2008-02-22, 19:06
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Oin
Men slipsen är ju en detalj som hör till användandet utav kostym. Annan användning är förbehållen Boråsstekarna.

EDIT: Så här använder man inte en slips

http://www.pixbox.se/pic_show_id18290501.html
Seriöst.... var fan hittar ni de här bilderna? Är det någon vampyr som inte ser sin egen spegelbild eller vad fan är det som pågår?

För övrigt ser det i min mening rätt märkligt ut med slips utan kostym, men det är antagligen mest på grund av att jag är van vid att slipsen först kommer på fråga vid en viss grad av formalitet, på mitt jobb är det följande skala: Avslappnat: jeans och t-shirt/tröja (aldrig)
Avslappnat men vårdat: jeans och skjorta eventuellt en tröja eller kavaj över (när man är på konferens eller liknande),
Slapp arbetsklädsel: Kostym och skjorta utan slips (om man skall sitta vid sin arbetsplats och jobba på något hela dagen, alternativt när man jobbar över)
Vanlig arbetsklädsel: Kostym och slips (när man jobbar som vanligt, interna och/eller externa möten)
Citera
2008-02-22, 19:56
Medlem
Apspektakels avatar
Citat:
Men slipsen är ju en detalj som hör till användandet utav kostym. Annan användning är förbehållen Boråsstekarna.

EDIT: Så här använder man inte en slips

http://www.pixbox.se/pic_show_id18290501.html

Jag tyckte innan att folk överdrev väldigt mycket i den här tråden.
Jag har själv aldrig sett en boråsstekare IRL, men trodde mig kunna föreställa mig det.

Jag hade ju dock tydligen jävligt fel...
Hur fan tänker människan!?
Citera
2008-02-22, 21:22
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Seriöst.... var fan hittar ni de här bilderna? Är det någon vampyr som inte ser sin egen spegelbild eller vad fan är det som pågår?

För övrigt ser det i min mening rätt märkligt ut med slips utan kostym, men det är antagligen mest på grund av att jag är van vid att slipsen först kommer på fråga vid en viss grad av formalitet, på mitt jobb är det följande skala: Avslappnat: jeans och t-shirt/tröja (aldrig)
Avslappnat men vårdat: jeans och skjorta eventuellt en tröja eller kavaj över (när man är på konferens eller liknande),
Slapp arbetsklädsel: Kostym och skjorta utan slips (om man skall sitta vid sin arbetsplats och jobba på något hela dagen, alternativt när man jobbar över)
Vanlig arbetsklädsel: Kostym och slips (när man jobbar som vanligt, interna och/eller externa möten)

Denna bild låg i ett galleri som låg länkat i "Fula nattklubbsmänniskor" i Länktips.

Angående ditt jobb så är det verkligen korrekt faktiskt. Slips har man till kostym och inte till sin whatever-tröja. Kul dock att slipsen aldrig används så där till vardags, vet inte vad som är så festligt med en slips. Den signalerar ju annars en strikt klädkod.

Vad fan tänker folk på?
Citera
2008-02-22, 21:45
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Denna bild låg i ett galleri som låg länkat i "Fula nattklubbsmänniskor" i Länktips.

Angående ditt jobb så är det verkligen korrekt faktiskt. Slips har man till kostym och inte till sin whatever-tröja. Kul dock att slipsen aldrig används så där till vardags, vet inte vad som är så festligt med en slips. Den signalerar ju annars en strikt klädkod.

Vad fan tänker folk på?
Ja, man börjar ju undra. Enda undantaget är marknadsförare som av någon anledning envisas med tröja under kavajen även på möten. Muppar.
Citera
2008-02-23, 01:29
Medlem
Citat:

Vad fan tänker folk på?

Haha, nu tog du verkligen det sämsta exemplet du kunde hitta! Självklart har man slipsen till en skjorta. Använder inte slips när jag går ut men det sticker inte i mina ögon om någon kör med en schysst slips till skjortan.
Själv är jag ingen "borås-stekare" (har f.ö aldrig hört uttrycket :P) men bor inte mer än 15 mil från borås så det kanske är därför jag har den här uppfattningen.
Citera
2008-02-23, 01:36
Medlem
ayanamiis avatar
Jag har ofta röd skjorta + svart slips eller svart skjorta + svart slips när jag befinner mig på olika slags fester och krogar(fast det gör jag inte så ofta). Det passar mycket bra ihop!
Citera
2008-02-23, 02:08
Medlem
Lite tråkigt med svart skjorta+svart slips?
Citera
2008-02-23, 09:27
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apspektakel
Jag tyckte innan att folk överdrev väldigt mycket i den här tråden.
Jag har själv aldrig sett en boråsstekare IRL, men trodde mig kunna föreställa mig det.

Jag hade ju dock tydligen jävligt fel...
Hur fan tänker människan!?

Har ingenting med slipsar att göra men jag tyckte bilden var så rolig:

http://www.pixbox.se/pic_show_id18290500.html
Citera
2008-02-23, 10:37
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cloud2
Lite tråkigt med svart skjorta+svart slips?

Det är tråkigt. Slipsen skall vara kontrasterande eller ton i ton med kavajen.
Citera
2008-02-23, 12:04
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Det är tråkigt. Slipsen skall vara kontrasterande eller ton i ton med kavajen.

Eller ton i ton med skjortan.
Citera
2008-02-23, 12:18
Medlem
Sartres avatar
Svart + svart är ok. Jag kör också med det som nödlösning ifall allt annat är uppätet av tvättkorgen.

Får jag rekommendera en svart-silver/vitrandig slips? Finnes säkerligen för 200 kronor. Funkar bra till alla helfärgade skjortor.
Citera
2008-02-23, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Eller ton i ton med skjortan.

Problemet är väl att om slipsen har samma färg som skjortan så syns den ju inte. Har den samma färg som kavajen är ju bakgrunden mot slipsen fortfarande annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in