Inte otankbart att med Grekland sa gar Euro under och med det Eu.
Borsmarknaden rasar i europa och kina foljer efter och sedan resten av varlden.
Finansiellt kaos overallt.
Mer krig.
Mer flyktingar.
Kaos mellan muslimer och kristna varlden over.
Man kan spekulera hur mycket som helst men faktum kvarstar att "om den tiden och den stunden ager ingen kunskap, utom Herren sjalv".
Lev livet istallet och forsok gora sa många bra saker som mojligt.
Det kommer att bli intressant att få se vem som då är den äkta troende. Om det nu finns en sådan.
Du finner svaret i liknelsen av de tio jungfruarna:
Liknelsen om de tio jungfrurna
25 Då skall himmelriket liknas vid tio jungfrur som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen. 2 Fem av dem var oförståndiga och fem var förståndiga. 3 De oförståndiga tog sina lampor men tog ingen olja med sig. 4 De förståndiga tog olja i kärlen tillsammans med sina lampor. 5 Då nu brudgummen dröjde, blev de alla sömniga och somnade. 6 Vid midnatt hördes ett rop: Se, brudgummen kommer! Gå ut och möt honom. 7 Då vaknade alla jungfrurna och gjorde i ordning sina lampor. 8 De oförståndiga sade till de förståndiga: Ge oss av er olja! Våra lampor slocknar. 9 De förståndiga svarade: Den räcker kanske inte både för oss och för er. Gå i stället till dem som säljer och köp. 10 Men när de hade gått för att köpa kom brudgummen. Och de som stod färdiga gick med honom in till bröllopsfesten, och dörren stängdes. 11 Sedan kom de andra jungfrurna tillbaka och sade: Herre, Herre, öppna för oss! 12 Men han svarade: Amen säger jag er: Jag känner er inte. 13 Vaka därför, ty ni vet inte vilken dag eller timme han kommer.
Oljan representerar den heliga anden. Dvs de som är fyllda av den heliga anden. Jag skulle t.o.m gå så långt o säga att det är de som talar i tungomål eftersom det är ett bevis på att anden flödar över.
Liknelsen om de tio jungfrurna
25 Då skall himmelriket liknas vid tio jungfrur som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen. 2 Fem av dem var oförståndiga och fem var förståndiga. 3 De oförståndiga tog sina lampor men tog ingen olja med sig. 4 De förståndiga tog olja i kärlen tillsammans med sina lampor. 5 Då nu brudgummen dröjde, blev de alla sömniga och somnade. 6 Vid midnatt hördes ett rop: Se, brudgummen kommer! Gå ut och möt honom. 7 Då vaknade alla jungfrurna och gjorde i ordning sina lampor. 8 De oförståndiga sade till de förståndiga: Ge oss av er olja! Våra lampor slocknar. 9 De förståndiga svarade: Den räcker kanske inte både för oss och för er. Gå i stället till dem som säljer och köp. 10 Men när de hade gått för att köpa kom brudgummen. Och de som stod färdiga gick med honom in till bröllopsfesten, och dörren stängdes. 11 Sedan kom de andra jungfrurna tillbaka och sade: Herre, Herre, öppna för oss! 12 Men han svarade: Amen säger jag er: Jag känner er inte. 13 Vaka därför, ty ni vet inte vilken dag eller timme han kommer.
Oljan representerar den heliga anden. Dvs de som är fyllda av den heliga anden. Jag skulle t.o.m gå så långt o säga att det är de som talar i tungomål eftersom det är ett bevis på att anden flödar över.
Ja jag har läst detta men tänker ändå . Undrar vem Gud nu då anser vara detta. Inte jag som människa eftersom att jag inte kan se vad du är i ditt inre så att säga.
Du kan visa mig en bild av fromhet men sanningen finns där i det dolda.
Och detta dolda är vad Gud känner så att säga. Då kan ingen lura Gud utan lurar sig själv så att säga.
Jag vet inte om det finns någon äkta troende. Jag kan inte avgöra det.
Ja jag har läst detta men tänker ändå . Undrar vem Gud nu då anser vara detta. Inte jag som människa eftersom att jag inte kan se vad du är i ditt inre så att säga.
Du kan visa mig en bild av fromhet men sanningen finns där i det dolda.
Och detta dolda är vad Gud känner så att säga. Då kan ingen lura Gud utan lurar sig själv så att säga.
Jag vet inte om det finns någon äkta troende. Jag kan inte avgöra det.
Varje människa är ju som en smutsig trasa så vi kan inte rädda oss själva genom rättfärdighet. Bara genom tro på lammet kan vi bli rättfärdiga. När Gud fader ser oss (troende) efter döden kommer han inte se oss utan Jesus istället; detta är bla varför Adam O Eva kläs i djurskinn (antagliget ett lamm).
Både Abel o Enoch blev räddad på samma sätt som oss:
Hebrews 11:4-6Worldwide English (New Testament) (WE)
4 Because Abel believed God, he made a sacrifice that pleased God more than the one Cain made. Because Abel believed God, God showed that he was good. God was pleased with his gifts. Abel died. But because he believed God, he still speaks to us through his faith.
5 Because Enoch believed God, he was taken up into heaven without dying. The people could not find him because God had taken him. Before he was taken up, the holy writings say that he pleased God.
6 If a person does not believe God, he cannot please him. Anyone who comes to God must believe that God is real. And he must believe that God will bless those who try to find him. God will reward a person, if he really tries to find God.
Noah blev räddad likaså:
Hebrews 11:7Worldwide English (New Testament) (WE)
7 God told Noah about things that would happen. These things had never happened before. Noah believed God; he respected God. He built a big house on a boat, and so his family was saved [from the big flood]. By believing God he showed that the other people were wrong. He was put right with God because he believed.
Genesis 6:8King James Version (KJV)
8 But Noah found grace in the eyes of the Lord.
Det här är hur människor är räddad både före o efter Jesus dog på korset.
Ephesians 2:8-9King James Version (KJV)
8 For by grace are ye saved through faith; and that not of yourselves: it is the gift of God:
9 Not of works, lest any man should boast.
Jesus hette egentligen Yashua eller Joshua vilker betyder "Gud Räddar". Och från första kaptilet i bibeln till sista så handlar det om att Gud kommer rädda, tron på det rena offer lammet.
John 3:16King James Version (KJV)
16 For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life.
När Abraham ska offra Isak så utför han egentligen bara en ritual som är en föregångare till vad Jesus senare åstakommer på korset.
Genesis 22
7 And Isaac spake unto Abraham his father, and said, My father: and he said, Here am I, my son. And he said, Behold the fire and the wood: but where is the lamb for a burnt offering?
8 And Abraham said, My son, God will provide himself a lamb for a burnt offering: so they went both of them together.
Det kommer att bli intressant att få se vem som då är den äkta troende. Om det nu finns en sådan.
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Med tanke på problematiken i samband med bristen på en éntydig bibeltolknings-metodologi (t.ex. cherrypicking och symbol-tolkning) är det bara ett postulat när nån utnämnar sig själv till att vara "äkta" troende.
Inte otankbart att med Grekland sa gar Euro under och med det Eu.
Borsmarknaden rasar i europa och kina foljer efter och sedan resten av varlden.
Finansiellt kaos overallt.
Mer krig.
Mer flyktingar.
Kaos mellan muslimer och kristna varlden over.
Man kan spekulera hur mycket som helst men faktum kvarstar att "om den tiden och den stunden ager ingen kunskap, utom Herren sjalv".
Lev livet istallet och forsok gora sa många bra saker som mojligt.
Jag tror att det är stor sannolikhet att Grekland kommer att dras i krig före eller senare (med tanke på det sista tiden och deras situation som det ser ut). Iran har inte många vänner i Europa men dem har tillräckligt mycket olja för att rädda hela Europas ekonomi (men främst Greklands). Om Grekland ger sig på Iran? Inte omöjligt. Tiden kommer att visa.
Varje människa är ju som en smutsig trasa så vi kan inte rädda oss själva genom rättfärdighet. Bara genom tro på lammet kan vi bli rättfärdiga. När Gud fader ser oss (troende) efter döden kommer han inte se oss utan Jesus istället; detta är bla varför Adam O Eva kläs i djurskinn (antagliget ett lamm).
Både Abel o Enoch blev räddad på samma sätt som oss:
Hebrews 11:4-6Worldwide English (New Testament) (WE)
4 Because Abel believed God, he made a sacrifice that pleased God more than the one Cain made. Because Abel believed God, God showed that he was good. God was pleased with his gifts. Abel died. But because he believed God, he still speaks to us through his faith.
5 Because Enoch believed God, he was taken up into heaven without dying. The people could not find him because God had taken him. Before he was taken up, the holy writings say that he pleased God.
6 If a person does not believe God, he cannot please him. Anyone who comes to God must believe that God is real. And he must believe that God will bless those who try to find him. God will reward a person, if he really tries to find God.
Noah blev räddad likaså:
Hebrews 11:7Worldwide English (New Testament) (WE)
7 God told Noah about things that would happen. These things had never happened before. Noah believed God; he respected God. He built a big house on a boat, and so his family was saved [from the big flood]. By believing God he showed that the other people were wrong. He was put right with God because he believed.
Genesis 6:8King James Version (KJV)
8 But Noah found grace in the eyes of the Lord.
Det här är hur människor är räddad både före o efter Jesus dog på korset.
Ephesians 2:8-9King James Version (KJV)
8 For by grace are ye saved through faith; and that not of yourselves: it is the gift of God:
9 Not of works, lest any man should boast.
Jesus hette egentligen Yashua eller Joshua vilker betyder "Gud Räddar". Och från första kaptilet i bibeln till sista så handlar det om att Gud kommer rädda, tron på det rena offer lammet.
John 3:16King James Version (KJV)
16 For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life.
När Abraham ska offra Isak så utför han egentligen bara en ritual som är en föregångare till vad Jesus senare åstakommer på korset.
Genesis 22
7 And Isaac spake unto Abraham his father, and said, My father: and he said, Here am I, my son. And he said, Behold the fire and the wood: but where is the lamb for a burnt offering?
8 And Abraham said, My son, God will provide himself a lamb for a burnt offering: so they went both of them together.
Ja nog är vi ett gäng smutstrasor allt men nja jag tror mer på det egna arbetet för att bli ett perfekt lamm.Svårt? Ja! Mycket svårt med alla smutsiga trasor runt sig och att dessutom tvätta sin egen smuts dag ut och dag in.
Oftast är jag en smutstrasa dagarna i ände. Ibland är den skinande ren för att bli totalt kletig och rutten.
Inte lätt att vara en smutsig trasa i universum. Jobbigt att tvätta den helt enkelt. Lättare att befinna sig i smutspölen.
Genesis 22
Precis. "Gud kommer att utse åt sig lammet till brännoffret, Gud hade redan utsett lammet som skulle offras och det var det mest dyrbara man kunde offra. "Abraham!" Han svarade: "Ja, här är jag." 2 Då sade Han: "Tag din son Isak, din ende son, som du älskar, och gå till Moria land och offra honom där som bränn-offer på ett berg som jag skall visa dig." Det var vad Gud gjorde, Han offrade sin enfödde Son, den Han älskade och därför står det att Gud är Kärlek. Därför står det: "Ty så älskade Gud världen, att Han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på Honom skall icke förgås, utan hava evigt liv."
"Nästa dag såg han Jesus komma, och han sade: "Se Guds lamm, som tar bort världens synd." John 1:29
Senast redigerad av cold17 2015-07-21 kl. 17:07.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!