2008-02-20, 21:22
Medlem
Reardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike Wadd
Det kanske inte framgick, men självklart måste man vara pilot för att bära en sån.
då är det defenitivt ok (iofrs har mcdonalds anställda också kortärmad skjorta... inget ont om dem men kläderna de bär är inte vackra)
Citera
2008-02-20, 21:25
Medlem
Smal slips känns j-vligt 2006. Halvbred eller vad det kallas är det som är inne nu.
Citera
2008-02-20, 21:26
Medlem
Vänta vänta lite nu, slips och hoodtröja?
Citera
2008-02-20, 23:47
Medlem
Herr_Oins avatar
Den eviga frågan om knutar verkar ha blossat upp.

Bara för att en knut är lite mer ansedd än någon annan betyder det inte automatiskt att den passar till slipsens kvalitet och tjocklek. En mycket tjock slips i grovt tyg och med extra tjockt mellanlägg blir med största sannolikhet en stor bula om man knyter en windsor, medan en smal kanske ser ut som ett snöre med en four in hand.

Bästa slipsen för alla tillfällen då man skall bära slips är dock en ganska tjock sidenslips i lite bredare snitt, tänk kontorsslips fast kanske snäppet bredare. Enfärgad.

Och se nu för Guds skull till att den nedersta delen av slipsen når precis till övre kanten på bältet (alt. översta knappen i byxorna).
Citera
2008-02-20, 23:48
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cloud2
Vänta vänta lite nu, slips och hoodtröja?

Nej. Det bär man inte. Vad du just har sett är en slags ungdom som vill vara Jimmy Jansson.
Citera
2008-02-21, 00:04
Medlem
Pörrs avatar
När vi ändå talar om slipsar och deras bredd och kvalitet, vill undertecknad slå ett slag för ullslipsen (som pga. sin tjocklek givetvis knutes med en four-in-hand).

Med en enfärgad lagom tjock sådan kan man slå världen med häpnad.
Citera
2008-02-21, 00:11
Medlem
Reardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
När vi ändå talar om slipsar och deras bredd och kvalitet, vill undertecknad slå ett slag för ullslipsen (som pga. sin tjocklek givetvis knutes med en four-in-hand).

absolut, även kashmirslipsen har hamnat i skymundan, ägde en i kashmir som alltid stack ut lite i jämförelse med andra slipsar. (tog av mig den på fyllan, la den på ett bord och vips var den borta..) så om nån vet var man får tag på snygga kashmirslipsar kan ni ju alltid lägga upp länkar.
Citera
2008-02-21, 09:58
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:

Men den bör bäras till en kostym i grövre tyg.
Citera
2008-02-21, 11:01
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Oin
Men den bör bäras till en kostym i grövre tyg.

Jag utgick från att det var så självklart att det inte ens behövde nämnas.

En ullslips till en grövre ullkostym, vilket matchas med mockaskor och mockabälte. Bättre än så blir det knappast. Förvisso inte den allra högsta formella graden, men jävligt snyggt.
Citera
2008-02-21, 21:02
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Jag utgick från att det var så självklart att det inte ens behövde nämnas.

En ullslips till en grövre ullkostym, vilket matchas med mockaskor och mockabälte. Bättre än så blir det knappast. Förvisso inte den allra högsta formella graden, men jävligt snyggt.

Det är sant, men vissa som läser igenom denna tråd kanske inte riktigt vet vad som gäller. Man måste tänka på gräsrötterna också.

Mockabälten ser man inte så ofta tycker jag, kul att någon är påmind om dess existens. Och vem har sagt att formellt alltid är snyggast? Tycker själv att man ser mycket snyggare ut om man skippar slipsen till kostymen tex.
Citera
2008-02-21, 22:01
Medlem
Om du är lite osäker på mode och sånt skulle jag inte rekomendera att du tar på sig något som är för ovanligt, rent generellt.
Jag skulle bara ha skjorta sen kan du ju se lite vad som gäller i din umgängeskrets och på det stället du går till.
Om du tror att du skulle känna dig säker i din slips så är det ju bara köra på.
Citera
2008-02-22, 17:21
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Om du är lite osäker på mode och sånt skulle jag inte rekomendera att du tar på sig något som är för ovanligt, rent generellt.
Jag skulle bara ha skjorta sen kan du ju se lite vad som gäller i din umgängeskrets och på det stället du går till.
Om du tror att du skulle känna dig säker i din slips så är det ju bara köra på.

Men slipsen är ju en detalj som hör till användandet utav kostym. Annan användning är förbehållen Boråsstekarna.

EDIT: Så här använder man inte en slips

http://www.pixbox.se/pic_show_id18290501.html
Senast redigerad av Herr_Oin 2008-02-22 kl. 17:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in