2008-03-19, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Vad är det för radar man siktar om man kör Bergslagsdiagonalen söderut från Kungsgården utanför Söderhamn? Det ligger en större anläggning uppe på ett berg som man flera gånger siktar ganska bra i kurvorna.
Tyvärr är vägen inte i bästa skick och dessutom ganska kurvig så jag var inte helt uppmärksam på vilken liten håla den var belägen i.

Det skall vad jag hört finnas någon form av anläggning i berget vid Norrala.

Angående LGC L45 (N35) Tuppen, Delsbo, finns nog denna i Storberget.
skall ta mej en tripp ditåt nått tag och kika.. dock när väglaget blivit bättre, igår körde man fast rätt rejält med bilen påväg till ett objekt en bit utanför Alfta, RV50, på ett berg,dom verkar inte ploga vägen upp till anläggningen och reläbasstationerna som sitter däruppe.
Antagligen någon form av länk/radarstation en större byggnad med rörelsedeckare med lampor, samt en mindre byggnad vid en kulle med skorstenar på, skall oxå finnas några luckor i marken längre in i skogen.
Senast redigerad av sdx365 2008-03-19 kl. 01:55.
Citera
2008-03-19, 01:53
Medlem
Grishnacs avatar
Det låter som att det kan vara den.
Citera
2008-03-25, 01:00
Medlem
Lagt upp lite bilder från trakterna kring Söderhamn, Ljusdal och Hudiksvall nyss på www.eXplorist.pixbox.se
Citera
2008-04-28, 19:03
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sir Robert
Var någonstans går man ner till den? Det finns portar in till Berget som ligger vid Bergsjövägen mitt emot Janne STröm Bil, men det kan ju inte vara den, det är ju en km från Broman

Det är nog den som menas ska du se! Har jobbat lite på broman och haft tillgång till både huvudnycklar och koderna för att komma in överallt under Broman och har då aldrig stött på nåt där förutom små hålutrymmen.

Fast nu när det togs upp blev jag nyfiken på stället igen. Jag kan ju faktist ha missat något.
Får ta mig en sväng förbi portarna och kolla runt på berget där och höra mig för med nån som har tillgång till nycklarna för att komma ner i källaren på broman.
För även jag har hört rykten om att det ska finnas nåt under broman.
Citera
2008-04-29, 02:29
Medlem
Här är galleriet från Transformationsstationen i söderhamn.

Tycker de förstör charmen av stället att blädda igenom det i ett galleri först.. men ni gör som ni vill.

Jag rekomenderar att ni inte kollar galleriet innan ni går dit.

http://www.pixbox.se/usr_show_id1027...e0_order1.html
Senast redigerad av Qui86 2008-04-29 kl. 02:37.
Citera
2008-04-29, 03:37
Medlem
Har ni tillgång till en båt så finns det ett större tunnelsystem(militärt) vid fyren på Agön utanför Hudiksvall (15 sjömil med båt). Senast jag var där så var en tunnel stängd med hjälp av en stor träskiva, men mycket gick fortfarande att utforska.
Citera
2008-04-29, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smkz
Har ni tillgång till en båt så finns det ett större tunnelsystem(militärt) vid fyren på Agön utanför Hudiksvall (15 sjömil med båt). Senast jag var där så var en tunnel stängd med hjälp av en stor träskiva, men mycket gick fortfarande att utforska.

Vilken typ av metoder skulle krävas för att ta sig in där skulle du säga? Hur stort är complexet, har varit på Agön många gånger, men aldrig uppmärksammat detta. Får segla dit i sommar alltså
Citera
2008-04-30, 14:27
Medlem
Skulle gissa att det räcker med en medelhård spark för att ta sig förbi. Bara plywood skivor. En uppskattning är att vissa av gångarna är uppåt 200-300 meter långa. Har noterat ingångar på bergsidan samt nere vid betongkajen och det är några hundra meter ifrån den stora bunkern som är belägen alldeles intill fyren. Huvudbunkern är låst med hänglås, minnet jag har av hänglåset är att det är ganska gammalt och man kan antagligen ta sig förbi det också med en skruvmejsel och en hammare.
Citera
2008-05-03, 13:56
Medlem
Okey, kanske man kan undersöka ifall man får tid i sommar!

Ett objekt jag hittade när jag satt och kollade på kajen i stugsund (i söderhamn) på eniro/kartor var ett hål på ca 10-15meter där vatten rinner in.

Ifall ni tar upp slutet av kajen, och fortsätter en liten bit till så ser ni en liten "vik" in, i viken finns det ett hål.

Någon som snubblat över information om detta?
Citera
2008-05-08, 21:11
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smkz

Vatusan! Var det ett militärt tunnelsystem ändå!?
Var där med en kompis när vi var ute och seglade för ett antal år sen! Tyvärr så hade det hunnit mörkna ute när vi tog oss dit, så vi kollade aldrig så noga.
Såg dock ett antal skumma dörrar i närheten av fyren.
Och dagen därpå seglade vi vidare.

För det är väl där det går ut som en betongbrygga/kaj?

Får se om man kan låna polarens båt under en dag och åka ut och kolla in det där.
Citera
2008-06-15, 18:42
Medlem
Finsksommarstuga

För ett tag sen så var det någon som nämnde ett futuristiska torn vid Tö***bro. Detta är ett gammal skyttefält för raketer som F15 använde sig av.

Och här är de efterlängtade bilderna:
http://www.pixbox.se/alb_show_id822611_page0.html
Senast redigerad av Qui86 2008-06-15 kl. 18:44.
Citera
2008-06-15, 22:48
Medlem
Companys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qui86
Och här är de efterlängtade bilderna:
http://www.pixbox.se/alb_show_id822611_page0.html

Fyfan vad fränt! Ser jäkligt tufft ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera