2013-01-11, 13:24
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Från ett rationellt perspektiv är det egentligen mera sannolikt, att domedagen (om den händer) är en direkt KONSEKVENS av dom abrahamiska religionerna per se, snarare än att ha någon som helst relation till abrahamismens spekulativa metafysik.

Good point.

Förödelsen skulle nog snarast startas av en Iransk nukleär missil mot Jerusalem med devisen "Varma hälsningar från Allah!". Svaret från USA, "Många hälsningar från Jesus" lär väl inte vara sent att utebli.
2013-01-11, 13:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa
Nej det var just folk som du som de ville undvika.
De gillar inte att bli förolämpade utan anledning heller, kan du tro?!

Argumenten som du drar upp har de själva redan undersökt och avfärdat, och de vill kunna ha en diskussion utan att detta skall dras upp i varenda inlägg, som sker här.

Så där har du orsaken till varför du inte blev informerad eller inbjuden...

M.a.o. privilegiet att kunne predika oemotsagt, kunne 'tolka' vaga bibel-doktriner oemotsagt, kunne fördöma opposition och dissidenter oemotsagt.

Den vanliga ideologi-fascism ..... "och om ni inte underkastar er, då blir det fire-and-brimstone för er. Helvete och domedag".
2013-01-11, 13:25
Medlem
Det är ju underligt egentligen, att alla som har en tro på en religion blir förnärmade när man ifrågasätter deras tro. Det är som om tron är något som överskuggar allt annat, till och med ett lands lagar, om nu inte landet har trons "heliga skrift" som lagbok förstås.

Tron är något som sker i människors hjärnor och som sprids med muntlig tradition. Det som händer i din hjärna är inte giltigt för det som händer i min, och vice versa. Man kan naturligtvis diskutera fenomenet tro i sig, men man får ta det för vad det är: fantasier som uppkommit och förvanskats och vantolkats under årtusenden.
2013-01-11, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Du får starta en egen tråd om du vill diskutera Muslimernas eskatologi. Den här tråden handlar bara om Bibelns eskatologi. Ok, nej vi delar inte samma Gud.

DU har rätt. Vi delar verkligen inte samma gud. Ni tror ju att jesus är gud. Jag tror på Noas (as), Abrahams (as), Moses (as), Jesus (as), Muhammeds (saw) och de andra profetena (frid vare över dem) gud.

Bibeln berättas det om på flera ställen att människor och profeter har blivit kallade Guds söner. När man läser i evangelierna så hade människorna inget grepp, utan tvistade om vem Jesus var . Vissa trodde att han var Johannes döparen, vissa trodde att han var Elia andra att han var en profet. Människorna var oeniga om honom, om vem han var, men Jesus sa (enligt Bibeln) att han är son till människan.

"Men för att ni ska veta att Människosonen. os v" (Bibeln Markus 2:10)

"Son till Enosh, son till Set, son till Adam, son till Gud" (Bibeln Lukas 3:38)

"Under gråt skall de komma, men jag skall leda dem, där de går bedjande fram. Jag ska föra dem till vattenbäckar, på en jämn väg, där de ej skall stappla. Ty jag har blivit en fader för Israel, och Efraim är min förstfödde son" (Bibeln Jeremia 31:9)

"Medan morgonstjärnorna tillsammans jublade och alla Guds söner höjde glädjerop?" (Bibeln Job 38:7)

"Saliga de som håller fred, de skall kallas Guds söner" (Bibeln Matteus 5:9)

Enligt Bibeln betraktas Gud som en far till hela mänskligheten, inte bara speciellt till Jesus. Det kan man förstå av följande verser.

"Men åt dem som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt allihopa som tror på hans namn, som har blivit födda inte av blod, inte av kroppens vilja, inte av någon mans vilja, utan av Gud. (Bibeln Johannes 1:12-13)

"Om ni vet att han är rättfärdig, inser ni också att var och en som lever rättfärdigt är född av honom: Vilken kärlek har inte Fadern skänkt oss när vi får heta Guds barn. Det är vi." (Bibeln Första Johannesbrevet 2:29, 3:1)

"Då blir ni er himmelske faders söner" (Bibeln Matteus 5:45)

"Var fullkomliga, såsom er fader i himlen är fullkomlig" (Bibeln Matteus 5:48)

"Var noga med att inte utföra era fromma gärningar i människornas åsyn, för att de skall lägga märke till er. Annars har ni ingen lön att vänta hos er fader i himlen." (Bibeln Matteus 6:1)

"Min Fader och eder Fader,min Gud och eder Gud" (Bibeln Johannes 20:17)

I sin (enligt Bibeln) dödskamp på korset skrek Jesus: "Min Gud min Gud, varför har Du övergivit mig?" (Bibeln Markus 15:34)

Bibeln vittnar om Jesus profetskap. Jesus dyrkade Gud och underkastade sig Hans vilja. Han var en profet och en tjänare. Han bad till Gud, vilket är ett bevis på underkastelse till en högre makt. Vi hittar många verser i Bibeln där det står att han var en profet. Jesus säger om sig själv:

"Så blev han en stötesten för dem. Men Jesus sade till dem: " En profet blir ringaktad bara i sin hemstad och i sitt hem" (Bibeln Matteus 13:57)

Dessa verser vittnar också om Jesus profetskap:

"Han hade själv vittnat om att en profet inte har något anseende i sin hemtrakt" (Bibeln Johannes 4:44)

"Och några började spotta på honom, de band för ögonen på honom och slog honom och sade: " Visa att du är en profet! Och vakterna gav honom örfilar." (Bibeln Markus 14:65)

"När överprästerna och fariseerna hörde hans liknelser, förstod de att det var dem han talade om. De hade velat gripa honom men var rädda för folket, som ansåg honom vara en profet." (Bibeln Matteus 21:45-46)

"När han drog in i Jerusalem, blev det stor uppståndelse i hela staden, och man frågade: "Vem är han?" Och folket svarade: " Det är Profeten Jesus från Nasaret i Galileen." (Bibeln Matteus 21:10-11)

"Filippos träffade Natanael och sade till honom: "Vi har funnit honom som det står om i Mose lag och hos profeterna, Jesus; Josefs son, från Nasaret". (Bibeln Johannes 1:45)

Följande vers är ett bevis på (enligt Bibeln) att människorna försökte upphöja Jesus till något han själv inte ville vara.

"Då människorna såg vilket tecken han hade gjort, sade de: "Detta måste vara profeten som skall komma hit till världen". Men Jesus, som förstod att de tänkte TVINGA honom med sig för att göra honom till kung, drog sig undan till berget igen, i ensamhet" (Bibeln Johannes 6:14-15).

Följande verser vittnar om att Jesus bad till en högre makt. Om Jesus är Gud, (enligt vissa kristna) varför bad han? Och till vem?

"Så snart han hade gjort det, gick han upp på berget för att vara för sig själv och be." (Bibeln Matteus 14:23)

"Sedan gick Jesus med dem till ett ställe som heter Getsemane, och han sade till dem: Sitt kvar här, medan jag går dit bort och ber." (Bibeln Matteus 24:36)

"Han gick lite längre bort, kastade sig till marken och bad: Fader låt denna bägare gå förbi mig, om det är möjligt. Men inte som jag vill utan som du vill." (Bibeln Matteus 26:39)

Denna vers (enligt Bibeln) vittnar om att Jesus var en människa och ett sändebud som förmedlade Guds budskap. Budskapet i denna vers kan feltolkas, så att man tror att det finns någon förmedlare typ profet, präst eller någon "helig" människa mellan människan och Gud, någon som kan förmedla och vara ett mellanting mellan människan och Gud, d vs att be eller att få förlåtelse igenom. Genom denna upphöjning av någon har man gjort avgudadyrkan vilket strider mot Guds lag.

"Gud är en, och en är förmedlaren mellan Gud och människor, människan Kristus Jesus"(Bibeln 1 Timotheosbrevet:2:5)

Alla profeter är jämlika inom islam. Profeten Muhammed (saw) är inte bättre än profeten Josef (as). Jesus (as) är inte heller bättre än profeten Enok (as).

[4:152] Men de som tror på Gud och på Hans sändebud och inte gör åtskillnad mellan dem skall få sin [fulla] lön. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.

[2:136] Säg: "Vi tror på Gud och på det som har uppenbarats för oss och det som uppenbarades för Abraham och Ismael och Isak och Jakob och deras efterkommande och det som uppenbarades för Moses och Jesus och för [de andra] profeterna av deras Herre; vi gör ingen åtskillnad mellan dem. Och vi har underkastat oss Hans vilja."

Till skillnad från kristendomen som lär ut att Jesus (as) har högre rank än de andra profeterna.
2013-01-11, 13:30
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa
Nej det var just folk som du som de ville undvika.
De gillar inte att bli förolämpade utan anledning heller, kan du tro?!

Argumenten som du drar upp har de själva redan undersökt och avfärdat, och de vill kunna ha en diskussion utan att detta skall dras upp i varenda inlägg, som sker här.

Så där har du orsaken till varför du inte blev informerad eller inbjuden...

Buhuhu..! Är jag inte inbjuden...?!

De kan knappast ha undersökt argumenten färdigt om de vore seriösa. Kunskap fungerar inte på det sättet. Jag håller dem fortfarande för ynkryggar som inte längre vågar låta deras argumenten granskas av icketroende. Jag tror också att det är ända sättet för sådana att hålla sin tro intakt, dvs. i en skyddad verkstad.
2013-01-11, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hammaren
Om jag såg en flygande vitmålad åsna av järn med öron på arton meter så skulle jag överväga att bli muslim. Problemet är att om den flyger i ljusets hastighet, som profeian säger så skulle man aldrig se den. Ja förutom på landnigsbanan. Å andra sidan så borde "landningsbanan" endast vara ett djupt åsneformat hål, ungefär som i Gråben och Hjulben. Vad händer med järn när det färdas i ljusets hastighet i atmosfären...? Vad händer med atmosfären när en järnåsna med JÄTTElånga öron färdas i ljusets hastiget genom den?

När profeten muhammed levde så fanns det inte flygplan. Profeten Muhammad (saw) kunde inte ha sagt något om en modern flygplan för 1400 år sedan. De följeslagare av profeten kunde inte ha förstått vad ett flygplan är. Flygplan används till last och transport, under Muhammeds (saw) tid så var det åsnan.

Om du läser texterna under mig så kommer du förstå att profeten Muhammed (saw) beskrev ett flygplan.

In an authentic hadith Sayyidina `Ali (r) related that the Prophet (s) said:

The Dajjāl uses a special kind of donkey possessing two enormous ears, each of which is at least 30 arms-lengths, moving in the skies, with the clouds so near he can reach them with his hand and it travels faster than the sun going to its sunset. (Mentioned in Kanz ul-`Ummal and `Uqd ad-Durrar, Imam al-Maqdisi.)

The Prophet (s) said, regarding the Dajjāl’s donkey:

He eats rocks and a mountain of smoke precedes him and people ride inside him, and not on his back.

Another version has:

In front of him is something like a mountain of smoke and behind him something like a green mountain, calling to men in a loud voice, “come to me, my sincere ones, my saints, come to me my lovers, come to me I am going to create for you everything good.” (al-Hakim and bin Asakir)

This means that as he traverses the earth it moves under him like a green expanse.

Another hadith mentioned that the Dajjāl’s donkey eats fire within its body and it has an opening from which fire and smoke emerge. It moves with a very high speed over land, oceans and skies. Its color is very white like the moon. Between one step and another is like the walking of a day and a night. On earth its length is ~180 ft.

We may possibly infer then that the Dajjāl’s precursors of this time will use airplanes for their evil work as described clearly in hadith of the Prophet (s). We see this today where these arch-deceivers use airplanes to hijack and kidnap and kill, and this has been their modus operandi now for over 30 years.

The Dajjāl emerges in time where there is lightness/weakness in religion and a lack of knowledge… the donkey he rides has a girth of 40 arm-lengths between its two ears [100 feet]… (al-Hakim’s al-Mustadrak.)

Dessa är tydliga beskrivningar av ett flygplan där öronen är vingarna och färgen beskrivs aqmar innebär pärl som månen - färgen på många flygplan i dag.
2013-01-11, 13:31
Medlem
Eftersom jag inte vill förstöra Apologist tråd så drar jag mig ur detta diskussion. Ha det så kul

Jag kommer starta en tråd snart som handlar om domedagen ur ett islamiskt perspektiv. Alla är välkommna, även Apologist

Ses
2013-01-11, 13:32
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Good-day
Alla är välkommna, även Apologist

Hedersamt av dig. Du är ett föredöme i detta avseende.
2013-01-11, 13:36
Medlem
Hammarens avatar
Citat:
När profeten muhammed levde så fanns det inte flygplan. Profeten Muhammad (saw) kunde inte ha sagt något om en modern flygplan för 1400 år sedan. De följeslagare av profeten kunde inte ha förstått vad ett flygplan är. Flygplan används till last och transport, under Muhammeds (saw) tid så var det åsnan.

Min poäng med ironin var snarast att om denne enögde, röde Dajjal ville märkas och dra intresse i vår tid så skulle han/hon komma flygande på en vit järnåsna med jättelånga öron, inte ett flygplan.

Är det någon mer än jag som kommer att änka på Dumbo och den där cirkusmusen?
2013-01-11, 13:36
Medlem
Westridges avatar
Hur lång är sista tiden?
2013-01-11, 13:40
Bannlyst
Citat:
Eftersom jag inte vill förstöra Apologist tråd så drar jag mig ur detta diskussion. Ha det så kul

Jag kommer starta en tråd snart som handlar om domedagen ur ett islamiskt perspektiv. Alla är välkommna, även Apologist

Ses

Bra tack! Det är kul att muslimer är med på religionsforumet, men i just den här tråden så hade ju faktiskt TS sagt att han inte ville debattera frågan från varken ett muslimskt eller ett ateistiskt perspektiv.

Bra att du läste detta och respekterar det nu. Synd att ateisterna inte är lika respektfulla.
Om du vill diskutera islams syn på det här (som är intressant) gentemot kristendomens så kan vi ju skapa en annan tråd.

Det är just för att möta folk som du som jag trots allt besöker forumet. I ett kristet forum finns ju inga muslimer, och en del har en massa löjliga fördomar och konspirationsteorier gentemot islam. Problemet för en givande diskussion här, anser jag vara ateisterna. Folk med andra religioner än kristendomen är intressanta att diskutera med, speciellt muslimer tycker jag.
2013-01-11, 13:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Från ett rationellt perspektiv är det egentligen mera sannolikt, att domedagen (om den händer) är en direkt KONSEKVENS av dom abrahamiska religionerna per se, snarare än att ha någon som helst relation till abrahamismens spekulativa metafysik.

Sant.

Det är en farlig kombination att utmåla motståndarna som satans hantlangare samtidigt som man faktiskt ser fram emot domedagen och det efterföljande paradiset. Det riskerar att ta bort en del säkerhetsspärrar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in