Citat:
Ursprungligen postat av
fiskoega
Går på Sertralin sedan något år tillbaka pga ångest. Hjälper mot ångesten men nedstämdheten gör den inget åt... Nästan tvärtom upplever jag. Blivit tråkigare som person sen jag började, mina gamla intressen lockar inte så mycket längre. Humöret har blivit väldigt stabiliserat men på ett negativt sätt för min omgivning.
Nu har jag istället börjat självmedicinera med alkohol. Det gör mig glad och ser livet på ett lättare sätt, och det plockar fram mina känslor.
Druckit en hel del i sommar. Nån som har nåt tips om hur man ska tänka?
Vill inte bli alkoholist. Men känner mig sjukt uppgiven som person just nu, tidigare tyckte jag livet var väldigt meningsfullt. Vet att SSRI kapar topparna men även dalarna så antar att det bidrar.
När man gått på en stabil dos några veckor kan det vara ofarligt och också trevligt att dricka lite alkohol då man slappnar av mer och precis som du säger plockar fram ens känslor och man kan känna sig som förr utan depression alls. Dock verkar SSRI m.m. leda till att man tål mer alkohol för stunden men tar säkerligen inte bort långsiktiga negativa sidor. Dvs om man dricker tex 2 fl vin i veckan kan det i sig orsaka depression eller också lägre nivåer. Observera 'kan'. Det behöver inte göra det.
Sedan komplicerar alkohol det hela också. Det bästa är kanske att låta bli alkohol helt och hållet några år tills man kommer tillrätta med sitt mående. Men det kan också vara skönt att få ta ett glas vin tycker somliga ibland. Svårt. väldigt svår balansgång och man vet kanske inte vad som är vad. Mående, medicin, alkohol. Vad är hönan och vad är fjädern etc. Det blir oavsett mer komplicerat med alkohol.