2013-01-11, 13:41
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa

Ryssland för tillfället har absolut inga fientliga avsikter mot Israel över huvudtaget, relationerna är bättre än någonsin.

Psalm 83 kommer hända före Ezekiel 38. Så psalm 83 är det kriget som ligger närmast nu. Vi ser redan hur Egypten med muslim brotherhood försöker bilda en kalifat och med sina grannar ta upp en strid mot Israel.

Man ser redan Rysslands allianser. Någonting kommer hända politiskt. Men det kriget är troligen en del av armageddon kriget.
2013-01-11, 13:45
Medlem
Bogomils avatar
Med tanke på Good-days senaste inlägg .... där h*n traditionsenligt försökar använda en kristen tråd för muslim-missionsk propaganda (efter att ha smygit sig in med några inledande domedags-paralleller från islam) ... är min initiella kritik av tråden befogat.

Antingen begränsas trådens yttrande-frihet till ja-sägare, alternativt råkar konkurrerande religionister ännu mera i luven på varandra än någon ateistisk kritik kunne åstakomme.

Och självklart UTAN ateismens villighet till att diskutera premisser (och verklighets-relation överlag), men endast med teismens preferens för ändlösa verbala krig där quoteminings-bitar blir till missiler, som aldrig ledar nånvart.

Finns det inte ÈN enda teist på denna tråd, som kan/vill närma sig domedags-ämnet med en inklusion av rationellt tänkande, metodologi-granskning (t.ex. tolknings-metodologi) och åtminstone en gnutte verklighets-förankring?
2013-01-11, 13:46
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Good-day
Eftersom jag inte vill förstöra Apologist tråd så drar jag mig ur detta diskussion. Ha det så kul

Jag kommer starta en tråd snart som handlar om domedagen ur ett islamiskt perspektiv. Alla är välkommna, även Apologist

Ses

Tack så mycket. Du visar klass!!!
2013-01-11, 13:50
Bannlyst
@Good Day Bra tack! Det är kul att muslimer är med på religionsforumet, men i just den här tråden så hade ju faktiskt TS sagt att han inte ville debattera frågan från varken ett muslimskt eller ett ateistiskt perspektiv.

Bra att du läste detta och respekterar det nu. Synd att ateisterna inte är lika respektfulla.
Om du vill diskutera islams syn på det här (som är intressant) gentemot kristendomens så kan vi ju skapa en annan tråd.

Det är just för att möta folk som du som jag trots allt besöker forumet. I ett kristet forum finns ju inga muslimer, och en del har en massa löjliga fördomar och konspirationsteorier gentemot islam. Problemet för en givande diskussion här, anser jag vara ateisterna. Folk med andra religioner än kristendomen är intressanta att diskutera med, speciellt muslimer tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Hur lång är sista tiden?

Det finns olika bibeltolkningar, men den vanligaste är nog antikristus världsregering i ca 10 år, sedan 1000 år fred under Jesus som då återvänt. Efter det så avslutas projektet jorden ned och vi lever vidare i himlen i stället. Den som tror på Jesus blir upprycken till himlen tidigare, och slipper att uppleva antikristus hemska tid som härskare.

De här profetiorna är inte helt glasklara och det finns rum för olika tolkningar. Den konventionella uppfattning är att man inte skall gå och fundera på detta. När det händer så kan man dock känna igen det från bibeln och det viktiga är då att inte underkasta sig antikristus och ta hans märke. Om man som kristen är på plats under antikristus regering (som förmodligen inte går att ta miste på) så får man räkna med en stor risk att bli martyr och dö för sin tro.

Det är viktigt att påpeka att det här INTE är något grundläggande krav för kristna att tro på i detalj. Du kan vara frälst och personligen tro att profetiorna från Uppenbarelseboken redan uppfyllts.

Det som är viktigt är att du tror att Jesus en dag kommer tillbaka för sin flock på jorden.

Resten är en tolkningsfråga som bibeln själv säger kommer vara svår att se klart förrän det faktiskt händer. Profetian om Israels återkomst i landet tex är ju i princip glasklar efteråt, men ingen hade kunnat förutså att det skullle komma till på det sätt som det gjorde, genom förintelsen osv.
Senast redigerad av ptitsa 2013-01-11 kl. 13:56.
2013-01-11, 13:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa
Bra tack! Det är kul att muslimer är med på religionsforumet, men i just den här tråden så hade ju faktiskt TS sagt att han inte ville debattera frågan från varken ett muslimskt eller ett ateistiskt perspektiv.

Bra att du läste detta och respekterar det nu. Synd att ateisterna inte är lika respektfulla.
Om du vill diskutera islams syn på det här (som är intressant) gentemot kristendomens så kan vi ju skapa en annan tråd.

Det är just för att möta folk som du som jag trots allt besöker forumet. I ett kristet forum finns ju inga muslimer, och en del har en massa löjliga fördomar och konspirationsteorier gentemot islam. Problemet för en givande diskussion här, anser jag vara ateisterna. Folk med andra religioner än kristendomen är intressanta att diskutera med, speciellt muslimer tycker jag.

Skenhelighet. Det finns gott om ateister här som har båda kompetens, kunskap och erfarenhet för att kunne ha en seriös debatt; det som skapar kritiken är den elitistiska självgodheten med dens exklusiva och monopol-sökande predikande ..... och trådrelevant: Med dom inbakade hoten om helvete och domedag för icke-jasägare.
2013-01-11, 13:53
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Hur lång är sista tiden?

Vi är inne i sista tiden nu. Men det finns inga exakta mått på hur lång den är (delvist sant). Daniels bok är en bra start om man vill veta var o när vi befinner oss.
Men vad vi säkert vet är att när denna super politikern (antikrist) gör entré på världs-scenen som en slags global frälsare (typ Obama kvaliteer) då är det sju år tills slutet.
2013-01-11, 13:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Psalm 83 kommer hända före Ezekiel 38. Så psalm 83 är det kriget som ligger närmast nu. Vi ser redan hur Egypten med muslim brotherhood försöker bilda en kalifat och med sina grannar ta upp en strid mot Israel.

Man ser redan Rysslands allianser. Någonting kommer hända politiskt. Men det kriget är troligen en del av armageddon kriget.

Det är rena gissninger av samma sort som har visat sig vara meningslösa dom senaste 2.000 åren.
2013-01-11, 14:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Vi är inne i sista tiden nu. Men det finns inga exakta mått på hur lång den är (delvist sant). Daniels bok är en bra start om man vill veta var o när vi befinner oss.
Men vad vi säkert vet är att när denna super politikern (antikrist) gör entré på världs-scenen som en slags global frälsare (typ Obama kvaliteer) då är det sju år tills slutet.

Och självklart skall det vändas upp-och-ner på värde-kriterier, så politiker som MÖJLIGEN kan skapa mera fred (utanför det religiösa hysteriets ramar) blir till satans lakejer ..... FÖR DET STÅR I BIBELN ATT DET ÄR SÅ.

Endast 'guds fred' (vilken som helst av 'guderna' för den del) är legitim. 'Vanlig' fred är blasfemisk.

Varning för religions-fascism.
2013-01-11, 14:01
Medlem
Blåbärskungens avatar
Massa bibliska profetior bl a om "sista tiden", Harmagedon osv:
http://skepticsannotatedbible.com/proph/long.html
2013-01-11, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad är kriterierna för ett 'romarrike'. Man skulle ju enkelt kunne påstå, att det engelska kolonial-väldet var så romarrike-likt som man kunne önska sig.

Och BLIR det av någon anledning världsfrid, MÅSTE det då vara antikrist som skapar den. Kan världsfrid inte uppstå på annat sätt?

Riket Rom som bibeln refererar till är inte dagens Italienska huvudstad. Utan det öst-kristna riket Rum med Constantionopel (Istanbul) som huvudstad.

Eftersom det (som jag tidigare har påpekat för dig) är samma familj som har finansierat alla krig under vår sekulära civilisations historia så är det självklart bara dem (eller rättare sagt makterna dem arbetar för) som kan låta världsfred uppstå. Genom att sluta provocera fram nya krig alltså. Och högst upp i den kapitalistiska pyramiden sitter Satan och hans sista antikrist, "den falska mesias". Så det är alltså upp till dem om mänskligheten ska kriga eller inte, och därför kan bara fred komma genom dem.

Den sk katolska kristendomen är ju inte en religiös rörelse. Det finns säkerligen religiösa personer inom den men grunden är vidrig som en slump öl med fimpar och snus i. Om någon motsäger sig detta kan ju denne vänligen förklara hur man rättfärdigat korstågen eller förklara hur det kan vara möjligt att svenska kyrkan äger (Hur?) stora delar i Bofors vapenindustri.

Utöver detta vill jag säga att Jag är övertygad om att vi lever under universums absoluta slut tid. När Jesus kommer är det bara 7 år kvar, (av mänsklighetens historia). Men Gud vet bäst så klart.
2013-01-11, 14:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
Riket Rom som bibeln refererar till är inte dagens Italienska huvudstad. Utan det öst-kristna riket Rum med Constantionopel (Istanbul) som huvudstad.

Tack, jag HAR gått i skola.

Citat:
Eftersom det (som jag tidigare har påpekat för dig) är samma familj som har finansierat alla krig under vår sekulära civilisations historia så är det självklart bara dem (eller rättare sagt makterna dem arbetar för) som kan låta världsfred uppstå.

Är du en foliehatt?

Men givetvis är makt koncentrerat och kommer säkerligen att förbli så i lång tid. Det är dock frågan om hur långt man kan gå i konspirations-teorier omkring detta.

Citat:
Och högst upp i den kapitalistiska pyramiden sitter Satan och hans sista antikrist, "den falska mesias".

Hur vet du det?

Citat:
Så det är alltså upp till dem om mänskligheten ska kriga eller inte, och därför kan bara fred komma genom dem.

Jag ifrågasättar dina premisser, alltså är dina konklusioner meningslösa för mig.

Citat:
Den sk katolska kristendomen är ju inte en religiös rörelse. Det finns säkerligen religiösa personer inom den men grunden är vidrig som en slump öl med fimpar och snus i. Om någon motsäger sig detta kan ju denne vänligen förklara hur man rättfärdigat korstågen eller förklara hur det kan vara möjligt att svenska kyrkan äger (Hur?) stora delar i Bofors vapenindustri.

Inom abrahamismens olika falanger finns det en hel likadana vidrigheter, jag har inte det minste intresse av att ta part i DITT möjliga gängkrig.

Citat:
Utöver detta vill jag säga att Jag är övertygad om att vi lever under universums absoluta slut tid. När Jesus kommer är det bara 7 år kvar, (av mänsklighetens historia).

Jag förmodar att något så mundant som fakta inte är en del av ditt underlag.

Citat:
Men Gud vet bäst så klart.

Såklart. Vilken av dom???
2013-01-11, 14:46
Medlem
Har märkt att ateisterna alltid ska använda (facepalm) när de ska försöka dumförklara oss.
Hoppas att ni en dag accepterar Gud i era hjärtan och tror på återkomsten av Jesus Kristus

Median (Tell a vision och radio) spelar en stor roll i allting som har med hur folket beter sig, klär sig, äter och pratar.
http://imageshack.us/f/90/evolutionofdance.jpg

Har ju ingen lust att uppfostra ett barn i dagens samhälle men ja försöker hålla hoppet uppe och lära ungarna vad som är rätt och vad som är fel, logiskt tänkande.

OnT
Själv gillar jag inte att sitta och försöka klura ut när saker och ting ska hända men som man märker så stämmer ju flera saker in med Bibeln och Gud förväntar sig att vi ska synda då ingen är perfekt så tyvärr måste världen gå igenom allt detta för Kristus att återkomma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in