Onödigt idiotstopp i Oskarshamns kärnkraftverk ?
Alla vet att elförbrukningen är som störst vid köldknäpparna på vintern.
Men av någon outgrundlig inkompetent? anledning verkar våra kärnkraftverk stoppas mitt i vintern.
Och nu är mitt första intryck att en inkompetent byråkratjävel som haft två år på sig att klaga över en petitess, timat in vinterkylan för att sätta käppar i elproduktionen precis nu.
Kunde han inte ha klagat i somras eller väntat ett halvår ?
Jag tycker att att det är viktigt att ingen sparkas för eventuella ogenomtänkta beslut eftersom det leder till att ingen i framtiden vågar ingripa när det händer något allvarligt. Men det behövs en avhyvling om att känna lite mer ansvar och försöka passa in byråkratin till el-topparna i samhällseknomin. Speciellt om man haft två år på sig.
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/el/article15896621.ab
Stoppet kan ge rekorddyr el
samtliga svenska kärnkraftverk väntades inom kort gå med full effekt för första gången på flera år.
- - -
Varför skall man vara naiv och godtrogen.
Som alla vet tjänar kraftföretagen mer pengar på att elen får ett konstgjort manipulerat högt pris.
Och det finns personer som kan tjäna grova pengar på att avsiktligt sabotera elproduktionen inom vissa gränser.
Man måste isåfall också väga in möjligheten för att någon myndighetsperson låter sig korrumperas till att mot betalning sätta käppar i hjulen.
Dags att kräva att chefer och inspektörer redovisar kontoutdrag och alla inkomster och förmögenheter ?