• 9
  • 10
2010-11-14, 00:30
Medlem
Pez-DJs avatar
Behöver man inte bara ha bygglov då de är ovan mark? Har för mig ja hört de någonstans.

Sen är det ju inte säkert TS måste spränga sig ner eller så beroende på hur pass nära marken berggrunden är.

Kan ju räcka med att gräva och då kommer man undan sjukt mkt billigare.
Men betong + armering + gas/explotions tätade/tåliga dörrar lär kosta rätt mkt också samt beroende vad man ska använda sig av för filter till reningen av luften.
Eller om man ska ha flera, och en bra fläkt som orkar driva all luft.

Ström går ju att dra utifrån till början sen bygga in en reserv generator som får luft utifrån och ett avgasrör som går upp.
Som går antingen på bensin eller diesel som man har grävt ner en farmar tank till.
Som även står i ett tätat rum så inte gas som ev tas ner via inloppet till generatorn kommer in i själva bunkern.

Sen kan de va bra att gräva ner dränering runt bunkern så man slipper få den vattenfylld ifall de sipprar genom betongen och dra in avlopp och vatten.

Något "saferoom" skulle också vara smart där man även kan ha en dold nödutgång som kommer upp genom något som liknar en sten på ovansidan eller så.

Finns säkert mkt mer men de där va väl nåra viktiga punker !
Citera
2010-11-14, 02:07
Medlem
CiaoArNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pez-DJ
Behöver man inte bara ha bygglov då de är ovan mark? Har för mig ja hört de någonstans.

Sen är det ju inte säkert TS måste spränga sig ner eller så beroende på hur pass nära marken berggrunden är.

Kan ju räcka med att gräva och då kommer man undan sjukt mkt billigare.
Men betong + armering + gas/explotions tätade/tåliga dörrar lär kosta rätt mkt också samt beroende vad man ska använda sig av för filter till reningen av luften.
Eller om man ska ha flera, och en bra fläkt som orkar driva all luft.

Ström går ju att dra utifrån till början sen bygga in en reserv generator som får luft utifrån och ett avgasrör som går upp.
Som går antingen på bensin eller diesel som man har grävt ner en farmar tank till.
Som även står i ett tätat rum så inte gas som ev tas ner via inloppet till generatorn kommer in i själva bunkern.

Sen kan de va bra att gräva ner dränering runt bunkern så man slipper få den vattenfylld ifall de sipprar genom betongen och dra in avlopp och vatten.

Något "saferoom" skulle också vara smart där man även kan ha en dold nödutgång som kommer upp genom något som liknar en sten på ovansidan eller så.

Finns säkert mkt mer men de där va väl nåra viktiga punker !

På sätt och vis blir det ovan mark eftersom delvis ventilationen från avgaser, utsug etc måste gå upp genom marken och ut. Om man sedan planerar att dra avlopp kommer du garanterat få be om bygglov, och ha en VVS-montör som skruvar ihop det hela åt dig. Elektricitet av en riktig elektriker med cert.

Har en känsla att budgeten på 500 000kr kommer att överskrida såvida man inte kan tänka sig att kompromissa. Hade varit enklare att göra en ritning om du visste exakt vad du vill ha i bunkern. Också mycket enklare att få fram ett prisförslag, på vad hela partajet kommer att kosta.

JD
Citera
2010-11-14, 23:55
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avgn
Varför är tråden i UE? . Fast TS kanske ska bygga en bunker och sen utforska den ....

Håller med! Nu har ni snackat om detta på två sidor.Var är kopplingen till UE?
Tycker ni ska fortsätta diskutera "hemmabyggebunker" i vapen o militär el.byggforum.
Citera
2010-11-15, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avgn
Varför är tråden i UE? . Fast TS kanske ska bygga en bunker och sen utforska den ....
Måste ju tänka på nästa generation, MER UE ÅT FOLKET!
Citera
2010-11-15, 01:57
Medlem
Zeromatics avatar
Du kanske kan få lite idéer från vårt gamla containerprojekt:
http://www.112uh.com/text/containers.txt
Citera
2010-11-15, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeromatic
Du kanske kan få lite idéer från vårt gamla containerprojekt:
http://www.112uh.com/text/containers.txt

Fan va kul läsning, genomförde ni projektet?
Citera
2010-11-15, 03:03
Medlem
novolettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludde1234
hej jag skulle villa ha en bra samling med vad man ska tänka på när man bygger en bunker och lite annat viktigt kring det och lite ritningar,bilder och idéer till hur en bunker ska vara för att fungera bra om den skulle behövas någon gång i framtiden för man kan ju aldrig veta vad som ska hända i framtiden

Här är lite ritningar...
http://accommodationapartments.co.uk...and-cellar.jpg

Och här är idéer...
http://www.facebook.com/pages/Im-Jos...a/226520852122"
Citera
2010-11-15, 05:10
Bannlyst
[quote=ludde1234]
Citat:
Ursprungligen postat av plantskola
En generator kan ju med va bra o ha så du får elektricitet

när du säger en generator menar du då en sån där liten låda som drivs av bensin eller diesel och om du menar en sån vad ska man göra med avgaserna

Ja en sån menar jag, du får ha den i ett separat utrymme med egen ventilation.
Citera
2010-11-15, 16:55
Medlem
LågOchLångsams avatar
Knappast UE, kastar över den till Bostad, hem och trädgård.

/mod
Citera
2010-11-15, 17:10
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Knappast UE, kastar över den till Bostad, hem och trädgård.

/mod

Och här är två trådar sammanfogade och en hel del OT rensat.

//Mod
Citera
2011-01-25, 14:11
Medlem
Jumbles avatar
Okej, nu bumpar jag upp denna tråd för tredje gången gillt. Jag skiter fullständigt i allas skyddsrum mot kärnvapen. Jag vill ha ett eget bergrum!

Så hur dränerar man ett berg? Är sprutbetong och armering en bra lösning för både fukt och stabilitet?

Tänk så guld det vore att ha den där hemliga dörren och en dunkelt upplyst gång fram till en stor bergssal! Som sagt, våt dröm... Vette fan vad jag skulle ha i det rummet dock. Vill man ha det hemligt kan man ju inte ha en gigantisk middagssal för vänner och familj.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in