Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-10-19, 21:23
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nietzscherebb
Jag förstår inte inställningen att man ska behöva söka sig till information på internet. Det bästa är ju naturligtvis om operativsystemets dokumentation följer med vid installation och är lätt att hitta (nej det är inte lätt att hitta information genom man-kommandot). Då vet man ju att den gäller precis det systemet man har installerat också. Sedan huruvida man konfigurerar saker genom att klicka i ett GUI eller skriva saker i en terminal är av underordnad betydelse.
Är det inte lätt med man? :/ man <programnamn>. Hur jävla svårt är det?
Citera
2008-10-19, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Är det inte lätt med man? :/ man <programnamn>. Hur jävla svårt är det?

Det var inte vad jag skrev.

Säg att du som nybörjare skall ställa in så att ditt tangentbord funkar. Hur sjutton vet man då vad man ska skriva i terminalen? man keyboard?
Senast redigerad av nietzscherebb 2008-10-19 kl. 21:34.
Citera
2008-10-19, 21:38
Bannlyst
Citat:
Det var inte vad jag skrev.

Säg att du som nybörjare skall ställa in så att ditt tangentbord funkar. Hur sjutton vet man då vad man ska skriva i terminalen? man keyboard?

Vad många inte känner till, så går det att söka i installerade manualer.
T ex:
Citat:
man -k keyboard

eller

Citat:
apropos keyboard

Då får upp namnen på de manualer som innehåller ditt sökord.
Inte perfekt, men en bra bit påvägen efter vad du letar efter.

apropos-kommandot även regexp-funktionalitet.
Senast redigerad av urandom 2008-10-19 kl. 21:41.
Citera
2008-10-19, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
T ex:
eller

Hah! Det hade jag ingen aning om! Skriver upp det på en rosa post-it lapp!
Citera
2008-10-19, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
T ex:

eller

Skriv "apropos keyboard" i en terminal och se vad som händer

Problemet är att linux är programcentrerat och inte användningscentrerat. Detta är å andra sidan linux stora styrka eftersom det medger stor modularitet. Men det är inte särskilt hjälpsamt om man inte vet var man ska börja leta efter dokumentation.

Ett annat exempel är det vanliga problemet med att man sitter med ett gäng filer i latin1 och ska få dem till utf-8, eller tvärtom. Hur sjutton ska man hitta till "iconv"-kommandot om man kanske inte ens vet vad character encoding är utan bara märker att alla åäö ser konstiga ut?
Citera
2008-10-19, 22:31
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
99%* av alla .doc-filer som skickas behöver inte ändras, då är pdf vad du vill ha. I de fall text behöver redigeras är det kretinskt att skicka propriertära format.

*80% av alla statistik fantiseras ihop på stående fot

Visst men du kan knappast förvänta dig att den normale användaren vet vilka format som är proprioritära och inte.

För övrigt är det inte ens alla användare som har en PDF-läsare installerad på burken

Citat:
Ursprungligen postat av mrmlz
Om någon vill att jag ska redigera i deras text så förväntar jag mig självklart att de skickar i någon allmänt vedertaget format som jag kan öppna utan att behöva betala för det.

Hur mycket behöver du betala för att öppna en .doc-fil med Open Office då?

Givetvis borde alla dokument använda sig av öppna format men så är det tyvärr inte
Senast redigerad av X_surfer 2008-10-19 kl. 22:42.
Citera
2008-10-19, 22:40
Medlem
X_surfers avatar
Dubbelpost.
Fan jag hatar att dom byte plats på ändra knappen
Citera
2008-10-19, 23:13
Medlem
xintrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
För övrigt är det inte ens alla användare som har en PDF-läsare installerad på burken

Vi kan väl nästan förvänta oss att de som iaf har Office paketet installerat (för att då läsa .doc filer, eller att de kanske tom har OO) har en PDF läsare installerad. Visst, det finns vissa som sitter och trilskas med Wordpad (nu snackar vi Windows användare, de flesta Linux användare bör faktiskt ha någon form av dokumentbehandlare installera om man har X installerat eller, vet man att man inte behöver ha det installerat så har man inte det, poängen är att de vet iaf vad det är frågan om för filer osv) kanske inte har någon PDF läsare, men de har ju även ingen ordentlig .doc behandlare (jag har för mig att Wordpad klarar .doc, rätta mig om jag har fel).
Citera
2008-10-19, 23:25
Medlem
Zibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Visst men du kan knappast förvänta dig att den normale användaren vet vilka format som är proprioritära och inte.
Om de vill maila mig, så
Citera
2008-10-21, 03:26
Medlem
BigIvars avatar
De flesta Linux-distar är framtagna för ett specifikt syfte. Ubuntu är framtaget för att vara en funkis och komplett miljö (vilket det faktiskt är) för alla de som inte har råd med Windows. Att skeppa gamla datorer till skolor i tredje världen låter sig faktiskt göras, men att finansiera windowslicenser är något helt annat. Därför kom Ubuntu till. Att det skulla vara lika bra eller bättre än windows "out of the box" måste man naturligtvis ta med en nypa salt. Nästan allt är ju anpassat för windows idag.
Citera
2008-10-21, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
De flesta Linux-distar är framtagna för ett specifikt syfte. Ubuntu är framtaget för att vara en funkis och komplett miljö (vilket det faktiskt är) för alla de som inte har råd med Windows. Att skeppa gamla datorer till skolor i tredje världen låter sig faktiskt göras, men att finansiera windowslicenser är något helt annat. Därför kom Ubuntu till. Att det skulla vara lika bra eller bättre än windows "out of the box" måste man naturligtvis ta med en nypa salt. Nästan allt är ju anpassat för windows idag.

bättre för vem, är väl frågan. men nog fan är det ändå bättre än windows "out of the box". windows "out of the box" har ingen ordbehandling, ingen pdf-läsare, inga vettiga drivrutiner etcetera. en nyinstallation av windows är ju en ren pina, med letande efter drivrutiner, nedladdande av diverse program man behöver ha för att få saker att fungera som man vill, omstarter, uppdateringar, medan en nyinstallation av valfri modern linuxdist är en promenad i parken. givet att man inte är teknikrädd....
Citera
2008-10-22, 03:15
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
bättre för vem, är väl frågan. men nog fan är det ändå bättre än windows "out of the box". windows "out of the box" har ingen ordbehandling, ingen pdf-läsare, inga vettiga drivrutiner etcetera. en nyinstallation av windows är ju en ren pina, med letande efter drivrutiner, nedladdande av diverse program man behöver ha för att få saker att fungera som man vill, omstarter, uppdateringar, medan en nyinstallation av valfri modern linuxdist är en promenad i parken. givet att man inte är teknikrädd....
Om man har problem med drivrutiner idag med en nyinstallation av Windows så har man extremt ovanlig hårdvara och denna lär man ha ännu svårare med under Ubuntu.

Wordpad är väl en ordbehandlare förresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in