2023-07-18, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hej.
Har fått tinnitus av Sertralinet. Någon som varit med om liknande?

Antidepressiva drar ur mineraler och vitaminer ur kroppen. Ta ett fullständigt blodprov via werlabs och se hur dina värden är.
Citera
2023-07-27, 06:45
Medlem
Kan man sluta med Sertralin 25 efter 2 dagar?, så sjuka biverkningar. Vill ej fortsätta..
Citera
2023-08-01, 16:03
Medlem
snooper123s avatar
Kan man ta Sertralin på kvällen?
Går på 150mg och vill inte ta det på morgonen.
Citera
2023-08-01, 18:14
Går på Sertralin sedan något år tillbaka pga ångest. Hjälper mot ångesten men nedstämdheten gör den inget åt... Nästan tvärtom upplever jag. Blivit tråkigare som person sen jag började, mina gamla intressen lockar inte så mycket längre. Humöret har blivit väldigt stabiliserat men på ett negativt sätt för min omgivning.

Nu har jag istället börjat självmedicinera med alkohol. Det gör mig glad och ser livet på ett lättare sätt, och det plockar fram mina känslor.
Druckit en hel del i sommar. Nån som har nåt tips om hur man ska tänka?
Vill inte bli alkoholist. Men känner mig sjukt uppgiven som person just nu, tidigare tyckte jag livet var väldigt meningsfullt. Vet att SSRI kapar topparna men även dalarna så antar att det bidrar.
Citera
2023-08-02, 10:44
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Kan man ta Sertralin på kvällen?
Går på 150mg och vill inte ta det på morgonen.
Ja. Jag tar på kvällen.
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Går på Sertralin sedan något år tillbaka pga ångest. Hjälper mot ångesten men nedstämdheten gör den inget åt... Nästan tvärtom upplever jag. Blivit tråkigare som person sen jag började, mina gamla intressen lockar inte så mycket längre. Humöret har blivit väldigt stabiliserat men på ett negativt sätt för min omgivning.

Nu har jag istället börjat självmedicinera med alkohol. Det gör mig glad och ser livet på ett lättare sätt, och det plockar fram mina känslor.
Vill inte bli alkoholist. Men känner mig sjukt uppgiven som person just nu, tidigare tyckte jag livet var väldigt meningsfullt. Vet att SSRI kapar topparna men även dalarna så antar att det bidrar.
Den hjälper inte mot nedstämdhet. Du får acceptera att du är nedstämd och fortsätta träna och göra sånt som du brukar. Efter ett tag kommer du märka att nedstämdheten försvinner smygande.
Citera
2023-08-02, 13:19
Medlem
Citat:

Det är så sertralin fungerar. Dämpar alla känslor, positiva som negativa. Till slut bryr du dig inte om någonting. Du kan testa Voxra, antingen som tillägg till sertralin eller separat. Den är mer stimulerande.
Citera
2023-08-04, 13:00
Medlem
Jag är inte säker men jag tror att jag ska börja med sertralin i höst. Har precis slutat med fluxotin för att jag ska ta en annan medicin mot mina skakningar. Fluxotin har funkat bra för mig hela tiden så enda sen jag slutat mår jag inte sådär jättebra..

Om fluxotin funkade på mig, kommer sertralin också att göra det? Fluxotin tog bort min nedstämdhet, sorg o ångest
Citera
2023-08-09, 16:02
Medlem
Citat:

När man gått på en stabil dos några veckor kan det vara ofarligt och också trevligt att dricka lite alkohol då man slappnar av mer och precis som du säger plockar fram ens känslor och man kan känna sig som förr utan depression alls. Dock verkar SSRI m.m. leda till att man tål mer alkohol för stunden men tar säkerligen inte bort långsiktiga negativa sidor. Dvs om man dricker tex 2 fl vin i veckan kan det i sig orsaka depression eller också lägre nivåer. Observera 'kan'. Det behöver inte göra det.
Sedan komplicerar alkohol det hela också. Det bästa är kanske att låta bli alkohol helt och hållet några år tills man kommer tillrätta med sitt mående. Men det kan också vara skönt att få ta ett glas vin tycker somliga ibland. Svårt. väldigt svår balansgång och man vet kanske inte vad som är vad. Mående, medicin, alkohol. Vad är hönan och vad är fjädern etc. Det blir oavsett mer komplicerat med alkohol.
Citera
2023-08-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Ja. Jag tar på kvällen.

Den hjälper inte mot nedstämdhet. Du får acceptera att du är nedstämd och fortsätta träna och göra sånt som du brukar. Efter ett tag kommer du märka att nedstämdheten försvinner smygande.
Setralin hjälper mot nedstämdhet och depressiion samt ångest . Det är det som medicinen är till för.
Citera
2023-08-14, 18:44
Medlem
Drillas avatar
Jag hade problem med negativa tankar och känslor som tog över och sertralin lindrar väldigt bra. Jag har ett angenämt "surr" i huvudet som är väldigt hypnotiserande och ångestdämpande. Kommer det försvinna eller är det så på sertralin?
Citera
2023-08-18, 09:25
Medlem
Drillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drilla
Jag hade problem med negativa tankar och känslor som tog över och sertralin lindrar väldigt bra. Jag har ett angenämt "surr" i huvudet som är väldigt hypnotiserande och ångestdämpande. Kommer det försvinna eller är det så på sertralin?

Okej det har försvunnit nu men ångest och oro är låg. Satt och oroade mig över om den var borta men ville inte lägga upp fel info.
Citera
2023-08-30, 19:07
Medlem
snooper123s avatar
Hej!
Igår tog jag min dos (150mg) med ett glas ramlösa. Sedan typ 12 timmar senare så fick jag alla symptom som jag brukar få när jag har serotoninbrist. Nu när jag har tagit min dos nu igen så är allt bra. Kan det vara kolsyran som gjort att sertralinet inte verkade eller vad är det som hänt?
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in