2008-04-05, 11:22
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverhorse
Ett billigare alternativ vore ju att gräva ner och bygga ihop 3st containrar av denna sort: http://www.uniteam.se/images/standard/standard9_hr.jpg.. Dom är 33kvm styck, så ett underjordiskt rum på 99kvm..

Det är kanske ingen dum idé. Jag "väntar" på att få ärva en stor fin gård djupt inne i den mörka värmländska skogen. Jag har planerat att bygga någon form av bunker där. Att gräva ned tre-fyra sådana där containrar, förstärka med järnbalkar, skära upp dörrar mellan, och sedan täcka över skiten med en massa betong kanske inte behöver bli sådär vansinnigt dyrt. Hoppas jag.

Om jag har råd - och orkar - färdigställa projektet så kommer det att bli ett skyddsrum av rang: Vatten från en egen brunn, dieselelverk, ABC-säkert ventilationssystem, en massa pallar med försvarets guldburkar, choklad, och annan nödutrustning.

Det är ju i alla fall kul att planera och fantisera.
Citera
2008-04-05, 11:51
Medlem
stoppsmälls avatar
Jag har funderat på en survival-bunker själv. Då jag varit inne i en del av Försvarsmaktens bergrum tycker jag att just fukten och dess problem är det värsta.

Så min planering har blivit att gräva ner två st containrar och göra en ingång från en friggebod som står ovanpå. Jag kan då dränera bort vatten genom ett tätskikt mellan containrarna och fyllnadsmassorna ovanpå. Genom friggeboden kan jag dessutom ta in luft osv.

Men det lär väl aldrig bli av, fast det är ju kul att planera.

//ss
Citera
2009-03-14, 15:12
Bannlyst
Göra om en källare till skyddsrum i hemlighet?

I dagens turbulenta värld så är det alltid viktigt att ha en plats där man kan känna sig säker.

Så jag hade tänkt göra om min källare till ett skyddsrum. Jag har barn så jag vill göra det möjligt att låsa och låsa upp utifrån. Ifall man skulle vara tvungen att leta upp mat o.s.v.

Sedan så är det inte så smart att grannarna får reda på att man bygger om nere i källaren. Om något skule hända så kan de kräva att få vara med. Och maten räcker ju inte till...

Den ska ha ett kylskåp, ugn, rinnande vaten och allt det där.

Hur ska jag gå till väga? OCh hur mycket skulle allt detta kosta? Någon som har ett tips?
Citera
2009-03-14, 15:14
Medlem
Arthur Dents avatar
Det är väl bara att kolla hur Frietzl gjorde, borde finnas mkt info om det. Lycka till med dina sadistiska fantasier.
Citera
2009-03-14, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Det är väl bara att kolla hur Frietzl gjorde, borde finnas mkt info om det. Lycka till med dina sadistiska fantasier.

Sadistiska fantasier? Jag ska ju bara bygga ett skyddsrum...
Citera
2009-03-14, 15:19
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarface321
Sadistiska fantasier? Jag ska ju bara bygga ett skyddsrum...

Vi säger väl det då. Men mitt råd kvarstår, vad jag förstår hade han en ganska imponerande byggnation i källaren och byggde den i hemlighet. Varför ska den vara hemlig förresten, så ryssen inte vet var du är?

Edit: Såg nu att det var för att du snålade med maten vid ev. krig.
Citera
2009-03-14, 15:20
Bannlyst
Citat:
Vi säger väl det då. Men mitt råd kvarstår, vad jag förstår hade han en ganska imponerande byggnation i källaren och byggde den i hemlighet. Varför ska den vara hemlig förresten, så ryssen inte vet var du är?

Nej för att grannarna inte ska få veta att jag har ett skyddsrum. Skulle något hända, ryssen/muslimerna/en komet. Ja då kommer hela grannskapet med hela deras jävla släkt banka på min dörr...
Citera
2009-03-14, 15:23
Medlem
Wellss avatar
Citat:

Trevligt att du hyser tilltro till din omgivning. Killen vill ha ett skyddsrum, vilket jag som förälder absolut kan relatera till, och du hoppar på. Säger en del om dig när man ser åt vilket håll dina associationer drar.
Citera
2009-03-14, 15:23
Medlem
starkopramens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarface321
Hur ska jag gå till väga? OCh hur mycket skulle allt detta kosta? Någon som har ett tips?

Inte lätt att ge några konkreta tips utan lite mer bakgrundsinfo. Vad är det för typ av hus? Hur är källaren byggd, betong, lättbetong, tegel? Vad för typ av skyddsrum är du ute efter, vilken klass vill du ha, vad ska det tåla? Hur länge ska ni kunna vara där?

Svårt att göra det du efterfrågar om det inte är så att du nöjer dig med det som källarväggarna klarar i dagsläget. Inte mycket till skyddsrum då gissar jag.
Citera
2009-03-14, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av starkopramen
Inte lätt att ge några konkreta tips utan lite mer bakgrundsinfo. Vad är det för typ av hus? Hur är källaren byggd, betong, lättbetong, tegel? Vad för typ av skyddsrum är du ute efter, vilken klass vill du ha, vad ska det tåla? Hur länge ska ni kunna vara där?

Svårt att göra det du efterfrågar om det inte är så att du nöjer dig med det som källarväggarna klarar i dagsläget. Inte mycket till skyddsrum då gissar jag.

Det är en enplansvilla. Den är byggd på tegelstenar, men källaren är bara betong.

Jag vill att man ska kunna bo där än längre tid. Jag ska kunna vara borta i en månad utan att mina barn dör.
Citera
2009-03-14, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wells
Om ungarna råkar låsa in sig kan det ju vara hyfsat skönt om dörren går att låsa upp utifrån.

Ja men det är små barn. De kanske vill gå ut och leka, och det går inte. Nej, låset måste vara på utsidan.
Citera
2009-03-14, 15:59
Medlem
sommarlovs avatar
Du nämde att du har barn, hur ska du förhindra att barnen skryter i skolan "min pappa har ett skyddsrum"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in