Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-08-03, 01:29
  #1
Medlem
Kryptos avatar
Är det någon här som vet om några tunnlar eller militära byggnader/installationer i Hudiksvall - Iggesunds trakten?
Citera
2003-09-21, 16:17
  #2
Medlem
Kryptos avatar
Sundsvall, Hudiksvall & Söderhamn

Någon som vet några roliga gångar, övergivna byggnader eller militära installationer i Sundsvall, hudiksvall eller söderhamn?
Citera
2003-10-11, 01:42
  #3
Medlem
Kryptos avatar
Hrm måste ju vara någon här som vet någon spännande tunnel eller någon obevakad militärinstallation man skulle kunna kika lite på!
Citera
2004-03-01, 23:24
  #4
Medlem
Kryptos avatar
Bergrum i Hudiksvall

Var ute och åkte lite bil med en kompis för nån månad sen och såg en port/dörr in i berget vid oljehamnen. Bergrummet som finns där tillhör ju den nerlagda oljehamnen.. det är ju ganska så logiskt eftersom det var på oljehamnens område! Enligt lite halvsäkra rykten så ska det finnas mängder med gångar inne i berget, men jag undrar om det är någon här som vet något mer om det bergrummet.. om det kanske finns någon annan ingång till det.. Ska även finnas någon slags tunnel med nergång vid en av oljesilosarna.. detta från annat håll men precis som det förra ryktet så är det inte helt säkert om det stämmer.

Någon som kan bekräfta detta?

Jag undrar även om det finns några nerlagda byggnader eller andra tunnlar eller liknande i eller runtomkring Hudiksvall.

MVH Krypto
Citera
2004-03-19, 09:28
  #5
Medlem
chaos77s avatar
gammal tråd, men när jag ändå snubblade över den..
I söderhamn ska det tydligen finnas en hel del gamla hemliga tunnlar o skit i söderhamn, verkar inte som nån där vet nåt dock.. att kolla runt på "västra berget" kan vara en ide... men det ska finnas mer..
Dock endast saker jag hört via en gammal polischef i söderhamn... mer än att det SKA finnas vet jag egentligen inte..
Citera
2004-03-19, 11:18
  #6
Medlem
I stort sett "under" Broman i Hudik ska det finnas ett större bergrum, ex-militärt. Det är tydligen bara ett stort rum, och inget mer. Sen finns det ett gäng gamla bunkrar utåt Hornslandet till.
Citera
2004-03-20, 21:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaos77
gammal tråd, men när jag ändå snubblade över den..
I söderhamn ska det tydligen finnas en hel del gamla hemliga tunnlar o skit i söderhamn, verkar inte som nån där vet nåt dock.. att kolla runt på "västra berget" kan vara en ide... men det ska finnas mer..
Dock endast saker jag hört via en gammal polischef i söderhamn... mer än att det SKA finnas vet jag egentligen inte..

Under västra berget finns det ett gammalt skyddsrum som skulle användas av kommunledning samt personal från F15 vid ett krisläge. Ingång finns från Västra Tullgatan, två järnvägsspår som nu är borttagna gick där rakt in i berget. Det finns även en mindre ingång precis ovanför Kvarnen. Tydligen finns det planer från kommunens sida på att öppna upp hela skyddsrummet och förlägga ett vandrarhem(!) där. Jag vet att det årligen anordnas rundturer i västra berget. Det ska även finnas en förbindelse med sjukhuset som ligger på andra sidan västra berget.

Sedan finns det tunnlar under Vattensvampen vid tallvägen, har dock ingen mer info om dom mer än att dom existerar. Men om du vill hitta riktigt intressanta ställen att utforska skulle jag rekommendera dig att åka ut till den nu nedlagda flygflottiljen F15 och snoka runt på området där. Enligt polare som gjort lumpen där skall det finns hur mycket tunnlar och utrymmen som helst att undersöka.
Citera
2004-03-20, 22:29
  #8
Medlem
Kill bills avatar
hedbergska skolan i Sundsvall

Där finns en tunnel.
Var i början av den en gång. vart den leder vettefan men den var läskigare än
det mesta må jag säga.
Citera
2004-03-21, 23:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tribalghost
Under västra berget finns det ett gammalt skyddsrum som skulle användas av kommunledning samt personal från F15 vid ett krisläge. Ingång finns från Västra Tullgatan, två järnvägsspår som nu är borttagna gick där rakt in i berget. Det finns även en mindre ingång precis ovanför Kvarnen. Tydligen finns det planer från kommunens sida på att öppna upp hela skyddsrummet och förlägga ett vandrarhem(!) där. Jag vet att det årligen anordnas rundturer i västra berget. Det ska även finnas en förbindelse med sjukhuset som ligger på andra sidan västra berget.

Sedan finns det tunnlar under Vattensvampen vid tallvägen, har dock ingen mer info om dom mer än att dom existerar. Men om du vill hitta riktigt intressanta ställen att utforska skulle jag rekommendera dig att åka ut till den nu nedlagda flygflottiljen F15 och snoka runt på området där. Enligt polare som gjort lumpen där skall det finns hur mycket tunnlar och utrymmen som helst att undersöka.

gjorde själv lumpen på F15.. alldeles innan dom la ner. Iofs spenderade jag mesta tiden av lumpen i skogen så jag har dessvärre mindre koll på sånt. Och närjag var där förra helgen hann jag inte kolla runt så mycket plus att det var en massa snö o så.. Vi fick iaf aldrig nån insyn i gångar o så, om det nu finns några.
Citera
2004-03-27, 21:28
  #10
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendärkillen
I stort sett "under" Broman i Hudik ska det finnas ett större bergrum, ex-militärt. Det är tydligen bara ett stort rum, och inget mer. Sen finns det ett gäng gamla bunkrar utåt Hornslandet till.


Det är väl brevid broman? Har för mig att vi var och kikade lite på det där för ett tag sen.. typ runt jul..

Sen finns ju det i oljehamnen.. där är det en dörr in i berget fast det ska enligt halvsäkra källor finns en tunnel/gång in i berget från en av silosarna.

Sen har man den fina underbara Norrala tågtunneln..
Citera
2004-03-27, 21:33
  #11
Banned
thompas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Där finns en tunnel.
Var i början av den en gång. vart den leder vettefan men den var läskigare än
det mesta må jag säga.
Vad är det för jävla tunnel?
Kan inte minnas något av någon tunnel där, och ändå var man och stökade i vartenda hörn och släpade fram saker på olika uppdrag minns jag.
Citera
2004-04-02, 13:28
  #12
Medlem
Kryptos avatar
Karta över söderhamn

Ingen som kan pricka ut ställena på en karta över söderhamn? Helst innan kvällen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback