Flashback bygger pepparkakshus!
2008-02-05, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zenbios
inte bara här, utan andra sidor ser ja folk som tycket att det startar segare än
i win. (program alltså) tycker själv att programen startar mycket fortare här,
kör med linux då så klart. tänkte då bara tipps för dem som inte vet,
istället för
apt-get install paketnamn,
testa istället
apt-build paketnamn
startar mycket fortare ändå.

hmm både linux och win startar segt..... och det har för det mesta med award bios att göra som är segt...

nu är visserligen win ett helt dekstop OS och linux är lite vardera så det är svårt att jämföra med mitt alternativ till perfekt och snabbt os men ändå

ZDOS och ZBIOS säger jag bara! erfekt till embeded OS och till server... denna lilla mujkvara finns i stort sätt alal nordea bankomater och parkeringsautomater, mp3 spelare etc etc.....
Den bootar upp, kör 1000 aplikationer och skriver 500 hello world på BARA 20 sek linux med award BIOS gör det på 139 sek!!!
enda nackdelen är att den inte är byggd för desktop..
Citera
2008-02-05, 17:35
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äcklig gubbe
Ja, det är problemet. Det går inte. Därför ska man tänka sig för innan man köper nåt sånt. Man kan skita i att bry sig och låta företagen göra hur de vill men jag anser att det är bäst att bojkotta sånt.

Nu är det dock som så att många användare (bland annat jag själv)
inte vill låta mig begränsas av vad OSet stödjer för hårdvara.
Intels inbyggda kort är t ex knappast jämförbara med Nvidias och ATIs kort
Sen är det ju inte alla som byter hårdvara i samband med OS-bytet heller.

I mitt fall t ex vill jag kunna njuta av 3D-effekter i Compiz och dom 3D-spel jag kör i Linux, på samma sätt vill jag kunna njuta av mina MP3-filer (ja jag vet att man får bättre kvalitet om man kör med Ogg och att MP3 är ett panteterat format) men jag har helt enkelt inte lust att sitta och konvertera varje om varje musikfil jag önskar lägga in på min SE K750i.

Så i mitt fall får ideologi gå åt sidan till förmån för funknalitet
Citera
2008-02-05, 18:49
Medlem
KnifeCatchers avatar
Citat:
Om du menar på att absolut ingen bryr sig om sin egen frihet så är du extremt ignorant.

Det här måste vara den fånigaste retoriken jag läst på flera dar.

Citera
2008-02-05, 19:00
Medlem
KnifeCatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueDepths
Nu har jag testat det omtalade Ubuntu 7.1. Jag gjorde det på en äldre dator ifrån 2001 (Dell Dimension).

Det jag hade hört om Ubuntu:
  • Allt färdigt, bara att installera och köra.
  • Fungerar utmärkt till enklare användningsområden såsom internet och

Så där har det låtit dom senaste tio åren: JUST NU är det jätteenkelt att installera Linux, allt fungerar "out of the box".

Problemet är att ord som "fungerar" och "färdigt" inte betyder riktiga samma sak i Linux världen som i världen i övrigt.
Citera
2008-02-05, 19:09
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ja, det är problemet. Det går inte. Därför ska man tänka sig för innan man köper nåt sånt. Man kan skita i att bry sig och låta företagen göra hur de vill men jag anser att det är bäst att bojkotta sånt.

Ok. Så med andra ord kommer en Windowsanvändare som frågar dig om råd stanna kvar med Windows då du inte kan råda han/hon att installera en Linuxdistro då det trådlösa kortet är propriärtärt?
Är det korrekt uppfattat?
Citera
2008-02-05, 19:11
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnifeCatcher
Så där har det låtit dom senaste tio åren: JUST NU är det jätteenkelt att installera Linux, allt fungerar "out of the box".

Problemet är att ord som "fungerar" och "färdigt" inte betyder riktiga samma sak i Linux världen som i världen i övrigt.

Vad är det för LOL retorik? Precis som allt funkar out of the box med Windows.
Citera
2008-02-05, 19:55
Medlem
KnifeCatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Precis som allt funkar out of the box med Windows.

Windows behöver inte vara fläckfritt; det behöver bara vara bättre än alternativen.
Citera
2008-02-05, 19:55
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:

Men först idag FINNS det distar som verkligen ÄR färdiga och fungerar direkt från installation, det har ICKE funnits tidigare, vad än folk sagt.
Ja, det är möjligt att jag låter nyfrälst med mitt tjatande, men till slut har det kommit en dist som är klar från start, Ubuntu-baserade Linux Mint.

Efter att ha installerat den och då i efterhand gjort en ärlig betraktelse över skillnaden mot XP, som jag kör annars, så är detta den i särklass enklaste OS-installationen att komma igång med.
Alltså, enklare än XP...saken är den att när jag installerat om XP så har det tagit mig bortåt 3-4 timmar innan jag fått allt installerat och inställt som jag vill ha det, på den här tog det mig kanske 2 och då lekte jag en hel del med Compiz och effekterna till det.

Nu är saken den att jag ÄNDÅ än så länge föredrar XP, endast för att jag kan det utan och innan, men rätt ska fan vara rätt.
Citera
2008-02-05, 20:13
Medlem
KnifeCatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Vad tror du funkar bäst? 10 programmerar som sitter av 8 timmar om dagen, eller 2000 programmerare som tittar på och optimerar samma kod för att dom älskar att programmera?

För en given bit kod? 10 programmerare fungerar mycket bättre.

Too many cooks...
Citera
2008-02-05, 20:15
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Windows behöver inte vara fläckfritt; det behöver bara vara bättre än alternativen.

Och det är Windows menar du
Senast redigerad av Bossieman 2008-02-05 kl. 20:18.
Citera
2008-02-05, 20:16
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
För en given bit kod? 10 programmerare fungerar mycket bättre.

Too many cooks...

Haha, dagens garv. Tack för den.
Citera
2008-02-05, 20:36
Medlem
KnifeCatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Haha, dagens garv. Tack för den.

Underbart. Jag visste att någon neandertalare skulle nappa.

Lycka till med dina 2000 programmerare på samma bit kod.

Jösses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in