2008-02-03, 22:30
Bannlyst
Hej,

Jag gr nu sista ret i Komvux och har ganska bra betyg, och vill fortstta lsa. Frst var min plan att utbilda mig till lrare men jag tror att det yrket hade knckt mig ganska snabbt och har sledes blivit alltmer intresserad av vrdyrkena. Mest intresserad r jag i att utbilda mig sjlv till Biomedicinsk Analytiker. Innan jag bestmmer mig har jag dock tv frgor:

1) Om man utbildar sig till BMA, kan man d arbeta som det i andra lnder? r utbildningen godknd vrlden ver?
2) Vilket universitet/hgskola har bst utbildning? r det vrt att fundera p att studera utomlands?

Valet str mellan biomedicinsk analytiker eller religionsvetenskap.

/ak000
Citera
2008-02-03, 22:34
Medlem
Har ocks funderat p detta roliga yrke Vad jag kom fram till var nog att om man ska studera detta s borde KI var det bsta valet.

Och din utbildning blir godknd i Europa vad jag vet, ngon annan kanske har bttre insikt i resten av vrlden.
Citera
2008-03-01, 13:09
Medlem
Vilken BMA inriktning vill du lsa?? laboratorie eller fysiologi? bara s du vet 70% av alla som lst klart lab-inriktning har ngrat sig eftert.. dlig ingngsln..KI betalar 18000:- fr lab bma..det gr bttre fr fys-inriktningen...21000:- mycket mer om du jobbar privat...

tycker du om teknik o mnniskor eller jobba ensam i lab o pipettera? Sk inte om du inte tycker om Biokemi..andra terminen r ren helvete..
Citera
2008-05-08, 23:33
Medlem
Det gr bra att arbeta i andra lnder:

http://www.vardforbundet.se/template...e4.aspx?id=453

Skulle gissa att KI har bst rykte, finns ven p 8 andra orter och som med de flesta utbildningar r smstadshgskolorna mindre prestigefyllda.
Citera
2008-05-16, 22:15
Medlem
Hmm, hur ''smart'' mste man vara fr att bli biomedicinsk analytiker? Vetitusan om jag r tillrckligt inteligent fr att hlla p att forska och sdant. Men r annars vldigt intresserad utav biologi, kemi och medicin.
Citera
2008-05-17, 02:39
Medlem
Kan inte tnka mig att man mste vara smart fr att bli biomedicinsk analytiker. Ska man forska p riktigt inom medicin r det biomedicinprogrammet eller lkare som gller. r du vldigt intresserad av biologi, kemi och medicin ska du sjlvfallet vlja ngot av dem. Som en jmfrelse: svrt att forska inom teoretisk partikelfysik om man lst en KY-utbildning i byggteknik.
Citera
2008-05-18, 20:43
Medlem
Hmm

Hmm, tack fr svaret. Blir att fundera mycket under det hr ret. Planerar att brja studera nsta hst. Just nu knner jag mig inte verdrivet motiverad utav att forska. Eller det r vl snarare s att jag inte har en aning om hur det gr till nr man framstller nya mediciner eller liknande forskning.
Citera
2008-05-18, 20:53
Medlem
r lnen viktig fr dig??
Citera
2008-05-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landau
Kan inte tnka mig att man mste vara smart fr att bli biomedicinsk analytiker. Ska man forska p riktigt inom medicin r det biomedicinprogrammet eller lkare som gller. r du vldigt intresserad av biologi, kemi och medicin ska du sjlvfallet vlja ngot av dem. Som en jmfrelse: svrt att forska inom teoretisk partikelfysik om man lst en KY-utbildning i byggteknik.

tycker att man ska va rtt smart fr att lsa bma utbildningen..vi var 100 st i brjan, nu r vi knappt 50 stycken. Inte mnga som klarar av 18hp biokemi och syrabas under frsta ret..mnga kmpade ocks med instrumentell teknik inklusive radiofysik och analytisk kemi och biokemisk metodik under T3..

http://courses.ki.se/utbildningsprog...iker/startsida

det r svrt att f fastanstllning nr man "forskar" ( du ska va doktorand fr att pverkar projekt och forskningen, vanlig bma gr endast labarbete)..
Citera
2008-05-18, 21:21
Medlem
The queen//

Hmm, lnen r inte verdrivet viktig fr mig. Men ingngslnen som vissa har p 18 000 r ju frsts vldigt dlig. 18 pong biokemi, syrabas. Vad r det svraste med det. Och kan man frbereda sig p ntt stt. Typ lsa en bok under det hr ret som jag har tnkt jobba??

Tacksam fr svar.
Citera
2008-05-18, 21:37
Medlem
det svra med biokemi r vra dliga lrare, lika bra att inte g till frelsningarna under tv mnader och lsa boken hemma...du kanske kan blddra den hr boken: Lehninger Principles of Biochemistry,4 ed.

man fr knappt 24000 efter 30 rs arbete
Citera
2008-05-18, 21:53
Medlem
Hehe, fr se om man kollar upp den. Jobbar nu som montr o fr ln p 21 500. Knns vl lite surt kanske att studera 3 r o g in p en ln p ca 18 000.
Dock s blir man ju hjrnskadad utav jobbet jag gr nu. Samma sak varje dag dag efter dag.

Men men, ska frska beska universitetet och snacka med ngra som studerar till BMA. Lr nd ha en sn grym ngest nr jag vl skall vlja vad jag ska utbilda mig till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in