2009-04-08, 10:33
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
jag jobbade på pripps i sundsvall ett tag.. det fanns en massa intressanta vindar där att klättra omkring där. en del roliga grejjer med 100 år på nacken... inga orörda miljöer... men saker. Nu har de ju byggt om och sånt... men jag tror inte de har givit sig på de övre våningarna...vindarna. Om nån kan fixa åtkomst där går det nog att hitta en del intressanta grejjer.

måste säga ...tack till alla som skriver och lägger upp foton... väldigt roligt att läsa/titta

appropå...essvik/nyhamn/alnö ...de militära grejjerna nån kollat på. Allt gammalt är skrotat ...men det borde iaf stå tre röda plåt-hus ute på essvik..utan fönster. aja baja.

en bunker (ingång) bland skyttevärnen är nog inte igenbommad... dvs den är nog bevakad.

De bunkrar som är ute på Klampenborg är inte plomberade ännu och heller inte övervakade, men det finns ingenting kvar i dom.
Bunkrarna i Svartvik ovnaför järnvägen är duktigt plomberade så dom kommer man inte in i, sedan finns uppställningsplatsen längst ut på Nyhamn men där är allt rivet förutom ett par fundament.
Så någon öppen bunker som verkar vara bevakad har då aldrig jag hittat. De röda skjulen måste jag också ha missat.
Citera
2009-04-09, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
De bunkrar som är ute på Klampenborg är inte plomberade ännu och heller inte övervakade, men det finns ingenting kvar i dom.
Bunkrarna i Svartvik ovnaför järnvägen är duktigt plomberade så dom kommer man inte in i, sedan finns uppställningsplatsen längst ut på Nyhamn men där är allt rivet förutom ett par fundament.
Så någon öppen bunker som verkar vara bevakad har då aldrig jag hittat. De röda skjulen måste jag också ha missat.

Precis, det finns inget kvar i dom förutom ett roligt snurr hjul som kan ge upphov till kallakårar och mycket skratt. (Syftar på det tillfället då jag skrämde mina kompisar genom att snurra det runt och runt och ett hemskt ljud uppstod! TIPSAS!).
Citera
2009-04-10, 03:41
Medlem
de röda skjulen..."plåt-stugor" innehöll/innehåller kanoner (bara tornet såklart ovan marken).... skulle inte tro de tagit bort dom... det som rensades bort i ingången till sundsvalls var tex kanonen på fläsian som var ett stridsvagnstorn som var ingjutet med vissa utrymmen för personalen, på alön vänd mot essvik fanns det grotta med en gamal kanon från 18-hundratalets-slut osv. De som jag tror står kvar är betydligt nyare. Essvik längst ut på udden, vänt på mot alnön/draghällan.

Finns nog även en bunker eller liknande som innheåller doningar för det som kan tänkas ligga under vatten emellan essvik och alnö...

annars vad jag märkte var att vid militära anläggningar fanns det (kanske finns) det alltid telefonstolpar med inkopplingsplintar för fält-apan några meter upp på stolpen. om någon är övergiven lär ju inte dessa sitta kvar

hehe jag blir lite sugen på skaffa bil bara för att kolla lite ...fan va lite man sett i sin egen hemtrakt
Citera
2010-09-27, 10:38
Medlem
Hejsan, HT vill ha kontakt med personer som ägnat sig åt U E i/omkring Hudiksvall.
mejla lisa.hall@ht.se
Citera
2011-03-04, 00:18
Medlem
Apfelquists avatar
Om man får pengar.
Citera
2011-05-21, 19:37
Medlem
Taggmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximus
Vid Stormorshäll som ligger kanske 3km från gamla F15 finns det en massa master uppe vid berget där. Där står det också en rund byggnad kanske 3-4m hög med grönt plåttak och en liten skorsten. Ingången är vid marken genom en 1x1m stor öppning som är låst med ett hänglås. Skulle tro att det har nånting med drivningen av dom där masterna att göra men det skulle vara roligt att veta vad som finns där inne

Där ligger gamla KC gjorde slut övning där.
Citera
2011-12-08, 21:21
Medlem
Vissebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eratoc
Jag har själv letat efter saker i Gävleborgs Län (bor i Hudiksvall) men inte hittat mycket.

Har inte heller lika mycket tid som förut men det här är fortfarande ett stort intresse, vill ta bilder på övergivna ställen och jag älskar att besöka dom!

Klotter är något jag knappast håller på med, men om någon har nån idé ifall det skulle kunna finnas nåt område runt Hudiksvall (ljusdal?) eller liknande man kan åka till så säg gärna till eller skicka PM!

Själv har jag inget vidare jag kan berätta om faktiskt, inget jag kommer på just nu iallafall så vi får se senare.
Det Finns två ställen i hudik, ett Bergsrum Vid Tunalid, Sen Oljehamnen nedanför köpmansberget finns det grottor
Citera
2011-12-13, 17:10
Medlem
skillad-banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visseb
Det Finns två ställen i hudik, ett Bergsrum Vid Tunalid, Sen Oljehamnen nedanför köpmansberget finns det grottor

Har sett att om satt en kedja + hänglås där nu, fnins det ingen annan väg in?

Mvh
Citera
2011-12-14, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skillad-banan
Har sett att om satt en kedja + hänglås där nu, fnins det ingen annan väg in?

Mvh

Har du ingen bultsax?
Citera
2011-12-17, 16:31
Medlem
Apfelquists avatar
Jag och en till sågade av kedjan för ett halv år sen och försökte oss på hänglåset. Tror det är för tight för att gå in med bultsax, en cirkel såg kanske eller en bra järnsåg skulle kanske fungera.
Citera
2011-12-19, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apfelquist
Jag och en till sågade av kedjan för ett halv år sen och försökte oss på hänglåset. Tror det är för tight för att gå in med bultsax, en cirkel såg kanske eller en bra järnsåg skulle kanske fungera.

Testa kolsyresläckare och slägga på låset det brukar funka.
Citera
2012-02-05, 15:03
Medlem
någon som vet något liknande i Stocka, nordanstig?? ryktas om ett ställe som kallas för kanon berget :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in