Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Att man kan sköta allt med musen måste inte innebära att det inte går att använda terminalen som i Windows.
Att man inte kan använda terminalen i Windows är rent skitsnack kan du ge mig en enda sak (som görs smidigare i terminalen ,cmd, än genom att peka och klicka)?
Varje erfaren IT-tekniker i Windows behärskar cmd (eller DOS i tidigare Win 9x baserade system) och detta är inte utan anledning, vill du ha fler avancerade möjligheter kan du använda VB-script
För övrigt är det betydligt mer självförklarande att peka och klicka än att ändra i config-filer, och använda konsolen för en nybörjare
Jag kan utan att tänka efter mer än ca en sekund lista en sak som sköts betydligt smidigare i Windows med peka och klicka (och i t ex Ubuntu har du inte det valet överhuvudtaget)
Nämligen hantering av drivrutiner, via ett GUI
rätta mig gärna om jag har fel
Citat:
Ursprungligen postat av Zibri
Debianmodellen (har ingen aning om hur det ser ut i Red Hat/Suse/Gentoo/etc.) är att en person eller ett team blir "maintainers" för ett paket. Dessa granskar, anpassar och håller paketet uppdaterat. En person på Debian/Ubuntu har inte koll på allt, men eftersom det är uppdelat på så vis att en person har i uppgift att ha koll på en liten del är det möjligt att granska "all" kod.
Här kan jag inte annat än instämma med ÅnekGunnar även om jag absolut inte alltid litar på allt Microsoft gör, så har jag svårt att se varför jag skulle lita mer på en anonym snubbe som sköter paketen i Ubuntu t ex, läste för övrigt att dom rekryterar sitt folk via IRC, även om Microsoft har pysslat med både den ena och den andra dumheten, tror jag det är bättre att rekrytera folk IRL istället...
http://www.idg.se/2.1085/1.140346
Att man däremot inte kan använda Linux, på desktopen är ren bullshit, däremot finns det en del trevlig mjukvara som saknas i vissa fall, å andra sidan är det som faktiskt finns, oftast gratis, väldigt kompetenta program.
Själv gillar jag både både Ubuntu och Windows