2012-10-03, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Vad är det som spökar här? Man har ritningar, man har räknat på risker men halvvägs så skiter sig allt. Vad började allt någonstans?

Allt började med att fransmännen gjöt bottenplattan fel vilket visade sig efter första vintern. Dessutom lider man av kompetensbrist i Norden på att bygga kärnkraftreaktorer. Dåvarande Asea smällde upp 12 reaktorer på lika många år och blev till slut rätt bra på det. 20 år senare har designen blivit mer komplicerad och det är dessutom vissa kulturskillnader mellan fransmän (areva) och finnar. Dessutom ligger TVO/Areva i fejd med STUK (finnarnas SSM) om licensiering.
Citera
2012-10-04, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjulven
Det är givetvis bortfall av all förutom batterisäkrad kraftmatning som avses. Med andra ord skall yttre nät (stamnätet), reservkraftdieslar och reservgasturbinen inte vara tillgänglig. I detta fall klarar sig forsmark 1 och 2 i under en timme innan det blir härdskador. Det dröjer ytterliggare några timmar innan tankgenomsmältning fås. Vid tankgenomsmältning kommer trycker i reaktorinneslutningen att öka och på så vis aktivera det passiva haverifiltret("scrubbern") vilket filtrerar 99.8% av utsläppet.

Vid forsmarks incidenten 2006 tappade en reaktor yttre nät. Alla 4 dieslar startade men störningen medförde att 2 av dieslarna stängdes av direkt. Dessa lyckades dock starta manuellt efter 22 minuter. Hade ingen diesel startat förrän efter 22 minuter hade man undvikit härdskada. All heder vid denna incident skall gå till kontrollrums personalen vilken agerade föredömligt.

Och husturbindriften...........
Citera
2012-10-04, 09:21
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Och husturbindriften...........
Husturbindrift har inget med verkets säkerhet att göra. Husturbindrift är ett sätt att hålla verket i drift vid en extern bortkoppling från stamnätet.
Om reaktorn fortfarande är i drift går det att återinkoppla verket betydligt snabbare till nätet och därmed återställa elförsörjningen nationellt vid ett större bortfall.

Jag upprepar: Husturbindrift har inget att göra med säkerheten för det enskilda verket, utan med säkerheten för elförsörjning i stort.
Citera
2012-10-04, 22:42
Medlem
Puggens avatar
Har inte läst tråden i övrigt men vill dela med mig av min åsikt. Min åsikt är den att svensk kärnkraft har halkat efter. Det beror på över 30 års politik präglad av osäkerhet och ovilja att satsa. De miljöorganisationer/personer som idag varnar om bristfällig säkerhet är till stor del orsaken till att dessa brister finns genom sin påtryckning politiskt de senaste decennierna.
Idag finns enligt mig bara 2 reaktorer som sånär lever upp till den standard som förväntas av kärnkraft idag. Det är Forsmark 3 och Orskarshamn 3, den sistnämnda är förövrigt världens största kokvattenreaktor. Övriga 8 går på övertid. Den äldsta, Oskarshamn 1 började byggas i slutet av 60-talet. Det säger det mesta. Den teknik och säkerhet som fanns då lever inte upp till dagens krav.

Jag skulle gärna se att man ersätter dessa 8 omoderna och ineffektiva reaktorer med nya, toppmoderna reaktorer som dels är betydligt säkrare, dels betydligt effektivare och dels producerar betydligt mindre radioaktivt avfall, avfall som dessutom kan återanvändas. Tillsammans med slutförvaret i Forsmark vore det en bra lösning som skulle råda bot på den ojämna fördelning av eltillgång som stundtals råder i landet samt dels skulle kunna ge lite extra kassaklirr för oss genom export. Tänker man ytterligare ett steg är jag även för en utbyggnad. Stägningen av Barsebäck var ett misstag även om jag kan förstå danskarnas oro men att de ist ersätts med smutsiga kolkraftverk är knappast bättre. I Karlshamns finns landets största oljeeldade värmekraftverk med sina 3 block. Dessa får ofta hoppa in på kraftreserven vintertid när elbristen är som störst och förbrukningen som högst. Inte heller speciellt miljövänligt. Bättre vore då att ersätta två av tre block med en ny reaktor.

Visst är det en jättekostnad men jag är övertygad om att den lönar sig i längden. 3 miljoner vindkraftverk i diverse förfulande, miljöpåverkande vindkraftsparker är knappast ett alternativ liksom utbyggnad av vattenkraft. Finns bara tre orörda älvar kvar i norra landet.

Tyskland har i all hast valt att stänga ned sin kärnkraft och istället ersätta med 26 nya kolkraftverk. Hur modernt är det idag 2012? Nej kärnkraft är framtiden och med fusion är framtidens energiproblem snart lösta.
Citera
2012-12-08, 13:30
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Onödigt idiotstopp i Oskarshamns kärnkraftverk ?

Alla vet att elförbrukningen är som störst vid köldknäpparna på vintern.
Men av någon outgrundlig inkompetent? anledning verkar våra kärnkraftverk stoppas mitt i vintern.

Och nu är mitt första intryck att en inkompetent byråkratjävel som haft två år på sig att klaga över en petitess, timat in vinterkylan för att sätta käppar i elproduktionen precis nu.
Kunde han inte ha klagat i somras eller väntat ett halvår ?

Jag tycker att att det är viktigt att ingen sparkas för eventuella ogenomtänkta beslut eftersom det leder till att ingen i framtiden vågar ingripa när det händer något allvarligt. Men det behövs en avhyvling om att känna lite mer ansvar och försöka passa in byråkratin till el-topparna i samhällseknomin. Speciellt om man haft två år på sig.

Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/el/article15896621.ab
Stoppet kan ge rekorddyr el

samtliga svenska kärnkraftverk väntades inom kort gå med full effekt för första gången på flera år.

- - -
Varför skall man vara naiv och godtrogen.
Som alla vet tjänar kraftföretagen mer pengar på att elen får ett konstgjort manipulerat högt pris.
Och det finns personer som kan tjäna grova pengar på att avsiktligt sabotera elproduktionen inom vissa gränser.
Man måste isåfall också väga in möjligheten för att någon myndighetsperson låter sig korrumperas till att mot betalning sätta käppar i hjulen.

Dags att kräva att chefer och inspektörer redovisar kontoutdrag och alla inkomster och förmögenheter ?
Citera
2013-01-06, 19:09
Medlem
Har en fråga angående Forsmark och Ringhals. Vad kostade de respektive anläggningarna att bygga? Har försökt att googla på det men hittar inte något vettigt svar...

Finns det någon "medelkostnad" per reaktor eller liknande?
Citera
2013-01-16, 11:06
Medlem
Lustigt. Här i sydvästra Skåne var det i morse -14 grader efter en lägre period med måttliga temperaturer (mellan -3 till +2). Och som ett brev på posten:
Citat:
10:23
Ringhals 3 snabbstoppas.
Stoppet skedde under ett test av just snabbstoppsfunktionen samt styrstavsfunktionen. Felsökning pågår.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/naringsliv-live/naringsliv-live-16-januari_7830130.svd#item-14528460
Citera
2013-02-08, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Lustigt. Här i sydvästra Skåne var det i morse -14 grader efter en lägre period med måttliga temperaturer (mellan -3 till +2). Och som ett brev på posten:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/naringsliv-live/naringsliv-live-16-januari_7830130.svd#item-14528460

Om man nu bortser från att Ringhals ljuger för myndigheten, vilket i detta läget vore oerhört korkat med tanke på att dom är satta under särskild tillsyn så beskriver den snabbstoppsrapport som man vid det här laget borde ha delgivit myndigheten att allt skedde enligt ordinarie provning av styrstavsfunktionen. Det torde inte vara helt omöjligt att begära ut denna snabbstoppsrapporten från SSM (strålsäkerhetsmyndigheten).

Problemet är inte att det är kallt ute, problemet är att reaktorerna blir äldre vilket innebär att fler komponenter felfungerar.
Citera
2013-02-08, 19:18
Medlem
Kärnkraft är framtidens energikälla. Låt oss hoppas att det snart blir klart med nya reaktorer.
Sverige sitter inne på en guldgruva (CLAB).
Senast redigerad av Kaymano 2013-02-08 kl. 19:22.
Citera
2013-02-09, 18:05
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Kärnkraft är framtidens energikälla. Låt oss hoppas att det snart blir klart med nya reaktorer.
Sverige sitter inne på en guldgruva (CLAB).

Orkar du vänta med en byggnadstid på 8-10 år?
Reaktorbegränsningen gäller även de under konstrukrion så innan första spadtaget ska tas måste den gamla stängas och sen kan en ny byggas upp i en tid då alltmer el importeras för att täcka upp gapet.

Såvida inget tillägg görs där begränsningen gäller de under drift.

Jag är för kärnkraft.
Citera
2013-02-18, 10:45
Medlem
bl1nks avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16259878.ab

Ringhals 1 på halvfart - En reaktor vid Ringhals kärnkraftverk går för närvarande på halv effekt på grund av ett ångläckage i den ena turbinen.
Citera
2013-02-18, 11:34
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Orkar du vänta med en byggnadstid på 8-10 år?
Reaktorbegränsningen gäller även de under konstrukrion så innan första spadtaget ska tas måste den gamla stängas och sen kan en ny byggas upp i en tid då alltmer el importeras för att täcka upp gapet.

Såvida inget tillägg görs där begränsningen gäller de under drift.

Jag är för kärnkraft.
Vilket är fullständigt perverst, hela lagen bör rivas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in