Citat:
Ursprungligen postat av MittNick
Nu menar jag livrädda för kärnkraft!
Vad är det för jävla fel på idioterna som påstår att ett kärnkraftverk är det farligaste som finns? Läs på om svenska kärnkraftverk tack!
Och att tro att ett tjernobylolycka skulle kunna inträffa i Sverige är helt befängt.
Varför skulle det vara de? Se hur lätt greenpeace tog sig förbi Forsmarks stängsel. Visst de kom aldrig in i reaktorerna, vilket heller inte var deras syfte. Men lek med tanken att beväpnade, extrema, terrorister hade haft det som mål och genomföra en attack så skulle detta kunna få enormt förödande konsekvenser. Så befängt är det verkligen inte, risken finns helt klart att
någon skulle kunna få för sig att hoppa över stängslet, slå ner de obeväpnade väktarna och ta sig in samt utföra ett sabotage.
Själv är jag likgiltig, det finns både för och nackdelar med kärnkraft, vet inte vad som väger tyngst. Fördelar är att det är en så väldigt effektiv energiproduktion, samt att den är hyfsat miljövänlig ur utsläpps synpunkt. Nackdelen är risken och säkerheten. Detta måste förbättras, jag anser att beväpnade vakter och ökad säkerhet är ett krav som bör införas omgående på våra kärnkraftverk!
Dock tycker jag nog ändå att man bör acceptera den demokratiska folkomröstning vi hade 1980 där det beslutades att man skulle avveckla kärnkraften. Enbart för att värna om demokratin, hade folket sagt ja till kärnkraft hade jag köpt det, men nu är så inte fallet. Utan vi ansåg att man bör avveckla.