2025-06-23, 16:43
Medlem
liernos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deuxez
Rykten eller faktist hittat den själv? Tog en titt förbi majsaberget på vägen hem ifrån jobbet förra veckan. Fann ingenting intressant efter skogsvägarna. Synlig eller är den hyffsat gömd mellan träd och sten?

Den är synlig från vägen. Jag såg den inte alls när jag åkte västerut, men på väg tillbaka syns den tydligt nära en utgrävd plats nära skogsvägen upp till avverkningen.
Citera
2025-06-25, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lierno
Den är synlig från vägen. Jag såg den inte alls när jag åkte västerut, men på väg tillbaka syns den tydligt nära en utgrävd plats nära skogsvägen upp till avverkningen.

Har inte hittat den ännu så vet inte hur gammal den kan vara. Men kanske något ifrån när US14 befann sig i nianfors? Här snackade dem lite om nianfors anläggningen innan den flyttades till arbrå någon gång på 60-talet.

(FB) Sveriges riksbunkrar och det som har koppling till dessa
Citera
2025-07-01, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deuxez
Har inte hittat den ännu så vet inte hur gammal den kan vara. Men kanske något ifrån när US14 befann sig i nianfors? Här snackade dem lite om nianfors anläggningen innan den flyttades till arbrå någon gång på 60-talet.

(FB) Sveriges riksbunkrar och det som har koppling till dessa

US 14 har aldrig flyttat. Arbrå och Nianfors är korrekt. Understationerna var utspridda över ganska stora ytor med sändare, mottagare och reservsändare.
Citera
2025-07-02, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lierno

I trakten av Majsaberget?
Citera
2025-07-18, 23:10
Medlem
liernos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetshandling
I trakten av Majsaberget?

Jepp, på den vägen
Citera
2025-08-20, 19:13
Medlem
Passade på att inspektera den där "bunkern" i närheten av majsaberget i nianfors. Kom tyvärr inte in då dörren satt tvär fast, dock inget lås på den. En kofot så kommer man nog in lätt. Såg dock inte stor ut, typ som en jordkällare, fast av betong och en metall dörr. Undra vad det kan ha varit.

https://mega.nz/file/7YMyQZga#-sBxZr...D4jA8ZQv6NJ1-8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in