2008-01-11, 09:52
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Som potentiell valfråga är detta bra eftersom det slår in en kil mellan vänsterpartierna och försvårar den gissningsvis viktiga regeringsfrågan 2010. Ska S-V-MP samregera eller inte? Oavsett hur kåta eller inte vissa väljare är på detta kommer sannolikt många journalister att kräva besked av S innan valet, för att inte tala om MP som senast 2006 krävde ministerposter för att stödja S.

Slå ihop tråden med den om S-majoritet önskar koalitionsregering och låt FB:s miljöpartister förklara för oss övriga hur de ska lyckas argumentera mot kärnkraft men samtidigt skapa en regeringsduglig vänsterkartell. Det vore underhållande läsning...

Absolut korrekt iaktagelse - det är inte längre socialdemokraterna själva som styr den energipolitik som den kommande vänsterkartellen kommer att föra -
det är 4-5% partiet miljöpartiet samt det kommunistiska fd arbetarpartiet som sätter agendan.

Hoppas LO, Metall, Byggnads, Unionen och Transport är nöjda med ett förhållningssätt som kommer ge världens nordligaste industrialiserade land världens högsta energipriser, hoppas att världens mest bidragsberoende befolkning kommer att älska att betala världens högsta energiskatter när den gigantiska förorenaren Sverige skall leka världssamvete på vår välfärds bekostnad.

Bra att mjukryggarna FP tar ställning, eftersom majoren själv håller i taktpinnen så får vi betrakta det som ett officiellt ställningstagande, återstår att övertyga bakåtsträvarna i Centern som borde vara mogna nu - de har ju nästan utplånats av sitt otidsenliga kärnkraftshat.
Senast redigerad av medelklassman 2008-01-11 kl. 10:06.
Citera
2008-01-11, 10:14
Medlem
wastes avatar
Kan bara hålla med Björklund et al. i debattinlägget. Världen och Sverige behöver ren och effektiv elproduktion. Kärnkraften är ju nu inte lika "ren" som vatten-,vind- och solkraft, men då dessa energikällor inte är ett realistisk alternativ i dagsläget är det kärnkraften vi måste satsa på. Anledningen till att utspelet kommer såpass långt innan 2010 måste bero på FP vill att Centern skall ha tid på sig att ändra uppfattning. Alliansen måste stå enade och med en tydlig linje inom miljön om de skall vinna 2010. Klimatfrågan kommer definitivt att bli en av de största valfrågorna då, inget snack om saken. Med en splittrad miljösyn vinner man inget val 2010. Kan alliansen då ha en tydlig linje som nästan är tvärtemot S+V+Mp så blir det två tydliga alternativ, vilket lär gynna alliansen med tanke på den kärnkraftsopinion som finns.

Något av det viktigaste som skrivs i debattinlägget är det måste till en övergång till elektricitet som drivkälla, inte andra bränslen. Det är den springande punkten som gör etanol och biogas till tveksamma framtidslösningar. El kan produceras på enormt många (miljövänliga) sätt och genom att införa elkraftsmotorer där det idag finns förbränningsmotorer, kan man framtidssäkra mycket. Men det gäller också att det fortsätts att forskas på batterier/ackumulatorer så att kapaciteten kan utökas och storlekarna göras mindre.

Ett klart budskap som andas framtidstro och optimism! Bravo!
Citera
2008-01-11, 11:17
Medlem
Sunners avatar
Blev mycket glad när jag läste om det här.
FP eller ej, att frågan kommer upp på allvar är bra.

Vad gäller vänstern så kan det vara värt att notera att även på deras inofficiella propagandatidning Aftonbladet så är stödet för kärnkraften starkt, ca 85% enl deras egen läsarundersökning.
Citera
2008-01-11, 11:58
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Blev mycket glad när jag läste om det här.
FP eller ej, att frågan kommer upp på allvar är bra.

Vad gäller vänstern så kan det vara värt att notera att även på deras inofficiella propagandatidning Aftonbladet så är stödet för kärnkraften starkt, ca 85% enl deras egen läsarundersökning.

Dock känns det ju inte som om det bara som att det är folk med vänsteråsikter som kikar på aftonbladets hemsida.
Citera
2008-01-11, 12:50
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qapmoc
Dock känns det ju inte som om det bara som att det är folk med vänsteråsikter som kikar på aftonbladets hemsida.

Sant, fast frågan är hur många som faktist läser den.
Jag brukar gå in någon gång om dagen och kika på förstasidan för att se om det har hänt något särskilt stort, har det gjort det så går man vidare till riktiga nyhetssiter eller tidningar

Just i det här fallet kunde man ju inte hålla sig från att läsa lite mer däremot, eftersom vänstern i vanlig ordning ska visa på sin bristande verklighetsförankring och låga kunskapsnivå.
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Östros
– Vi har möjlighet att bygga ut vindkraften i Sverige så att den motsvarar fem Barsebäcksreaktorer fram till 2020.

– Jag är rädd att folkpartiets utspel förstör satsningen på den förnyelsebara energin

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Eriksson
Om folkpartiet lyckas med att dra igång en stor kärnkraftsdebatt har man lyckats med att föra Sverige flera decennier bakåt i tiden i stället för att lösa dagens klimatproblem.

Citat:
Ursprungligen postat av Något MP-ägg jag inte har hört talas om förut
Kärnkraften är gammal, smutsig och farlig. Den är inte en del av en modern, ren och säker energipolitik

Idioter, varför har vi dem i riksdagen?

Fast det är klart, de kanske inväntar att V's evighetsmaskin ska gå ur designstadiet
Citera
2008-01-11, 14:08
Medlem
Starvids avatar
Utmärkt! Inte nog med att man vill bygga ut kärnkraften ordentligt, dessutom kritiserar man biobränslen, vill satsa på elbilar och plug-in hybrider, och vill bygga Europakorridoren!

Det kunde varit jag som skrivit artikeln!

http://www.flashback.org/showthread.php?t=251215
Citera
2008-01-11, 14:19
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Utmärkt! Inte nog med att man vill bygga ut kärnkraften ordentligt, dessutom kritiserar man biobränslen, vill satsa på elbilar och plug-in hybrider, och vill bygga Europakorridoren!

Det kunde varit jag som skrivit artikeln!

http://www.flashback.org/showthread.php?t=251215

Har för mig att du var aningen skeptisk till kärnkraft när det var uppe i miljö-forumet förut?
Ändrat uppfattning på sistone eller minns jag fel?
Citera
2008-01-11, 20:34
Medlem
Starvids avatar
Jag har alltid varit fanatisk kärnkraftskramare.
Citera
2008-01-11, 20:42
Medlem
Perfekt med utbyggd kärnkraft! hoppas det går igenom.
Citera
2008-01-11, 21:35
Bannlyst
Mer kärnkraft är egentligen den enda vägen för Mp. Jaha? Visst, ett rent alternativ för smarta hjärnor som kan ta hand om kärnavfallet. Det barnlediga språkröret är väl ganska smart? Ta upp den kastade handsken, Mp.
Citera
2008-01-12, 02:12
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Mera...

Ett ord i rättan tid, bra (fp)-Björklund.

Men.. vilken tyngd har folkpartistiska utspel? Dom har spritt
förslag á la smörgåsbord, men sällan med resultat.

Dags iaf att bestämma sig i denna ödesfråga. Miljökommunisterna (mp)
och kommunisterna (v) måste sättas åt sidan, i nationens intresse.

Vi behöver en kraftfull kärnkraftsutbyggnad. Alt. rasa nedåt som väl-
ståndsnation. Dvs ett skamligt, och politikerregissrat downfall. Som
drabbar befolkningen, men inte dess fogdar.

PS. Sorry, jag är missmodig. Vi har blivit en losernation...
Citera
2008-01-12, 02:23
Medlem
Aristotélēss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Stöder för kärnkraften är utbrett såvitt jag förstått saken, då borde Alliansen kunna göra det till en valfråga, men med tanke på hur bra dom varit på att ta tillvara sådana här chanser under dem senaste två åren så är väl det att hoppas på för mycket.
Jag tycker de lyckades ganska bra i valet 2006, eller hur menade du?
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Östros
– Vi har möjlighet att bygga ut vindkraften i Sverige så att den motsvarar fem Barsebäcksreaktorer fram till 2020.
Vilket jävla skämt.. Fem stycken avstängda Barsebäcksreaktorer menar han kanske?

Fan kan inte någon starta en gräsrotsrörelse med enda syfta att få Centern
att gå med på det som FP beskrev, det vore ju alla tiders.

Det är väl bara att skrämma skiten ur väljarna dels med klimathotet som inte
kan lösas med ens en miljard vindflöjar och solpaneler, och framför allt
att elpriserna kommer höjas som aldrig förr.. om nu kartellen får makten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in