Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-01-28, 22:01
Medlem
orkarNs avatar
Jag måste lägga ett ord till fördel för tux. Har kört ubuntu i ett par veckor på en laptop och kan således kalla mig meganub och generisk ubuntu-användare. Jag dualbootar med windows men har, ärligt talat, valt ubuntu före i allt förutom spel. Förra veckan migrerade jag all media från min gamla burk till ubuntu-partitionen och jag kan bara uttrycka en stor lättnad.
* I winxp måste jag ägna de första timmarna/dagarna åt att ladda ett halvtaskigt antivirusprogram fullt med reklam, eller åt att cracka ett som snart inser att jag inte betalar för det. Vi utgår ifrån att jag inte är sugen på att lägga upp $29.99 per år.
* Jag sparade 1.5k på att inte köpa med operativ när datorn införskaffades.
* Fortfarande inga blåskärmar i ubuntu. Två stoppkrascher hittills i xp, nvidia-drivisar som krånglar.
* Behöver inte stjäla mjukvara så fort jag vill använda nåt annat än notepad.
Jafan, det är mycket meka i början, men det är inget en winxp-gheyson inte kunde googla fram på ett-två mer eller mindre. En tråd på fb och en på ubuntuforums och sen var jag uppe - jag är väldigt nöjd. Varje gång mina fönster viker ihop sig till flygplan och flyger till taskbaren blir jag lite gladare.
seriöst.
Citera
2008-01-28, 22:11
Medlem
noonelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Om man förväntar sig att allt ska fungera exakt som man är van vid i Windows så är det självklart att man blir besviken. De båda operativsystemen har sina starka och svaga sidor, och ibland fungerar de helt enkelt annorlunda.

Jag tänkte försöka besvara några felaktiga påståenden när det gäller Linux (i synnerhet Ubuntu eftersom det är den mest populära disten just nu):

Allt fungerar perfekt från början!

Det här är sant för en del, nästan sant för de flesta och rent felaktigt för några. Beroende på om ens hårdvara stöds och vilka program man vill köra så kan det gå alltifrån helt smärtfritt till att ingenting funkar.

Det går snabbare i Linux än i Windows!
Ja och nej. Varken Gnome eller KDE är särskilt rappa på äldre maskiner. Då ska man nog hellre ha en mer minimalistisk fönsterhanterare såsom Xfce eller Fluxbox. Installerar man standard-Ubuntu på en gammal dator är det säkerligen lika segt som Windows XP.

Windows-program kan man köra i Wine!
Nja. Vissa program kan funka direkt, men vanligast är att man får dras med buggar, krascher och en massa pillande (om programmet över huvud taget startar). Wine kan vara en lösning om man har ett eller kanske två Windows-program man inte klarar sig utan, men är det fler gör man bäst i att köra Windows.

Linux utvecklas av ett gäng amatörer och kan inte mäta sig med ett stort företag som Microsoft!
Vad gäller själva Linuxkärnan är det bara 5 % av utvecklarna som kan anses göra det på sin fritid. Resten är anställda eller sponsrade av jätteföretag som Red Hat, Novell eller IBM för att jobba på kärnan. Detsamma gäller många populära program till Linux. Linux är idag en jätteindustri och de som bidrar med mest kod är professionella programmerare.

Linux är inte färdigt att använda som desktopsystem!
Jodå, det går alldeles utmärkt så länge man är villig att lära sig lite och man inte är beroende av några windowsprogram. Tyvärr är väl de flesta det i någon utsträckning.

Linuxanhängare skyller alltid ifrån sig när något inte funkar som det ska!
Det här är sant. Oftast har de visserligen rätt, men det saknas ibland förståelse för den ganska rimliga inställningen "jag skiter i vems fel det är, det funkar ju inte". Lite ödmjukhet hade inte skadat.

Det finns inga fördelar med att köra Linux!
Det gör det visst det. Själv tycker jag om all fri mjukvara man kan ladda ner och installera med bara ett kommando. Jag gillar också friheten från spyware, virus och värdelösa sharewareprogram som bara funkar i 30 dagar. En del uppskattar möjligheten att skräddarsy sitt system, några gillar tanken bakom fri mjukvara medan andra bara vill ha häftiga 3D-effekter på skrivbordet.

Om du tycker något av det här verkar bra, så prova gärna Linux. Om inte, låt bli - men döm inte ut hela operativsystemet på grund av att det inte motsvarade dina orimliga förväntningar.

Spot on!
Citera
2008-01-28, 22:36
Medlem
Jag har använt Windows sen 1990, tror det var 2.11 som var min första version. När jag för några månader sedan satte ihop en ny dator, visste jag inte vilket OS jag skulle ha, XP kändes gammalt och på väg ut och Vista kändes inte färdigt. Så det slutade med att jag laddade ner Ubuntu 7.10. Installationen gick smärtfritt, ljud,grafik,nätverk hittades utan problem. När jag väl fick problem var jag nästan på väg att ge upp direkt, för jag felsökte som om det var en Windows maskin. "I XP gjorde jag så här då ska jag väl göra det här också". När jag väl hade bankat in i skallen att detta är inte Windows och jag kan glömma det tankesätt som jag arbetat med i snart 20år så gick det bättre. Det som retar mig mest är småsaker som var naturliga i Windows, men som är, (för mig), ganska komplicerade i Linux. Tex att få de extra musknapparna att fungera.
Jag lär mig mer och mer för var dag men har en lång väg kvar innan jag har samma kunskaper som i Windows, och andra sidan har jag använt olika Windows versioner i 18år; Linux i 4 månader.
Det är inte alltid lätt för självförtroendet att inse att man är en nybörjare igen.
Citera
2008-01-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zazze
Jag har använt Windows sen 1990, tror det var 2.11 som var min första version. När jag för några månader sedan satte ihop en ny dator, visste jag inte vilket OS jag skulle ha, XP kändes gammalt och på väg ut och Vista kändes inte färdigt. Så det slutade med att jag laddade ner Ubuntu 7.10. Installationen gick smärtfritt, ljud,grafik,nätverk hittades utan problem. När jag väl fick problem var jag nästan på väg att ge upp direkt, för jag felsökte som om det var en Windows maskin. "I XP gjorde jag så här då ska jag väl göra det här också". När jag väl hade bankat in i skallen att detta är inte Windows och jag kan glömma det tankesätt som jag arbetat med i snart 20år så gick det bättre. Det som retar mig mest är småsaker som var naturliga i Windows, men som är, (för mig), ganska komplicerade i Linux. Tex att få de extra musknapparna att fungera.
Jag lär mig mer och mer för var dag men har en lång väg kvar innan jag har samma kunskaper som i Windows, och andra sidan har jag använt olika Windows versioner i 18år; Linux i 4 månader.
Det är inte alltid lätt för självförtroendet att inse att man är en nybörjare igen.

Grejen är att det är ganska dumt att anstränga sig att lära sig Linux, när XP fortfarande fungerar bra. Att XP "känns gammalt" är väl inte det bästa argumentet.
Citera
2008-01-28, 23:04
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths
Grejen är att det är ganska dumt att anstränga sig att lära sig Linux, när XP fortfarande fungerar bra. Att XP "känns gammalt" är väl inte det bästa argumentet.

Fast det kan faktiskt vara ett jävligt bra argument - ubuntu är mycket närmre osx vad gäller vettiga funktioner än vad xp kommer ens med talisman/windowblinds etc. Kolla bara på den sexiga deskbar applet som hittar ALLT på några sekunder - från kommandon och program till filer - jämfört med xps jävla hund som inte hittar shit.
Citera
2008-01-28, 23:32
Medlem
Citat:

Att betala 1200 +moms för en produkt (XP pro) som är på väg att sluta säljas tilltalar inte mig. Men jag kommer troligen köpa Vista inom en snar framtid.
Citera
2008-01-28, 23:33
Medlem
Flärps avatar
Citat:

Jadu, med den inställningen så kan du gått sätta dig tillrätta i Micro$ofts klor igen. För ett par år sedan var jag lika naiv som du - Apple var ett jävla skitföretag som mjölkade sina kunder på fina datorer med usel hårdvara och Linux var bara till för nördar som inte har något liv och endast sitter hemma med persiennerna nerdragna och kompilerar. Tänk så fel jag hade!

Först öppnades mina ögon för Mac och OS X, efter jag testat det i ett par månader så kan jag i mitt liv aldrig förstå varför jag var fast i Windows så länge, OS X är ju milakliv före! Windows har ju tamigfan inte en chans. För ett par månader sen så upptäckte jag också Linux. Läste på som fan och blev mer och mer sugen att testa; när jag till slut tog klivet in i open source-världen. Jag kommer nog aldrig mer att gå tillbaka till Windows. Just nu har jag en Macbook och Ubuntu på min stationära. Men jag har testat Debian och Arch Linux också.

Visst, ibland var det krångel och jag var nära att ge upp. Men tack vare den underbara communityn som finns där verkligen alla är glada att hjälpa till så löste det sig varje gång och jag är så sjukt lycklig över att jag aldrig riktigt släppte taget.

Om du inte orkar mer än två dagar så gärna för mig, din förlust. Då är du ändå inte välkommen in i den fina samvaron vi open source-människor har.

Hälsa Bill!
Citera
2008-01-28, 23:50
Medlem
pingvinens avatar
Citat:

...på samma vis som det var idiotiskt att utveckla/uppfinna cykel, bil och flygplan som transportmedel. Vad var det för fel på häst och vagn?

Jag menar att istället för att se lärande som bortkastat, se det som stimulerande och nyskapande istället! Varför stå kvar och stampa med samma gamla skit när du kan lära dig något nytt och samtidigt ha kul! För det är du själv som bestämmer om du gillar det eller inte. Även krångel kan understundom vara lärande och fantastiskt skoj! Inte minst när du senare kan hjälpa någon annan här på FB med dina nyvunna kunskaper.

Sedan det här whinanden om Flash. Precis som i Windows så upptäcker firefox att flash saknas och berättar vad du behöver veta för att få igång det. Stämmer att det är enklare i Windows, men för en normalbegåvad individ är det inte svårare än att följa de tämligen enkla instruktionerna, och 30 sekunder senare så har du youtube körande! Codecs installeras idag med automatik, och det är mer än man kan säga om alla codecs du kan behöva ladda ner i Windows.

Har också använt Linux sedan tidigt 90-tal, främst på servrar men också på flera laptops sedan 99 och framåt. Måste nog hävda att det mesta har fungerat utmärkt för mig under den tiden, även om jag lagt en del tid på att få kompabilitet med Office-paket, mejl mm. Men säg den Windows-nisse som inte spenderat lika mycket tid på att piratkopiera och leta efter "gratis" program till sin Win pc, och sedan dubbelt så mycket tid på att installera om från scratch därför att piratkopian visade sig vara en trojan eller helt enkelt nukade hans PC.
Citera
2008-01-28, 23:58
Medlem
Din jämförelse haltar.

Till skillnad ifrån Linux, så har flygplan gett något nytt jämfört med häst och vagn.
Linux har inte så starka argument över Windows vad gäller användbarhet.

Varför lära sig något man inte får ut mer av?
Citera
2008-01-29, 04:06
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Datorn var dessutom inte märkbart effektivare än under Windows XP. Tyckte bortsett ifrån Firefox att program tog längre tid på sig att ladda och liknande

Tja om du hade förväntat dig att installera flash på samma sätt som i windows så klart att du blir besviken..

Flash finns för Linux och funkar aldeles utmärkt i FF.. Kör själv Linux och FF och har flash att funka aldelse perfekt.
Bara att man får installera Flash på ett helt anorlunda sätt än i Windows bara.
Tyvärr så är det ju Adobes fel (inte Linux) att Flash inte finns för 64bit Linux (oavsätt dist) utan för 32bit Linux (oavsätt dist).

Sedan så är det anorlunda att köra ett *nix baserat operativ gentemot Windos..

Man kan ju undra om du verkligen läste RTFM:en riktigt nogrant innan du körde in Ubuntun. Det finns skillnader även om det skall vara "Windoows-likt"

Jag hart kört Linux-Gentoo i fem-sex år och den är en svårare dist att jobba med än Ubuntu. Det är ett verkliegn pilla pilla dist. Ubuntu fans ju inte ens för fem-sex år sedan då jag startede med att använda Linux. Jag har testat Ubuntu (när den kom) och det är rena "plug 'n' play"-disten i jämföresle med Gentoo. Men jag valde att gå till baka till Gentoon då jag gillar att pilla pilla och är van vid det med. Dessutom så är Gentoon "användarvänlig" (obsevera fnuttarna) i jämförelse med fem-sex år sedan. Då det finns så mycket hjälp att tillgå från andra användare av Gentoo.

Att såga något efter två dagar som du gör ger verkligen inte en rättvis utvedering om någoting. Det säger bara en sak; Att du saknar tålamod helt för att lära dig något anorlunda att arbeta med än det du är "van vid".. Det är det de säger i praktiken..

Jag har använt Windows innan Gentoo och jag få säga detta att jag har aldrig ångrat att jag böt över till Gentoo. Tvärt om. Händer att jag använder Windows när jag måste ( i skolan b.la) och lyckas alltid att klanta till mig då jag är väldigt ovan vid Windowsen idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^

(Nedkortad...)
Om du tycker något av det här verkar bra, så prova gärna Linux. Om inte, låt bli - men döm inte ut hela operativsystemet på grund av att det inte motsvarade dina orimliga förväntningar.

Amen..
Hatten av och bugar och nickar insträmmande för hela ditt inlägg.
Citera
2008-01-29, 06:11
Medlem
hajkuus avatar
Ser man lite mer ekonomiskt eller användaranpassat på frågan om operativ system så kommer Linux aldrig bli stort innan man hittar en"out of box" lösning som OSX eller Windows. Den vanliga användaren vill inte/kan inte hantera de möjligheter/problem som finns. Jag har kört olika Linux versioner på en server hemma sen 2002 och det är ett stabil och flexibelt operativsystem. Men jag har använt Solaris i många år. Rent proffessionellt har vi både OSX och Windows användare på jobbet men servrarna kör Solaris. Tanken med Linux är bra men innan det finns en idiotsäker lösning kommer det inte bli stort, det krävs fortfarande för mycket för att den vanliga användaren ska klara av det, så det förblir ett system för proffs eller nördar. Sen orkar/vill jag inte ta diskussionen av vad som är bäst av OSX eller Win, det finns fördelar och nackdelar med båda för den vanliga användaren.
Citera
2008-01-29, 07:42
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Att inte ens en så trivial sak som att byta språk i systemet (om det inte finns i en drop-downmeny) fungerar i Windows är ju patetiskt

Sedan blir man ju lite sur om man tex kör en AD-server på en windowsmaskin och har windowsklienter, eftersom jag behöver betala extra licenskostnader för att windows ska kunna kommunicera med windows. Smart?

Hur ska man kunna felsöka en windowsdator? Det går ju fan inte! Det finns inga vettiga systemloggar plus att de felmeddelanden som kommer är totalt jävla intetsägande!

Visst, det finns saker som går snabbare att åstakomma i windows, men när allt inte fungerar enligt de ramar som har bestämts så måsste man vara kärnfysiker eller kunna skriva binärkod för att fixa problemen! Det går inte att lita på ett system som antingen fungerar, eller inte. Det finns inget mellanting där man gör så att saker fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in