2010-12-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucciani
Är väl bara att kika in på universitetet i frågas sidor och kolla? Om jag ska göra en kvalificerad gissning så är det väl bara "typ" KeB, FyA, MaD (eller C bara kanske), kanske BiA+B? Har man gått något naturvetenskapligt så är det väl inget extra man inte läst förutom kanske KeB och Biologi om det nu krävs, men ta och titta efter så får jag också veta säkert tack det är ett alternativ jag funderat på när jag återupptar min akademiska karriär...

Ja det stämmer ganska bra. Ke a/b, Biologi B, Ma b/c ellet naturkunskap b+ ke, fy o biologi a

Men lönen var ju usel. Tror man får utbilda sig vidare till farmakolog för att få en vettig lön.
Citera
2010-12-21, 20:11
Bannlyst
Jag har planer på att läsa till kemist/kemiingenjör, antingen på gu eller på chalmers, HT11.

Men om jag nu mot all förmodan inte kommer in på något av dessa två program, kemiteknik (h.ing) på chalmers eller kemi kandidat på gu, så undrar jag om min backup plan till det biomedicinska analytiker programmet (rofl, vad jobbigt det är att säga det där) är bra? Eller kommer jag bara bli besviken, iom att det är kemi jag vill syssla med? Jag tyckte ju inte direkt att analysdelarna på kemilektionerna var det som tilltalade mig mest liksom.

Har varken bra betyg eller bra hp reslutat, ~12-13 respektive 0.5 (lol), samt att jag har kompletterat på komvux.

Edit, till er ovanför:
Det är kemi B, Biologi B, Fysik A och matte C, som behövs som särskilda behörigheter!
Senast redigerad av amagadfittnoob 2010-12-21 kl. 20:21.
Citera
2010-12-21, 23:36
Medlem
Kurt.Stubins avatar
En fråga:

Om man läser Biomedicinprogrammet (alltså inte analytiker) har man då möjlighet till att söka BMA-yrken? Biomedicinareprogrammet är som jag förstått det mer djuplodande och svårare rent teoretiskt, men med mindre praktiskt tid i labbet? Om inte, vad behöver en som gått biomedicinareprogrammet läsa in för att titulera sig BMA?
Citera
2010-12-21, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt.Stubin
En fråga:

Om man läser Biomedicinprogrammet (alltså inte analytiker) har man då möjlighet till att söka BMA-yrken? Biomedicinareprogrammet är som jag förstått det mer djuplodande och svårare rent teoretiskt, men med mindre praktiskt tid i labbet? Om inte, vad behöver en som gått biomedicinareprogrammet läsa in för att titulera sig BMA?
Nej det kan du inte. Har en klasskamrat som hade läst biomedicinprogrammet men hon saknade kunskaper i det kliniska + några andra kurser vilket gjorde att hon fick tillgodoräkna sig 1,5 år av utbildning men du kan inte söka BMA-yrken, då rekommenderar jag BMA utbildningen istället.
Det skiljer sig lite där.

Amagad - nja. Man läser kemi och biokemi. Men på labb kan man arbeta mkt med PH och buffertlösningar. Vad är det inom kemin som du tycker om och vill jobba med?
Citera
2010-12-22, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apjordan
Amagad - nja. Man läser kemi och biokemi. Men på labb kan man arbeta mkt med PH och buffertlösningar. Vad är det inom kemin som du tycker om och vill jobba med?

Det vet jag inte riktigt, tyckte det mesta var kul.. Men det är alltså själva kemin i sig, som ämne, som jag är intresserad av. Inte tekniken kring det hela. Därför misstänker jag även att kemiteknik på chalmers kanske inte är det rätta heller. Jag vill minnas att jag tyckte oorganisk kemi var roligare än organsik kemi iaf, samt tyckte biologin (a+b) var fett tråkig så något med biologi vill jag inte hålla på med.
Citera
2011-06-06, 19:25
Medlem
Bump på denna tråd
Någon som läser BMA och kan dela med sig rent allmänt om denna utbildning?
Det jag själv undrar är:
Är matematiken svår?
Hur ofta måste man redovisa inför grupp? (pest & pina för mig..)
Åldersfördelning i din klass? (Är själv över 30)
Citera
2011-06-15, 18:33
Medlem
Jag har nu läst två terminer på den här utbildningen och borde kunna svara på dina frågor:

Jag tycker att matematiken som man behöver kunna är relativt lätt, det som man måste kunna räkna på är bla. koncentrationer, substansmängder osv. man lär sig detta på första kursen som är en kemikurs (i umeå iallafall)

I umeå där jag pluggar var det inte så många redovisningar enligt mig själv, under de två första terminerna var det kanske 6 stycken redovisningar där några av dem redovisades endast inför läraren. Vi var alltid i grupp också så man behövde inte stå där uppe själv iallafall .

I min klass är de flesta mellan 19-22, är själv 24, antalet som är äldre än 24 är kanske 6-7 st av 30. Vi har folk som är över 40 i vår klass.

Hoppas detta hjälpte.
Citera
2011-06-16, 09:32
Medlem
tack för svaret!
Citera
2011-08-28, 22:59
Medlem
Hur är utbildningen i Umeå? Funderar på att söka nästa höst. Krävs ju bara Bio A i Umeå jämfört med andra orter där Bio B och Kemi B krävs.
Citera
2011-09-06, 16:32
Medlem
Bump
Citera
2011-09-15, 19:57
Medlem
TheGenius:

Det är nog en bra utbildning av vad jag hört i Umeå. Generellt tror jag det är så på universiteten (jämfört med högskolorna).

Skulle rent allmänt vilja rekommendera folk som står och velar att välja biomedicinsk analytiker (inriktning laboratoriemedicin) framför biomedicin. Bägge ger en kandidatexamen, men med bma-programmet är det mycket lättare att få jobb snabbt. Vill man plugga vidare på en master så har man något att falla tillbaka på, och dessutom en chans att meritera sig på riktigt i labb och få erfarenheter som andra med 3-åriga program inom naturvetenskap bakom sig har betydligt svårare att skaffa sig.
Citera
2011-09-25, 09:41
Medlem
sleipneers avatar
Vill göra ett inlägg om "lönen" du får i detta yrket.

Ingångslönen är ca 21 000 kr, men löneutvecklingen är i det närmaste obefintlig.

På vårat lab har vi också traditionen att samtliga ska ta på sig ett ansvarsområde för en analys. Detta innebär att vi ska uppdatera en oändlig mängd dokument som rör en analys eller det område vi ansvarar för. Vi ska också utföra förbättringar som leder till snabbare analyser men samtidigt också besparingar.

Vad får vi för ersättning för detta? Jo, NOLL kronor. Eftersom det här är en sak vi ska göra för att det är KUL och INTRESSANT enligt vår ledning.

Inom yrket som biomedicinsk analytiker kommer du inte att få någon uppskattning för ditt yrke och det arbete du utför. Vi har ett ENORMT ansvar för patienterna och de analyser som vi gör. Av alla provsvar inom vården så står vi för 70 procent, ett bevis på det viktiga arbete vi utför. Men lönen är ett stort skämt. Enligt Naturvetarna är ubildningen till biomedicinsk analytiker ett av få yrken som man går MINUS på. Nämligen -4 procent. http://www.naturvetarna.se/sv/lon--a...oner-varierar/

Så, tänk efter före innan du bestämmer dig för att studera till biomedicinsk analytiker!

MVH
En biomedicinsk analytiker, med en lön du inte kan leva på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in