2012-03-27, 23:07
Medlem
Apfelquists avatar
En vän var ute på Hornslandet och hittade ett militärt område med en kamoflagemålad militärbyggnad. Fanns också gångar ner under jord på vissa ställen runt om i området och en radar som snurrade ovanför byggnaden. Finns det kanske fler liknande ställen på Hornslandet eller någonstans nära Hudiksvall?
Citera
2012-05-05, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apfelquist
En vän var ute på Hornslandet och hittade ett militärt område med en kamoflagemålad militärbyggnad. Fanns också gångar ner under jord på vissa ställen runt om i området och en radar som snurrade ovanför byggnaden. Finns det kanske fler liknande ställen på Hornslandet eller någonstans nära Hudiksvall?

Då såg du säkert skyltarna runt hela området åxå. Fotografering förbjudet å skyddsobjektet för ej beskrivas osv osv. Dessa militära områden används fortfarande.
Så ett hett tips är att inte åka dit igen.
Citera
2012-06-22, 18:52
Medlem
Ungefär vart ligger detta på hornslandet? Har varit och letat men gått bet....
Citera
2012-07-24, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cujo70
Ungefär vart ligger detta på hornslandet? Har varit och letat men gått bet....

Tänk inte ens tanken på att åka dit! Det är aktivt militärområde, och du riskerar väldigt hårt straff.

Citat:
Ursprungligen postat av Apfelquist

Det finns fler ställen runtom Hudiksvall, men ge fullständigt fan i att ens gå i närheten av dom då dom är aktiva, om ni inte vill ha en ak5'a uppkörd i nyllet.
Senast redigerad av Smut-Peddler 2012-07-24 kl. 16:07.
Citera
2012-09-17, 22:29
Medlem
jesperstrandells avatar
Aktiva faan häller har varit där många gånger syftar på det på horns landet när farsan var i hämvärnet övernattade dom där men det är inte sÅ mycket mer än så , tråts att man är hornslands bo kan jag inte komma i håg vad vägen heter men jag vet att det finns ett gammalt flygövnings fält i närheten där men bombade med attrapper (har två sådana på gården därifrån) men nu kan man inte hitta så mycket förutom möjligen någon buckig 20mm hylsa (har en hel jävla hög av sådana hemma som farsan hittat för många år sedan. Det ska också finnar någon form av bunkrar vi kusten men jag tror dom är igengjutna .
Citera
2012-09-25, 01:10
Medlem
Ahlstromers avatar
Jag har varit och kikat runt på Hornslandets bas i vintras. Fråga mig i PM om ni vill ha koordinaterna. Var väl lite småball sådär. Ett gäng militära byggnader och lite skyttevärn med gångar osv. Det är nog ingen större risk med att kika runt lite där. Säkert straffbelagt om man åker dit men när jag var där var det helt öde iaf. Tror endast det används av hemvärnet vid diverse övningar och eventuellt är det någon form av lager med krigsmateriel. Finns som sagt en radar, antagligen med funktionen att skanna av eftersjön på eventuella anfall från Sovjet (fniss). Kanske är bra att vara lite försiktig om man ska dit i alla fall, inte bara rocka upp med bilen framför grindarna för att sedan klampa in och ta kort på allt (vilket är strikt förbjudet) haha.
Citera
2012-09-25, 23:15
Medlem
Angående stormorshäll och kommandocentralen, vart låg bunkern? uppe vid masterna? nere vid vägen?
Citera
2012-10-01, 23:24
Medlem
Var där på övning i helgen. Inge roligt område och inga direkta sevärdigheter, vi sov i bunkrarna som finns. Dick bevakas det av bolag flera gånger i veckan.
Citera
2012-10-07, 16:38
Medlem
Vissebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skillad-banan
Har sett att om satt en kedja + hänglås där nu, fnins det ingen annan väg in?

Mvh

Det tror jag inte, om du syftar på köpmansberget. kommer ihåg att det var svetsat rejält när vi var där
Citera
2012-10-10, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockeybockey
Angående stormorshäll och kommandocentralen, vart låg bunkern? uppe vid masterna? nere vid vägen?
Vet ej den exakta positionen men enligt en källa på F15 flygmuseum så är den igenfylld, så jäkla tråkigt. Det här är ju kulturarv som ska bevaras!
Citera
2012-10-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ploppe
Vet ej den exakta positionen men enligt en källa på F15 flygmuseum så är den igenfylld, så jäkla tråkigt. Det här är ju kulturarv som ska bevaras!

Jo den ska visst vara igenfylld men vore kul att veta vart den låg, borde inte ha legat alltför långt ifrån masterna.
Hade F15 någon stabsplats, som enligt standard skulle ligga 7-10km från banan?
Eller Uom, som jag läst skulle ligga 8-10km från banan?
Citera
2012-10-13, 21:35
Medlem
Jag vet att anläggningen på Hornslandet är aktiv. Den bevakas x-antal gånger i veckan av bla mig själv. Till er som är där och ränner, va snäll att inte förstöra en massa. Har haft skadegörelse ett par gånger där och det kostar bara en massa pengar i onödan. Och till er som försöker bryta sig in så... ni kommer inte in
Tänk även på att stället är larmat! och larmet kan utlösas utan att nån "öppnar" något. Jag är själv skyddsvakt och är någon där å jag kommer så griper jag. Även dom andra som bevakar det stället.

Till er som är nyfiken så finns det ett x-antal liknande ställen i Hudiksvall med omnejd. Vart säger jag natruligtvis inte. Tänk bara på att samtliga militära skyddsobjekt är larmade och bevakade även om dom är aktiva eller inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in