Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-01-29, 07:57
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths
Din jämförelse haltar.

Varför lära sig något man inte får ut mer av?

Vem är "man" som inte får ut något? Jag har fått ut massor av att lära mig något nytt, och det har 100.000-tals andra också. Det är inskränkta bakåtsträvare med din inställning som ser till att utvecklingen står still!
Citera
2008-01-29, 08:31
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kratz
Hur ska man kunna felsöka en windowsdator? Det går ju fan inte! Det finns inga vettiga systemloggar plus att de felmeddelanden som kommer är totalt jävla intetsägande!

T.ex. så har 3D-stödet i grafikdrivrutinerna i min sons dator gått sönder i XP. Att installera om drivrutinerna hjälper föga. Problemet fortsätter ändå. I princip är man tvungen att installera om Xp med allt vad det innebär för att få det att fungera igen.

På samma maskin i en annan partition så finns en Linux-partition som fungerar utmärkt, även med 3D-stöd så jag vet att det inte är något hårdvarufel i allafall (även om ACPI krånglar på maskinen).

När man får samma typ av problem i Linux så är det mycket lättare att installera om/uppdatera drivrutiner och moduler för att få det hela att fungera igen. Man behöver inte blåsa datorn och installera om allt igen.. Nu är det iofs ovanligt att något går sönder i Linux. I windows räcker det med att man installerar något gammalt spel för att installationsprogrammet skall börja byta ut kritiska systemfiler med gamla icke kompatibla versioner..
Citera
2008-01-29, 12:30
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
När man får samma typ av problem i Linux så är det mycket lättare att installera om/uppdatera drivrutiner och moduler för att få det hela att fungera igen. Man behöver inte blåsa datorn och installera om allt igen.. Nu är det iofs ovanligt att något går sönder i Linux. I windows räcker det med att man installerar något gammalt spel för att installationsprogrammet skall börja byta ut kritiska systemfiler med gamla icke kompatibla versioner..

Nu blir jag uppriktigt sagt lite nyfiken...
Finns det alltså ett vettigt verktyg (kanske rentav ett grafiskt sådant) för att installera, uppdatera och avinstallera felaktiga drivrutiner i t ex Ubuntu?
Själv känner jag inte till nåt som ens kommer i närheten av den smidighet Enhetshanteraren i Windows ger mig

Om systemfiler byts ut i Windows kommer windows att återställa dessa automatiskt
http://support.microsoft.com/kb/222193
Dessutom kan du allt som oftast göra en systemåterställning

Citat:
Att inte ens en så trivial sak som att byta språk i systemet (om det inte finns i en drop-downmeny) fungerar i Windows är ju patetiskt

Sedan blir man ju lite sur om man tex kör en AD-server på en windowsmaskin och har windowsklienter, eftersom jag behöver betala extra licenskostnader för att windows ska kunna kommunicera med windows. Smart?

Det är lite skillnad på klientversionen och server-versionen av ett OS det gäller dom flesta OS, men låt mig gissa att du hade föredragit att bli påtvingad en AD-server när du köper en klientlicens?!

Citat:
Hur ska man kunna felsöka en windowsdator? Det går ju fan inte! Det finns inga vettiga systemloggar plus att de felmeddelanden som kommer är totalt jävla intetsägande!

Det går alldeles utmärkt för mig och diverse andra tekniker, ge upp nu och erkänn att det är din kunskap om systemet som brister...
Du hittar för övrigt ungefär hur många loggar som helst under datorhantering i kontrollpanelen

Visst, det finns saker som går snabbare att åstakomma i windows, men när allt inte fungerar enligt de ramar som har bestämts så måsste man vara kärnfysiker eller kunna skriva binärkod för att fixa problemen! Det går inte att lita på ett system som antingen fungerar, eller inte. Det finns inget mellanting där man gör så att saker fungerar.[/quote]
Senast redigerad av X_surfer 2008-01-29 kl. 12:41.
Citera
2008-01-29, 12:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Nu blir jag uppriktigt sagt lite nyfiken...
Finns det alltså ett vettigt verktyg (kanske rentav ett grafiskt sådant) för att installera, uppdatera och avinstallera felaktiga drivrutiner i t ex Ubuntu?
Själv känner jag inte till nåt som ens kommer i närheten av den smidighet Enhetshanteraren i Windows ger mig

Om systemfiler byts ut i Windows kommer windows att återställa dessa automatiskt
http://support.microsoft.com/kb/222193
Dessutom kan du allt som oftast göra en systemåterställning

insmod/rmmod lägger in/tar bort moduler dvs drivrutiner. Problemet är att enhetshanteraren inte klarar av felaktiga drivrutiner som redan ligger i datorn och stör.

Återställning av systemfiler funkar till större delen, men inte alltid. T.ex. om den utbytta filen har senare versionsnummer än ordinarie fil. Då byts det inte tillbaka..
Citera
2008-01-29, 12:48
Medlem
moniturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths
...
Linux har inte så starka argument över Windows vad gäller användbarhet.
...
Linux kan köras utan gui, windows är gui.
Citera
2008-01-29, 13:07
Medlem
Belldozers avatar
Linux är inte windows, vilket många verkar missa när de installerat det för första gången. Många användare accepterar utan att blinka windows underligheter och svagheter som något naturligt, samtidigt som de hakar upp sig på andra operativsystems egenheter och mindre brister.
Ta bara en sådan sak som att installera windows från skiva (utan SP1/SP2) och låta den opatchade burken få tillgång till internet - en manöver få erfarna windowsanvändare skulle ge sig på. Eller behovet av antivirusprogram och andra säkerhetsåtgärder innan man kan anse sig ha krälat ut åtminstone halvvägs ur riskzonen. Det är i alla fall enligt mig lite bökigare än att läsa en guide och skriva ett kommando för att installera flash.

Oavsett vad många fanboys säger så är dock inte linux för alla, om man varken kan eller vill lära sig något nytt och inte klarar att lösa problem genom googlande så ska man hålla sig undan. Det finns många nyfrälsta linuxevangelister som gärna påpekar sin distributions gudomlighet samtidigt som de snurrar på sin pimpade Compiz Fusion-kub - personer av den här typen brukar dock försvinna som ninjor i den finska natten när någon som följt deras okritiska rekommendationer stöter på något problem och behöver hjälp. =)

Angående kommentarer om "användbarhet" så kan jag citera ion3's pappa - "Usability simply does not equal low learning curve, and hiding system details from the user, as the Official Truth seems to be these days. Convenience foods are also easy and fast, but not very palatable (and you don't want to know all the ingredients)."
Citera
2008-01-29, 23:08
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
insmod/rmmod lägger in/tar bort moduler dvs drivrutiner. Problemet är att enhetshanteraren inte klarar av felaktiga drivrutiner som redan ligger i datorn och stör.

Nu förstår jag inte alls hur du menar, det där får du gärna vidareutveckla
Citera
2008-01-30, 14:22
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS-bögen
Du menar antagligen att Gnome har tråkig design, detta är bara en av flera skrivbordsmiljöer som fungerar med GNU/Linux.
Att skylla på att "Linux har tråkig design" är rätt korkat eftersom möjligheterna att konfigurera och göra sitt skrvbord designat efter just ditt behöv är oändligt mycket större om man kör GNU/Linux.

Man kan ju inte heller spela så mycket spel på det, vad är det som är så bra med linux enligt dig? skit i designen nu för det är inte så viktigt. Verkar bara som alla chattar på linux.
Citera
2008-01-30, 14:28
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Man kan ju inte heller spela så mycket spel på det, vad är det som är så bra med linux enligt dig? skit i designen nu för det är inte så viktigt. Verkar bara som alla chattar på linux.
För mig ligger Linux styrka i att det är så modulärt. Vill du ha en liten installation utan något grafiskt så funkar det utan problem. Att skapa en lika liten XP-installation är ren lögn om man inte vill harva med XPembedded och all huvudvärk det innebär. Däremot känns det som att det sväller lika illa när man lägger till allt mer lull-lull. Stabilitetsskillnaden märker jag själv inte av. Min Linux-server kraschar inte. Mitt Vista kraschar inte. Jag har aldrig fått virus eller något liknande på Linuxservern. Jag har aldrig fått virus eller något liknande under XP/Vista.
Citera
2008-01-30, 15:31
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla

Läs på lite innan du ger dig in i debatten för fasen.
Citera
2008-01-30, 16:22
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Fanboy?! Vad i helvete har foss-utvecklarna med flash att göra? Om Adobe väljer att inte satsa på linuxkompitabilitet (även om jag personligen fått deras flashversion att funka, så detta är hypotetiskt) så är det ju absolut inte FOSS fel!?
Du är ute och cyklar på tunn is - Flash finns för linux och Adobe har en linuxversion, men anledningen till att det inte funkar direkt är att folk inom linuxvärlden inte vill lägga till Flash vid installation för att det inte är open source.
Citera
2008-01-30, 17:03
Medlem
sen ska man ju tänka på att flash inte ingår i windows från början heller, eller har jag fel? Aldrig använt vista (eller ens sett det i verkligheten faktiskt).. kanske har adobe pröjsat för någon sådan lösning nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in