Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-03, 22:30
  #1
Avstängd
ak000s avatar
Hej,

Jag går nu sista året i Komvux och har ganska bra betyg, och vill fortsätta läsa. Först var min plan att utbilda mig till lärare men jag tror att det yrket hade knäckt mig ganska snabbt och har således blivit alltmer intresserad av vårdyrkena. Mest intresserad är jag i att utbilda mig själv till Biomedicinsk Analytiker. Innan jag bestämmer mig har jag dock två frågor:

1) Om man utbildar sig till BMA, kan man då arbeta som det i andra länder? Är utbildningen godkänd världen över?
2) Vilket universitet/högskola har bäst utbildning? Är det värt att fundera på att studera utomlands?

Valet står mellan biomedicinsk analytiker eller religionsvetenskap.

/ak000
Citera
2008-02-03, 22:34
  #2
Medlem
Har också funderat på detta roliga yrke Vad jag kom fram till var nog att om man ska studera detta så borde KI var det bästa valet.

Och din utbildning blir godkänd i Europa vad jag vet, någon annan kanske har bättre insikt i resten av världen.
Citera
2008-03-01, 13:09
  #3
Medlem
Vilken BMA inriktning vill du läsa?? laboratorie eller fysiologi? bara så du vet 70% av alla som läst klart lab-inriktning har ångrat sig efteråt.. dålig ingångslön..KI betalar 18000:- för lab bma..det går bättre för fys-inriktningen...21000:- mycket mer om du jobbar privat...

tycker du om teknik o människor eller jobba ensam i lab o pipettera? Sök inte om du inte tycker om Biokemi..andra terminen är ren helvete..
Citera
2008-05-08, 23:33
  #4
Medlem
Det går bra att arbeta i andra länder:

http://www.vardforbundet.se/template...e4.aspx?id=453

Skulle gissa att KI har bäst rykte, finns även på 8 andra orter och som med de flesta utbildningar är småstadshögskolorna mindre prestigefyllda.
Citera
2008-05-16, 22:15
  #5
Medlem
Hmm, hur ''smart'' måste man vara för att bli biomedicinsk analytiker? Vetitusan om jag är tillräckligt inteligent för att hålla på att forska och sådant. Men är annars väldigt intresserad utav biologi, kemi och medicin.
Citera
2008-05-17, 02:39
  #6
Medlem
Kan inte tänka mig att man måste vara smart för att bli biomedicinsk analytiker. Ska man forska på riktigt inom medicin är det biomedicinprogrammet eller läkare som gäller. Är du väldigt intresserad av biologi, kemi och medicin ska du självfallet välja något av dem. Som en jämförelse: svårt att forska inom teoretisk partikelfysik om man läst en KY-utbildning i byggteknik.
Citera
2008-05-18, 20:43
  #7
Medlem
Hmm

Hmm, tack för svaret. Blir att fundera mycket under det här året. Planerar att börja studera nästa höst. Just nu känner jag mig inte överdrivet motiverad utav att forska. Eller det är väl snarare så att jag inte har en aning om hur det går till när man framställer nya mediciner eller liknande forskning.
Citera
2008-05-18, 20:53
  #8
Medlem
är lönen viktig för dig??
Citera
2008-05-18, 21:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landau
Kan inte tänka mig att man måste vara smart för att bli biomedicinsk analytiker. Ska man forska på riktigt inom medicin är det biomedicinprogrammet eller läkare som gäller. Är du väldigt intresserad av biologi, kemi och medicin ska du självfallet välja något av dem. Som en jämförelse: svårt att forska inom teoretisk partikelfysik om man läst en KY-utbildning i byggteknik.


tycker att man ska va rätt smart för att läsa bma utbildningen..vi var 100 st i början, nu är vi knappt 50 stycken. Inte många som klarar av 18hp biokemi och syrabas under första året..många kämpade också med instrumentell teknik inklusive radiofysik och analytisk kemi och biokemisk metodik under T3..

http://courses.ki.se/utbildningsprog...iker/startsida

det är svårt att få fastanställning när man "forskar" ( du ska va doktorand för att påverkar projekt och forskningen, vanlig bma gör endast labarbete)..
Citera
2008-05-18, 21:21
  #10
Medlem
The queen//

Hmm, lönen är inte överdrivet viktig för mig. Men ingångslönen som vissa har på 18 000 är ju förstås väldigt dålig. 18 poäng biokemi, syrabas. Vad är det svåraste med det. Och kan man förbereda sig på nått sätt. Typ läsa en bok under det här året som jag har tänkt jobba??

Tacksam för svar.
Citera
2008-05-18, 21:37
  #11
Medlem
det svåra med biokemi är våra dåliga lärare, lika bra att inte gå till föreläsningarna under två månader och läsa boken hemma...du kanske kan bläddra den här boken: Lehninger Principles of Biochemistry,4 ed.

man får knappt 24000 efter 30 års arbete
Citera
2008-05-18, 21:53
  #12
Medlem
Hehe, får se om man kollar upp den. Jobbar nu som montör o får lön på 21 500. Känns väl lite surt kanske att studera 3 år o gå in på en lön på ca 18 000.
Dock så blir man ju hjärnskadad utav jobbet jag gör nu. Samma sak varje dag dag efter dag.

Men men, ska försöka besöka universitetet och snacka med några som studerar till BMA. Lär ändå ha en sån grym ångest när jag väl skall välja vad jag ska utbilda mig till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback