa? Som jag ser saken tangerar detta tydligt trådens ämne "Hur kunde Jesus vara jude"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in