2012-05-06, 13:33
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Vem är det som avgör när ett kärnkraftverk är säkert?
Av alla de alternativen som du skrev så är det kärnkraften som gör störst skada när något går fel. Man kan kanske bygga "säkra" kärnkraftverk (TEPCO sa att deras var säkert).
Fel, det är vattenkraft.
Citera
2012-05-06, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Nej det kan hända men då har vi miljöaspekten kvar och där vinner kärnkraften med hästlängder. Men jag ställer mig också tveksam till nybygge utan tycker vi försöker hålla ut tills Fusionskraften är brukbar. Bygga ett nytt fissionsverk med ekonomisk livslängd 50 + år känns dumt om vi har Fusion om 10 år.
Jag tror att du är väl optimistisk när det gäller fusionskraft. Enligt wikipedia beräknas ITER-projektet vara avslutat år 2038 och om man betänker att detta endast är ett forskningsprojekt skulle jag bli mycket förvånad om den första kommersiella fusionsreaktorn börjar byggas tidigare än 2050. Detsamma kan sägas om DEMO-projektet.

Det är också en fråga om kostnader och lönsamhet. Om det skulle visa sig att LFTR är bättre i dessa avseenden, skulle du trots detta förespråka fusion?
Citera
2012-05-06, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkmix
Jag tror att du är väl optimistisk när det gäller fusionskraft. Enligt wikipedia beräknas ITER-projektet vara avslutat år 2038 och om man betänker att detta endast är ett forskningsprojekt skulle jag bli mycket förvånad om den första kommersiella fusionsreaktorn börjar byggas tidigare än 2050. Detsamma kan sägas om DEMO-projektet.

Det är också en fråga om kostnader och lönsamhet. Om det skulle visa sig att LFTR är bättre i dessa avseenden, skulle du trots detta förespråka fusion?

Där ser man jag chansade mest på 10-20 år i bästa fall eftersom jag läste om att de skulle testa fusion med hjälp av laser i USA i år. Men är det den tidshorisonten som gäller så bör vi snaras bygga ett par nya kärnkraftverk.

Det beror helt och hållet på hur stora dessa extrakostnader blir eftersom fusion bör vara renare men är det betydande skillnader så är jag helt klart för LFTR speciellt ifall siffran för slutförvaring på 300 år stämmer.
Citera
2012-05-09, 11:57
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
I slutändan så blir det statens kontrollorgan som får avgöra detta vilket leder till att ju mer korrupt stat vi har desto större risk är det att vi får höra att kraftverk är säkra när de inte är det. Men helt ärligt så är det billigare att bygga ett säkert kraftverk än att Bygga ett nytt varje gång det smäller. För att inte tala om det förbrukade förtroendekapitalet som ett politiskt parti råkar ut för i samband med en sån här olycka. MEN viktigast av allt är att ifall vi bor i ett land med total yttrandefrihet så kommer ingenjörerna som var med och byggde kraftverket att skvallra ifall det byggs på ett osäkert sätt för att spara pengar.

Det politiska läget kan jag faktiskt köpa som argument eftersom man vet aldrig ifall vi skulle få något nöt till stadsminister som vill atombomba skiten ur något annat land. Men skulle detta ske så plötsligt så hade Sveriges goda rykte räckt för att få köpa atommaterialet iaf.

Grekland och nazister nu tycker jag att du överdriver sista jag läste om det hela var att det var ett högerextremt parti (Möjligtvis lite värre än SD så inte direkt nazister) som hade 6 % i opinionsmätningarna.

Angående WTC så är det inte rimligt att anpassa alla byggnader för att de ska hålla ifall ett flygplan flyger in i det. Däremot så ska enligt mitt tycke alla kärnkraftverk klara att 10 plan flyger
in i det samtidigt.

Håller helt klart med vi måste så snabbt som möjligt hitta billigare alternativ till kärnkraften och som jag sagt tidigare så ligger min förhoppning hos fusionskraften (som visserligen är kärnkraft det med).

Ja jag glömde vindkraft men jag kan ta den nu.

Vindkraft: Miljöovänligt både utvinning och närområde, dyrt, fult, (förnybar resurs)

Import: Ja det är ett alternativ. Men är det inte lite hycklande vilja ha miljökrav i Sverige så man vägrar kolkraft och oljekraft för att sedan gynna denna tillverkningen i andra länder?

Off Topic: Det där om Grekland och nazisterna får du nog kolla upp lite extra. Att säga att de är lite mer extrema än SD är nog underdrift.

Det jag menade med WTC, var det att om de kan dra ner på kostnaderna för att bygga tornen billigt så kan de även göra det med kärnkraftverken. Klart att det ett hus inte behöver konstrueras för att hålla emot 10 flygplan. Men saken är den att de fuskade med husen (kanske hade fler klarat sig om de inte gjort det?) precis som de kan göra med kärnkraftverk om de nu vill bygga snabbt. När människan är girig då finns det inga hinder.

Med import menade jag inte att vi skulle importera kol & oljekraft utan förnybar energi. Vissa länder kan vara bättre anpassade än andra för en viss förnybara energi. (t.ex sol kanske inte är det ultimata för sverige året om)

Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Fel, det är vattenkraft.

Ok, förklara och visa.

Kan avsluta med be er kolla på detta TED Talks föredrag (har spolat till de intressanta delarna).

http://youtu.be/ZHOyfyGwpes?t=18m20s
Senast redigerad av bl1nk 2012-05-09 kl. 12:00.
Citera
2012-05-09, 16:37
Medlem
VonFanderblads avatar
När ett kärnkraftverk havererar dör ingen, eller åtminstone ytterst få. När en damm brister är det inte ovanligt att hundratusentals dör. Det är dock viktigt att beakta att kärnkraftolyckorna har andra effekter än rena dödstal.
Citera
2012-06-20, 23:52
Medlem
bl1nks avatar
Sprängfynd vid kärnkraftverk - höjd beredskap Detta är vad jag menade i tidigare inlägg.
Och nu visar det sig att det faktiskt är fullt möjligt.
Citera
2012-06-21, 08:11
Medlem
blowns avatar
Citat:
När ett kärnkraftverk havererar dör ingen, eller åtminstone ytterst få. När en damm brister är det inte ovanligt att hundratusentals dör. Det är dock viktigt att beakta att kärnkraftolyckorna har andra effekter än rena dödstal.

De enda två olyckorna som är relevanta för dagens diskussion resulterade bägge i 0 döda, korrekt.

Att kärnkraft skulle vara farligt är ren nonsens. Kärnkraftens största nackdel är att människor är rädda för den, och kanske även gruvdriften (som inte blir mindre för att man smäller upp vindmöllor).
Citera
2012-07-12, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blown
De enda två olyckorna som är relevanta för dagens diskussion resulterade bägge i 0 döda, korrekt.

Att kärnkraft skulle vara farligt är ren nonsens. Kärnkraftens största nackdel är att människor är rädda för den, och kanske även gruvdriften (som inte blir mindre för att man smäller upp vindmöllor).

Njae, det där är faktiskt inte riktigt sant. Jag antar att du åsyftar TMI och Fukushima som de ända två relevanta olyckorna. Sant är att ingen dog direkt av dessa. Dock har ett fåtal människor (personal) vid Fukushima fått så pass hög dos att man kan fundera på om det kommer att få en högre risk att få cancer (100mSv+). Det finns dock fler kärnkraftrelaterade olyckor för civil kärnkraft som lett till dödsfall, läs på om tokimura 1999 där man fick en kriticitetsolycka vid bränslehantering. 2 dog.
Därtill har man likt alla andra större byggen förmodligen haft en hel del arbetsplatsolyckor vilka lett till dödsfall. Dock har kärnkraft minst döda per producerad kWh .
Citera
2012-07-13, 00:20
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:

Tjernobyl kommer att fortsätta döda folk i femtiotusen år.

http://www-genfys.slu.se/staff/dagl/Tjernobyl/TjernobylaritkelVK.pdf

Ed: För ökad förståelse....
http://en.wikipedia.org/wiki/Knudson_hypothesis
Senast redigerad av DRPOE 2012-07-13 kl. 00:24.
Citera
2012-07-14, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE

Ja, men lilla gubben, pripyatreaktorn var inte ett kärnkraftverk, det var en reaktor i ett trädgårdsskjul.

Du har tydligen inte heller förstått att det var USAS politiker samt ryska motsvarigheter som drev på att vi skulle ha en reaktor i en syrgastub. Hade andra fått bestämma så hade vi idag haft LFTR som standard. Och den kan du bomba hur mycket du vill utan att den bryr sig.
Citera
2012-07-15, 04:10
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE

Tjernobylreaktorn var inte en civil reaktor, dess syfte var också att skapa vapenplutonium.
Citera
2012-07-15, 08:05
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, men lilla gubben, pripyatreaktorn var inte ett kärnkraftverk, det var en reaktor i ett trädgårdsskjul.

Du har tydligen inte heller förstått att det var USAS politiker samt ryska motsvarigheter som drev på att vi skulle ha en reaktor i en syrgastub. Hade andra fått bestämma så hade vi idag haft LFTR som standard. Och den kan du bomba hur mycket du vill utan att den bryr sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Tjernobylreaktorn var inte en civil reaktor, dess syfte var också att skapa vapenplutonium.

Dessa tramsargument har bäring på vilket sätt?
Ni kanske menar att kommersiell kärnkrafts strålläckage inte är farligt, eller vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in