2009-03-14, 16:06
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Bygger du ett skyddsrum där du behöver oroa dig för att grannarna knackar på så har du byggt ett dåligt skyddsrum...
Citera
2009-03-14, 16:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarface321
Nej för att grannarna inte ska få veta att jag har ett skyddsrum. Skulle något hända, ryssen/muslimerna/en komet. Ja då kommer hela grannskapet med hela deras jävla släkt banka på min dörr...
Blir som för Simpson och hans granne Ned då
Citera
2009-03-14, 17:51
Medlem
Apspektakels avatar
Det bästa borde ju vara att förvara så mycket mat som möjligt där från början, frystorkad etc.
Sedan så bör du ha ett tidslås på dörren så att den omöjligen kan öppnas i förtid.
Detta är bra exempelvis vid kärnvapenkrig (sätt klockan på så lång tid som det tar tills det radioaktiva stoftet lagt sig lite), zombie-attack (zombies dör ju enligt nyare filmer efter ett tag om de inte får tag på människohjärnor), muslimattack (muslimer dör efter första vintern då de inte är utrustade för krigsföring under vintertid), om en komet skulle kollidera med jorden (allt damm etc måste lägga sig så att jorden är beboelig igen), kommunism (kommunism självdör efter ~80 år).
Citera
2009-03-14, 18:11
Bannlyst
Jag uppskattar era råd, MEN. Jag frågar om bygget, inte om hur jag ska ta hand om mina barn eller hur jag ska göra med maten. Vill bygga ut källaren till ett självständigt rum helt enkelt.
Citera
2009-03-14, 18:37
Medlem
Baalzamons avatar
Du får ordna något sorts ventilation också, kanske med kolfilter eller annat för att rensa från giftig gas
Citera
2009-03-14, 21:20
Medlem
Stesolidladans avatar
Kan faktiskt vara ganska klokt att tänka lite som Fritzel... Jag menar säg att du bygger ut källaren för att ta in inneboende så tror ju ingen att det är ett muslimsäkert bombskyddsrum...
Citera
2009-03-14, 22:23
Medlem
Gabriel Knights avatar
Jag tror de här böckerna kan vara något att börja kolla i :

Build an underground root cellar
http://www.amazon.co.uk/Build-Underg...7065577&sr=1-1

The A-Z of Home Security: How to Keep Your Home and Family Safe from Crime
http://www.amazon.co.uk/Z-Home-Secur...7065577&sr=1-2

Home Security: The Complete Guide to a Safe and Secure Home and Family (Haynes for Home DIY)
http://www.amazon.co.uk/Home-Securit...7065577&sr=1-1

The Complete Book of the Underground House: How to Build a Low Cost Home
http://www.amazon.co.uk/Complete-Boo...7066406&sr=1-3

Det finns nog fler liknande böcker på Amazon så det är bara att söka vidare på olika sökord på hemsidan
Senast redigerad av Gabriel Knight 2009-03-14 kl. 22:35.
Citera
2009-03-14, 23:48
Medlem
Baalzamons avatar
Kanske du kan få några tips här?

http://www.ssqq.com/archive/vinlin19.htm
Citera
2009-03-14, 23:51
Medlem
tapirs avatar
Du får ta lärdom av oklahomabombaren tim mcveigh, han planerade sin survivalbunker i ett ställe som löpte väldigt liten risk att bombas av kärnvapen, arizonaöknen. Så mitt tips är att du gör det någonstanns i norrland, långt bort från viktiga saker, kanske hittar du en grotta! glöm ej mat, vapen och vatten. lycka till.
Citera
2009-03-15, 07:02
Bannlyst
Så du menar att du ska ha ett skyddsrum där du kan låsa in dig och som bara går att öppna utifrån? Hur fan ska du ta dig ut hade du tänkt?
Bäst är väll att kunna låsa upp både utifrån och inifrån men kanske någon spärr på insidan så man kan hindra folk från att ta sig in om man skulle behöva det.

Hacka hål i golvet och gräv under huset, förstärk med baklar och annat så allt inte brakar ihop. Sedan gjuter du några meter kraftig betong som är kraftigt förstärkt med stål sedan en liten pansardörr du kan krypa in igen som ska vara minst 6 decimeter tjock.
Tänk på luft konditionering system och något slags avlopp och plats för massor av konserver och vatten som ska kunna räcka i minst 4 månader för 3 personer.

Det kommer att krävas mycket plats för just maten och det.
Citera
2009-05-06, 02:54
Bannlyst
Jag vet ganska mycket om detta ämnet :)

För det första så är det nog ganska klokt (enligt mig) att bygga ett hemligt skyddsrum, av flera anledningar.. dom 3 viktigaste kan jag rabbla upp snabbt!!
1. det är LAG på att alla skyddsrum ska registreras/besiktigas/underhållas och byggas på ett visst sätt.. och därmed kommer det kosta en jävla massa pengar..
2. det är LAG på att grannar ska få tillgång till ditt skyddsrum vid eventuella situationer såsom krig..
3. (tillhör nr 1 lite) vid byggande av skyddsrum så går man igenom vad det ska vara till för! kärnvapen? biologiska vapen? hursomhellst kostar det massvis med pengar eftersom skyddsrummet ska hålla en viss standard.. Vid radioaktivt nedfall så måste ventilationer ha en viss typ av filter osv.

I vilket fall som hellst så kan jag säga vissa saker som är värda att tänka på...
1-meter tjock betong halverar den radioaktiva strålingen..
2-meter jord/sand/grus halverar den radioaktiva strålningen...
det tar 2 veckor ute på ytan innan den radioaktiva strålningen har halverats och innan dess bör man inte gå ut, inte enns för att sammla mat.. (OBS- BARA FÖR DET BETYDER DET INTE ATT EFTER 2 VECKOR ÄR STRÅLNINGEN HELT BORTA) Absolut inte!! det tar 50 år innan man kan räkna platsen som ofarlig. (det finns en gräns vad en människa "får" ta emot.).....
levande material som trä, fångar upp strålning..
bor du nära viktiga militära anläggningar? eller fabriker ? eller i en storstad? vattenverk? elverk ? där är risken störst att bomben smälls av..

nu kan jag nämna lite om risker..
sverige har inga kärnvapen, därför är risken väldigt liten att ngn skulle använda det mot oss.. däremot bor vi i europa.. nära ryssen och frankrike (som är bland dom största kärnvapenmakterna) (usa och kina är såklart med på listan också).. Risken att vi ska komma ikläm mellan ett krig mellan 2 supermakter är större.. tillexempel usa vs ryssland.. terror-hot är också en potentiell fara för oss i sverige (och övriga europa)

du kan glömma att ha rinnande vatten och elektricitet när det väl "händer".. för det kommer fienden slå ut först.. därför skall du ha en vattentank (eller flera) nere i ditt skyddsrum.. räkna ut hur mycket vatten du och dina kära behöver för att klara er en månad... toalett finns det en enkel lösning på.. det finns tunnor med sittring (och lock) du kan köpa- (ganska billigt) som just är till för skyddsrum... (för att häva stank så lägger du i vanligt träkol, vilket suger åt sig lukten)

Dricka - vatten, vin (kan lagras i över 100 år bli bara bättre smak ju längre du lagrar det).. och tepåsar.. är bra exempel på vad du kan ha att dricka och som du kan lagra utan att oroa dig för "bäst före datum"

Mat - Frystorkad mat, Burk mat, socker, salt, och andra kryddor, vetekorn (som du maler själv och kan baka bröd på), pasta (makaroner spagetti osv.) , ris, popcorn, ärtor. (tänk på att du kan äta burkmat från försvaret som är sen 70 talet..) det datumet som står i butiker stämmer inte alls med verkligheten..

sen finns det en "övrigt kategori" som toalettpapper och sådant.. (skulle kunna rabbla upp tusen saker, men du förstår nog vad du kan behöva)

El - kan du få genom en nödgenerator som går på bensin eller diesel.. (tänka på att den behöver luft för att kunna drivas. och avgaserna måste ut ur skyddsrummet..)

Du kan också bygga ett ganska säkert ventilationsfilter - system av en damsugare och lite andra tillbehör..

för 200.000 KR så kan du bygga ett separat nergrävt skyddsrum åt ca: 30st personer som kan leva därnere i 2 månader

(detta jag skrivit är bara lite smått enkel fakta och vid intresse kan jag gå in på detaljer...)
Citera
2009-05-06, 03:05
Bannlyst
tillägg...

Jag vet exakt hur du ska bygga ditt skyddsrum också.. eftersom jag jobbar som byggare.. så har du någon fråga om det så fråga på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in